Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Phonix schreef:Het probleem begint als jij als koper elke afgekeurd paard moet betalen. Dan heb je straks geen geld over om wel een gezond paard te kopen.
Dat er geen recente foto’s zijn, prima. Maar wel dat je afspraken kunt maken als het paard niet door de keuring komt.
Er is heel veel paarden de laatste tijd die niet door de keuring komen zonder bemerkingen. En dan praat ik echt of bemerkingen en niet een kleine dingetje.
ikke schreef:Phonix schreef:Het probleem begint als jij als koper elke afgekeurd paard moet betalen. Dan heb je straks geen geld over om wel een gezond paard te kopen.
Dat er geen recente foto’s zijn, prima. Maar wel dat je afspraken kunt maken als het paard niet door de keuring komt.
Er is heel veel paarden de laatste tijd die niet door de keuring komen zonder bemerkingen. En dan praat ik echt of bemerkingen en niet een kleine dingetje.
Waarom moet de verkoper dan maar opdraaien voor jouw onkunde?
Jij bepaalt dat je dat paard wil overwegen; jij bepaalt dat je daar een keuring op los wil laten, jij bepaalt wat die keuring inhoudt en als er dan niet precies uit komt wat jouw goed dunkt, moet de verkoper betalen??
Ik heb het al vaker gezegd hier: er is geen enkele branche waar de verkoper kosten van een keuring betaalt maar in de paarden wel......
Josien_ schreef:Bij professionele verkopers met paarden is dat misschien normaal, maar bij de pony's die ik wilde kopen was keuring altijd ongeacht de uitslag voor mij.
Ik wilde per se de pony keuren, dus dan moest ik het ook betalen. Maar dit is in een branche van recreatie pony's die doorgaans überhaupt zonder keuring verkocht worden.
Gelukkig altijd goedgekeurd
denisesilver schreef:Ik snap deze verkoper wel. Koper gaat waarschijnlijk toch keuren en dan geldt vaak nog steeds kosten koper tenzij niet goed bevonden. Dat kun je vooraf ook overleggen/afspreken. Dus waarom zelf eerst nog keuren (met de kosten en tijd die het kost), terwijl het dier toch wel gekeurd gaat worden?
Eef_Bam schreef:Het is fijn in e hogere prijsklasse als er al een rapport bij zit. Toch zou ik met mijn kennis van nu altijd overkeuren bij een andere dierenarts dan die van de verkoper. Zal niet de eerste keer zijn dat een da een oogje dichtknijpt voor zijn trouwe klant. En nee dat zou niet mogen, maar dat gebeurt zeker wel. Dit kan je niet altijd aantonen. Ik heb nu helaas een geval aan mijn fiets hangen waar dat aantoonbaar is gebeurt, die gaat dus naar het veterinair tuchtcollege. Maar ondertussen zit ik wel met de gebakken peren.
Cioccolato schreef:Dierenartsen onderling verschillen ook van mening en mensen ook of ze misschien wel aan een project beginnen.
Dus ik vind het ook meer dan logisch dat koper keuren gewoon betaald. Maar ik heb het al eens eerder genoemd; ga met verkoper in gesprek. Misschien is die er ook gebaad en kom je tot een compromis.
Mensen communiceren zo weinig de laatste jaren..
Zonnetje81 schreef:Maar als de koper de dierenarts uitzoekt ga ik die keuringen niet betalen. De ene dierenarts pakt ze harder dan de andere. De een is strenger dan de andere. Zeker als mn paard vandaag goedgekeurd is ga ik later geen afkeur betalen. Dan hoef ik zelf ook niet te laten keuren.
Jij wil weten wat je koopt dan betaal je maar. Niemand kan erin kijken ook de verkoper niet. Een klinische keuring is ook deels een moment opname.
ikke schreef:Zonnetje81 schreef:Maar als de koper de dierenarts uitzoekt ga ik die keuringen niet betalen. De ene dierenarts pakt ze harder dan de andere. De een is strenger dan de andere. Zeker als mn paard vandaag goedgekeurd is ga ik later geen afkeur betalen. Dan hoef ik zelf ook niet te laten keuren.
Jij wil weten wat je koopt dan betaal je maar. Niemand kan erin kijken ook de verkoper niet. Een klinische keuring is ook deels een moment opname.
Om het over dierenartsen die vrijwel alles negatief adviseren nog maar te zwijgen....