Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 12:51

Het probleem begint als jij als koper elke afgekeurd paard moet betalen. Dan heb je straks geen geld over om wel een gezond paard te kopen.

Dat er geen recente foto’s zijn, prima. Maar wel dat je afspraken kunt maken als het paard niet door de keuring komt.

Er is heel veel paarden de laatste tijd die niet door de keuring komen zonder bemerkingen. En dan praat ik echt of bemerkingen en niet een kleine dingetje.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 12:52

cissy schreef:
dit is het idiote ijzer op een te lange voet.

Iets minder primitief dan deze zie je ze hier ook gewoon in de bergen (Oostenrijk), anders hebben ze niet genoeg grip.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 12:52

Elke maand is ook niet nodig, maar gewoon van het moment dat de verkoper het paard te koop zet. Dat de prijs ook een afspiegeling is van dat je weet dat je paard gezond is of dat je weet dat er bemerkingen zijn.

En in mijn ogen staat een betrouwbare verkoper in voor de kwaliteit en gezondheid van het paard dat hij verkoopt, dus ja als er rare dingen uit een aankoopkeuring komen, zijn wat mij betreft de kosten voor de verkoper,. Maar dat spreek je uiteraard onderling samen vooraf af.

Het is aan jou als koper natuurlijk met welke verkoper je wel of niet in zee gaat. Ik ga niet in zee met een verkoper die niet instaat voor de gezondheid van een paard op het moment van verkoop (alles wat daarna gebeurt is natuurlijk risico voor de koper). Bij een positief advies zijn dus in mijn ogen de kosten voor de koper, want die heeft de zekerheid dat hij een op dat moment gezond paard koopt. Bij negatief advies zijn de kosten in mijn ogen voor de verkoper, want dan heeft de verkoper een paard onder voorwendsel dat dier het gezond was, aangeboden, wat het niet was.

Ik ben zelf nog nooit in de omstandigheid geweest dat een paard op de keuring niet goed bleek (maar zaten ook altijd redelijk recente foto's bij door verkoper), maar ik zou daar dus ook nooit aan gaan beginnen dat ik èn niets weet van de recente staat van het paard èn ook nog eens voor de kosten op zou draaien als de verkoper een paard met gebreken heeft aangeboden.

Cioccolato

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 12:58

Genoeg die het wel doen. Dus het verschilt gewoon per persoon.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 13:01

Ik snap deze verkoper wel. Koper gaat waarschijnlijk toch keuren en dan geldt vaak nog steeds kosten koper tenzij niet goed bevonden. Dat kun je vooraf ook overleggen/afspreken. Dus waarom zelf eerst nog keuren (met de kosten en tijd die het kost), terwijl het dier toch wel gekeurd gaat worden?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 13:46

Phonix schreef:
Het probleem begint als jij als koper elke afgekeurd paard moet betalen. Dan heb je straks geen geld over om wel een gezond paard te kopen.

Dat er geen recente foto’s zijn, prima. Maar wel dat je afspraken kunt maken als het paard niet door de keuring komt.

Er is heel veel paarden de laatste tijd die niet door de keuring komen zonder bemerkingen. En dan praat ik echt of bemerkingen en niet een kleine dingetje.

Waarom moet de verkoper dan maar opdraaien voor jouw onkunde?

Jij bepaalt dat je dat paard wil overwegen; jij bepaalt dat je daar een keuring op los wil laten, jij bepaalt wat die keuring inhoudt en als er dan niet precies uit komt wat jouw goed dunkt, moet de verkoper betalen??

Ik heb het al vaker gezegd hier: er is geen enkele branche waar de verkoper kosten van een keuring betaalt maar in de paarden wel......

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 14:04

ikke schreef:
Phonix schreef:

Waarom moet de verkoper dan maar opdraaien voor jouw onkunde?

Jij bepaalt dat je dat paard wil overwegen; jij bepaalt dat je daar een keuring op los wil laten, jij bepaalt wat die keuring inhoudt en als er dan niet precies uit komt wat jouw goed dunkt, moet de verkoper betalen??

Ik heb het al vaker gezegd hier: er is geen enkele branche waar de verkoper kosten van een keuring betaalt maar in de paarden wel......

In de meeste branches gaat het ook niet over levende dieren...

Jij bepaalt niet of de keuring je niet uitkomt, dat doet de dierenarts. Die heeft een positief of negatief aankoopadvies.

Edit: typo
Laatst bijgewerkt door mavantos op 05-07-24 14:06, in het totaal 1 keer bewerkt

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 14:04

Onkunde is hier niet het juiste woord lijkt me. Tenzij mensen röntgenogen hebben :+

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 14:07

Dierenartsen onderling verschillen ook van mening en mensen ook of ze misschien wel aan een project beginnen.

Dus ik vind het ook meer dan logisch dat koper keuren gewoon betaald. Maar ik heb het al eens eerder genoemd; ga met verkoper in gesprek. Misschien is die er ook gebaad en kom je tot een compromis.
Mensen communiceren zo weinig de laatste jaren..

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 14:11

Never in my life zou ik de keuring van een paard betalen die niet van mij is bij een negatief aankoopadvies. Verkopers hebben het hier ook wel geprobeerd maar nooit in meegegaan en dan gewoon het normale aangehouden. Natuurlijk bespreek je van te voren wat je norm is bij een keuring. Maar je gaat toch niet tig afkeuringen betalen voor de paarden van een ander. Die is gek.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 14:39

Daarom spreek ik het ook altijd vooraf af, goedkeur alle kosten voor mij, negatief advies kosten voor de verkoper. Nooit problemen mee gehad maar alles wat ik kocht was ook al rx gekeurd. Dus voor de verkopers ook een minder groot "risico".

beegee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 14:46

Ik heb één keer een negatief advies betaald. Zouden gaan voor klinisch en röntgen, het hele pakket. DA zei na een deel van de klinische keuring al, deze is op het moment niet goed (slecht bekapt/beslagen, dus het beeld was gewoon niet zoals het zou kunnen zijn) dus houd alsjeblieft je geld in je zak want het heeft geen zin om over te gaan op de röntgen. Ik heb €60,- voor de keuring betaald ipv de verwachte €800,- :D

Paard is daarna opnieuw beslagen en een maand of 2 later klinisch goed bevonden. Maar toen had ik 'm al aan me voorbij laten gaan.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 15:21

Bij professionele verkopers met paarden is dat misschien normaal, maar bij de pony's die ik wilde kopen was keuring altijd ongeacht de uitslag voor mij.
Ik wilde per se de pony keuren, dus dan moest ik het ook betalen. Maar dit is in een branche van recreatie pony's die doorgaans überhaupt zonder keuring verkocht worden.
Gelukkig altijd goedgekeurd :Y)

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 16:42

Josien_ schreef:
Bij professionele verkopers met paarden is dat misschien normaal, maar bij de pony's die ik wilde kopen was keuring altijd ongeacht de uitslag voor mij.
Ik wilde per se de pony keuren, dus dan moest ik het ook betalen. Maar dit is in een branche van recreatie pony's die doorgaans überhaupt zonder keuring verkocht worden.
Gelukkig altijd goedgekeurd :Y)

Ik moet ook zeggen dat ik t zeker tot 10 niet heel gek vind als niet alles er (recent) bij zit maar boven de 20 mag je denk ik ook wel wat verwachten.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 16:58

Het is fijn in e hogere prijsklasse als er al een rapport bij zit. Toch zou ik met mijn kennis van nu altijd overkeuren bij een andere dierenarts dan die van de verkoper. Zal niet de eerste keer zijn dat een da een oogje dichtknijpt voor zijn trouwe klant. En nee dat zou niet mogen, maar dat gebeurt zeker wel. Dit kan je niet altijd aantonen. Ik heb nu helaas een geval aan mijn fiets hangen waar dat aantoonbaar is gebeurt, die gaat dus naar het veterinair tuchtcollege. Maar ondertussen zit ik wel met de gebakken peren -O- .

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 18:16

denisesilver schreef:
Ik snap deze verkoper wel. Koper gaat waarschijnlijk toch keuren en dan geldt vaak nog steeds kosten koper tenzij niet goed bevonden. Dat kun je vooraf ook overleggen/afspreken. Dus waarom zelf eerst nog keuren (met de kosten en tijd die het kost), terwijl het dier toch wel gekeurd gaat worden?

Omdat het voor de koper aantrekkelijker is om een al gekeurd paard te laten keuren. De kans dat er dan toch een negatief advies uitrolt is vele malen kleiner en dat is gewoon heel fijn. Het kan ook meer kandidaat kopers aantrekken.

Zo is het voor de koper ook fijn om te weten wat hij/zij verkoopt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 18:20

Eef_Bam schreef:
Het is fijn in e hogere prijsklasse als er al een rapport bij zit. Toch zou ik met mijn kennis van nu altijd overkeuren bij een andere dierenarts dan die van de verkoper. Zal niet de eerste keer zijn dat een da een oogje dichtknijpt voor zijn trouwe klant. En nee dat zou niet mogen, maar dat gebeurt zeker wel. Dit kan je niet altijd aantonen. Ik heb nu helaas een geval aan mijn fiets hangen waar dat aantoonbaar is gebeurt, die gaat dus naar het veterinair tuchtcollege. Maar ondertussen zit ik wel met de gebakken peren -O- .

Jeetje wat een sof zeg!

Ja het gebeurt soms. Ik heb het ook wel meegemaakt (niet zelf gelukkig).
Even nieuwsgierig, was deze arts ook een keuringsarts die op de lijst van specifieke keuringsartsen staan?
Die doen naar mijn indruk toch niet zo gauw dat soort dingen.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 18:35

Oh wat balen Eef_Bam.

Ik vind de vergelijking met andere branches niet opgaan, de kosten van een keuring in geen enkele branche vergelijkbaar met die van de aankoopkeuring van een paard, en in geen enkele branche kan er zo verschrikkelijk gesjoemeld worden, zoals verdoven tegen pijn, paard al moe maken voor bezichtigen, vals paspoort en noem maar op.

En als een paard als project aangeboden wordt, weet je dat er wat is, hetzij qua gezondheid, hetzij qua bereidbaarheid/bewerkbaarheid. Maar een paard van bijna 30k dat is niet de categorie project. Daarvan mag je verwachten dat die gezond is en mag je verwachten dat de verkoper daar zijn hand voor in het vuur durft te steken en anders dat risico op zich nemen.

En het is natuurlijk onzin dat als je meerdere paarden hebt laten keuren die geen positief advies krijgen, dat dat jouw onkunde is. Ja er zijn zat paarden die je er al uit kan vissen voor de keuring, dat die er niet doorheen komen, maar er zijn er ook zat die klinisch helemaal tip/top zijn maar dat er op de X-ray toch echt een duidelijk verhoogd risico aan zit.

En bij de onderhandeling hoort ook gewoon aangeven wat voor jou acceptabel is. Een chipje kan prima tot een positief advies leiden, maar als jij dat risico niet wilt nemen, kun je dat vooraf aangeven dat de koop dan niet doorgaat. Ook kun je afspreken wat er in dat geval met de keuringskosten gebeurt. Kan me voorstellen dat je ze dan wel als koper neemt. Maar als het dier gewoon niet gezond genoeg of geschikt geacht wordt voor het doel waarvoor je het dier wordt aangeboden, dan ben ik echt niet die gekke eppie die die keuringskosten als koper op mij zou nemen. Maar goed, daar ben ik vooraf ook heel duidelijk over. Gaat een verkoper daar niet mee akkoord, denk ik ook, als jij dat risico niet durft te nemen, waarom zou ik die financiele zepert dan wel op me willen nemen....next...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 18:36

Cioccolato schreef:
Dierenartsen onderling verschillen ook van mening en mensen ook of ze misschien wel aan een project beginnen.

Dus ik vind het ook meer dan logisch dat koper keuren gewoon betaald. Maar ik heb het al eens eerder genoemd; ga met verkoper in gesprek. Misschien is die er ook gebaad en kom je tot een compromis.
Mensen communiceren zo weinig de laatste jaren..

Ik vind het niet meer dan logisch dat de verkoper de keuringskosten betaalt bij een negatief advies.
Want wat heb je als koper dan nog aan dat rapport als je het paard bij een negatief aankoopadvies niet koopt?
Bovendien laat de verkoper het dan wel uit zn hoofd om het paard keer op keer als gezond aan te bieden als ie iedere keer zelf de keuringskosten moet betalen, terwijl hij al weet dat er wat aan mankeert.

Op het moment dat ik niet kan afspreken dat de keuring bij negatief advies wordt betaald door de verkoper is dat voor mij al een beetje een rode vlag.
Daarom heb ik er graag al een keuringsrapport bij en de foto's, kijk ik ook echt wie er heeft gekeurd en of de foto's goed van kwaliteit zijn. En dan gaan de foto's alvast naar mijn eigen DA om ze te laten bekijken. Als deze niks geks ziet, dan laat ik het paard over keuren.
En dan kan er natuurlijk altijd nog wel iets gebeurd zijn, waardoor het paard een negatief advies krijgt. Maar het risico op een negatief advies is dan een stuk kleiner.

Laat je keuren bij een geregistreerde keuringarts voor paarden komen interpretatieverschillen in de keuring maar zelden voor. Dat komt omdat er een strak protocol is waarmee wordt gekeurd waarbij ook afspraken zijn hoe wordt beoordeeld en wat acceptabel is. Dit zijn internationale afspraken. Geregistreerde keuringsartsen zijn daarin opgeleid. (Bijvoorbeeld wat een 1, 2 3 of 4 is op een straalbeen of de categorie KS (die van 1 - 7 gaat).

Bij de 'snelle handel' in de goedkope categorie paarden lukt het meestal niet om de verkoper voor de keuring te laten betalen. En de kans dat die paarden iets hebben waardoor ze een negatief advies krijgen bij een keuring, is in die categorie paarden juist heel groot; daar moet je je als koper wel bewust van zijn.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 18:53

Maar als de koper de dierenarts uitzoekt ga ik die keuringen niet betalen. De ene dierenarts pakt ze harder dan de andere. De een is strenger dan de andere. Zeker als mn paard vandaag goedgekeurd is ga ik later geen afkeur betalen. Dan hoef ik zelf ook niet te laten keuren.

Jij wil weten wat je koopt dan betaal je maar. Niemand kan erin kijken ook de verkoper niet. Een klinische keuring is ook deels een moment opname.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 18:58

Zonnetje81 schreef:
Maar als de koper de dierenarts uitzoekt ga ik die keuringen niet betalen. De ene dierenarts pakt ze harder dan de andere. De een is strenger dan de andere. Zeker als mn paard vandaag goedgekeurd is ga ik later geen afkeur betalen. Dan hoef ik zelf ook niet te laten keuren.

Jij wil weten wat je koopt dan betaal je maar. Niemand kan erin kijken ook de verkoper niet. Een klinische keuring is ook deels een moment opname.

Om het over dierenartsen die vrijwel alles negatief adviseren nog maar te zwijgen....

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 19:06

ikke schreef:
Zonnetje81 schreef:

Om het over dierenartsen die vrijwel alles negatief adviseren nog maar te zwijgen....

Precies en zoals ik zei als je een huis koopy moet je het ook zelf betalen. Heeft niks met levend of niet levend te maken.

De paardenwereld is een rare business.

Je kan met elke kromme mismaakte ezel fokken maar met een raskat ben ik meteen slecht als ik 1 bepaalde test van de meerdere niet laat uitvoeren.

Zelfde als met paarden verkopen. Rare voorwaarden en eisen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 19:30

Het blijft toch een eeuwige discussie waar men nooit over eens gaat zijn.

Ik heb tot nu toe m'n ongekeurde paarden prima verkocht dus lig er niet wakker van. Ik neem ook geen kosten van keuren op me. Keur het merendeel uiteindelijk wel, als het me uit komt qua leeftijd en het seizoen. En als ze aan het werk gaan. Maar het is en blijft volledig keuren kosten koper. Goed en negatief advies.

Vanuit daar kan ik een gesprek natuurlijk wel andere afspraken gemaakt worden. Maar op voorhand niet.
En nooit wat gemist dat ik er op terug zou moeten komen.

Zo heeft ieder z'n manier

Sky_AsJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 19:49

Maar aan de andere kant....hoe bepaal je als verkoper de waarde van een paard dan?

Want hoe kun je 20.000 vragen als je niet eens weet of je 3 jarige gezond is?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 20:02

Sky_As schreef:
Maar aan de andere kant....hoe bepaal je als verkoper de waarde van een paard dan?

Want hoe kun je 20.000 vragen als je niet eens weet of je 3 jarige gezond is?

Dan moet je een betere verkoper zoeken; eentje die in een markt zit waar ie 30k kan vragen voor het paard.