Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Lynnepinny schreef:Alle tanden eruit, jemig.. Hoe werkt dat nu? Kunnen paarden gewoon eten zonder tanden, of is er een soort prothese gezet?
Lynnepinny schreef:Alle tanden eruit, jemig.. Hoe werkt dat nu? Kunnen paarden gewoon eten zonder tanden, of is er een soort prothese gezet?
Neon schreef:Heftig maar ik denk dat ze er profijt van gaat hebben dat ze nu geen pijnlijk gebit meer heeft
Hannanas schreef:Lynnepinny schreef:Alle tanden eruit, jemig.. Hoe werkt dat nu? Kunnen paarden gewoon eten zonder tanden, of is er een soort prothese gezet?
Net als bij honden en katten kan dat prima. Soms moet je aangepast voeren, weken of zachter voer.
Fijn dat het achter de rug is, hoe waren de kiezen?
hasufel schreef:Jeetje..
Heel fijn dat de operatie goed gegaan is. Zijn de kiezen dan nu in principe veilig?
Hoop voor je dat ze snel weer bijtrekt. En jij.
Interessante optie, dat een virus er ook een rol bij zou kunnen spelen.
En wat zou het vreselijk zijn als jullie een van je dames zouden moeten verkopen.. en ook al niet meer fokken, je weet er zo belachelijk veel van! Zonde als die kennis niet gebruikt wordt.
Wederom veel beterschap voor jou en paarden!
shaddy82 schreef:Wat fijn dat de operatie goed verlopen is, spoedig herstel gewenst voor Muzanna
Galeobdolon schreef:Wat een berichten en wat stop je toch weer tijd en energie in zo’n uitgebreide reactie voor je trouwe lezers.![]()
Ik gun je zo onwijs dat het dieptepunt is geweest en dat het nu allemaal beter mag gaan. Met jou, met Muzanna, Manari, Muniya, jullie huis en de portemonnee.
Guli heeft waarschijnlijk ook een maagzweer gehad afgelopen wintermaanden. Combinatie van stress en 8 uur per dag geen eten en te weinig (en zuur) hooi wanneer ze dat wel weer had. Vroeger zal het een kwestie van survival of the fittest zijn geweest, maar dat zal de afgelopen generaties geen rol meer hebben gespeeld. Als überhaupt erfelijke gevoeligheid een rol speelt…
In Australië heb ik ook met veel paarden gewerkt waar een blessure niet werd gezien als meer dan een onregelmatigheid en er gewoon mee doorgewerkt werd. Dan lijkt het misschien alsof de paarden sterkere pezen hebben maar in werkelijkheid worden blessures gewoon niet gedocumenteerd. Als een paard vanwege een maagzweer zuur zou zijn met aansingelen, zou deze ‘gewoon’ genegeerd worden zolang het paard niet uithaalt. (En haalt het paard wel uit, wordt het een tik verkocht)
Ik heb een keer een twee jarige uit de wei getrokken die een gigantische lap vlees los had hangen tussen de borst en het voorbeen. Waarschijnlijk in een tak gerend. De eigenaren zeiden toen ook al dat hij afgeschoten mocht worden omdat het teveel moeite zou zijn om hem te verzorgen. Na een maand tweemaal per dag schoonmaken en weken lang dagelijkse antibiotica injecties is die genezen van zijn +20 cm diepe wond.
Paarden zijn in Australië waarschijnlijk meer werkdieren dan de tekes, die meer als gezinslid werden gezien. Maar toch, en dat is een aanname, zal er weinig mogelijk zijn geweest voor medische aandoeningen, want geld of medische kennis/middelen waren er niet.
Dido2316 schreef:Wat zou ik graag een inhoudelijke reactie geven op wat je allemaal vertelt… maar ik ben nooit verder gekomen dan manegeruiter en al 15 jaar gestopt dus ik heb er de ballen verstand van.
Dan is oe’en en ah’en bij een mooi veulentje een stuk makkelijker![]()
Desondanks leef ik met jullie mee en ik hoop dat zowel jij als de paardjes op gaan knappen, want dat verdienen jullie!
Xyris schreef:Ik rol hier nog even binnen, ik volg nog steeds, met een lach en een traan. Het laatste de laatste tijd voornamelijk. Maar wilde je toch nog even een hart onder de riem drukken, ik ken een paard die het jarenlang goed heeft gedaan op gras, vermalen hooi, en slobber (apart gezet hiervoor). Beestje had hierdoor extra zorg nodig, maar is tot op het laatst gereden. Hij liep tegen de 30 en miste sowieso de voorgaande 10 jaar de voortanden en gedurende hij ouder werd ook meer.
Hij is uiteindelijk iets van 2 jaar terug overleden aan de slordigheid van een naburige stal door rhino, anders had hij nog wat jaartjes mee gekund.
BranwenGC schreef:Wat een verhaal hier. Het kan bij jullie ook niet makkelijk gaanMaar wat fijn dat ondanks alles de operatie goed is gegaan en ze ook vrolijk is. Nu alleen maar in een stijgende lijn vooruit en hopen dat Manari niks ernstigs onder de leden heeft. Ik blijf door duimen
hasufel schreef:Wat fijn dat de kaak beter gaat! Met deken zag je de botjes al uitsteken…snap je aarzeling met foto’s. Maar je bent op de goede weg, tijd tijd tijd.
En jeetje, die manari. Zo gedroeg ze zich eerder toch niet? Of was er toen ook geen aanleiding voor?
Hou vol daar met z’n allen!
Citaat:Hoe gaat het met jou en je merrie? Jullie zijn nog samen begrijp ik? Wat fijn! Vind het zo sneu voor jullie beide.
Galeobdolon schreef:Als je geen foto's wil plaatsen is dat meer dan begrijpelijk. Het is al dapper dat je zo ontzettend veel deelt over lief en leed.Citaat:Hoe gaat het met jou en je merrie? Jullie zijn nog samen begrijp ik? Wat fijn! Vind het zo sneu voor jullie beide.
Ook elke keer wel weer wat... Maar met een stijgende lijn. Donderdag verhuis ik haar naar 24/7 buiten en wordt het eerst even de overgang goed monitoren met gras inname, suikergevoeligheid en regen, gezien tante worteltaart een deken verschrikkelijk vindt..
En ze had afgelopen week ineens allemaal bulten rond haar kaak.. Dus ik had stress of ze niet net iets besmettelijks zou hebben waardoor we niet zouden kunnen verhuizen. DA er op zaterdag bij en gelukkig een combinatie van een ontstoken insectenbeet, opgezette speekselklieren en verharde lymfeknopen.. maar het zag er niet uit.
Tussen ons gaat het fantastisch, nu ik zelf ook weer vooruit kan kijken naar de toekomst, kan ik ook weer een leider zijn voor haar, die ze o zo hard nodig heeft. Man wat een paarden die tekes.. geef je inderdaad een vinger, nemen ze je arm. Je moet echt een leider voor ze zijn, maar wel met de wortel en niet met de stok want dan heb je ze ook weer tegen je.
Maar we kunnen zonder verlatingsangst samen wandelen en dat maakt mij een ontzettend rijk teke mens.