Veulen 2015 hoe doe jij het

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

carika

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 22:42

@nrj
Volpensiib is inderdaad luxe! Fijns dat het zo goed bevalt. Wat heeft Nayeli weinig wintervacht op de foto's :o ?

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 22:56

Inderdaad heerlijk luxe! Geniet er echt van om nu weer eens iets met Nayeli te kunnen doen ipv alleen maar te mesten etc. :o
Denk dat de foto's een beetje vertekenen, ze heeft een tamelijke wintervacht :=

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 23:00

Nou dat merk ik thuis inderdaad ook wel eens hoor! Er zijn dagen dat ik alleen maar loop te mesten en voeren en een keer een aai over hun neus geef, maar verder is de tijd om echt iets met ze te doen "op". Maar aan de andere kant vind ik het ook wel weer heel prettig om alles zelf in de hand te hebben.

Veroon is zo'n flinkerd! Afgelopen weekend hadden we een schrik-parcoursje in de bak gemaakt voor de paarden, dus zij mocht ook meedoen. Zonder enige twijfel of angst doorstond ze het allemaal! Trots op m'n kleutertje:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 12:06

@DNIEKJ knappe man wordt het. Grappig ook om te zien hoe glad jouw pony er uitziet tenopzichte van de pluisjes die hier vooral voorbij komen. Leuk dat je hem wil gaan showen. Is dat hetzelfde als een keuring?
@Fennadev stoer dat Jorie al met singel rond loopt. Hij ziet er niet uit alsof het hem interesseerde, klopt dat? :P
@Miesjex, Leuk weekend gehad? Je mag er zeker trots op zijn dat het zo goed ging!
@NRJ Gefeliciteerd met de nieuwe stal! Heerlijk om alleen de leuke dingen met je paard te kunnen doen en lijkt me ook wel lekker om een binnenbak te hebben haha. Geniet ervan.
@Leuke foto's Murosch, lijkt me super leuk om te doen. Misschien binnenkort ook maar eens zo'n parcoursje opzetten.

Ik heb eigenlijk weinig te melden. Gaf Jaro de laatste tijd ook vaak alleen even een aai over z'n bol of liep een stukje met hem. Poetsen doe ik nu ook niet zo uitgebreid.

Annikoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 12:13

Superleuk om al die verschillende paardjes zo bij elkaar te zien, stuk voor stuk leukerds :j

Wanneer Jack uit de opfok komt gaat hij denk ik ook volpension in, aangezien ik in de stad woon en onze achtertuin niet geschikt is :')
Ik zou ook heel graag schriktraining willen doen en lekker wandelen, maar ik moet helaas nog een jaartje geduld hebben.. Soms zou ik willen dat de tijd wat sneller ging, alleen al om te weten hoe Jack er uit komt te zien :)

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 14:29

Ilayla het boeit hem inderdaad geen flikker als ik iets op zijn rug leg. Alleen als dat iets op de grond valt, is het opeens doodeng.
Alleen zo'n schriktraining met vlagjes enzo moet ik nog maar niet proberen, hij is wel een behoorlijke angsthaas.
Zijn mest is nu na drie dagen weer goed en stevig, dus ik ben blij dat hij het zo goed doet. De stralen zijn aan het vervellen en bij 1 hoef raakt de straal de grond ook niet, bij de andere drie wel.

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 14:49

@Annikoe Weet niet of je het al gezegd had, maar staat Jack nu een eind van je weg? Snap wel dat je het lang vind duren als je er niet zoveel mee kan doen, maar bijv. een paraplu meenemen kan wel toch? Kleine dingetjes kunnen ook leuk zijn.

@Fennadev haha dat is wel makkelijk dat hij dat niet erg vindt. Ik zou de hele tijd dingen op de grond laten vallen als m'n paard dat eng zou vinden :o
Zo'n heel schrikparcours is ook wel veel ineens, kun je ook langzaam opbouwen.
Fijn dat z'n mest weer goed is :).

Annikoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 16:36

@Ilayla: Jack staat op ongeveer 25 minuutjes rijden met de auto. Vind ik verder niet erg, hij staat op een goede plek waar hij goed verzorgd wordt. Maarja, hij staat in de wei met ongeveer 7 andere paarden, allemaal van die merries die je nog niet eens kunt aanraken maar wel heel irritantvaanwezig zijn :')
Ik zat er zelf ook al aan te denken om idd bijvoorbeeld eens een paraplu of een plastic zak mee te nemen, maar dan help ik waarschijnlijk de hele kudde over de zeik :+ Dan maak ik gelijk alle paarden bomproof haha.

Alleen het nadeel is dat de leidende merrie echt een dominante trut is.. Een klein ding maar een pittig karakter. Ze heeft al 2x d'r kont naar mij gekeerd (zonder uit te halen), dus ik durf niet zo heel goed meer bij haar in de buurt te komen. En vanmiddag stond Jack dus naast die merrie hooi te eten en dan durf ik er niet goed naartoe, omdat zij vooral rondom het eten zo dominant/agressief is. Dus dan sta ik daar vanaf een afstandje te kijken hoe mijn paard aan het eten is, 25 minuten voor niks gereden :')

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 16:39

Ilayla, inderdaad, dat doe ik nu ook. Probleem is alleen als ik hem aan het borstelen ben bijvoorbeeld en ik laat een borstel vallen, dan laat hij zich eerst 5 minuten niet meer benaderen. Ik doe namelijk niet aan vaststaan als ze toch al in de paddock staan. Maar meneer vindt alles eng, lijkt me vreselijk om te leven met de gedachte dat alles je opvreet en je voor alles bang bent. Alex is gelukkig precies het tegenovergestelde, die gaat op onderzoek uit als hij iets eng vindt en hij gaat door vuur voor mij.

Aha, Annikoe, gewoon even een touwtje (leadrope of longeerlijn) of een lang zweepje meenemen en de merrie aan de kant schuiven hoor. Even lef tonen, dan snapt ze gauw genoeg dat jij baas over haar bent en niet andersom. Jorie keert ook de kont toe, maar bij hem is het vanuit angst en gaat hij gewoon in de startblokken staan om weg te rennen. Dus als ik hem dan benader dan aai ik gewoon eerst zijn kont en dan draait hij zich wel om.

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 16:50

@Annikoe o dat is best een eind ja om je paard dan alleen te zien eten :(:) Gaat er inderdaad om dat hij fijn kan opgroeien, maar kan me voorstellen dat het leuker is als hij dichterbij staat of je er meer mee kon. Doen de andere eigenaren niks met de merries dat ze wel komen, maar niet te aaien zijn?
Als je voorzichtig bent zijn ze vast niet meteen over de zeik? Of zijn ze dat heel snel? Meeste jonkies zijn gewoon nieuwsgierig. Als je een paraplu meeneemt en m ingeklapt houdt kun je wel mooi de dominante merrie wegjagen :Y) Zou gewoon een keer kijken hoe ze reageren op een paraplu/ plastic zak. Heeft de rest ook baad bij als jij die paarden even bomproef maakt :P Nee maar jij kan het het beste inschatten of dat kan.

Lastig dat hij het zo eng vindt Fennadev en wat gebeurd er als je op een afstand van hem gaat staan en de borstel dan laat vallen? Want als je een plek vinden waar hij het net niet eng vindt kun je daar beginnen zonder dat hij over de zeik gaat.

Annikoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 16:53

Dit is geen angst, dit is op mij af komen, oren plat in de nek en dan de kont naar mij toe draaien :Y)
Normaal zou ik ook even doorzetten omdat ik het ongewenst gedrag vind, maar ik ken het paard natuurlijk niet goed.
En aangezien zij overduidelijk bovenaan de rangorde staat, ben ik bang dat zij eerder het conflict aan zal gaan dan dat ze voor mij aan de kant zal gaan.. En tja, dan vind ik dat stiekem toch wel een beetje spannend. Ik zeg altijd: Ik durf meer op een paard dan naast een paard. Helaas.

@Ilayla: Hij kwam eerst wel eventjes hoi zeggen, de eerste 5 minuten. Maar dan komen alle andere paarden ook en daar heeft Jack dan weer geen zin in, dus dan loopt hij weg :') En ik heb eigenlijk nog nooit andere mensen daar bij de paarden gezien.. Behalve de eigenaar van de stal dan. Ik weet ook niet of het sportpaarden zijn, die ze gewoon na 3 jaar weer ophalen en er dan mee aan de slag gaan?

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 17:31

Superleuk parcourtje Murosch, moet ik binnenkort ook eens gaan proberen :D
Ik vind het ook prettig om de dingen zelf in de hand te hebben, maar ik moet zeggen dat het op de nieuwe stal goed aansluit bij mijn wensen hoor! Krachtvoer zit overigens niet bij de prijs in, dit mag je zelf bepalen, erg prettig. Wij zetten het klaar en hun voeren het ;)

Ilayla Bedankt! Genieten lukt erg goed, en de binnenbak is niet groot maar wel een heerlijke luxe :o

Annikoe helaas geen tips om het dominante paard aan te pakken, doet ze zo tegen iedereen trouwens?

Lamarxhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 18:29

Ik gebruik ook altijd touw om de andere op afstand te houden (draaien) maar het valt me ook op dat ze me inmiddels kennen en minder nieuwsgierig zijn als ik kom

Annikoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 15:10

Toen straks weer even geweest gewapend met paraplu :+

Eerst even de plu in de auto laten liggen en gewoon even beetje geborsteld/geknuffeld, ook zodat de paarden mij iig al hadden gezien en ik wat minder interessant zou zijn.
Na een kwartiertje paraplu uit de auto gehaald, een stuk verder het weiland ingelopen zodat ze niet gelijk een paraplu voor hun neus hadden.

Dus ik de paraplu rustig open doen, boven mijn hoofd houden. En alle paarden: 'Whooooooo, wat is dát!' :wow:
Toch maar weer voorzichtig ingeklapt, aangezien ik niet gelijk alle paarden over de zeik wilde helpen, maar het kwaad was al geschied :')
Binnen no-time was ik omsingeld door 8 jonge merries à la ' :):) ' , alsof ze water zagen branden. Ik kwam niet meer van ze af, ze vonden het zó spannend en interessant.

Afbeelding

Terwijl alle merries om mij heen stonden te snuiven en knorren, stond meneer verderop. Jawel, op zijn dooie gemak aan het eten.

Afbeelding

Hij vond het niet belangrijk genoeg om te komen kijken, stom paard :') Stond ik daar met mijn paraplu voor míjn paard, met 8 andere, stuiterende jaarlingen om mij heen..
Dusss... :')

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 16:12

Haha hoe krijg je het voor elkaar. :')

Annikoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 17:49

Tja, misschien is hij bomproof geboren? 'been there, done that'? :')

Ik heb trouwens ook het voetje geven voor het eerst geprobeerd en dat deed hij braaf bij allebei zijn voorbenen! Gewoon even kort opgetilt, 1 sec vastgehouden. Lief paard <3

Lamarxhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 18:50

Whahaha geweldig! _O-

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 21:09

Whaha, idd bomproof geboren. Zo was Alex ook, heeft nu nog nergens schrik voor. Jorie schrikt al als Alex ook maar briest :')

Jorie is trouwens stout geweest, hij heeft Alex gebeten onder de deken, dus nu heeft Alex een wondje..

noor14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 16:00

@ NRJ, leuk dat je nu meer kan doen :)

Ik doe zelf doordeweeks alleen maar voeren en een aai geven maar verder niks.
Heb alleen in het weekend tijd om wat met hem te doen.

@ Murosch, leuk dat schrikparcours!
Ze lijkt echt heel braaf.
Hoe groot is ze nu eigenlijk?

@Ilayla, poetsen doe ik nu ook minder vaak.
Als hij nat is heeft het toch weinig zin.
Gaat het wel goed met Jaro? :)

Leuk dat je het geprobeerd hebt met de paraplu annikoe!
Haha beetje jammer dat je eigen paard dan geen interesse heeft.
Hij is gewoon super stoer! 8-)

Fenna, wat een stout paardje heb je toch!
Klein maar ondeugend haha.
Wel jammer dat hij zo schrikachtig is.
Gewoon lekker mee oefenen, komt vast goed :)

Vorige week liep Dex niet zo goed, maar dat is weer helemaal over.
Ik denk idd dat hij wat ruw heeft gespeeld.
Volgens mij kan hij het ook goed vinden met het nieuwe paard haha.
Vind het allang fijn dat hij wat kan spelen.
Vandaag lekker over de camping gewandeld :)
En toen zagen een paar kinderen ons, die over de weg fietsen.
En ze scholden Dex gewoon uit voor koepaard!
Haha ik moest er wel om lachen.
Heb ook stukjes gedraafd met hem en hij loopt super goed mee.
Op het einde een balkje gevonden tussen een hoop troep die daar ligt, dus ff een hindernisje opgebouwd.
In stap knalde hij er tegenaan maar in draf tilde hij z'n voetjes goed op!

Dit was de 'hindernis'
Afbeelding

Volgens mij vond hij het wel leuk, want hij werd ineens heel actief haha

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 17:20

Oh wat leuk, 'leeftijdgenootjes' :))

Ik heb nu precies 2 weekjes mijn eigen paard. Elano, Irish Cob hengst van 5 april 2015. Zijn echte naam is Gale.. Maar dat vond ik niet iets handigs om heel hard te roepen, mensen verstaan nog wel eens wat anders. _O-

We zijn al een paar keer naar buiten geweest en hij doet het goed. Probeert wel af en toe uit, maar ach, ik wilde ook geen dooie. Hij is wel enorm verkeersmak. Langs een drukke weg, auto's die voor/achter hem langs gaan, fietsers, helikopters het maakt hem niks uit. Zelfs wachten bij de stoplicht kan hij keurig. :D

Ondertussen speelt hij ook al lekker met andere jonkies. Dus hij voelt zich wel lekker thuis. En hij heeft een nieuwe moeder. Zij beschermt hem helemaal, er is een haflinger die niet zo vriendelijk is namelijk. :=

In de kerstvakantie wil ik voor het eerst naar het strand lopen met hem. Ben erg benieuwd wat hij ervan gaat vinden. :D

Elano:
Afbeelding

Lamarxhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 17:26

Welkom puppy wat een leuk paard heb je!!
En op dezelfde dag geboren als die van mij :)

Fijn dat Dex weer goed loopt Noor
En uitschelden voor koepaard najaaa... hoe durven ze Haha..
Lekker parcourtje!

Ik sla een weekje over Tjaa dat kan nu nog ook al mis ik hem wel altijd als ik hem zo lang niet zie maar ja geen zin om de deur uit gaan

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 17:33

Lamarxhorse schreef:
Welkom puppy wat een leuk paard heb je!!
En op dezelfde dag geboren als die van mij :)

Ik sla een weekje over Tjaa dat kan nu nog ook al mis ik hem wel altijd als ik hem zo lang niet zie maar ja geen zin om de deur uit gaan

Wat grappig! Kan je Elano's verjaardag goed onthouden. :j :')
2e kerstdag heb ik hem een maand. Ook makkelijk om te onthouden. :+

Ik ga morgen heen en dan heeft Elano 3 dagen 'vrij', heerlijk dat hij droog op het land staat, onbeperkt voer heeft en ik niet hoef te mesten. Hij staat wel verder van huis, maar hij is degene die 24/7 daar staat en ik ben er altijd maar even. :D

En aangezien je op een anderhalf jarige niet gaat zitten.. Hoef ik me ook niet schuldig te voelen dat hij niet bereden wordt. Mis het rijden ook niet, heb deze maand mijn verzorg paard nog, moet op school rijden en misschien heb ik binnenkort een baantje waar ik ook voor moet rijden, dat is nog even afwachten.

Dus hoef het rijden voorlopig nog niet te missen.. :')

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 19:39

Welkom puppy! Bijna net zo oud als mijn Kane!! Leuk paard heb je!

Ik ben net terug van Kane, hij gaat echt weer met sprongen vooruit!! Heerlijk met hem geknuffeld en weer even naar de binnenbak gelopen!
Daarna nog meer geknuffeld en voor het eerst een borstel echt over hem heen gehaald! Manen weer mooi uit de knoop!
Wat is het ook een ontzettend lieve schat !!! <3

Vandaag precies 2 weken bij ons, en kan nu al heeeel veel vooruitgang zien!!
Van helemaal nog nooit in handen geweest kan hij nu al netjes meelopen aan het halster poetsen vind hij heerlijk, en over zijn hoofdje aaien vind die al helemaal lekker.
Wat een heerlijk paard heb ik ook he <3 *\o/*

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 19:41

En natuurlijk moest vriendlief ook even knuffelen met hem!!
Echt fijn om te zien dat ze zo gek met elkaar zijn <3
Afbeelding

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-16 19:49

Wat grappig met die paraplu haha.

Vandaag wat nieuws geprobeerd met Rosie. Mijn rijmaatje reed vandaag op mijn merrie. Toen ze klaar was en aan het uitstappen was hebben we Rosie erbij gepakt. Halster om en aan de wandel in de bak. Ze vond het zoooooo vreemd. Hihi. Even een bokken sprong, maar toen weer braaf. We hebben drie rondje een beetje achter mijn merrie aangetast. Toen merkte ik dat ze in haar koppie wel klaar was en heb ik haar even lekker geknuffeld. Was leuk om te doen. ;-) dit gaan we uitbreiden. Helaas geen foto kunnen maken.