De paarden van 2013

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Donja

Re: De paarden van 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 16:47

Met Iris begin ik pas vrij laat met echt beleren. Ze staat nu af en toe al met een singeltje op stal als ze eten krijgt en dat vindt ze prima. Ze gaat deze zomer naar de stamboekopname en ik begin 2 maanden daarvoor pas met echt longeren etc met haar. Ergens in het najaar zal ze zadelmak gemaakt worden. Ze is de laatste 3 maanden weer 4 cm gegroeid, dus ze is er gewoon nog niet en dan krijgt ze de tijd van mij. Maggie is al wat verder (is ook 3 maanden ouder) en daar gaan we mee beginnen zodra de bak droog is :')

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 17:17

Diva lijkt in ieder geval opgehouden te zijn met afvallen, daar ben ik dan al erg blij om.
Ze krijgt nu al bijna een emmer vol met pulp en lucerne elke keer als ik er ben.

Vandaag was het bijna op toen ze ineens haar mond open begon te doen en alles eruit liet vallen.
Dat deed ze een paar keer en daarna ging ze drinken, hierna nog wel de rest opgegeten.
Iemand die dit herkend?

Afbeelding
Ze moet nodig bekapt worden :o

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 17:24

niet herkenbaar helaas.
Harley heeft echter sinds het wisselen van de tanden wel dat hij wat happen stro of hooi neemt en daarna gaat drinken. Waarschijnlijk om het hooi/stro te weken?

Misschien vond ze de pulp ook net wat te droog dat ze even moest drinken?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 17:29

Kan in beide gevallen gewoon door doppen komen. :j

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 17:31

Nies_ schreef:

Ik ben bang dat ze daarom ook zo mager is geworden deze winter, maar een tandarts laten komen voor een wisselend paard lijkt me niet zo nuttig of wel?

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 17:35

Even onder de meeleessteen vandaan het is wel degelijk nuttig hem te laten komen die van mijn bleek scherpe haken te hebben zijn wangen waren zelfs open

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 17:52

F_inley schreef:
Even onder de meeleessteen vandaan het is wel degelijk nuttig hem te laten komen die van mijn bleek scherpe haken te hebben zijn wangen waren zelfs open

Wangen heb ik gevoeld, die waren heel zover ik kon voelen (vingerlengte) maar de tanden leken wel een klein beetje scherpig(ik weet niet hoe scherp de hoeken mogen zijn, mijn eigen tanden zijn ook scherp natuurlijk). Voelen is wel moeilijk gezien ze bleef kauwen met mijn vingers in haar mond en ik er liever niet tussen wil zitten :+

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 17:59

Azmay schreef:
F_inley schreef:

Wangen heb ik gevoeld, die waren heel zover ik kon voelen (vingerlengte) maar de tanden leken wel een klein beetje scherpig(ik weet niet hoe scherp de hoeken mogen zijn, mijn eigen tanden zijn ook scherp natuurlijk). Voelen is wel moeilijk gezien ze bleef kauwen met mijn vingers in haar mond en ik er liever niet tussen wil zitten :+

Weet ook niet hoe scherp ze mogen zijn. Maar Fin had aan de ene kant scherpe haken en aan de andere kant zeer scherpe haken.

Maar die l*l had totaal niks laten merken met rijden ect dus blij dat ik hem gewoon heb laten komen. En als er niks is ja jammer dan liever een x te veel dan te weinig vind ik

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 18:01

F_inley schreef:
Azmay schreef:

Weet ook niet hoe scherp ze mogen zijn. Maar Fin had aan de ene kant scherpe haken en aan de andere kant zeer scherpe haken.

Maar die l*l had totaal niks laten merken met rijden ect dus blij dat ik hem gewoon heb laten komen. En als er niks is ja jammer dan liever een x te veel dan te weinig vind ik

Ik zal overmorgen ook eens aan de andere kant proberen te voelen (ze is wel een beetje van de ik ben twee en ik zeg nee op het moment). Haar moeder had inderdaad ook zulke haken als jij beschrijft toen ik haar kocht, maar wat wil je na 9 jaar zonder tandarts :o

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 18:04

Ik heb Impala niet laten doen toen de tandarts hier was, vond het niet nodig. Als je denkt dat er haken zitten zou ik wel even laten kijken.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 19:02

Harley ga ik ook pas in April laten nakijken op eventuele doppen aangezien hij dan toch al verder is met wisselen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 19:04

Art_Ificious schreef:
Harley ga ik ook pas in April laten nakijken op eventuele doppen aangezien hij dan toch al verder is met wisselen.

Dat is over 2 maanden al :P

Diva zou ik normaal pas na het wisselen willen doen maar als ze klachten heeft is dat natuurlijk wat anders. Volgens mij is ze nog niet eens echt begonnen met wisselen.
Bit krijgt ze het komend jaar toch niet in dus daar hoeft het niet voor gedaan te worden.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 19:14

ja idd over 2 maanden. Maar Harley zijn voorste tanden zijn ook al netjes doorgekomen en al goed zichtbaar, nog een kleine cm voor ze elkaar raken. En aan het artikel op internet te lezen zouden de melkkiezen ook al aan het wisselen zijn.
Ik laat dus liever een keer te vroeg nakijken dan te laat :P

https://www.paardenarts.nl/kennisbank/paardengebit/
Het paard wisselt normaal gesproken de snijtanden (van binnen naar buiten) op 2,5 jarige, 3,5 jarige en op 4,5 jarige leeftijd. De melkkiezen (premolaren) worden al iets eerder gewisseld dan de snijtanden. Dit gebeurt op 2,5 jarige, 3 en op 3,5 jarige leeftijd.

LiindseyV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 20:06

Azmay schreef:
Nies_ schreef:

Ik ben bang dat ze daarom ook zo mager is geworden deze winter, maar een tandarts laten komen voor een wisselend paard lijkt me niet zo nuttig of wel?

Laat toch maar best een tandarts komen, het is heel zeker nuttig. Mijn paard word in mei 3 jaar en de tandarts is al 2x geweest , eerste keer was een controle en heeft hij alles bijgeveild want er stonden al scherpe stukjes op , en de tweede keer zijn de wolfstanden getrokken.
Succes!

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 20:08

Ik zou ook vast een tandarts inschakelen Azmay. Onze tandarts geeft eigenlijk altijd aan dat het juist met het wisselen belangrijk is dat het allemaal goed zit.

De tandarts was hier afgelopen september en toen heeft hij Sæby ook even mee gecontroleerd en had er toch al een dop afgehaald enzo. Hij had er verder geen last van maar ben toch blij dat ik hem toen gelijk even mee had laten controleren.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 20:32

Mijn tandarts wilde niet eens kijken toe hij Kim deed want die was overtuigd dat ze nog te jong was en wilde met drie wel de wolfstanden doen. Ik ben bang voor de kwaliteit van zijn werk op Kim eigenlijk.
Het grootste probleem is nu dat er geen veilige plek is om te sederen en ik betwijfel of ze zo lief zal zijn als haar moeder.
Als het door gaat en ik ze aan huis krijg wordt het wel makkelijker maar dat duurt op zijn minst nog een half jaar..

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-16 08:47

De tandarts kan ze ook gewoon helpen. Mish at slecht omdat ze diastasen had plus ook nog eens aan het wisselen was, en hij heeft haar goed vooruit geholpen. Hele boel schoongemaakt, losse zere kies getrokken, wolfstandje eruit. Daarna ging het meteen een stuk beter.

Van de week aan het oefenen geweest met een beetje hangen weer, en het ging echt heel goed *\%/* en toen...

Afbeelding

...zat ik ineens op mijn pony!

Afbeelding

Gaan overigens nog niet doorzetten hoor met inrijden, daar mag ze eerst nog wat breder voor worden en meer spiertjes voor krijgen. Maar man, dit was wel even kneitergaaf *\%/*

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 11:36

Haha zoiets had ik dinsdag ook Aleeneh...

Beetje grondwerk gedaan, zadeltje erop en toen toch maar even proberen...
(ja ze zijn vies, maar staan nog 24/7 buiten, dus ik ga er momenteel niet aan poetsen. Van t voorjaar weer)

Afbeelding

Afbeelding

Mijn andere "monster" is nog lang zo ver niet. Die kreeg dinsdag voor t eerst een dekje op...

Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 12:17

Mooie tinkers :D vooral je andere "monster"

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 12:38

Gisteren Imagine en Irresistible weer even gemeten. Ze kwamen in oktober van het land en waren toen respectievelijk 1.56m eb 1.59m. Nu zijn ze 1.59m en 1.64m !

Ik vind de zwarte erg mooi WenK!
Leuk als het zo vanzelf gaat Aleeneh, dan bieden ze het zelf zo'n beetje aan ;)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 16:16

Vandaag mocht Dief les geven aan haar moeder.
Ze is zelf namelijk echt nergens bang voor en volgt perfect, haar moeder is enorm afwachtend en weet het nog niet zo zeker.

Missie is geslaagd, al was het wel erg ambitieus om met 2 paarden en een hond te gaan wandelen in mijn eentje :+

Ik heb ook eindelijk iets gevonden wat ze NIET lust, zonnebloemolie :')
Het magerste paard van de kudde was wel erg blij met de pulp met olie..

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 21:28

Azmay; super dat het wandelen zo goed ging, is ook wat moet je mams erdoorheen slepen haha.

Vandaag is Whinny verhuisd, ik heb haar alleen geladen, ze liep er zo op.. ik stond met mijn mond vol tanden :') ze vond het wel spannend, en eraf duurde 5 minuutjes, maar alsnog super knap natuurlijk.. kan gewoon alleen op pad met een 2,5 jarige haha. Morgen gaan ze om 10.00 naar buiten, ik neem de camera mee. Ben helemaal verliefd op mijn eigen paard, ze is echt heel leuk <3

Als ze gewend is zal ik op stal ook eens wat op doen.. denk dat het gewoon probleem gaat worden, ben al met allemaal dekens in de weer en het interesseert dr niks.

WenK: knappe tinkers!

Aleeneh: *\o/* tis idd echt nog een guppie zo met dr uitstraling

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 16:21

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Whinny genoot van haar paddock paradise, druk aan het rond galoperen en springen, heerlijk om te zien.. de introductie ging ook allemaal heel rustig.

Mettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 17:30

Ik heb ook een paardje uit 2013!
Kent nu het rijden aan de longe, galop nog niet. Plan was om vandaag een stukje los te proberen maar zijn wolfstand is eruit gehaald dus dat stellen we nog een weekje uit. Het is een staron || x anfaenger x dubel
Afbeelding

_Sabrinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 18:55

Mettee mooi paardje! Je hebt er dus al opgezeten? Leuk!

Urosa fijn dat het goed lijkt te gaan met Whinny op de nieuwe locatie. Leuke foto's.

Azmay fijn dat het Wandelen goed ging, en altijd handig een paard wat een ander paard er doorheen helpt mrt spannende dingen.

Aleeneh! Wauw je zit erop! Hoe gaaf!!! :D

WenK leuke tinkers!!!

Donja je paarden zijn dus al lekker gegroeid!

Hier weinig nieuws. Door het weer weinig gedaan met Vienna, ze loopt lekker in de wei en dat vindt ze helemaal niet erg haha.