De -ellendige- verkoopverhalen... Paarden advertenties

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Veraaaaah

Re: De -ellendige- verkoopverhalen... Paarden advertenties

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 22:27

Gelukkig zelf weinig 'rare' advertenties gezien toen ik op zoek ging naar een paard.

Zie wel eens iets staan in de trent van; braaf paard tussen de 5-10 jaar, moet l gelopen hebben en gezond zijn (zowel klinisch als röntgenologisch) met budget 1000 dat ik bij mezelf denk van heeeel veel succes er mee! :')

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 17:42

Heel raar verhaal hier! vriendin van stal zoekt een paard.
De eigenaar van het paard die ze wel wou komen bezoeken, vind het een goed plan als ze een keer komt kijken en dat vind zij ook. Ze gaat kijken bij het paard, loopt allemaal op rolletjes maar ze wil graag nog een keer komen kijken. Die avond zegt de eigenaar via whatsapp " Je mag haar anders ook wel een maandje bijrijden 2x per week, in ruil voor geld of iets anders".
Vriendin vroeg zich af wat iets anders was en hij zegt "gewoon wat anders".
Nouja het gesprek gaat dus door en dan zegt ie. Weet je wat als je dat andere doet mag je mijn paard gratis maar dan gaat het wel nog een jaar door dat andere. Vriendin snapt er helemaal niets van en stuurt "???"
Dan zegt ie "Draag je ook slipjes?".
Toen was het al snel duidelijk en heel gauw op blok!!
Echt vies, terwijl hij zon vriendelijke man leek toen ze bij het paard ging kijken...

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 17:43

Net zoals ik ineens een oude manegepony erop zag staan die altijd bokt en stilstaat enz. Als tekst: bokt nooit staat nooit stil is heel braaf en voorwaarts. Heb ik netje sop gereageerd en heb nu gezeik op stal gehad. Maar is opgelost

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 15:42

Trui schreef:
Net zoals ik ineens een oude manegepony erop zag staan die altijd bokt en stilstaat enz. Als tekst: bokt nooit staat nooit stil is heel braaf en voorwaarts. Heb ik netje sop gereageerd en heb nu gezeik op stal gehad. Maar is opgelost

Dat is ook een naaistreek. Er zijn genoeg paarden die onder een vorige ruiter misschien niet altijd braaf waren maar inmiddels netjes opgevoed, gecorrigeerd zijn of gewoon onder een betere ruiter altijd braaf zijn geweest. Of die gewoon totaal niet geschikt zijn als manege pony (danwel door de verschillende ruiters danwel door het stal management) maar het als privé pony super doen. Daar heb jij je gewoon niet mee te bemoeien, je kost met zo'n opmerking de verkoper een hoop ellende (en geld). Ik ben helemaal voor eerlijk verkopen maar dat wil niet zeggen dat iedere misstap die een dier ooit gemaakt heeft maar meteen breed moet worden uitgemeten op internet.

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 16:20

Vreemde was nog dat ze zei 'ja als ie naar de handelaar is hebben we er niks meer mee te maken'. Wn ze zeiden ook dat ie daar al was dus (de handelaar plaatste de advertentie) dat snap ik ook niet. En hij stond drie dagen daarvoor nog op stal dus lijkt me niet dat ie zo veranderd is. Hij werd op de fotos wel met hulpteugel gereden. Enige verschil

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 16:25

Dikke kans als een wat meer ervaring ruiter op stapt en gewoon braaf is.
Stil gaan staan is echt zo'n manege pony streek die echt binnen vijf minuten opgelost is.

Dus niet mee bemoeien.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 17:00

Nou inderdaad daar moet je tussen uit blijven. En wat hierboven word gezegd kan goed zijn dat de pony flink gereden is nu en wel braaf is

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 11:39

Van de manege pony kun je idd snel oplossen als het echt ondeugd is en geen pijn.
Echter vind ik wel dat de omschrijving niet klopt. Kans dat het weer gebeurd bij een minder ervaren persoon is groot en met zo'n advertentie krijg je juist dat soort personen die interesse hebben.
Daarbij vind ik ook dat het verleden verteld moet worden, maar dat is in dit geval natuurlijk niet gunstig voor de prijs. Geen fijne handelsstal!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 18:47

Maar misschien word het verleden bij bezichtiging ook gewoon verteld, rij problemen die opgelost zijn hoeven niet in adv.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 08:35

StalNollie schreef:
Maar misschien word het verleden bij bezichtiging ook gewoon verteld, rij problemen die opgelost zijn hoeven niet in adv.

Jij hebt er meer vertrouwen in dan ik....
Ik snap ook niet waarom er in de advertentie moet staan dat hij niet stil staat en niet bokt.(zeker met het verleden, slechts enkele dagen ervoor nog)

Zeker als het om geld gaat in de paardenhandel,dan is vertrouwen hebben in de blauwe ogen van de verkoper vrij naïef.
Dat zie je ook elke x weer terug op bokt..
Mocht je de pony kopen en thuis gaat de pony dat gedrag vertonen, vervolgens kom je achter het verleden van de pony, dan roept iedereen weer op bokt dat het oplichting je..

Volgens mij zit er een luchtje aan, maar hoop van niet en dat ze het verleden er wel netjes bij vertellen.

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 14:44

Ik denk dat dat ook met de manege omstandigheden te maken heeft hoor.
Pony van mijn stal bokte en was niet voorwaarts.
Kreeg nieuwe eigenaar (vriendin) en binnen een paar dagen het liefste paardje wat er is, en sneller dan eerst.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 15:23

Ja, maar toch hoor je je niet als buitenstaander met de verkoop van een paard te bemoeien.In de zin van kwaad over het paard te verspreiden. Dat is een ongeschreven wet dat je dat niet doet.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 15:42

Als er medische of gedragsoroblemen verzwegen worden is het anders wel fijn wanneer je daarvan op de hoogte wordt gebracht als potentiele koper. Dingen verzwijgen vind ik niet netjes en kan bedrog/misleiding zijn. Aan de andere kant kunnen andere omstandigheden gedrag echt wel veranderen. Verhuizing van stal, meer of minder krachtvoer, meer of minder training, betere training, keertje fysio of beter passend zadel etc.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 15:56

anjali schreef:
Ja, maar toch hoor je je niet als buitenstaander met de verkoop van een paard te bemoeien.In de zin van kwaad over het paard te verspreiden. Dat is een ongeschreven wet dat je dat niet doet.

En mede daarom lopen er nog wat oplichters rond die zo lekker hun gang kunnen gaan.
Sorry, maar ik vind dat je het verleden moet melden, tenminste als het gaat om het gedrag van kort geleden of gedrag wat belangrijk is om te weten.
Zal toch een hoop ellende voorkomen

claffdifs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 19:24

Ik moest ook wel giechelen zojuist, €800 voor een zadelmakke maar niet doorgereden pony met een scheve heup.

Verder heb ik ook hele gekke dingen voorbij zien komen in mijn eigen zoektocht naar een pony, van mensen die een advertentie hebben maar geen enkele vraag over t beestje kunnen beantwoorden tot mensen waar je mee in gesprek gaat en die m eigenlijk helemaal niet willen verkopen.
Uiteindelijk bij iemand die ook lid is op bokt de liefste en de leukste pony gekocht
<3

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 07:49

anjali schreef:

Ik zou niet weten waarom niet? Ik zou als koper toch graag gewaarschuwd worden. Paardenhandel is maar een vies wereldje.

Esprit4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 07:57

Als iedereen het "verhaal" als buitenstaander over een paard zou verspreiden word niemand daar gelukkiger van denk ik paarden kunnen veranderen als ze veranderen van eigenaar.
Wij hebben een braaf paard van iemand gekocht die bij ons echt niet meer braaf was dan zou ik ook niet blij zijn als bij wijze van spreke stalgenoten of oude lesklanten haarfijn gaan vertellen hoe en wat

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 09:31

Esprit4 schreef:
Als iedereen het "verhaal" als buitenstaander over een paard zou verspreiden word niemand daar gelukkiger van denk ik paarden kunnen veranderen als ze veranderen van eigenaar.
Wij hebben een braaf paard van iemand gekocht die bij ons echt niet meer braaf was dan zou ik ook niet blij zijn als bij wijze van spreke stalgenoten of oude lesklanten haarfijn gaan vertellen hoe en wat

Maar als jij vervolgens dat paard als Braaf verkoopt, zou ik blij zijn als koper dat er mensen zijn die melden dat dit niet altijd het geval is.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 10:05

Dus ieder paard dat ooit in handen van de verkeerde mensen een stap verkeerd heeft gezet mag nooit meer als braaf verkocht worden? En als ze nou ooit enorm gepuberd of uitgeprobeerd hebben, inmiddels 8 jaar oud zijn en al jaren geen stap meer verkeerd hebben gezet, nooit meer als braaf verkopen want daar zou jij je als persoon die het paard ooit op 4 jarige leeftijd eens een lekkere serie bokken heeft zien geven je even tegenaan bemoeien? Het paard dat onder een slecht zadel hartstikke vast gereden is, uiteindelijk volledig in de staak zat....Gekocht door iemand die het met veel aandacht, behandeling en liefde weer helemaal happy en werkwillig heeft gekregen...Diegene moet hem helaas verkopen en jij gaat even lekker onder de advertentie vermelden hoe lelijk hij wel niet staakte een jaar geleden? Besef je dan niet hoe ontzettend veel kansen je op dat moment afneemt van zo'n paard (en van de kopers trouwens ook)? Hoeveel mensen zo bang zijn geworden om een paard te kopen dat ze dan gewoon direct afhaken...terwijl het misschien wel de perfecte match en een super thuis had geweest. Als jij je auto verkoopt, meld je er dan ook bij dat je ooit 4 jaar geleden er met pech mee langs de weg hebt gestaan? Of denk je, dat mankement is toen gemaakt dus hoef ik er niet bij te vertellen? En als je buurman dan langskomt en zegt nou beste kijker, deze auto heeft wel een pechverleden hoor, ik vind wel dat jullie dat moeten weten. Neem je hem dat in dank af?

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 10:41

Een jaar geleden? Waar haal je dat vandaan? Als je het over mij hebt was het maar drie dagen

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 11:03

Precies 0000

En trui ik denk niet dat jij bij de verkoop aanwezig was en wat er dan verteld is.

En wat op de manege als fel of onbetrouwbaar bestempeld word is meestal daarbuiten voor een ruiter met ietsie pietsie meer ervaring meer dan ruim braaf.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 11:11

De eigenaar of verkoper zelf hoort eerlijke informatie over het paard te geven.Buitenstaanders hebben er niets mee te maken.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 11:17

anjali schreef:
De eigenaar of verkoper zelf hoort eerlijke informatie over het paard te geven.Buitenstaanders hebben er niets mee te maken.

Hoort ja, daar zeg je het goed?! Paardenhandel is echt nog vele malen viezer dan autohandel. Ik zou de meesten verkopers echt niet zomaar op hun mooie blauwe ogen hoor...
Lang leve internet, tegenwoordig is echt heel veel informatie te achterhalen gelukkig.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 11:19

0000 schreef:
Dus ieder paard dat ooit in handen van de verkeerde mensen een stap verkeerd heeft gezet mag nooit meer als braaf verkocht worden? En als ze nou ooit enorm gepuberd of uitgeprobeerd hebben, inmiddels 8 jaar oud zijn en al jaren geen stap meer verkeerd hebben gezet, nooit meer als braaf verkopen want daar zou jij je als persoon die het paard ooit op 4 jarige leeftijd eens een lekkere serie bokken heeft zien geven je even tegenaan bemoeien? Het paard dat onder een slecht zadel hartstikke vast gereden is, uiteindelijk volledig in de staak zat....Gekocht door iemand die het met veel aandacht, behandeling en liefde weer helemaal happy en werkwillig heeft gekregen...Diegene moet hem helaas verkopen en jij gaat even lekker onder de advertentie vermelden hoe lelijk hij wel niet staakte een jaar geleden? Besef je dan niet hoe ontzettend veel kansen je op dat moment afneemt van zo'n paard (en van de kopers trouwens ook)? Hoeveel mensen zo bang zijn geworden om een paard te kopen dat ze dan gewoon direct afhaken...terwijl het misschien wel de perfecte match en een super thuis had geweest. Als jij je auto verkoopt, meld je er dan ook bij dat je ooit 4 jaar geleden er met pech mee langs de weg hebt gestaan? Of denk je, dat mankement is toen gemaakt dus hoef ik er niet bij te vertellen? En als je buurman dan langskomt en zegt nou beste kijker, deze auto heeft wel een pechverleden hoor, ik vind wel dat jullie dat moeten weten. Neem je hem dat in dank af?

Dus als een paard in het verleden blessures heeft gehad, doet dat niet ter zake volgens jou??

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 11:22

Een blessure is toch iets heel anders dan dat hij bij een niet klikkende ruiter niet prettig liep.

Ik heb wel eens paarden zadelmak gemaakt die nooit een pas verkeerd hadden gezet.
Proefrijden verliep prima.
Maand later krijg je bericht dat het een rotknol is.
Ga je er heen stap je op en rij je zonder problemen weg.
Dat er teveel ruiters zijn die niet kunnen rijden, of in ieder geval slechter als dat ze zelf denken komt wel erg vaak voor hoor.
En dat veranderd zelfs de brave sul in een klein ettertje, gewoon omdat het kan :)