Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 09:44

:wave:

Telt 'her-inrijden' ook? Django is namelijk in Spanje wel 'ingereden', maar we doen het hier gewoon even helemaal opnieuw en zonder stress. Hij is deze zomer 6 geworden :)

Zoals je kan zien vorig jaar in Spanje, wat kreupel op de teugel en gestresst:

Ik hecht érg veel waarde aan eerst een lekkere basis grondwerk
Afbeelding

Eerste x thuis er op
Afbeelding
(Met kaptoom, wilde heel graag eerst bitloos beginnen en echt even uitzoeken op wat voor bit ik hem eventueel zou kunnen gaan rijden, achteraf was de kaptoom iets wat hij totaal niet prettig vond)

Tweede keer er op, inmiddels met een dubbelgebroken koper trensje, vind hij heel fijn! Eerst werken aan het hoofd te durven laten zakken en voorwaarts te gaan. Dit is een foto van een goed moment, maar hij had enorm de neiging om giga op te krullen en heel klein te gaan stappen.

Afbeelding

4e keer er op, hij durfde daar mijn hand al wat aan te nemen :D
Afbeelding

6e keer, even gewoon 'fun en spelen'

Afbeelding

Rondje 7, eerste keer in draf!
Wat een ramp was dat.... Hij wilde gewoon NIET voorwaarts... Gooide zijn hoofd omhoog, drukt zijn rug weg en maakt een prachtige pas op de plaats...

Afbeelding

Ronde 8, niet mijn meest charmante houding, maar wel iets meer voorwaarts in de draf...

Afbeelding

Ronde 10, voor de 2e keer op een andere locatie, zijn houding onder het zadel is al enorm veranderd :j

Afbeelding

Het lastige met Django is dat hij waarschijnlijk met de handrem er op is gereden in Spanje, hij kent ook al de piaffe... Dus daar blijven we sowieso even van af :Y) Wat ik het spannende aan Django vind is dat hij stress opkropt. Zo is hij tijdens rondje 9 (naar aanleiding van het uitbreken van de hengst van de buren) 4/5 keer 'schreeuwend' omhoog gekomen, stijl op de achterbenen... Hij kan letterlijk gewoon even compleet ontploffen :j

Ronde 11, 12, 13 en 14 heb ik nu gereden tijdens mijn Working Student positie op Moravita, hier krijg ik dagelijks les en begeleiding in de klassieke rijkunst en we zijn énorm vooruit gegaan :D Vanmiddag even nieuwe foto's maken :j

Daarnaast krijg heb ik nu een ander zadel (zie je ook op de laatste foto) en dat scheelt ook een hoop voor o.a. mijn eigen houding :j

xBostonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 11:12

Wat een leuk paard! Zijn uitstraling doet me denken aan mijn merrie. Alleen die schrikt werkelijk nergens van. Grondwerk vind ze ontzettend leuk en de schriktraining waren we zo doorheen. Takoda is ontzettend slim, ondernemend en nieuwsgierig. Ze kent geen angst en loopt overal op af om op onderzoek uit te gaan. Ze is wel af en toe een beetje lomp :+

Ze is nu haar tandjes aan het wisselen dus voorlopig heb ik erop zitten nog eventjes uitgesteld. We gaan gewoon lekker op de grond verder tot haar losse tandje eruit is. Dat zal niet lang meer duren want ze zit ermee te spelen en te wiebelen als een klein kind haha :D

Afbeelding

En ze speelt lekker veel, ze fleurt onze hele kudde ermee op. Echt leuk!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door xBostonx op 23-08-15 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt

NikkivanOlst

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 11:16

Wat een knapperd! :D

Django schrikt ook nergens van hoor, hij is enorm 'no nonsense' en is bijvoorbeeld toen ik hem 3 maanden had al meegeweest op show enzo :') Maar áls er spanning is (hengst van de buren die zijn merrie te grazen neemt en hem in stukjes bijt) dan bouwt hij het op en komt het er pas later uit zegmaar :)

xBostonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 11:21

Klinkt als mijn oude ruin. Die gaat ook zomaar ineens uit zijn stekker. Die bouwt dat ook op, reageert niet of nauwelijks meer en ineens explodeert ie. Gelukkig merk ik dat nu snel op en komt het niet meer zo ver maar in het begin was het echt verschrikkelijk. Nu we weten wat we aan elkaar hebben kan ik met hem lezen en schrijven en heb ik er echt een geweldig paard aan. Takoda is weer compleet anders dus dat was ook erg wennen in het begin. Ik was niet gewend aan een ondernemend paard wat overal op onderzoek wil. Leek bijna alsof ik schriktraining van haar kreeg haha! Echt zo van, "kom maar baasje, het is niet eng, we gaan wel even samen kijken" :') _O-

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 11:23

Hahahaha :P

Toen ik hem net had zijn we eigenlijk al vrij snel een buitenritje wezen maken, gewoon om te proberen. Achteraf gezien misschien niet heel slim, maar het was hardstikke leuk :') Rietdekkers? Totaal geen probleem, vrachtauto, traktor, zijn die eetbaar? Schapen daarintegen, die waren dan wel weer raar _O-

Op de eerste dag dat ik hem had hem ook gelijk meegesleept naar een horseagility workshop, gewoon even spelen met de hindernissen, totaal geen problemen _O- maar zodra ik opstap, dan is alles bést even spannend. En dan niet de omgeving, maar puur het idee 'ruiter' :j

xBostonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 11:29

"Haha owja is het eetbaar" is hier ook altijd wel het eerste wat onderzocht moest worden. Gevolgd door "Hoe sloop ik dit" _/-\o_

Ik had een opblaaskrokodil voor haar gekocht om mee te oefenen, maar mevrouw was not impressed en sleepte hem heel de bak rond. Uiteindelijk lag ze er bovenop en klapte ie. Ze keek me aan alsof ze wilde zeggen; kun je hem maken? _O-

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 13:53

Vandaag even wat foto's gemaakt van het rijden met Django... Hij gaat zo heerlijk vooruit :D
Zeker met de lessen hier scheelt het énorm veel :j

Dit is het probleem waar we nog tegenaan lopen: hij durft niet zo goed naar voren en de eerste rondjes zijn dus écht heel moeilijk voor hem

Afbeelding

Maar als die rem er eenmaal af is....

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 14:21

Is misschien anders omdat die van jou een ander geschiedenis heeft maar ik moet mijn hand er juist wel een beetje aan houden als ik mijn jonkie voorwaarts wil laten gaan. Anders snapt hij niet waar hij heen moet en dat maakt hem dan min of meer onzeker waardoor hij niet meer voorwaarts gaat.
Die snapt rondjes lopen nog niet en als ik er dan geen hand aan houd is dat helemaal raar.

Vandaag voor het eerste een minisprongetje laten maken een de longe. En hij heeft zoals de verkoop filmpjes al lieten zien een heel fijne simpele manier van springen. Joepie.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 14:28

pol013 schreef:
Is misschien anders omdat die van jou een ander geschiedenis heeft maar ik moet mijn hand er juist wel een beetje aan houden als ik mijn jonkie voorwaarts wil laten gaan. Anders snapt hij niet waar hij heen moet en dat maakt hem dan min of meer onzeker waardoor hij niet meer voorwaarts gaat.
Die snapt rondjes lopen nog niet en als ik er dan geen hand aan houd is dat helemaal raar.

Vandaag voor het eerste een minisprongetje laten maken een de longe. En hij heeft zoals de verkoop filmpjes al lieten zien een heel fijne simpele manier van springen. Joepie.

Django is ingereden met stang en serreta... Dus die was flink bang voor de hand :)

wauw leuk dat het springen zo soepel gaat!

Orsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 14:47

Welkom nikki & Django!
Volgde altijd je topics met Vienna en Silke!
Dus schakelde nu net pas toen ik zag wie de fotos en posts geplaatst had!
Kan me nog herinneren dat je ergens schreef een Spaanse te willen kopen, of net gekocht. Leuk om jullie hier in progressie te zien!

Leonie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 16:32

yeentll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-15 17:10

Ow Jezus Leonie, altijd dat gezeik bij jonge paarden als ze achter t bit kruipen. Is toch logisch? Beest heeft wat minder balans, dan kan je hem daar beter in ondersteunen en van daaruit inderdaad aanvullen met been naar je hand toe, dan dat je hem losgooit van voren en over z'n tempo gaat jagen. Hier in de regio zie ik ook veel mensen het paard 'voorwaarts/neerwaarts' rijden, maar in hun optiek is dat het paard over z'n tempo jagen met een lange teugel. Om straks een correcte aanleuning te krijgen, zul je toch echt al met verbinding moeten rijden. Gewoon lekker doen hoe jij denkt dat het het beste is, beste stuurlui staan immers aan wal ;)

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 19:20

Vibriseteam: Welkom!!
@ Leonie, tja hier ook een 3 jarige die heel erg op wilde krullen, en zodra je die los liet werd ze super onzeker.
Door licht contact te houden is ze nu al zoveel verbeterd en loopt ze eigenlijk heerlijk rond.

Verder is de moeilijkste de ik had om in te rijden vd week vertrokken naar zijn eigenaar die er ERG blij mee is.
Hij heeft er thuis al mee gereden en gelongeerd wat erg goed ging.
Er staat ook alweer een nieuw project op stal om zadelmak te maken.
dit maal een 3 jarige merrie, ook van de hengst Arpeggio.
Afbeelding

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 19:35

Nou dit meneertje heeft zijn eerste keer met zadel achter de rug. Hij vond het allemaal prima. Stappen, draven, wat gewicht erop.. Wat je maar wil baasje, i don't care. Heerlijke knol toch? <3

Afbeelding

Orsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 20:31

Leuk om nog een Fjordje te zien hier! Wat zijn het toch heerlijke dieren!

Carmuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 21:06

Visibre team....welkom! Leuk paard heb je.
Leonie....Altijd hetzelfde op bokt haha, je hebt een fijn dier komt vanzelf goed!
Fjordhorse....ziet er relaxed uit, weer een stapje verder.

Hier vandaag ook gestart met hum. Ze vond het heeeeeel spannend allemaal, liep snurkend over het terrein dus maar eerst aan de longe. Eenmaal erop was ze echt 10 cm groter haha spiegels waren erg eng. Vrij snel eigenlijk liep ze erg fijn rond met inrijden. Toen naar buiten, daar vond ze de witte hekjes toch wel heel eng, eenmaal de baan was ze het even kwijt allemaal. Kreeg gelukkig rustig de tijd om haar even rustig te laten wennen. Best fijn gereden, wel genoeg slingertjes hier en daar etc maar ze was zo braaf. Ook de 2e pref braaf gereden. Uiteindelijk 1ste en 2de met 184 en 183. Heel knullig kom ik er net achter dat we eigenlijk pas vanaf 1 oktober mogen starten i.v.m haar leeftijd dus voor ons duurt het weer even voor we gaan.

Filmpje van onze eerste proef.
https://www.facebook.com/carmen.herder.3/videos/vb.100002041984661/910153735729351/?type=2&theater&notif_t=video_processed

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 21:12

Filmpje is niet zichtbaar helaas

Carmuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 21:17

_Zoe schreef:
Filmpje is niet zichtbaar helaas

nu als het goed is wel

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 21:58

Leonie, vindt dat altijd zo lastig. Het commentaar is vaak zo theorie gericht en zo werkt het in de praktijk niet altijd. Daarbij kunnen ze van een foto niet zien of jij zit te trekken of een fijne zachter verbinding hebt. Als jij een fijn gevoel bij het rijden hebt, lekker zo door gaan.

Carmuh, die van jou is al aardig stabiel, leuk proefje

Leonie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 22:05

Ik mij maak mij er ook echt niet druk om. Ik vond het eigenlijk wel vermakelijk. Als paardrijden altijd volgens het boekje ging was het een stuk gemakkelijker.

Carmuh gefeliciteerd met je winstpunten. Jammer dat ze niet tellen. Nog even een paar maandjes doortrainen en dan rij je vast dikke punten. Ze doet het al heel braaf zo.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 09:01

Visibreteam: welkom! Leuk paard heb je! Fijn dat je zo rustig aan doet en hem de tijd geeft. Je ziet aan zijn koppie dat hij er allemaal nog niet zo zeker van is :)

JenW: ja, maar toch! :) ik kan ook best onder de voeten uit met een (heel) groen paard, maar die echte eerste knoppen erop zetten daar waag ik me toch niet aan :)

Orsje: top seg! Heerlijk dier je History!

Moniek: hihihi, hudson nog wat last van zijn hormonen :D kan nog effe duren idd, tot 3 maanden erna kunnen ze nog "fantoomballen" hebben :+

Coberlina: goed dat je de osteopate hebt laten komen dan! Benieuwd of je verschil voelt met rijden volgende week!

Boston: Takoda is geweldig :D

KL: lijkt een leuke, wel bloed genoeg denk ik! :j

Fjordhorse: welkom! Ook al zo'n relaxed dier!

Carmuh: gefeliciteerd! Top gereden zo voor de eerste keer!

Je moet die jonge dieren idd wel voldoende steun geven. Hier rij ik de eerste maand of 2 gewoon met licht contact en hun hoofd waar ze het zelf willen houden. En ieder paard is weer anders, dus altijd moet je zelf weer kijken en aanvoelen wat de beste manier is.

yeentll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-15 12:16

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 18:15

Leonie_M schreef:
Ik mij maak mij er ook echt niet druk om. Ik vond het eigenlijk wel vermakelijk. Als paardrijden altijd volgens het boekje ging was het een stuk gemakkelijker.

Zijn altijd dezelfde bokkertjes in dit soort discussies. Valt nog mee dat ze niet over rollkur begint. _O- _O-
Vaak hoef je maar in het profiel te kijken en dan weet je het al......
Heeeel gaaf paard Leonie; daar zou ik ook heel erg gelukkig van worden.

Maar fjordjes vind ik ook leuk (IJsjes en fjorden wekken bij mij altijd jeugdherinneringen op :D :D )

Wat mij betreft staat dit topic ook open voor "herintreders". Leuk paard Nikki (mag ik Nikki zeggen? Visibreteam doe ik langer over met typen :+ ). Spaans trauma, tja... duurt altijd wel even eer je dat eruit hebt.

Wie gaat er trouwens met zn jonge paard naar Prinsestad. Ik ga wel kijken, dus ik zou het leuk vinden als ik iemand uit dit topic tref, maar die van ons ga ik niet inschrijven. Dat is zo'n late. Die laat ik nog lekker op de wei tot in ieder geval half september (hoop ik). Zo langzamerhand vertrekken al zijn vriendjes en hij staat er nog maar met 1 van de 5. Ga hem natuurlijk niet in een nieuwe groep zetten.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 18:18

Toffe foto's Yentl en wat is Hinde toch een gaaf paard!.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 18:24

Prachtige fotos van hinde! Wat jammer dat ze niet ook actiefotoos heeft gemaakt