[VOLG] Fiëgo in training.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Taucha

Re: [VOLG] Fiëgo in training.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 20:47

Hmmm ziet er idd iets gespannen uit, maar lang niet zo erg als die bijter en schopper die ik meegemaakt heb. Fie checkt wel gelijk of je ook echt zit door naar rechts te kijken. Heb je al eens geprobeerd via rechts te zadelen en op te stappen? Misschien kun je zo patronen (mochten die er zijn) doorbreken.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-16 20:52

Taucha schreef:
Hmmm ziet er idd iets gespannen uit, maar lang niet zo erg als die bijter en schopper die ik meegemaakt heb. Fie checkt wel gelijk of je ook echt zit door naar rechts te kijken. Heb je al eens geprobeerd via rechts te zadelen en op te stappen? Misschien kun je zo patronen (mochten die er zijn) doorbreken.

Klopt, als hij weet dat ik ga opstappen gaat hij soms ook echt al kijken waar ik blijf :') Ziet er heel stom uit. Verder geef ik hem sinds kort dus ook een snoepje als ik eenmaal zit, iets wat eerder niet kon aangezien hij al flipte als je iets voorover leunde of als hij je arm opzij zag gaan := .. dit doe ik altijd aan de rechterkant, dus dat is ook een van de redenen dat hij nu voornamelijk naar rechts kijkt :j

Hij is wel echt een "gewoonte"-paard (had pas berichten uitgewisseld met een bokker die zijn vader + andere nakomelingen van hem kent, die sprak ook al over behoefte aan vaste gewoontes.. zit dan toch wellicht in het karakter?), ik denk dat als ik het anders ga doen hij het juist 10x zo spannend gaat vinden. Maar ik kan het proberen. Ben alleen niet handig in andersom opstappen, dus zou dat wel moeten oefenen op een mak paard :')

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 21:09

Wanneer is je zadel gecheckt? Kan ook zijn dat je boom te strak is en drukt en dat ie daar zo gespannen op reageert of idd maag/darmproblemen

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-16 21:18

Chesss schreef:
Wanneer is je zadel gecheckt? Kan ook zijn dat je boom te strak is en drukt en dat ie daar zo gespannen op reageert of idd maag/darmproblemen

Ik loop bij Van Rijs, mijn zadel is/wordt minimaal eens in het half jaar gecheckt en zou na de laatste keer pas over een jaar weer moeten (dat is begin aankomend jaar) omdat hij zo stabiel bleef.
Dit gedrag heeft hij altijd vertoond en vertoonde hij ook toen het zadel dus steeds was gecheckt/vermaakt en goed lag, dit heeft er altijd al ingezeten. :j
Zijn reactie op een slecht zadel weet ik helaas ook maar al te goed, dat was toch wel wat anders..

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 14:09

Dreamy schreef:
Taucha schreef:

Klopt, als hij weet dat ik ga opstappen gaat hij soms ook echt al kijken waar ik blijf :') Ziet er heel stom uit. Verder geef ik hem sinds kort dus ook een snoepje als ik eenmaal zit, iets wat eerder niet kon aangezien hij al flipte als je iets voorover leunde of als hij je arm opzij zag gaan := .. dit doe ik altijd aan de rechterkant, dus dat is ook een van de redenen dat hij nu voornamelijk naar rechts kijkt :j

Hij is wel echt een "gewoonte"-paard (had pas berichten uitgewisseld met een bokker die zijn vader + andere nakomelingen van hem kent, die sprak ook al over behoefte aan vaste gewoontes.. zit dan toch wellicht in het karakter?), ik denk dat als ik het anders ga doen hij het juist 10x zo spannend gaat vinden. Maar ik kan het proberen. Ben alleen niet handig in andersom opstappen, dus zou dat wel moeten oefenen op een mak paard :')

Ik had een verzorgpaard dat door pijn trauma begon te bokken zodra je in zadel zat. Niet hoog, maar wel vervelend met 1 voet in de beugel :')
Toen ook de tip gekregen om aan de andere kant op te stappen.
Ze moeten dan meer nadenken over wat er gebeurd en zijn dan minder gericht op wat er nou ook al weer zo eng was. Zo had ik een paard gekregen wat niet meteen begon, maar wachtte tot ik mijn beugels aan had. Geen mega verschil, maar paard had wel nog steeds last van de heup waardoor het er ook niet uit zal gaan.

Dus niet denken, maar doen :)

Elevien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 20:32

Ik vind dat je het echt super aanpakt! Je ziet inderdaad nog steeds spanning op die momenten, maar daarna vloeit het ook gelijk weg. Ik denk dat het gewoon nog in zijn koppie zit en dat dat er in verloop van tijd wel uitgaat. Maar dat is geen kwestie van weken of maanden... dat zal nog wel eens langer kunnen duren.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 22:28

Dreamy schreef:
Chesss schreef:

Ik loop bij Van Rijs, mijn zadel is/wordt minimaal eens in het half jaar gecheckt en zou na de laatste keer pas over een jaar weer moeten (dat is begin aankomend jaar) omdat hij zo stabiel bleef.
Dit gedrag heeft hij altijd vertoond en vertoonde hij ook toen het zadel dus steeds was gecheckt/vermaakt en goed lag, dit heeft er altijd al ingezeten. :j
Zijn reactie op een slecht zadel weet ik helaas ook maar al te goed, dat was toch wel wat anders..

Ok super, maag darmproblemen heb je ook al uitgesloten?
Ik probeer met je mee te denken niet dat je denkt wat zeurt ze nou

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-16 12:46

Elevien schreef:
Ik vind dat je het echt super aanpakt! Je ziet inderdaad nog steeds spanning op die momenten, maar daarna vloeit het ook gelijk weg. Ik denk dat het gewoon nog in zijn koppie zit en dat dat er in verloop van tijd wel uitgaat. Maar dat is geen kwestie van weken of maanden... dat zal nog wel eens langer kunnen duren.

Dit zit er nu al sinds het begin in, dus zal ook een soort "gewoonte" zijn. Maar ik vind het zo sneu, wil zo graag dat hij het "leuk" kan vinden.

@Chesss: nee, is niet uitgesloten. Nooit bij stilgestaan ook, dus zal het meenemen naar de kliniek :)

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 12:49

als je wilt kijken of ie idd last van zijn maag heeft kan je alvast iberogast geven, gewoon de mensen hoeveelheid.
Als ie daar van op knapt dan kan je verdere stappen ondernemen.
Het mooie van de iberogast is is dat het allemaal kruiden zijn.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-16 13:01

mala26 schreef:
als je wilt kijken of ie idd last van zijn maag heeft kan je alvast iberogast geven, gewoon de mensen hoeveelheid.
Als ie daar van op knapt dan kan je verdere stappen ondernemen.
Het mooie van de iberogast is is dat het allemaal kruiden zijn.

Bedankt, ik zal er eens naar kijken! Valt altijd te proberen :)

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 22:35

Of wat je ook kan geven kost 13.50 voor 20 kilo havens gastro+ is gewoon sportbrok laag zetmeel en suiker maar wel met maagzuur buffer en nog meer voordelen, eerlijk ik heb een ander paard. En bij hem waren maagzweren via scopie uitgesloten.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 22:42

Ik volg jullie nu al een behoorlijke tijd, ik heb weinig nuttigs in te brengen daar ik geen ervaring heb met eventuele maagzweren. Wel wil ik je een schouderklopje geven, wat heb jij veel over voor jouw paard en wat ben jij een doorzetter zeg!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 22:49

Ik vind het super zoals het nog steeds gaat en voel me heel blij als ik het zo lees. Elvee van mij heeft ook een vervelend verleden ( met KS). Dit is de laatste tweeënhalf jaar jaar weer helemaal goed, maar zij kijkt nog steeds bozig als ik het schabrakje op doe en daarna het zadel. Met aansingelen is ze nu wel een beetje aan het schudden met haar hoofd, het hoofdstel indoen is nog niet super, maar als ik het vergelijk met toen ze echt last had is het nu allemaal goed te noemen. Ik denk dat het nooit meer helemaal eruit gaat, hoe graag ik dat ook wil.
Inmiddels is het trouwens wel een heel stuk minder moeilijk als ik met haar en een ander paard met de trailer op stap ga. Dus ook bij haar lijkt het tussen de oren te zitten en wel beter te worden, maar niet echt weg te raken.
Opstappen gaat tegenwoordig bijna altijd goed, maar heel af en toe gaat ze bij het krukje in haar achteruit en dan duurt het even voordat ik erop kan. Ik stap wel altijd een rondje linksom en rechtsom voordat ik het laatste aansingelen doe en voordat ik opstap.

Ik denk dus dat jij daar ook rekening mee moet houden, dat het niet helemaal verdwijnt, maar wel steeds een beetje beter wordt.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-16 23:26

Bedankt voor jullie support, steun, tips en lieve woorden! Ik ga het allemaal meenemen en kijken wat ik ermee kan doen.
Helaas liep hij afgelopen 2 dagen niet helemaal lekker ivm een verstapping (andere been....)
Morgen maar even kijken of hij weer goed genoeg loopt voor belasting. Vandaag viel het mee, maar morgen komt ook de hoefsmid..

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 18:28

Eigenlijk moet je nog net iets langer wachten tot je het zadel oplegt. Ik zou wachten tot hij ontspant, aangeeft dat het ok is. Eventueel een beetje spelen met approach and retreat en dat echt wachten tot hij uitblaast, blijft staan, nek omlaag, kauwen, etc. Met opstijgen hetzelfde.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 19:05

Je kan ook nog letten op je eigen ademhaling, zowel met opzadelen als met de andere dingen. Maar ik weet van mezelf omdat ik het zadel toch boven mijn macht moet tillen met opzadelen, dat ik een diepe teug lucht neem en mijn adem even inhoud. Dat kan voor paarden al spanning oproepen. Ik kan het jammer genoeg niet anders, of ik moet op een krukje klimmen met opzadelen.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 00:36

Eigen ademhaling is een goede tip inderdaad!

Maar wat tof dat je er zo opgestapt bent zeg. Knap van je. Het blijft een gaaf dier! Wie was z'n papa ook alweer?

Je bent een super doorzetter. Knap!
Wel rot van die spanning. Toch proberen spanning af te laten vloeien en dan pas verder gaan.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-16 01:39

Vandaag naar de kliniek geweest en heel positief nieuws!
Er was echt al weer een fijne verbetering te zien, dus qua arbeid mogen we meer gaan doen :):) over 3 weken zelfs een galopje erbij pakken!

Ik heb navraag gedaan over de mogelijke maag-problemen en de dierenarts zei dat dat inderdaad zou kunnen. De endoscopie laat ik daarom de volgende controle (3 januari) ook uitvoeren, daar moest hij nuchter voor zijn natuurlijk.. dus dat konden we vandaag niet meer meenemen.
Ik ga wel tot die tijd kijken of ik al iets ertegen kan voeren zoals hier al is aangegeven, alleen dus niet de kuur van de dierenarts a 200,- + voor een weekje :oo (hij gaf ook het advies om dus beter voor dat onderzoek te gaan dan gelijk zo'n kuur te doen zonder dat je weet wat er echt zit)..

suikermeisje schreef:
Eigen ademhaling is een goede tip inderdaad!

Maar wat tof dat je er zo opgestapt bent zeg. Knap van je. Het blijft een gaaf dier! Wie was z'n papa ook alweer?

Je bent een super doorzetter. Knap!
Wel rot van die spanning. Toch proberen spanning af te laten vloeien en dan pas verder gaan.

Indorado :Y)
Thanks!

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 10:44

heel herkenbaar.
Mijn merrie doet met het opzadelen hetzelfde als jou paard. Ze heeft een paar jaar geleden een maagzweer gehad en dit gedrag is daar vrees ik nog een gevolg van. Ze blijft het doen ondanks dat haar maag weer in orde is. MAar z is ook een streskipje.
En ook stilstaan bij het opstijgen geeft veel stres. Dus ik loste dit op dat ze toch naar voor mocht stappen.
En zo kon ze meteen har spanning kwijt.
Nu is het al veel beter en stapt ze even naar voren en zet ik haar stil en vraag om te wachten tot ik been geef. Bij haar werkte dit goed om niet te veel spanning op te bouwen.

Het is bij ons ook zo als ze eenmaal stapt alles ok is en ze gewoon lekker aan het werk gaat.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-17 04:00

Afgelopen week naar de kliniek geweest, eigenlijk voor controle maar hij liep ook opeens weer kreupel en zijn rug was alweer gevoelig. Dus we hebben afgelopen maand ook niet op kunnen pakken.

Bij de controle liep hij nogsteeds kreupel, aan zijn "goede" been. Deze toch ook laten scannen maar de pezen van beide benen bleken prima belastbaar en zouden niet voor kreupelheid moeten zorgen.
De gevoelige rug was niks op te zien op de foto's / scan en hij is daarom maar ingespoten met ontstekingsremmers/pijnstillers zodat we toch weer konden gaan belasten.
Maagendoscopie laten doen, maar dat zag er ook goed uit..

Echt kreupel is hij niet meer, wel onregelmatig.. maar zijn rug is ondanks de inspuiting nogsteeds erg gevoelig.. terwijl we er dus niks mee doen. Want oppakken als hij nog zo loopt en reageert, dat ga ik niet doen..

Nu na 3,5 jaar ben ik klaar. Financieel en emotioneel leeggezogen. Dinsdag gaan we weer op controle, maar als het dan niet goed is (als hij zelfs pijn heeft zonder belasting) is het voor mij klaar. En als het wel goed is gaat hij ook weg, zou alleen niet weten wie een paard wilt hebben met elke keer weer lichamelijke klachten. Maar hij is nog niet eens 7..
Er zijn misschien nog wel dingen te proberen (maar wat?), als iemand anders wel nog de mogelijkheden heeft en wilt geven. Maar ik kán het niet meer.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 04:12

Sterkte Dreamy... :(:)

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 07:51

Ik snap heel goed dat je er klaar mee bent, wat heb jij veel over voor je paard dat heeft heel veel geld gekost...
Ik heb ook een "ziek" paard en ze weten na veel onderzoeken ook nog steeds niet wat het is, alleen maar zorgen. Ik wil ook graag eens gaan genieten, maar waar komen ze terecht?
Er is zoals je aan geeft niets te vinden? Rug, benen en maag goed? Maar toch loopt hij gevoelig, waar komt het toch vandaan..
Misschien als gezelschapspaard aanbieden?
Mensen die het allemaal niet zo nauw nemen gaan op een paard, wat eigenlijk niets mankeert en nog maar 7 jaar is, gewoon rijden want ja het mankeert toch niets?

Je hebt alles maar dan ook alles voor hem gedaan, veel mensen hadden hem allang verkocht en jij bent iedere keer weer doorgegaan. Je mag jezelf niets verwijten en welke keuze je ook maakt het is goed, heel veel sterkte :(:)

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 08:46

Ontzettend begrijpelijk :(:) Ookal is hij maar 7... Hoeveel plezier doe je m er nog mee met blijven proberen.
Je hebt heel erg je best gedaan voor beide.

Heel veel sterkte :(:)

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 09:04

Helemaal te begrijpen. Wat vreselijk klote zeg! Weet nog dat ik voor hem wilde kijken en niet de zwarte... sterkte :(:)

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-17 10:14

suikermeisje schreef:
Helemaal te begrijpen. Wat vreselijk klote zeg! Weet nog dat ik voor hem wilde kijken en niet de zwarte... sterkte :(:)

En ik andersom, voor de zwarte maar niet voor deze..

Ik durf hem niet zomaar openbaar aan te bieden, maar stel dat er wel nog een kans op beterschap is die ik hem niet kan bieden? Maar zeker weten doe je nooit. Dinsdag zal ik wel overleggen met de dierenarts.