[VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-15 13:49

Ik vond een hoefzweer te mooi om waar te zijn. Acuut bevangen zou beter bij mij passen qua pech. Maar dus toch geluk!

Shirley schreef:
Denk dat als je je hoefsmid belt, hij vandaag nog komt.
Die van mij in elk geval wel :o

Ze mogen pas donderdag komen. Eerder kan het verband er helaas nog niet af.

Berdien

Re: Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 14:26

Oh wat een opluchting!!

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 14:33

Wat een opluchting! Heb het ook 1x gehad met m'n oudste merrie... Ene moment staat ze gewoon te eten op de wei en te spelen, is ze plots stokkreupel! Zat inderdaad ook een diepe zweer :j

Hoop dat Frum er snel geen last meer van ondervindt.

kirsten4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 14:35

Wat een opluchting! Hopen dat hij snel geen last meer heeft!

Leonie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 15:07

Wat een opluchting zegt!!!

Hoppje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 15:33

Pfff 'gelukkig maar' een hoefzweer!!

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 15:37

Pfffff; wat een opluchting _/-\o_ _/-\o_ ; gelukkig maar.

winnie03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 16:17

Och jeej wat een stres. Kan me voorstellen dat je accuut een hartverzakking krijgt. Ik kan me inmiddels ook voorstellen dat je na deze week, met zowel de verkoop van Sam als deze dag met Frum die je weer 3 jaar van je leven gekost heeft, overweegt om een geheel andere hobby te zoeken; bv badminton of dammen.

Gaat de stalrust wel lukken aankomende dagen of vormt dat ook weer een probleem op zich?

elise21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 16:45

Gelukkig valt het mee zeg!
Ik snap wel dat je geschrokken bent!!

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-15 16:58

Ik ben zo bang voor het moment waarop ik moet beslissen dat het genoeg is geweest. Omdat zijn ataxcie te erg wordt, omdat hij ouderdomsgebreken krijgt (gunstigste geval), of omdat revalidatie niet te combineren is met zijn ataxie... Dat was al bijna zo met de wond tot zijn peesschede. Frum kan neit naar de kliniek en hij kan al helemaal niet geopereerd worden. Dus als er een keer gekkigheid is, zoals vandaag, dan bereid ik me er vaak al op voor dat ik voor een moeilijke keuze kan komen te staan. Dat vind ik zo heftig! Ik wil er aan de ene kant helemaal niet over nadenken en aan de andere kant voel ik me daar toe verplicht. Die zorgen kosten me erg veel energie.

Zo zonder Charlotje en zonder Sam vind ik het helemaal erg. Ik wil Frum voor eeuwig bij me houden en ik wil me nooit zorgen om hem maken. Maar ja... Het is wel een paard...

3 dagen stalrust komt goed. Frum kan (gek genoeg) wel goed alleen op stal achterblijven en drie dagen komt hij zeker door zonder nadelige gevolgen. Hij had vanochtend gelukkig genoeg beweging gehad en dan hoeft hij nog maar tot donderdagmiddag. Hopelijk daarna verder zonder verband.

Hij vindt het niet leuk, maar het kan wel. Ik heb er zelf volgens mij meer last van. :o Ik probeer ze eigenlijk altijd buiten te houden, ook al is boxrust het advies.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 17:02

Tegen die tijd zul je daarin ook leren berusten, omdat je dan weet dat je de juiste beslissing zult nemen in zijn belang :(:)

Maar dat is nog niet aan de orde!

Merel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 17:28

Aahh wat fijn dat het mee lijkt te vallen!
Kan me goed voorstellen dat je in de rats zat zeg.

Het heftige schrapen en slaan met zijn voorbeen herken ik heel erg terug bij mijn pony.
Die is een headshaker, hij blijkt uiteindelijk overgevoelig voor licht (hoe simpel kan het zijn want met een soort zonnebril masker op zijn alle klachten als sneeuw vd zon verdwenen).
Vorige week was het twee dagen bewolkt en regenachtig dus ik dacht dat hij wel zonder masker kon om zo zijn tere huidje een beetje te ontzien. Resultaat een soort van koliekachtig schrapend en stampend paard die na een nachtje op stal en de volgende dag met masker op de weide weer helemaal zichzelf was. Bij hem is het ook een uiting van pijn / ongemak, bij koliek, maar dus ook bij pijn op andere plekken.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 20:57

Pffff dat was even stressen. Voor frummel en voor jou. Hopelijk is donderdag de smid in staat verlichting te brengen en knapt hij snel weer op. Maar idd bizar hoe zo iets van het een op het andere moment lijkt te ontstaan.

Arme Frummel en arme jij. :(:)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 21:02

_Lorette_ schreef:
Ik was echt in alle staten, blijkt hij alleen een hoefzweer te hebben. Maar de dierenarts had dit ook nog nooit gezien. Frum reageert heel bijzonder op pijnprikkels.

Moet gewoon huilen van opluchting. Pfff. Stom paard.

Gelukkig valt het mee :)

Dat vreemde gedrag is wel herkenbaar als ze iets mankeren.....

Laatst had mijn paard spierpijn door een ongelukje, hij heeft zich 2 dagen lang niet laten pakken
en met zijn hoofd naar de grond gelopen. (staleigenaar vondt het heel vreemd! Maar ik wist wat het was)

Als hij koliek heeft dan gaat hij een soort van spaanse pas lopen en stampen op de grond

Kreupel is hij gelukkig nog nooit geweest, ondanks dat ik hem al 10 jaar heb (afkloppen ;) )

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 13:20

_Lorette_ schreef:
Ik ben zo bang voor het moment waarop ik moet beslissen dat het genoeg is geweest. Omdat zijn ataxcie te erg wordt, omdat hij ouderdomsgebreken krijgt (gunstigste geval), of omdat revalidatie niet te combineren is met zijn ataxie... Dat was al bijna zo met de wond tot zijn peesschede. Frum kan neit naar de kliniek en hij kan al helemaal niet geopereerd worden. Dus als er een keer gekkigheid is, zoals vandaag, dan bereid ik me er vaak al op voor dat ik voor een moeilijke keuze kan komen te staan. Dat vind ik zo heftig! Ik wil er aan de ene kant helemaal niet over nadenken en aan de andere kant voel ik me daar toe verplicht. Die zorgen kosten me erg veel energie.

Zo zonder Charlotje en zonder Sam vind ik het helemaal erg. Ik wil Frum voor eeuwig bij me houden en ik wil me nooit zorgen om hem maken. Maar ja..

Maar ook een "normaal" paard kan morgen zijn been breken, koliek krijgen of weet ik veel wat.. Je schrijft dat qua pech een hoefzweer niet bij jullie past maar volgens mij hebben jullie juist ontzettend veel geluk! Als je kijkt waar frummel vandaan komt, hoe slecht hij ooit was... dan hebben jullie toch ontzettend geluk gehad dat hij nog zo is gaan verbeteren. Kijk eens hoe prachtig jullie er samen uitzien als hij onder het zadel loopt. Je lieve vriendje is is na al die jaren nog steeds en hij is zelfs berijdbaar. Menig eigenaar met een atactisch paard is denk ik jaloers op jullie... Hiermee wil ik niet zeggen dat je je aanstelt want ik zou waarschijnlijk even erg wanhopig zijn hoor, het is makkelijker praten over het paard van een ander. Als ze plots zo slecht staan is dat verschrikkelijk, ben heel blij voor jullie dat het "maar" een hoefzweer was. Hopelijk is hij er snel weer van opgeknapt!

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 14:00

Ik bedoelde juist dat ik meer geluk had dan ik vond passen. Hij leeft nog, is te rijden, had zijn pezen nog helemaal heel bij die wond en nu slechts een hoefzweer i.p.v. erger. We stellen het geluk erg op de proef, dus ik had nu een keer echt flinke pech verwacht.

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 15:21

Neejoh, jouw frummel wordt gewoon minstens 30!

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 15:29

_Lorette_ schreef:
Ik bedoelde juist dat ik meer geluk had dan ik vond passen. Hij leeft nog, is te rijden, had zijn pezen nog helemaal heel bij die wond en nu slechts een hoefzweer i.p.v. erger. We stellen het geluk erg op de proef, dus ik had nu een keer echt flinke pech verwacht.

Zo las ik het ook hoor. Maar Frummel is met jouw toewijding onverslaanbaar <3 Sterkte met zijn voetje!

SsSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 19:17

Jullie verdienen die geluk. Naar alles wat jij voor hem gedaan hebt, hoe je in he geloofde en nog steeds geloofd, en zal blijven geloven. Daar heb ik diep maar dan ook diep respect voor. Als er dan iemand geluk verdiend zijn jij en Frum het wel.

Susie_Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 19:55

Frummel kan heel wat hebben, die laat zich echt niet uit t veld slaan. Daar is het gewoon een te bijzonder paard voor.
"Gelukkig" slechts een hoefzweer, kan inderdaad heel acuut zijn omdat ik het zo vaak gezien heb en ook meegekeken met het opensnijden herken ik t gelijk.
Hopelijk knapt Frum na morgen snel weer op!

celine14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 22:07

Gelukkig een Hoefzweer ipv iets ergers! Hoefzweer kan inderdaad erg acuut zijn. Heb het bij mijn merrie vaker gehad. Een keer was ik smiddags op stal lekker gereden enz. S avonds wordt ik door stalgenootje opgebeld dat ik snel naar stal moest komen omdat ze dachten dat ie z'n been gebroken had, dan stap je echt met je hart in je keel in de auto. Gelukkig kreeg ik halverwege al een belletje van de stal eigenaresse dat het een hoefzweer was, poeh wat was ik opgelucht toen! Op stal aangekomen zag ik ook gelijk dat ie gelukkig niet z'n been gebroken had....

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 20:39

Natuurlijk wordt er geen een paard oud zonder een flinke dosis geluk, maar jij speelt ook een rol in de gezondheid en het welzijn van Frummel. Hij heeft een top leventje bij jou en dat jullie samen zo ver zijn gekomen hangt niet alleen van geluk af. +:)+

Hoe is het nu met hem?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 21:13

Gisteren was hij helaas toch nat van het zweet op stal en moesten we hem flink voeren om hem rustig te houden. Vanochtend de hoefsmid en ik heb hem toch eerst even buiten gezet, want hij was anders niet te behandelen. Ze konden de zweer niet verder uitsnijden, leek ook niet nodig. Wel een groot in zijn hoef (tot in het leven), dus er zit weer een klein verbandje omheen. Morgen ook nog en dan gaat het verder hopelijk goed. Hij staat wel weer gewoon buiten. :) Geen last meer van de zweer, maar hij zou dus wel gevoelig kunnen zijn op vuil of iets scherps in zijn hoef. Gaat een week of 7 duren voordat het gat er een beetje uitgroeit.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 22:14

Goh, wat een geluk dat het een hoefzweer was en dat die nu toch al bereikt lijkt te zijn! Een paard van een stalgenoot had laatst een hoefzweer en jeetje, wat heeft dat dier afgezien. Hoe stond echt ( ondanks behoorlijke pijnstilling) op drie benen, we dachten zelfs dat hij zijn hoefbeen gebroken had. Het zat bij die bij een achterbeen en na zo'n anderhalve week kwam hij er bij de kroonrand uit. Dat is verder een gezond paard, maar poeh, wat was die afgevallen. Gelukkig is het met die nu weer helemaal goed, maar inderdaad, het kan heel heftig zijn met een hoefzweer.

Gelukkig kan Frum nu weer naar buiten, op stal is ook niets voor hem.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 22:59

Pff, weer een hobbel overwonnen. Ik snap dat je je steeds zorgen maakt, maar je weet zelf ook wel dat het niet helpt, het verpest alleen je dagen.
Je hebt Frummel al door zoveel heen geholpen en hij wil zelf ook graag... best kans dat het nog heel lang goed gaat met zo'n dubbele inzet. In elk geval, veel plezier met hem en veel sterkte!