Een nieuw paard kopen deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Adin

Re: Een nieuw paard kopen deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 10:30

rare voeten heeft die johnson, voor flinke platvoeten en achter lange tenen..

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 10:36

jury schreef:
vind hem mooie voeten hebben :)
Meen je dat nou?

*edit, ik zie dat ik niet de enige ben die het geen mooie voeten vind.
Laatst bijgewerkt door KarinvdM op 16-05-12 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 10:37

Adin: volgens onze smid hebben Johnsons nog weleens platvoetes? Achter wel vreemd ja!
Pattypaard: Stuurboord is wel compleet tuigpaard bloed hoor, maakt niet uit natuurlijk maar ja, dat drukt de prijs aanzienlijk! :9

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 11:06

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 11:46

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 11:51

Helemaal waar!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 12:00

MyWishMax schreef:
Helemaal waar!

Nou, dat weet ik zo net nog niet.
Zet hier een goed paard te koop voor 3000 euri's. Moet je eens opletten wat de reacties zijn!

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 12:02

ikke schreef:
MyWishMax schreef:
Helemaal waar!

Zet hier een goed paard te koop voor 3000 euri's. Moet je eens opletten wat de reacties zijn!

Het ligt er maar net aan wat jij onder 'goed' verstaat!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 12:03

deniece schreef:
Denk dat ze bedoelde dat dit paard mooie voeten heeft :)

Volgens mij gaat die post over de Johnson, want ze reageert eerst op het feit dat Somebody niks van de verkoper van de Johnson gehoord heeft en zegt daarna iets over de voeten.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 12:05

Somebody_ schreef:
ikke schreef:

Nou, gewoon, geen gebreken, correct gebouwd en een goed, betrouwbaar karakter.

Zonder zelfs dat paard maar van dichtbij bekeken te hebben, worden ze al afgekraakt: er zal wel iets mee zijn voor die prijs!
De voorbeelden zijn legio in dit topic en voorgaande versies ervan.

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 12:11

ikke schreef:
Somebody_ schreef:

Nou, gewoon, geen gebreken, correct gebouwd en een goed, betrouwbaar karakter.

Zonder zelfs dat paard maar van dichtbij bekeken te hebben, worden ze al afgekraakt: er zal wel iets mee zijn voor die prijs!
De voorbeelden zijn legio in dit topic en voorgaande versies ervan.

Misschien is dat omdat de meeste die voor die prijs te koop en hier in dit topic langskomen, er in de advertentie een 'maar(tje)' bij hebben staan; 'luchtzuiger', 'rontgenologische bemerking', 'chip/ocd', 'klinisch een bemerking, geen belemmering voor sport', of gewoon schots en scheef zijn, of kreupel lopen, of of of...

De strekking van het artikel klopt absoluut.

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 12:18

Nouja, je hebt natuurlijk 'goed' in de zin van correct en betrouwbaar of 'goed' in de zin van een goed sportpaard met extra bewegingen et cetera ;) Zit ook een heel verschil in qua prijsklasse ;)

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 12:21

Yelly schreef:
Nouja, je hebt natuurlijk 'goed' in de zin van correct en betrouwbaar of 'goed' in de zin van een goed sportpaard met extra bewegingen et cetera ;) Zit ook een heel verschil in qua prijsklasse ;)

Inderdaad en ik vermoed dat het artikel eigenlijk meer over het tweede slag paard ;) Daarin wordt momenteel erg overgewaardeerd. De wat mindere paarden gaan voor een appel en ei weg.

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 12:25

:j

Mijn merrie viel gelukkig nog binnen mijn (niet al te hoge) budget, mede door haar maat ;) Ze is wel volledig klinisch en röntgenologisch (benen en bovenlijn) goedgekeurd, vond ik wel belangrijk na mijn eerdere ervaring!

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 12:31

Het artikel mist een stukje uitleg waar mensen dan wèl naar zouden moeten kijken.
Ik ken idd ook mensen die de prijs van een operatie door berekenden in de verkoop prijs. Terwijl je juist zou denken dat dat paard in waarde zou zakken, maar zij vonden het niet eerlijk omdat ze er veel geld in hadden gestoken.

Maar wat is dan wèl de maatstaf voor een normale prijs? Een paard zonder gebreken, die zeker de Z dressuur kan uitrijden en een prima karakter heeft om all round/recreatiepaard te zijn? En hoe veel gaat de prijs dan omhoog als er een fijne afstamming achter zit? Moet het paard zich bewezen hebben in de sport?

NaSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 12:32

Leuk artikel en ik denk zeker dat dat ook in een aantal gevallen de waarheid is. Aan de andere kant, het is ook maar wat de gek ervoor geeft. Een hoge prijs vragen kan altijd en onderhandelen natuurlijk ook.

Ik ga dinsdagavond bij een E pony kijken en woensdagavond bij een klein paard. Ik ben heel erg benieuwd!

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 12:41

Spannend, NaSan!

Inderdaad, meestal is er ook wel wat onderhandelingsruimte ingecalculeerd qua vraagprijs ;)

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 12:42

Yelly schreef:
:j

Mijn merrie viel gelukkig nog binnen mijn (niet al te hoge) budget, mede door haar maat ;) Ze is wel volledig klinisch en röntgenologisch (benen en bovenlijn) goedgekeurd, vond ik wel belangrijk na mijn eerdere ervaring!

Over het röntgenologisch keuren ben ik wel benieuwd wat hiervoor aangeraden wordt?

Ik wil het paard sowieso klinisch en röntgenologisch laten keuren, voor welke prijs het paard dan ook gekocht wordt. Maar heb begrepen dat het röntgenologisch keuren klein en groot te doen is aan de hand van minder en meer foto's?

Ik vind de strekking van het artikel wel kloppen. Inderdaad komt het nog altijd vaak voor dat mensen hun paard overwaarderen en er in mijn ogen te veel voor vragen. Maar wat is te veel? Het blijft inderdaad wat de gek er voor geeft.
En daarbij, zoals ook al gezegd is, als er een goed correct paard voor een goed betaalbare prijs neergezet wordt dan zal er wel iets mis mee zijn.
Terwijl juist ook in deze tijd mensen hun paard goedkoper zullen wegdoen i.v.m. de maandelijkse kosten e.d. Wat het wel weer gevaarlijker maakt omdat er nog minder makkelijk onderscheid te maken is in gezonde en niet gezonde paarden. En er is vaak inderdaad ook onderhandelingsruimte ingecalculeerd.
Vandaar dan ook dat ik besloten heb om het paard sowieso helemaal te laten keuren voor welke prijs dan ook.

Succes vanavond en morgenavond NaSan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 12:43

Patty, je kan het paard van top tot teen röntgenen als je dat wil. Het meest gangbaar is een sportkeuring.

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 12:44

Succes NaSan!

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 12:49

Ik vind een röntgenologische keuring ook wel verstandig :) Ik durf met zekerheid te zeggen dat de verkopers van mijn vorige merrie ook echt niet van haar gebreken wisten en toch bleek ze een paar forse problemen te hebben, helaas ;( De tijd tussen vrij frequent rijden en veel lessen en het inslapen was krap twee maanden.. Ze heeft altijd haar best voor me gedaan en zelfs osteopaten hebben eerder niets opgemerkt :n

Mijn nieuwe aanwinst is klinisch en röntgenologisch voor de sport gekeurd. Van de benen zijn geloof ik twintig foto's genomen en aanvullend heb ik de bovenlijn nog laten keuren, gezien mijn eerdere ervaring.

NaSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 12:58

Bedankt!

Ik heb ook net de rekening binnen van de laatste röntgenologische keuring die ik gedaan heb. Ik laat alle paarden die ik wil kopen helemaal keuren. Geeft niet altijd garantie, maar ik weet dan wel zeker dat ze op het moment van koop goed zijn. De laatste kwam glansrijk door de klinische keuring en bleek op de foto's een knie in 3 stukken en een deuk in haar knie te hebben. In de andere knie zat beginnend spat en rechtsvoor was d'r straalbeen ook maar net aan. Ik ben toch blij dat ik dat heb gedaan, gezien mijn eerdere kneusjes heb ik weinig zin in ziektekosten op korte termijn.

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 13:01

NaSan schreef:
Bedankt!

Ik heb ook net de rekening binnen van de laatste röntgenologische keuring die ik gedaan heb. Ik laat alle paarden die ik wil kopen helemaal keuren. Geeft niet altijd garantie, maar ik weet dan wel zeker dat ze op het moment van koop goed zijn. De laatste kwam glansrijk door de klinische keuring en bleek op de foto's een knie in 3 stukken en een deuk in haar knie te hebben. In de andere knie zat beginnend spat en rechtsvoor was d'r straalbeen ook maar net aan. Ik ben toch blij dat ik dat heb gedaan, gezien mijn eerdere kneusjes heb ik weinig zin in ziektekosten op korte termijn.

Goed dat je rontgen hebt laten keuren, maar begrijp ik nu dus wel goed dat je zelf de rekening moet betalen? Dat is wel balen dan, dat je dan geld kwijt bent (en flink ook waarschijnlijk?) maar geen paard hebt. Is een dure zoektocht dan..

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 13:03

Veel dierenartsen bekijken de resultaten ook per foto, daar zou ik wel altijd om vragen, zeker als de rekening hoe dan ook bij jou terecht komt ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 13:08

Yelly schreef:
Veel dierenartsen bekijken de resultaten ook per foto, daar zou ik wel altijd om vragen, zeker als de rekening hoe dan ook bij jou terecht komt ;)

Zo wil ik het iig wel hebben. Foto maken, beoordelen, volgende foto etc.