Angsthazen verzamel u!!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anoniem45673

Re: Angsthazen verzamel u!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 12:41

Welkom Daniel! Genoeg lotgenoten vindt je hier :p.

Waarom ga je galopperen als je het eng vind? 10 maanden rijden is idd nog kort en wellicht moet je gewoon eerst ervaring opdoen in draf en controle beheersing op ieder punt. Zodat je zeker weet dat het tempo van jou is. Misschien ga je klemmen als het paard er in (te harde) galop vandoor gaat, waardoor het paard nog meer de signalen krijgt van nog harder? Wat ook helpt is gewoon zeggen in de groep dat je het eng vindt, dan kunnen ze er rekening mee houden.

Danielf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 12:54

Bedankt voor je reactie. In de bak beheers ik alle gangen goed denk ik. Gaat puur om buiten. Bij mijn weten klem ik niet, doe echt mijn best om juist bij een schrik/ paniek reactie niet te klemmen. Heb ik namelijk 1x gedaan in de bak en toen ging het idd fout (harder en harder) veel van geleerd.

Ik rijd best intensief (1x per week privé les van een uur en 1x per week een uur groepsles) en ben nu eenmaal een streber.

De laatste keer idd stap terug gedaan buiten. Samen met mijn instructeur alleen stappen en draven buiten. Ging al beter. Nu moet die galop toch weer komen!

Ik weet ook wel waarom mijn paard er vandaar ging, was niet de baas (in de stal al niet) hij was heel fris en ging toen draven, nam hem niet terug dus hij dacht ok ik ben de baas en schoot toen in een rengalop. Was puur het feit dat hij jolig was en ik niet de baas. Maar ja theorie en dan de praktijk he! Wel nu meer geconcentreerd buiten op het tempo bij mijzelf houden ipv mijn paard steeds een beetje harder laten gaan op eigen initiatief .

Maar die schrik zit er nu in, wat ik al schreef ook schrik voor het feit dat hij/ zij ergens van schrikt. Dat had ik hiervoor totaal niet.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 20:21

Inoterry schreef:
Ziet er inderdaad gezellig uit zo :) . Fijn voor je dat het zo goed gaat :j +:)+ .

Bij mij zit er al wat vooruitgang in, maar omdat ik nog steeds geen passend zadel heb nog niet veel :D . Ik heb inmiddels al wel het lef gehad om een klein rondje in de bak te stappen zonder begeleiding. Eigenlijk was het mijn plan om op te stappen, een knuffel te geven en weer af te stappen maar hij bleef zo braaf en ontspannen staan dat ik de dappere schoenen maar aan heb getrokken. Braaf paard <3 . 12 Mei komt de zadelmaker/passer om naar 1 van mijn zadels te kijken. De bedoeling is dat er dan ook onder het zadel gedraaft moet worden. Mijn knieën knikken al bij de gedachte alleen :o .

Komt helemaal goed Ilonka. :) Hoe is het nu met Odje? Is hij al een beetje bijgekomen? :D

Danielf; Als je het al eng vind om aan te springen buiten dan ben je toch gespannen je paard zal dit dan ook direct overnemen. :(:) Maar schaam je niet, buiten galloperen vind ik ook nog spannend (ondanks dat ik toch al een paar keer een rengalopje heb gedaan buiten), zeker alleen.

Hoe ging het rijden nog op Bink Truus?

Hoe slecht het rijden gisteren in mijn les ging hoe goed het weer vandaag ging. Ondanks dat hij even ging rennen en bokken bij het instappen toen er naast de bak een fazant denk ik in het weiland zat wat het amper zag. :P

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 21:10

truus1970 schreef:
Wat superleuk Nathalie. Die Kayleigh van jou heeft toch ee flinke dosis lef hoor. Maar toch blijf ik PC fan. Zo'n leuk beessie.

Hier zit ik al met klotsende oksels en knikkende knieen, Ik ga zo met Bink rijden. Helemaal alleen. Ging de laatste keer wel goed, de keren dat k erop zat. En ben nu eenmaal gek op dat peerd, en wil ook onbezorgd met hem rijden. Tja, dan moet ik er ook weer eens op he. Maar enggg.

Ik ga denk ik voor de grote bomen lesgeefster, of eendjes die uit het water vliegen lesgeeftser, of de grote witte vogels of de ...........zwarte zandbulten.......alle dingen die eng zijn in het bos. Ik heb helaas alleen keus uit bos bos bos

En? hoe ging het? de grote witte vogels en zwarte zandbulten nog wat kunnen bijbrengen? :D En de keuze uit bos, bos, bos is toch niet erg...dat is juist een privilege!!! Ik beklaag me daar absoluut niet om tenminste, vind het heerlijk :D Cayleigh is idd heel dapper maar soms ook wel 'te' hoor...als kind leef je toch in het moment met "mij kan niks gebeuren".

Danielf schreef:
.....ben nu eenmaal een streber..... Nu moet die galop toch weer komen!
.....

Even 2 stukjes uit je post gehaald die mij opvielen ;)....bij mij hielp het namelijk juist enorm om van mezelf niet meer te moeten...dat gaf zo'n ontspanning dat ik nu heel relaxed weer buiten rijd, alles in mijn eigen tempo en ook in galop en veel sneller alweer dan ik dacht toen ik dit topic begon :D

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 12:50

Mag ik jullie, collega angsthazen, om een gunst vragen? Aangezien angst met paardrijden ondertussen mijn interesse enorm heeft gewonnen en dan met name hoe ik (maar ook anderen uiteraard) er het beste van af kunnen komen heb ik een enquete gemaakt. Uiteraard heeft de enquete geen wetenschappelijk of commercieel randje en voldoet het in de verste verte niet aan alle officiele onderzoekseisen, maar zijn het meer algemene vragen mbt angst met paardrijden. De resultaten komen (bij voldoende deelname) op mijn website. Ik ben heel benieuwd hoe andere concreet met angst omgaan. Alvast enorm bedankt!

De link: http://enquetemaken.nu/r/6so5

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 14:40

En wat ga je met de enquette doen?

*gaat invullen*

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 14:52

Ik heb em voor je ingevuld :)

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 16:42

Analyseren en voor mezelf (en voor jullie, want ik deel de resultaten) een beeld schetsen hoe angstige ruiters omgaan met hun angst. Ikzelf heb bepaalde ideeen hoe ik zelf het beste met angst om kan gaan en ik ben nieuwsgierig of dit algemeen geldende 'normen' zijn. Ik ben wetenschappelijk opgeleid en vind het dus altijd leuk om mijn eigen opvattingen te testen aan ideeen / opvattingen van anderen. Zie het als een hobby project.

Daarnaast is angst tijdens het rijden naar mijn idee nog een aardig ondergeschoven kindje en zijn wij in Nederland veels te stoer om angstig te zijn. Als je bv naar Engelse sites surft kom je al veel meer tegen over angst tijdens het paardrijden. Dus op deze manier maken we / maak ik de eerste stappen om angst iets meer aandacht te geven en wil ik het wat breder trekken dan slechts mijn persoonlijke ervaringen.

Bedankt voor de invullers!

Kaartje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 14:20

Ik ben een meelezer, maar ook een echte angsthaas. Ik heb de enquete ingevuld! Alleen kon ik bij sommige antwoorden niet mijn ei kwijt. Ik ben (volgens mij) angstig geworden door een drukke periode waarin ik niet lekker in mijn vel zat / het erg druk had (tegen burnout aan zat). Als ik dan savonds naar mijn groepsles ging had ik nog zoveel spanning van mijn werk en mijn priveleven in mijn lijf dat ik erg gespannen zat. Paard voelde dat en werd schrikkerig, ik verkrampte, nog meer spanning en zo was het cirkeltje rond. Op een gegeven moment durfde ik niet meer te draven en te galopperen. Hierna goede privéles gehad (eerst aan longe) en werd het langzaam minder en ben ik weer in de groepsles gaan rijden. In een groepsles durf ik nog steeds niet goed te galopperen, maar ik zit veel relaxter op het paard.

ikbenjustin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 22:21

Ik ben ook een angsthaas! :D

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-12 09:43

Ik heb 'm ook ingevuld :)

@kaartje23, ik denk dat vooral dat vicieuze cirkeltje wat je aanhaalt is waar iedereen uiteindelijk mee worstelt, om welke reden een ieder dan ook angstig is, het reflecteert (natuurlijk wel afhankelijk van hoe gevoelig je paard ervoor is en hoeveel ervaring je paard heeft) altijd weer op het paard (en logisch ook, het is immers een prooidier en moet dus ook gevoelig zijn voor tekenen van gevaar/angst/ongerustheid...zijn/haar leven kan ervan afhangen )....die toont dan signalen van ongerustheid waar onze angst weer door gevoed wordt etc. etc.
Nu ik weer veel relaxter ben (teugels niet meer belachelijk kort willen houden, niet meer verkrampt voorover zitten etc.), is Cos ook relaxt en ik vermoed dat ik in een. voor mij, stressige situatie misschien nog meer bereik door de teugels te laten vieren dan door ze meteen een halve meter te willen innemen.

Wat voor mij tot nu toe het beste heeft gewerkt is domweg veel meer tijd met Cos doorbrengen (niet zozeer rijden maar wandelen/poetsen/knuffelen/in de wei zitten etc.). Ik zie hem nu elke dag een paar keer en voel me nu veel meer vertrouwd met hem :)

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 09:57

Wat mij hielp, is gewoon dat ik er zelf gewoon echt spuugzat van was, dat ik niet meer durfde galopperen.
Dus 2 lessen genomen, op een brave haflinger, die gewoon niks raar deed.
En daarna op 2 vreemde paardjes gegaloppeerd, ging gewoon goed, en zonder stress van te voren.
Zoek nog steeds een leuk paardje voor buitenritten, en ahum moet nog steeds mijn 2 pony's inrijden.
Maar dat komt wel.....
Gaat dit jaar zeker lukken.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 10:03

Op een ander paard stappen kan vaak wel helpen :j

Ik heb paar weken terug ook op een super braaf paard gereden, ik dacht bij mezelf, als ik 1 rondje stap vind ik het wel weer goed (na mn val en een gebroken arm had ik al 9 wkn niet meer op ene paard gezeten)
Toen ik eenmaal zat, volgde alles vanzelf, ineens zat ik al in draf en whoep daar ging ik in galop.

Mijn angstgevoel om weer op te stappen heb ik niet meer, en ik denk als mn arm straks weer goed geheeld is eerst ind weer een paar lessen neem op een ander paard, voor zelf het gevoel weer te krijgen. En dan weer lekker op mn eigen puber te stappen :D

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 11:03

Ik heb de enquette ook ingevuld :) .

Bij mij weet iedereen op stal dat ik doodsbang ben om op te stappen, en daarna te blijven zitten. Ze mogen er van denken wat ze willen, ik ben nu eenmaal bang en dat ben ik niet vrijwillig.
Wel krijg ik steeds meer het gevoel dat het tussen mij en Od wel helemaal goed gaat komen, heb gisteren een paar minuten in de buitenbak gestapt terwijl ik nog steeds geen zadel heb. En dat terwijl er zat andere paarden steeds over de weg aan de andere kant van de bosjes naast de buitenbak voorbij kwamen :D

Yvonne_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 11:56

ik ben juist niet meer op me gemak bij buitenritten als het waait ;o
hierdoor komt het:
we waren een buitenrit aan het maken met 2 paarden, alles was heel gezellig tot dat
we op de terug weg waren, even het laatste stukje stappen langs het bos,
ik hoor wat kraken en maak als grapje: 'ik vertrouw die bomen niet' en ik blijf omhoog staren
30 seconden later hoor ik weer iets kraken, ik kijk omhoog en zie een tak van ongeveer de lengte van 1m vallen,
recht op de plek waar ik stond samen met mijn vriendin.
We bleven stom naar de tak staren, zo van: 'hee, kijk er valt een tak op ons hoofd'
en het is true, dat alles dan in slow motion gaat :D
gelukkig waren onze paarden iets slimmer, en sprongen ze opzij.
Ik ben me achteraf echt dood geschrokken, op het moment zelf realiseerde ik het niet.
en toen zijn we maar snel naar de manege gegaan met een bonzend hart.
Daarna nog wel buitenritten gemaakt maar nooit meer echt op me gemak gevoelt

en een bepaald paard waar ik als de dood voor ben, maar dat komt omdat ik het paard
niet vertrouw, niet in de stal en niet om op te rijden :3

nahjah en dat is zo'n beetje mijn angsthazen verhaal ;3

MarjaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 14:13

Ik heb ook de enquete ingevuld.

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 14:18

Bedankt voor het invullen voor de gene die de vragen al hebben ingevuld! Opvallend is dat er tot nu toe pas 1 wedstrijdruiter de enquete heeft ingevuld. Zouden wedstrijdruiters geen angst kennen?

Grappig dat bij jullie de angst minder wordt op een ander paard. Bij mij wordt de angst juist vele malen erger bij een vreemd paard. Van mijn eigen paard weet ik tenminste nog wat ik kan verwachten en bij een vreemd paard niet. Ik ga absoluut niet zomaar meer op een ander paard.

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 17:02

mijn rit met bink ging super. Was tijdens het rijden maarzo vergeten om op de eendjes te letten die ten allertijde uit het water kunnen vliegen. Ons vertrouwen heeft weer flinke boost gekregen.

Ook ingevuld.....

LoessM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 18:00

Oooooh wat een goed topic! _/-\o_ Mag ik ook inhaken als angsthaas?

Mijn paardje is echt een schat, helemaal lief. Tikkeltje eigenwijs en vooral liever lui dan moe.
Maar de vorige eigenaresse zei: Niet met zweepje rijden dan wordt hij hysterisch. Dus dit houd ik al braaf een half jaar vol en ik werk me de pleuris (goed voor mijn conditie, maar zero resultaat). Tot vandaag, ik reed in de bak met 2 anderen (beide instructrice) en mijn paardje was een beetje uit zijn hum. De zadelmaker was vanmorgen op bezoek en zo'n grote man (mijn stoere man is een held op sokken en echt een vrouwenvriendje) die maar aan het prutsen is met een zadel op je rug is best een heftige start van de dag :+ Meneer had dan ook totaal geen zin om werk te verrichten en drukte gewoon door mijn been heen. Tot 1 van de intructrices het niet meer aan kon zien en zei: Ik pak nu een zweepje voor je en je gaat hem gebruiken want hij heeft totaal geen respect voor je been.

Mijn angsthaas gevoel begon al te kriebelen in mijn onderbuik dus er kwam nog een ja maar... uit en toen zat ik met een zweepje. Oh gottegottegot, daar kwam de eerste x dat hij weer dwars door mijn been heen rende en ja hoor ik hoor een paar meter verderop de gevreesde woorden: Geef hem eens een tik op zijn schouder (hij drukte zich enorm naar buiten op de volte, zweep op buitenhand) dus ik aaide heel voorzichtig met het zweepje over zijn schouder. Waarop de instructrice bijna op de grond rolde van het lachen (en ik zelf eigenlijk ook wel een beetje) Nou paard reageerde helemaal niet dus met dat hysterische bleek het wel mee te vallen. De eerste tik op zijn billen: Angsthaasgevoel all over the place, dus stiekem een tikje op het zweetblad,dat ziet ze toch niet dacht ik. Maar helaas: DAT IS GEEN TIK! hoor ik ~~}> Ik ben de rest van de rit achter mijn kont aangezeten dat ik een tik moest geven zowel op schouder als kont wanneer nodig en ik heb het overleefd. Hij stak zowaar paar keer een been uit en ohjee hou je vast zijn kontje kwam ook een keer zo'n 5 hele centimeters de lucht in.

En wat helemaal top was, hij ging zijn achterhand eens echt gebruiken waardoor hij voor ook mooi los kwam! Heeeeeeerlijk. Hij heeft potentie!

Nu ik hier zit te typen voel ik de trots van vanmiddag echter alweer wegvagen en maak me ik nu al nerveus voor de les van morgen! Dat rijden met zweepje kom ik voorlopig niet meer onderuit.

Dit was alleen het angsthaasmomentje van vandaag, ik blijf even volgen want over buitenrijden durf ik niet eens na te denken, ik ben 2 weken geleden voor het eerst het erf afgeweest met 2 andere paarden erbij. 100 meter een pad afgewandeld om ze uit te stappen en toen weer terug. :=

Daarbij wil ik ook nog even mijn dank uitten aan de niet angsthazen onder ons die ons net dat duwtje kunnen geven die we nodig hebben om over onze angsten heen te stappen (kleine mini stapjes uiteraard)

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 01:02

Mellis86 schreef:
Bedankt voor het invullen voor de gene die de vragen al hebben ingevuld! Opvallend is dat er tot nu toe pas 1 wedstrijdruiter de enquete heeft ingevuld. Zouden wedstrijdruiters geen angst kennen?

Grappig dat bij jullie de angst minder wordt op een ander paard. Bij mij wordt de angst juist vele malen erger bij een vreemd paard. Van mijn eigen paard weet ik tenminste nog wat ik kan verwachten en bij een vreemd paard niet. Ik ga absoluut niet zomaar meer op een ander paard.

Ik weet niet eens meer wat ik daar heb ingevuld eigenlijk :o , maar in de toekomst wil ik met Od ook wedstrijd gaan rijden. Ik ga er alleen nu al tegenaan lopen hikken dat we er dan met de trailer naartoe moeten, en dat levert dan weer stress op waar ik onzekerder van word. Dat is dan wel weer het nadeel van onze nieuwe stal, waar Od nu nog staat zou ik bij de buren kunnen starten.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 07:04

Gaat goed tussen jullie ilonka! :))

Ik ben geen wedstrijdruiter, vind er niks aan, de sfeer ligt slecht vind ik en ik heb geen vervoer dus dan houdt dat al snel op. :+

Kaartje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 07:30

@ Wiz, wat een herkenbaar verhaal! Als ik met een zweepje moet rijden dan doe ik er ook niks mee. Gewoon bang dat ze een bok geven! Stoer dat je het toch gedaan hebt!

Vanavond weer in de les en morgen weer privéles! Heb er helemaal zin in! En dat was vroeger wel anders, dan was ik zo bang dat ik ook echt geen zin meer had om te rijden. Toen ongeveer 2 jaar niet gereden en toen begon het toch weer te kriebelen... Vorige week weer mijn eerste les gehad (groepsles en priveles).

Nog steeds ben ik niet helemaal van de angst af. Zo durf ik niet goed achterin de bak te rijden (daar loopt de weg langs met auto's enzo en heb ik een paard zien schrikken). Maar ik verplicht me dan wel daar een paar keer per les langs te rijden.

Leuk topic met al die herkenbaarheid!

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 07:34

YES ik ben weer naar het bos geweest, vond van mezelf dat ik moest en het was heerlijk. Hele stukken gedraafd en echt weer genoten van mijn knolletje. Nu weer dit volhouden.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 11:58

yaaaaay rockwitch :)

Ik bedacht me ineens, stond er in de enquete ook een vraag over hoe vaak je rijdt en/of hoe vaak per week je met je paard bezig bent? Kan me dat niet (meer?) herinneren en dat lijkt me toch ook heel relevant. Wedstrijdruiters trainen toch vaak dagelijks in een afgesloten (veilige?) bak, door het dagelijks rijden, de ambitie en gericht trainen is er waarschijnlijk minder ruimte voor angstgevoelens? Al ben ik bij een paard gaan kijken (toen ik nog zoekende was) van een mevrouw die er Z mee had gereden maar nog nooit een buitenrit had gemaakt want dat durfde ze niet en paard was ook nog nooit in het bos geweest.

Ik rijd zelf momenteel maar een keer of 4-5 in de maand

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 15:03

Nee dat stond er volgens mij niet in. :n Ik rij 4 tot 5 keer in de week meestal.