Wat gaat het KNHS hiermee doen???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoukie

Re: Wat gaat het KNHS hiermee doen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 17:54

detour schreef:
Nou nou, wat een aanvallende toon weer, gezellie!
Ja hoor, tot op zekere hoogte werkt ze samen, totdat paard weer onder dwang rollkur of hyperflexion moet laten zien, kin strak op de borst, prikken met sporen, zwiepende staart, weg opwaartse houding, paard verkrampt en sluit zich op, gespannen oge..

ga eens fimpjes kijken op you tube en geef dan nog eens zo fel je mening.

Nee nee nee, zo bedoel ik het niet. Het was zeker geen aanval.

Ik hoef geen filmpjes te kijken, ik heb Anky talloze malen zien losrijden en in de ring presteren in het echt.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 17:56

Een kritische blik op de topsport juich ik ook toe, ik ben alleen wel van mening dat Bokt niet representatief is als doelgroep om dat te doen. En daar reageer ik hier in dit topic zo fel op.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 17:59

Detour: bedoel je dat een filmpje meer zegt dat live beelden? Ik ga overal heen, heb Anky op 3 clinics en 3 wedstrijden gezien de afgelopen maanden (ook bij het losrijden) met verschillende paarden, en ik volg haar al vanaf Barcelona de aardbol rond, dus ik heb al heel veel gezien. De filmpjes heb ik ook gezien, ik les bij Ulrike, weet je nog, die heeft ze gemaakt. Ik vind het vreemd dat jij niet de moeite lijkt te nemen om eens te gaan kijken. Kijk eens wat verder als you tube lang is.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 19:08

Wat is het verschil met de filmpjes en irl? Ik heb haar nu ongeveer 3x in het echt zien losrijden, en als ik de filmpjes kijken dan denk ik alleen maar "ja zo rijd ze in het echt ook". De filmpjes zijn niet bewerkt ofzo. Aleen bij het filmpje van Idol is wel erger dan normaal, maar dan nog heeft ze dat wel gedaan.
Ik hou gewoon niet van haar rijstijl, ik zie graag een ontspannen soepel swingend paard en dat mis ik bij haar gewoon. Ja ze swingen wel maar de spanning is overal merkbaar en dat maakt het beeld gewoon niet prettig om naar te kijken. Ik kan gewoon niet naar haar kijken zonder te denken "arme Salinero" ...

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 19:23

Filmpjes zijn voor mij even helder als beelden in het echt, ik hoef Anky niet achterna te reizen om een oordeel te vellen, Anneve, het grappige is dat een hoop bokkers kunnen waarnemen met hoeveel spanningen de paarden soms minuten achtereen lopen, het oogt alsof ze zijn opgekropt, niet relaxt, los ahw...
Kennelijk kijk ik met een kritischer oog dan jij en hangt jouw tube in een roze wolkje.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 19:25

IRL zie je de variatie in de houding en de ontspanning, al is het bij Sali niet altijd voor elkaar. Daarom haalt ze de 90% ook nog niet. Maar medelijden heb ik niet met hem hoor.

Detour: de filmpjes zijn uitgezocht door mensen die anti zijn, en jij weet helemaal niet hoe het in het echt eraan toe gaat. Ik wel.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 19:27

voor zover ik weet zijn er ook een boel anky fans die ook filmpjes op you tube zetten, dus als je zoekt krijg je ook mensen die voor anky zijn.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 19:27

Ik heb haar ook in het echt gezien, dame, niet zo snel met je oordeel. Mijn vriendin heeft anderhalf jaar gewerkt bij haar en heeft mij neutraal verteld hoe het er daar an toe gaat. Zij vind dat acceptabeler dan ik. Dat mag. Probeer te accepteren dat niet iedereen idolaat is van Anky meid. En dat is maar goed ook.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 20:13

Anoukie schreef:
Een kritische blik op de topsport juich ik ook toe, ik ben alleen wel van mening dat Bokt niet representatief is als doelgroep om dat te doen. En daar reageer ik hier in dit topic zo fel op.

Dat is wat me zo tegenstaat in topics als deze. Mensen die zich kritisch op durven stellen tegen Anky en haar aanhangers worden hier afgedaan als beginners en "de beste stuurlui staan aan wal".
Dooddoeners die in al dit soort topic terugkomen en waarmee het lijkt alsof degene die ze uitspreken zelf minimaal op het niveau van Anky en aanhangers presteren. In ieder geval nemen ze die positie aan door een ander zo te veroordelen zonder dat ze op de hoogte zijn van de prestaties/ervaringen van de anderen.

Verder denk ik dat Bokt juist wel representatief is. Het is het publiek wat het laatste woord gaat krijgen in dit soort kwesties. Zegt het publiek: we willen dit soort foto's (momentopnames of niet) en dit soort clinics niet meer zien en blijft het publiek weg bij de wedstrijden dan wil ik nog wel zien hoelang de topruiters nog kunnen doorgaan.
Hoeveel topruiters krijgen/houden er nog sponsors als het publiek het af laat weten?
Hoeveel wedstrijden worden er nog georganiseerd als er geen publiek meer komt?

Noem de mensen met kritiek maar pennymeisjes, "beste stuurlui", geef maar af omdat ze bitloos rijden.
Uiteindelijk zijn en blijven het wel de mensen waardoor de topruiters hun wedstrijden kunnen rijden en waar het bedrijf van Anky zelfs van moet bestaan.
Iets wat vooral Sjef vooral vaak lijkt te vergeten en wat zichzelf vroeg of laat tegen zich zal keren.

Waarom clinics geven aan dit soort mensen (volgens velen dus zonder verstand) met de boodschap "don't try this at home"? Wat is de meerwaarde, behalve dat het natuurlijk lekker geld binnen brengt.
Laat dan zien hoe die "domme mensen" het wel moeten doen thuis, niemand is immers in staat om Anky ooit te evenaren of haar trainingsmethode "goed" te gebruiken.

De zogenaamde onderzoeken die hier aangehaald worden waarbij aangetoond zou zijn geworden dat het geen kwaad kan zijn ook uit hun verband gerukt.
Er zijn maar een bepaald aantal paarden onderzocht en er is geen sprake van een betrouwbaar onderzoek. Dan zou je veel meer paarden moeten onderzoeken (ook diegene die via de "achterdeur" zijn verdwenen of vroegtijdig zijn overleden) over een veel langere termijn.
Bovendien is er absoluut niet onderzocht op de eventueel geestelijke schade.

Daar is wel een ander onderzoekje naar geweest, net zo "betrouwbaar" als het onderzoek wat hier steeds wordt aangehaald:
http://horseconnexion.org/ForumN/viewto ... 663f2d659e

Verder vind ik het vreemd dat hier maar steeds gezegd wordt dat die foto's momentopname's zijn die nooit lang duren. De keren dat ik het in "real life" heb gezien duurder het zeker langer dan 10 minuten (en nu houd ik het dan maar een keer heel voozichtig aan) voordat het paard uit deze houding werd gehaald.
Misschien dat het nu op de clinics wat anders wordt voorgesteld, maar dat is zeker niet altijd zo geweest.

Dit soort foto's moeten gewoon niet meer gemaakt kunnen worden en dan niet omdat het niet meer mogelijk gemaakt wordt om zulk soort foto's te maken door afgeschermde losrij mogelijkheden.
Dat zou een vooruitgang zijn voor de paarden en de dressuursport in het algemeen!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 20:28

Interessant onderzoek en paarden doen in hun gedrag niks per toeval omdat dat dat voor het dier geen toegevoegde waarde heeft. Toevalsgedrag heeft nl geen waarde in kuddevorm, sterker nog, het zou juist storingen veroorzaken waardoor de kudde in gevaar zou kunnen komen.

Vanuit dat oogpunt ga ik er vanuit dat de paarden een bewuste keuze hebben gemaakt in dit onderzoek.14 Van de 15 paarden vind ik echt veel.

Staartzwiepen en de mond openen, oogwit tonen, dat zijn stuk voor stuk idd vormen van ongemak en soms zelfs angst of kwaadheid, het dier wordt dan niet in zijn waarde gelaten en onder druk gezet, in ieder geval mentaal.

Staart zwiepen e.d. zie ik in fimpjes terug, en niet eenmalig. Helaas...

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 21:06

anneve schreef:
IRL zie je de variatie in de houding en de ontspanning, al is het bij Sali niet altijd voor elkaar. Daarom haalt ze de 90% ook nog niet. Maar medelijden heb ik niet met hem hoor.

Detour: de filmpjes zijn uitgezocht door mensen die anti zijn, en jij weet helemaal niet hoe het in het echt eraan toe gaat. Ik wel.

Ik ben het niet eens met bovenstaande.
De variatie in de houding en ontspanning zijn mij niet opgevallen de laatste keer dat ik haar heb bekeken in haar training.
Ja training dus geen clinic of andere plaatsen waar er door veel mensen op haar vingers gekeken wordt, oftewel de penny-typjes die foto´s etc maken van net die veelvuldige vervelende momenten die je zeker niet op de foto of film wilt hebben.

Ook ik hoef niet de hele wereldbol over om te beoordelen hoe er gereden/getraint wordt.

Als je je ogen open houdt en af en toe eens een gesprekje aanknoop met wat grand prix juryleden dan weet je wel beter, scheelt trouwens een hoop gereis en kosten.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 21:08

Als je je ogen open houdt en af en toe eens een gesprekje aanknoop met wat grand prix juryleden dan weet je wel beter, scheelt trouwens een hoop gereis en kosten.

Idd!

Maar wie weet haalt Salinero dankzij LDR wel de 90% in de toekomst... Clown

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 21:11

detour schreef:

Idd!

Maar wie weet haalt Salinero dankzij LDR wel de 90% in de toekomst... Clown

Ik houd mijn hart vast voor dat moment dat zij door de magische 90%-grens gaat.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 21:12

Dat zal uiteindelijk weer gaan zorgen voor nog meer druk bij de topsportpaarden...Hoe hoger hoe beter, hoe meer macht, hoe meer druk...

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 00:25

Anoukie schreef:
Onder dwang detour? HOE kun je dat nou zo stellig zeggen?

Echt, dat kan ik gewoonweg niet begrijpen .

De Portugese meester ruiter Nuno Oliveira - (wordt gedacht om de beste ruiter van 20ste eeuw te zijn) zei :
"Breng buik van het paard naar je hand". Pling
En niet
"Breng je hand naar je buik.."

hihi *LOL*

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 01:20

Nadya schreef:
Je kunt jonge meisjes deze fout niet in de schoenen schuiven, MissJ. Ik ken helaas iets teveel van die meiden met eigen pony en geen instructeur. En dan moet je eens zien wat er gebeurt...... Kotsmisselijk word ik ervan. Met dank aan de Anky's. Misselijk
Het gaat ook om veel meer dan de training, bijvoorbeeld ook de manier van paarden houden. Owee, als je het anders doet dan Anky, dan vallen ze over je heen. Terwijl je dan gewoon je best doet om goed naar je paard te kijken en hem te geven wat hem het allergelukkigst maakt. Nee, ik heb niets met dat wereldje en met de methodes die zij najagen.
Prestatie is waar het om draait ten koste van een hele hoop. Ik kan daar echt niet achter staan, zeker niet als ik dit soort foto's zie.........

Als Anky zegt dat je een jong paard de tijd moet geven en dat je niet teveel van hem moet vragen, dan luistert niemand, want het paard moet zo snel mogelijk mee op wedstrijd.

Als Anky zegt dat je eerst je basis op orde moet hebben voordat je verder kan, dan luistert niemand, want een paard hoort vanaf dag één in de krul te lopen.

Maar als mensen in de basissport nadoen wat zij doet om een paard op het hoogste niveau net het laatste stukje soepelheid en impuls mee te geven, dan is het opeens wel haar schuld Verward

Mensen zien alleen maar wat ze willen zien en horen alleen maar wat ze willen horen. Daar moet je in dit geval Anky niet de schuld van geven, maar die mensen zelf erop aanspreken. Of het nou een 13-jarige penny met haar pony is die niet beter weet, of een volwassen wanky die nooit verder de basis zal komen.

Ik denk wel dat ThePast03 gelijk heeft dat Bokt juist wel representatief is. Maar dat laat tegelijk zien dat de gemiddelde bokker en paardenliefhebber er blijkbaar niet zoveel moeite mee heeft dat de wereldtop (80% van de wedstrijdtop gebruikt op de één of andere manier wel een vorm van LDR) hun paarden op deze manier traint. Van al die duizenden bokkers nemen er een stuk of 10 à 20 de moeite om het te veroordelen. Als je naar die petitie kijkt, die is echt internationaal en ik ben hem wereldwijd al op de meeste fora tegengekomen, toch hebben van al die miljoenen ruiters nog geen 700 de moeite genomen om de petitie te tekenen.
Tegelijkertijd zien de FEI en de KNHS nog steeds een groeiende interesse in dressuur en dan met name de kür op muziek, de oorzaak een spectaculair bewegend paard. Hoe groot is denken jullie de kans dat ze de kip met de gouden eieren zullen slachten? Vooral als ze die interesse nodig zullen hebben om olympisch te kunnen blijven? Zolang er geen eenduidige onderzoeken zijn die aantonen dat het schadelijk is voor het paard, zullen ze echt niet in het geweer komen. Vooral niet zolang het belangrijkste onderzoek waarmee aldoor gezwaaid wordt een onderzoek is waarin helemaal niet naar de effecten van LDR gekeken en sterker nog een onderzoek is dat eerder aantoont dat LDR geen schade aanricht.
De overheid zal niet zo snel in actie komen en als ze dat al doen eerst bij de geëigende instanties te rade gaan, lees KNHS, FEI. Die zullen met hun eigen symposia en de daarbij behorende onderzoeken zwaaien en zeggen dat er geen enkele grond is om te beweren dat een paard lichamelijke of geestelijke schade oploopt. De overheid, allang blij dat deze organisaties al in een vroeg stadium met deze onderzoeken begonnen zijn, zal het met veel plezier aan deze organisaties overlaten.

En het grote publiek? Het grote publiek heeft echt geen flauw idee waar het over gaat. Ik zag een tijdje geleden het filmpje van Blue Horse Matiné op de één of andere site waarom commentaar op filmpjes gegeven kon worden. De reacties daar varieerden van djeez wat suf om met een paard op zulke goedkope muzak te rijden, tot geweldig het paard zwaait zelfs met zijn staart in het ritme van de muziek mee. Voor alle duidelijkheid, tijdens die kür steeg het paard nog net niet op ondanks dat hij zijn staart de helft van kür letterlijk als propellor gebruikte. Het grote publiek kijkt namelijk niet naar spoorgebruik, stanggebruik, tekenen van spanning, verzet of een hoofd achter de loodlijn. Het zegt ze namelijk niks. Die kijken gewoon graag naar een spectaculair bewegend paard wat precies op de (zo gecomponeerde) maat beweegt.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 08:00

Kennelijk hoor ik een ander publiek dan jouw karl, ik heb me echt verbaasd hoeveel mensen de paarden sport eigenlijk niet vinden kunnen. Vroeger toen ik nog gewoon met bit reed etc hoorde ik daar nooit wat over, maar nu ik dus alles wat anders aanpak en mensen komen daar achter dan krijg je plotseling hele andere meningen te horen. Laat het grote publiek foto's zien van Anky's training en je krijgt reacties als van "probeerd te zijn nek te breken?"... Het feit dat vele mensen niet heel veel verstand van paarden hebben wil nog niet zeggen dat ze volledig blind zijn. Toen Anky van haar paard af gevallen was kreeg ik alleen maar reacties van "wat een doos eh"" , "haar verdiende loon" etc etc.

Ik merk gewoon dat de paardenwereld en met name de topsport steeds meer een eilandje wordt, met vaste ruiters en vaste fans die zich steeds meer afzonderen van de grote massa. Buiten dat eiland komt steeds meer weerstand tegen de paardensport.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 09:44

Da's ook wel een interessante visie, Visconti, hoe meer dit subcultuurtje zich distantieert van de grotere massa, hoe meer onbegrip en verzet er gecreeerd zal worden bij de laatste...

Daarom denk ik dat een objectief onderzoek echt op zijn plaats is, al vind ik het aangekaarte onderzoek van gisteren (linkje horseconnection) al relevant genoeg.

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 10:28

Citaat:
Het grote publiek kijkt namelijk niet naar spoorgebruik, stanggebruik, tekenen van spanning, verzet of een hoofd achter de loodlijn. Het zegt ze namelijk niks. Die kijken gewoon graag naar een spectaculair bewegend paard wat precies op de (zo gecomponeerde) maat beweegt.

Dan zie je weer :
Het is een groot massa vermaak maar GEEN Rij-Kunst.
Maar gelukkig blijft er altijd een groep mensen die op zoek zijn naar de echte rijKunst..
Lachen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 10:41

voorbeeldje: ik was met mijn bijrijdster (die ik toendertjid had) naar Apassionata. ik vond het erg tegenvallen, bij de Hoge School oefeningen (levade en iets courbette achtigs) werd er zó aan die stangen gerukt... gewoon heel erg zonde. mijn bijrijdster: 'ja maar deze mensen weten echt wel wat ze doen'.
nee mijn paarden kunnen niets wat ook maar op een levade lijkt, maar als ik grof stanggebruik zie, dan weet ik echt wel dat dat grof stanggebruik is. als de oefening daarbij in mijn ogen ook nog eens niet correct wordt uitgevoerd, tja... ondanks dat IK de oefeningen niet uit kan voeren met mijn dieren, vind ik dat ik prima in staat ben om dan te zeggen: dat stanggebruik hoort niet bij deze oefening, en bovendien hoort die er zus en zo uit te zien.

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 10:58

Mee eens.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 11:02

merrieveulen schreef:
voorbeeldje: ik was met mijn bijrijdster (die ik toendertjid had) naar Apassionata. ik vond het erg tegenvallen, bij de Hoge School oefeningen (levade en iets courbette achtigs) werd er zó aan die stangen gerukt... gewoon heel erg zonde. mijn bijrijdster: 'ja maar deze mensen weten echt wel wat ze doen'.
nee mijn paarden kunnen niets wat ook maar op een levade lijkt, maar als ik grof stanggebruik zie, dan weet ik echt wel dat dat grof stanggebruik is. als de oefening daarbij in mijn ogen ook nog eens niet correct wordt uitgevoerd, tja... ondanks dat IK de oefeningen niet uit kan voeren met mijn dieren, vind ik dat ik prima in staat ben om dan te zeggen: dat stanggebruik hoort niet bij deze oefening, en bovendien hoort die er zus en zo uit te zien.

Wat zonde dat het toch weer niet ontspannen oogde, merrieveulen! Je bent de eerste die vertelt wat minder was daar, iedereen kwijt bij de beelden en raakt in extase...

Ook hier gaat het kennelijk om vermaak van de grote massa...

Bedankt voor je felicitaties by the way! Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 11:09

hihi is goed hoor!

nee imo hoort zo'n show 'te kloppen', nogmaals, ik ben zelf niet in staat om het uit te voeren en mijn dieren ook niet, maar ik heb me er voldoende in verdiept om te weten wat een stang doet (ik rij gewoon met bit, maar heb wel in het bestuur van de NVBP gezeten en me zodoende sterk in bitten en het gebruik daarvan verdiept, alsook in de anatomie van het paard mbt de paardenmond en veel van wat daarbij komt. ), en hoe die specifieke oefeningen eruit horen te zien.

overigens waren er toen meer bokkers (was zelfs een topic over) die het 'lelijk' vonden. veel oefeningen waren niet 'af', en er werd veel getrokken etc. gewoon zonde, want met een paar maanden meer oefening had het er denk ik heel anders uitgezien.

er waren overigens ook wel hele mooie dingen tussen hoor, maar het was niet te vergelijken met bijv. Cavalia.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 11:12

Cavalia, wat was het verschil? Ben bij beide niet geweest. Wel interessant trouwens, eigenlijk zou elke eigenaar moeten weten wat hij of zij in de mond van het paard hangt... Beetje verdiepen in de anatomie is nog niet zo'n slecht idee.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 11:21

Ik denk dat helaas niet veel eigenaars de anatomie van een paardenmond bestudeerd hebben om daarna te beslissen welk bit er in komt... Die zeggen, zo loopt hij wel goed, maar weten niet dat het paard wel goed loopt maar toch groot ongemak in de mond heeft hangen. Het grootste deel is nog niet eens bewust wat een bit doet met de paardenmond, wat er nou precies gebeurd waardoor het paard luisterd. (nja of juist niet...) Het drukt simpelweg tegen het tandvlees, alle bitten doen dit, beeld nu eens in wat er gebeurd als er een of ander bit met een tongboog, met hefboomwerking, S&T, etc... in hangt. Ik moet er persoonlijk niet aan denken, daarom rijdt ik als ik met bit rij (rij ook zonder, maar voor buiten niet) met een zacht kunstof bitje en stuur bewust zo zacht en zo direct mogenlijk. (zonder poespas, hulp geven en dan meteen de mond met rust laten)