slachten??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Iris_B

Re: slachten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 09:02

Mackie schreef:
lovekomeet schreef:
maar het idee dat je paard op iemand anders brood licht no way!!!

Slapen diepe zucht..... ik zou zeggen lees een willekeurige bladzijde van dit topic en dan weet je dat dit dus niet hoeft...

ja oke daar heb je wel gelijk in, ik weet het ook wel... zat ik me te bedenken toen ik het gepost had
maar mijn persoonlijke voorkeur is toch het spuitje!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 09:04

en waarop baseer je dat? Heb je je al verdiept in beide opties?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 09:05

lovekomeet schreef:
ik zou mijn paard ook never nooit naar de slager brengen!
het is wel zo dat ze sneller dood zijn en minder pijn hebben,
ik ben zelf een voorstander van het spuitje, heb daar erg fijne ervaringen mee (naja zover dat kan, het is nooit leuk een dier laten inslapen) , en ik zou er ook zelf bij willen zijn als mijn paard zou overlijden!!! maar de slager, daar zou mijn paard nooit naar toe gaan!

je kán er dan ook zelf bijzijn als je wil.
en dan nog een vraag; als je zelf al vind dat een paard sneller dood zou zijn en minder pijn zou hebben bij de slacht,dan kies je toch voor inslapen voor je eigen gemoedsrust,en niet voor het paard?

al zijn er natuurlijk altijd uitzonderingen

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 09:06

lovekomeet schreef:
ik zou mijn paard ook never nooit naar de slager brengen!
het is wel zo dat ze sneller dood zijn en minder pijn hebben,
ik ben zelf een voorstander van het spuitje, heb daar erg fijne ervaringen mee (naja zover dat kan, het is nooit leuk een dier laten inslapen) , en ik zou er ook zelf bij willen zijn als mijn paard zou overlijden!!! maar de slager, daar zou mijn paard nooit naar toe gaan!

Ehm jij zegt dit.. dus jij kiest liver voor de langzamere en pijnlijker dood voor je paard? Omdat hij anders op een kroket komt?

Heb je wel enige idee wat er met je paardje gebeurd na het inslapen? Knipoog

Iris_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 09:12

hmmm da's waar!!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 12:08

Citaat:

Kijk, voor zulke mensen is die test dus bedoeld Haha! Haha! . En met name vraag twee *LOL* .
en ligt is met een 'g' Bloos

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 12:11

Nessah schreef:
Ehm jij zegt dit.. dus jij kiest liver voor de langzamere en pijnlijker dood voor je paard? Omdat hij anders op een kroket komt?

Dat mag iemand toch zelf weten?
Ik laat mijn paard ook inslapen als het moet, omdat ik er juist hele goede dingen over gehoord heb van mensen om me heen. Aangezien ik al bijna 30 jaar deze hobby heb, heb ik al heel wat gehoord en gezien, hoor. En ik kan me heel goed voorstellen dat mensen hun paard liever laten inslapen.
Mijn paard komt niet in de consumptie (ik ben zelf ook nog eens een overtuigd vegetarier) en ik laat hem liever rustig inslapen. En ja, hoor, dat kan echt. Goede dierenarts zoeken (zoals ik heb).

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 12:17

ik heb een heel goede dierenarts, die het volgens de regelen der kunst heeft gedaan, en toch heb ik onze 30jarige zien vechten tegen het omvallen. Dat heeft met karakter en wil te maken, en als het enigszins mogelijk was geweest, was ook hij naar de slager gegaan omdat IMO een schot sneller en prettiger is. Maar aangezien we hem niet meer wilden en konden vervoeren was dat geen optie.

Kortom, ik denk dat beide opties zijn voors en tegens hebben, en dat je het eerst per paard moet bekijken. Maakt dat dan niets uit, is het aan de eigenaar. Bij een paard dat niet vervoerd kan/wil worden, zou ik voor de DA kiezen, een paard dat al hysterisch wordt voor een spuitje of de lucht van de DA, juist de slager. Maakt het weinig uit, gaat mijn persoonlijke voorkeur uit naar de slager, ik vond het heel erg naar om mijn paard te zien vallen en toch nog proberen op te staan.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 12:21

Lielle, dat kan, heel vervelend lijkt me dat.

Ik ken voornamelijk hele positieve verhalen over inslapen in mijn directe omgeving. De negatieve verhalen hoor ik toevallig altijd hier op bokt. Clown

Maar goed, even serieus, natuurlijk kan het verkeerd gaan, maar dat kan ook in een slachthuis of onderweg er naar toe. Mijn paard is bijvoorbeeld niet dol op vervoer, hij raakt er gestresst van. Maar goed, ik heb verder geen behoefte om hier weer uit te leggen waarom ik mijn paard zou laten inslapen. Ik weet in elk geval dat ik dat doe en ik vind het niet ok als mensen er meteen vanuit gaan dat het fout gaat. Dat hoeft dus helemaal niet.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 12:29

er ging hier niets fout, dit was gewoon het karakter van Trammelant, die zich er letterlijk niet bij wilde neerleggen. "Ijzeren wil" volgens de DA. Ik wil dus alleen zeggen dat die kans er altijd is, ook als de DA het helemaal volgens het boekje doet. En iedereen moet kiezen wat zijn voorkeur heeft, helemaal mee eens. En zoals ik al zei, een paard dat gestresst raakt van vervoeren, zou ik idd niet snel naar de slager brengen.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 12:31

Nee natuurlijk hoeft dat niet, denk dat de vechters uitzondering zijn. Ik heb in mijn omgeving ook nog nooit een negatief verhaal over inslapen gehoord gelukkig.

Lielle, dat lijkt me idd erg vervelend, maar goed, je weet pas of je de goede keus gemaakt hebt nadat het gebeurd is.
Persoonlijk, voor mijn eigen gevoel kies ik ook voor inslapen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 12:35

Ik ben ervan overtuigd dat het de goede keus is geweest, een paard met balansproblemen ga je niet meer met een trailer vervoeren.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 12:37

Lielle schreef:
er ging hier niets fout, dit was gewoon het karakter van Trammelant, die zich er letterlijk niet bij wilde neerleggen. "Ijzeren wil" volgens de DA. Ik wil dus alleen zeggen dat die kans er altijd is, ook als de DA het helemaal volgens het boekje doet. En iedereen moet kiezen wat zijn voorkeur heeft, helemaal mee eens. En zoals ik al zei, een paard dat gestresst raakt van vervoeren, zou ik idd niet snel naar de slager brengen.

Lielle, dat snap ik (het is sowieso afschuwelijk als je je paard uit zijn lijden moet laten verlossen), maar ik reageerde dus op dat rare zinnetje van Nessah met de woorden 'langzame en pijnlijke dood'. Ik erger me aan dat soort uitspraken, omdat dat dus niet zo hoeft te zijn. Respecteer gewoon dat iedereen er anders over denkt of er andere ervaringen mee heeft. Ik hoop dat ik mijn paard nog jaren mag meemaken, want hij is pas 3 jaar. En ik hou zielsveel van mijn maatje, dus Nessah, kom niet aan met dat ik hem een 'langzame en pijnlijke dood' zal geven, als het moment daar is. Boos!

M_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 12:42

Je hebt groot gelijk!

Ik wil mijn paard ook in laten slapen, als er een einde aan gemaakt moet worden..
Je hoort veel mensen zeggen dat dit voor het paard juist niet fijn is, omdat ze ertegen gaan vechten. Maar ik moet er niet aan denken dat ik mijn paard weg breng/weg laat brengen naar de slager, hij naar binnen moet lopen op vreemd terrein, weet dat er iets vreselijks gaat gebeuren en dan wordt neergeschoten. Daarna wordt hij gebruikt voor consumptie, te walgelijk. Misschien zie ik dit verkeerd volgens sommige mensen, maar dit vind ik gewoon..
Kijk, als je paard al in zn stal ligt en het niet anders kan dan een spuitje, dan is de keuze niet moeilijk. ik denk ook dat je naar de omstandigheden moet kijken waarin het paard zich op zo'n moment bevindt.
Als ik dan toch besluiten mijn paard naar de slacht te brengen (zeer kleine kans), dan geef ik hem eerst een aantal wormenspuiten zodat hij niet gebruikt kan worden voor consumptie. ik wil niet dát er iemand van eet, en als dit dan evengoed wel gebeurt, wordt diegene maar goed ziek!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 12:46

Nadya, dan had ik je verkeerd begrepen.

M_K, lees nou eerst eens dit topic (of iig de laatste bladzijden) voordat je begint te roepen. Vechten tegen een spuitje hoeft niet, je paard laten opeten, hoeft ook niet. Dus dat argument is echt van tafel.

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 12:53

lorenzolover schreef:
Ik zou me paard ook NEVER laten slachten

ook omdat ik het idee van dood schieten en opeten niet zo fijn vind.. !!!

ik ook niet

Vickyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 12:55

Mijn schat van een pony.. zou nooit worden geslacht! Hoe erg ziek ie ook zou zijn.. Hij heeft al die tijd voor mij gewerkt.. dingen meegemaakt.. dan zou ik niet willen dat ie zo aan z'n einde zou komen. Mijn pony is nu 14, word in juli 15.. Het kan zijn dat ie na een jaar bijvoorbeeld heel erg kreupel is.. en dat hij er last van heeft.. daar kan hij ook niks aandoen.. dan laat ik hem inslapen.. zoiezo elk paard verdient niet om geslacht te worden.. hoe gemeen ze ook zijn.. Alleen, ik vind het zo raar.. als ie dan ingeslapen is.. waar gaat ie dan heen.. Rendac.. toch? Gaat ie het vuur in.. dat lijkt mij dus ook 3x niks he

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 12:57

Dat ze de resten na het inslapen verbranden, vind ik niet zo heel erg. Dan is hij dood, voelt niets meer. Mensen laten zich toch ook cremeren? Maar dat 'ie in de fricandellen verdwijnt en zo'n vleeseter daar van 'geniet', nee hoor.... Gaat niet gebeuren.

En Lielle, wat begreep je nou verkeerd van mij dan? Ik reageerde toch in eerste instantie op Nessah?

Vickyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 13:05

Nadya! Ja, je hebt wel gelijk.. maar k vind het gewoon raar..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 13:11

Natuurlijk is het een raar idee, Vickyyy. Ik kijk er ook niet echt naar uit dat ik mijn paard moet laten inslapen (moet er niet aan denken!!!) en dat 'ie dan eventueel opgehaald wordt (maar misschien laat ik hem dan wel cremeren). Maar ja, hij gaat ooit dood. Ik vond het ook niet leuk om andere huisdieren te begraven of bij de DA achter te laten. Het hele afscheid lijkt me een ramp. Ik kan mijn paard niet missen, hoor, die hoort er zo bij.... Maar ja, de dood hoort bij het leven, dat is een feit.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 13:11

Nadya schreef:
Nessah schreef:

Mijn paard komt niet in de consumptie (ik ben zelf ook nog eens een overtuigd vegetarier) en ik laat hem liever rustig inslapen. En ja, hoor, dat kan echt. Goede dierenarts zoeken (zoals ik heb).

Hier Nadya. Jij zegt dat het rustig gaat als je maar een goede DA hebt, en dat is dus niet zo. Daar ben ik op ingegaan. Niet eens verkeerd begrepen dus.

Overigens nogmaals, een paard kan ook naar de slager als je niet wil dat hij wordt opgegeten. Dat argument zie ik hier al weer meermalen langs komen, maar dat klopt dus gewoon niet.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 13:16

Ik ga voor 'boem' dood, wel of niet bij slachter. Die keuze kan je echt wel hebben hoor!

Maar paard wat nog wil leven en spuitje krijgt wordt angstig. Voelt dat hij niet kan staan, dat hij kwetsbaar is en zal er vaak tegenin gaan met alle gevolgen van dien. Vaak genoeg dode paarden gezien met de wonden aan hun hoofd en lijf omdat ze er tegen ging vechten, maar telkens om vielen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 13:19

Lielle schreef:
Hier Nadya. Jij zegt dat het rustig gaat als je maar een goede DA hebt, en dat is dus niet zo. Daar ben ik op ingegaan. Niet eens verkeerd begrepen dus.

Overigens nogmaals, een paard kan ook naar de slager als je niet wil dat hij wordt opgegeten. Dat argument zie ik hier al weer meermalen langs komen, maar dat klopt dus gewoon niet.

Lielle, ik ken zelf dus alleen maar goede en rustige ervaringen bij het inslapen van paarden. Mijn vroegere verzorgpaard is op 15-jarige leeftijd ingeslapen, thuis in eigen stal, met een roesje/narcose. En zo ken ik er nog veel meer. Dat het soms anders gaat hoor ik van jou uit eigen ervaring. Lijkt me heel rot. Maar in mijn directe omgeving heb ik dit nog niet meegemaakt. Dat kan toch?

Ik weet dat je er zelf voor kan kiezen. In mijn paard's paspoort staat dat 'ie voor consumptie bestemd is, ik wil het niet hebben en dat kan ik aangeven. Toch wil ik hem nooit naar de slager brengen, vanwege diverse andere argumenten.

just_bassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 13:22

er is al een groot topic over een excursie naar een slagerij
daar staat ook een filmpje op van het slachten van een paard
misschien voor veel mensen hier interessant om ff naar te kijken

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 13:23

just_bassie schreef:
er is al een groot topic over een excursie naar een slagerij
daar staat ook een filmpje op van het slachten van een paard
misschien voor veel mensen hier interessant om ff naar te kijken

Heb ik gezien en sorry, maar ik word er echt treurig van. Moet er niet aan denken dat mijn lieve, mooie Sam er zo staat en dan afgeknald wordt. Niet mijn ding dus.