Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 15:27

Sky_As schreef:
Change3x schreef:
Oh wauw zeg. Wat asociaal….
Zulke mensen gaan ook nooit een paard vinden, het zijn geen machines, elk dier maakt wel eens een foutje. >;)

Dier een foutje? Dat geldt met springen zelden.... Een paard kan er niks aan doen dat een ruiter een flut afstand rijdt en ook nog eens in de weg zit vaak...

Zowel mens als paard kunnen een foutje maken. :j

boemel

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 16:38

Wat bizar Esje. Ik vind het ronduit aso van de kopers.
Zo krijg je wel even een tik op je neus zeg.
Inderdaad mooi een tikkie sturen en wat Marjan zegt waarschuwen op Facebook.

Ik vind hartruis zelf een beetje spannend. Ik heb er wel eens op laten staan. Piephak, draadbeen, licht stalgebrek of kleine bemerking op de foto heb ik dan weer minder moeite mee.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 17:04

esje01 schreef:
Ik hoor net via via dat ze dit al eerder hebben gedaan.
Zo kunnen ze rijden en beter uitzoeken wat echt past is de redenatie.
Maar goed weer wat geleerd.
Voortaan mag je een paard proberen hier thuis, maar je betaalt dan wel stallingsgeld.

Heb de betreffende persoon ook net een tikkie gestuurd voor een maand stalgeld plus benzine kosten voor het rijden naar de rijvereniging en de oefenwedstrijd.

Gaan ze vast niet betalen, maar toch.
Ik kon het ook niet zomaar laten gaan.

Heb wel eerst gebeld, maar er wordt niet opgenomen.

Dat is heel goed dat je dat doet. En als ze niet betalen deurwaarder sturen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 17:06

boemel schreef:
Ik vind hartruis zelf een beetje spannend. Ik heb er wel eens op laten staan.

Ja zou ik ook doen. Maar in mijn geval was er grondig onderzoek gedaan en bleek het hart gezond.
Was dat niet zo geweest had ik het ook niet overwogen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 18:21

boemel schreef:
Wat bizar Esje. Ik vind het ronduit aso van de kopers.
Zo krijg je wel even een tik op je neus zeg.
Inderdaad mooi een tikkie sturen en wat Marjan zegt waarschuwen op Facebook.

Ik vind hartruis zelf een beetje spannend. Ik heb er wel eens op laten staan. Piephak, draadbeen, licht stalgebrek of kleine bemerking op de foto heb ik dan weer minder moeite mee.

Ik heb er eentje gehad waarbij ze op 23 hartruis vast stelden, de dierenarts bij 26 nog eens zei: dat is flinke hartruis en nogal geschokt was van mijn reactie: joh dat heeft ze al zeker 3 jaar en waarschijnlijk al veel langer. Paard is 29 geworden en dat hart heeft nooit opgespeeld.
Uiteindelijk is artrose haar einde geworden. Glucosamine was nog maar net ontdekt en ze mocht niet mee in een proef op d'r 28-ste.....

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 19:11

esje01 schreef:
Voortaan mag je een paard proberen hier thuis, maar je betaalt dan wel stallingsgeld.

Heb de betreffende persoon ook net een tikkie gestuurd voor een maand stalgeld plus benzine kosten voor het rijden naar de rijvereniging en de oefenwedstrijd.

Als je zo een paar paarden verkoopt begrijp je ineens waarom veel verkopers tegenwoordig niet meer doen aan vasthouden etc.
Dit soort dingen maak ik dus steeds meer mee en dan verkoop ik niet eens vaak.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 19:13

Of inderdaad alleen met contract en aanbetaling

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 19:33

Ongelofelijk..

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 19:44

Babootje schreef:
ruitje schreef:
Ik vind dat er redelijk wat gemiept word hier op jouw aankoop Cissy, als je gewoon bewust zo'n keuze maakt is dat toch helemaal dikke prima.

Ik zeg toch niet dat dat niet prima is als je bewust een keuze maakt om bij zo'n handelaar te kopen en bewust het risico neemt om alleen maar klinisch te keuren. Dat moet Cissy helemaal zelf weten natuurlijk.

Ik denk alleen dat het altijd beter is om ook zo'n paard RX te keuren. Wat niet wil zeggen dat je - als er bemerkingen zijn - je niet zou moeten kopen. Een RX keuring kan ook helpen in je management van het paard.

Zoals in het voorbeeld van DeniseSilver hierboven. Als je weet wat er zit en dat goed kan managen kan een paard ook langer mee en goede prestaties leveren.

Sorry, mijn bericht was niet persoonlijk naar jou toe, dat leek misschien zo omdat jij de laatste reactie had.

Het viel mij op dat bijna niemand Cissy feliciteerde/blij was maar eigenlijk vooral over het proces bezig was :o

Je bericht is verder wel een boeiende. Wij zetten al onze sportpaarden op de foto als jong paard, dan eens met jouw stelling.

Maar ik ga mijn Fjord echt niet 'preventief' op de foto zetten. Vind je dat dat zou moeten voor elk paard? Zou je dat dan om de 5 jaar moeten herhalen?

Ik denk niet dat ik zo ooit zou worden, ik ga bij zo'n paard pas foto's schieten als daar klinisch aanleiding voor is.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 20:33

Ik ook niet, Hera is de eerste omdat die zo in de staak zat en toen durfde ik het niet zonder volledig keuren, wat overigens 100% goed was.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 21:09

kyrkelover schreef:
esje01 schreef:

Als je zo een paar paarden verkoopt begrijp je ineens waarom veel verkopers tegenwoordig niet meer doen aan vasthouden etc.
Dit soort dingen maak ik dus steeds meer mee en dan verkoop ik niet eens vaak.

Te bizar voor woorden. In mijn ogen zijn dit gewoon oplichters. Zeker gezien esje schrijft dat ze dit vaker doen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 08:26

Nou de redenering van die balk zit me vooral dwars bij esje.
Dat je nou puntje bij paaltje denkt: "ik voelde me echt niet jofel op dit paard op een vreemde locatie, ik twijfelde al een pietsie op basis van wat ik er thuis bij voelden, en uiteindelijk viel het kwartje net de andere kant op." was een heel andere redenatie geweest.
En die had je ook even voor kunnen leggen aan de verkoper. Dan had die er nog mee kunnen doen wat haar goed dunkte.
Maar dit gaat nergens over. Dat klinkt inderdaad echt als onkunde/profiteren.

Ik snap nu ook ineens waarom mijn instructeur zo vaak even een controle vraag stelde tijdens het verkoop proces toen ik bij hem toevallig een paard kocht na er al jaren te lessen.
Ik kreeg bij hem ook de ruimte om een paar keer te komen rijden. Heb ik maar 2 keer gedaan omdat ik ook geen zeeën tijd had en zo ook wel genoeg info had. En dat hij nog een keer extra vroeg naar de uitgangspunten toen hij heeft beestje naar een crossterrein bracht voor mij voor een mini test op de eerste reactie van dat dier op zo'n soort terrein en dat type hindernis.
'niet dat je dan straks zegt dat de kleur je niet aanstaat' .
Ik dacht zelf nog: je kent mij nu al zo lang.... wat denk je van mij?

Maar hij heeft de situatie van esje waarschijnlijk ook tig keer meegemaakt bedenk ik me nu. Je zult daar staan dat je de ruiter alle ruimte hebt gegeven en net 3 uur onderweg bent geweest voor ze en dat ze dan zeggen: nee ik vind haar toch te kleine/bruin/lelijk/ik wilde er één met een paarse staart oid -O-

Extra terecht dat ik hem nog steeds iedere keer trakteer als ik iets behaald heb met dat paard.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 08:38

Ja en het lijkt met toch spannend om een paard te verkopen aan een bekende/lesklant. Vooral na zulke ervaringen, ja.
Tuurlijk ben je eerlijk tegen iedereen als je goede verkoper bent, maar ik zou gaan twijfelen of ik alles wel verteld heb helemaal met zulke rare koperservaringen. Dat ineens hele kleine dingen een dealbreaker waren. Of gewoon zelfs dingen waar paard niks aan kan doen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 08:49

Dat heb je sowieso met verkopen, mensen komen echt met de meest rare dingen aan. Het haalt echt niet het beste in mensen naar boven. :o (de goede niet te na gesproken he?)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 08:51

Ja, zowel bij kopers als verkopers haha.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 11:11

Staat er nu 1 op fb te koop vp 28k met de mededeling erbij dat ie twee jaar geleden is ggk en opnieuw gekeurd mag worden. Voor die prijs verwacht je als koper toch minimaal nieuwe foto’s?

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 11:26

MarjanB schreef:
Staat er nu 1 op fb te koop vp 28k met de mededeling erbij dat ie twee jaar geleden is ggk en opnieuw gekeurd mag worden. Voor die prijs verwacht je als koper toch minimaal nieuwe foto’s?

Hoeft van mij niet hoor. Keur toch over. Paard is in ieder geval een keer gekeurd.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 11:36

MarjanB schreef:

Nee, maar ik ben sowieso niet van dat eindeloze overkeuren :+

Adelinde Cornelissen had een leuke merrie te koop staan. Nog niet eens voor zoveel geld. Viel me daarom eigenlijk op.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 11:55

MarjanB schreef:

Nee zou ik niet verwachten. Je blijft aan t nieuwe foto's maken. Dat maakt de koper maar als die wil.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 12:02

Nou, ik voor die prijs verwacht ik eerlijk gezegd wel een redelijk recente en representatieve set aan foto's. Bij deze prijs horen er voor mij ook rug en hals foto's bij. Als die niet gemaakt zijn voor de verkoop, dan in ieder geval bij (nieuwe) bemerkingen kosten verkoper.

In 2 jaar kan er zoveel gebeurd zijn. Zeker als dit bv een 5-6 jarige is die in die 2 jaar aan het werk gezet is en de foto's nog van voor die tijd zijn.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 12:13

En zo blijft men altijd wat anders verwachten.
Maar gelukkig is er de mogelijkheid om zelf te keuren :j

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 12:21

Joh, wij hebben hier paarden met een volledig rapport van amper 4 weken oud. En zelfs dan vragen kopers of ze nieuwe foto´s mogen trekken en die kosten vervolgens ook nog van de VP af kunnen krijgen, terwijl er al een prijsafspraak lag. Soms is het ook echt wel lastig. Overkeuren prima, maar als verkoper kun je moeilijk iedere maand een nieuwe set laten maken omdat het anders net buiten de verzekeringsopname van de koper ligt of iets dergelijks.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 12:26

Daarom vind ik standaard kosten verkoper niet de norm. Je wil zelf een onderzoek. Als je een huis koopt moet je dat ook zelf betalen.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 12:42

Voor meer dan 20 verwacht ik ook wel dat de verkoper al recente foto's heeft. Dat soort bedragen kan je naar mijn mening ook niet vragen zonder te weten wat je verkoopt :x

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 12:47

Hmm daar verschillen de meningen dan over. Als zo'n beest goede foto's heeft en (aantoonbaar) die 2 jaar fijn aan het werk is geweest, zou dat voor mij prima zijn.
Aantoonbaar kan dan bijv zijn stijging in niveau in die tijd of wedstrijden met een zekere regelmaat.

Waarschijnlijk wel met een nieuwe set voor daadwerkelijke aankoop. Maar geen belemmering om geïnteresseerd te raken.