Mogelijk winterveulentje op komst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nicky1963

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 12:13

Nou TS, als ik die uierfoto en klingfoto bekijk is er wel verandering. Er gebeurt iets en ik herken het van al mijn drachtige merries. Fingers crossed dat Skyla er deze week nog een veulentje naast heeft staan.

Dat van weinig voer en toch dik herken ik ook. Een van mijn merries is supervet, echt moddervet. Krijgt zo weinig te eten dat ik het bijna zielig vindt. Weidegang is al de hele winter beperkt, krachtvoer krijgt ze niet, hooi maar mondjesmaat, maar toch ziet ze eruit alsof ze ieder moment kan ontploffen.
Ik ben (na lange periode van ziekte van mijn man) deze merrie weer aan het werken, dus hopelijk gaan de vetjes en de grote buik er nu af.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-24 12:36

Een tegengeluid mag altijd Poekkie! Mijn Haflinger is echter absoluut niet meer te dik, hij is wel heel breed gebouwd. Misschien zet dat je op het verkeerde been?
Skyla heeft wel bolle billen inderdaad  :') die had ze ook al toen we haar ophaalden en ze erg slank was. Het zou kunnen dat Skyla sluipenderwijs toch wat kilootjes extra heeft opgeslagen maar het kan voor mij niet de hele verklaring zijn. Op de foto staat ze wat wijd met haar voorbenen waardoor de schouders wat breder tonen maar ze heeft daar echt geen vetophopingen. Maar goed foto's doen nooit helemaal recht aan de echte situatie. Iedereen mag er uiteraard van denken en vinden wat ie wil maar het is altijd lastig om vanaf foto's een volledig beeld te krijgen.

De worsteling met paarden die dik worden van lucht herken ik heel goed Shirley! Ik ben er jaren mee bezig geweest om er de goede balans in te vinden. Daarom is het ook wel een beetje tegen het zere been als ze nu nog te dik genoemd worden :\ Mijn Haflinger kan en mag echt niet dunner worden dan dit. Vorig jaar was hij te dun (aldus de dierenarts) uit het bloedonderzoek kwamen toen ook te korten, ik had toen weer te schraal gevoerd :oo Je kunt het ook nooit goed doen...

Ik hoop het zo Nicky1963!  Zou echt zo fijn zijn als dat toch de verklaring is!
Naar is dat hè... Ik heb er ook zo'n enorme worsteling mee gehad... Nu blijft het alsnog een uitdaging omdat één van mijn IJslanders juist weer relatief snel te dun wordt :roll: Continu puzzelen, passen en meten...

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 12:36

Ik zit nu in team veulen hoor, maar twijfelmomentje want bedacht mij dat als vrouwen aankomen het vaak ook bij de uiers gaat zitten :+

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 12:47

Foto’s kunnen idd vertekenen, zeker in combi met de mate van spieren en conditie. Al heb ik zelf ook wel een oud type haflinger. Aangepast voerbeleid blijft een crime.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 13:09

Ik heb er ook zo eentje die altijd te dik lijkt. Op elke foto en in het echt is de eerste reactie van mensen al snel dat ie vreselijk vet is. Uiteindelijk is het puur een hangbuikje van ouderdom en zit hij precies op het midden als je de bodyscore uitvoert (die ik zelf doe maar ook door de zadelpasser en DA gedaan worden tijdens bezoekjes). Het is best frustrerend en ook heel lastig omdat anderen hem al snel minder eten willen geven maar hij het juist echt nodig heeft. Wat dat betreft is het altijd heel lastig om vanaf een afstandje zoiets te beoordelen. Zeker met die dikke shetlander vachtjes moet je echt alles voelen om het goed bij te houden.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-24 13:40

Hahaha Anna79 dat kan inderdaad ook maar lijkt mij wat stug omdat ze elders nergens vetophopingen heeft. Maar je weet maar nooit natuurlijk...

Absoluut dat voerbeleid blijft altijd een uitdaging en continu aanpassen en afstemmen Poekkie... Het houdt je bezig zeg maar :roll:

Dat is echt lastig hè, wat vervelend dat anderen dan zo'n verkeerd beeld van je paard hebben en je continu voor zijn belangen moet opkomen Celebi.
Dat is herkenbaar met mijn Haflinger. Ook toen hij echt te mager was (ribben zichtbaar) vonden anderen dat lastig te zien omdat hij gewoon heel breed is. Zijn ribbenkast is heel rond en hij heeft een brede boeg en met een wintervacht en gevulde darmen lijkt het dan al snel heel wat... Je moet dan inderdaad goed voelen om goed te kunnen scoren. Gelukkig weet ik inmiddels goed waar ik op moet letten (door schade en schande wijs geworden).

Skyla blijft trouwens wat onrustig, niet koliekerig meer maar geen rust in haar kont en veel aan het rijd drentelen. Dit was haar kling net:

Afbeelding

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 14:29

Ik lees hier al de hele tijd mee maar nu kom ik even melden dat ik denk dat er een dezer dagen een veulentje naast staat. :)

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 14:29

Ik vraag mij oprecht af wat ik in mijn management anders doe dan de meesten van jullie waardoor die van mij mooi slank blijven.
2 shetlanders. Staan op onbeperkt hooi (wel uit een slowfeeder net en 's avonds op stal nog 1 a 2 plakken los hooi).
Hebben een mooie losse hals. Zijn goed op gewicht. Mijn ruin die chronisch hoefbevangen is is zelfs afgevallen sinds die van het gras af is.
Ik krijg alleen maar complimenten over hoe goed ze eruit zien nu.
Sinds een paar dagen wel bezig met een balancer te voeren. Luzerne vrij, melasse vrij, graan vrij en echt heel laag in suikers.
Komen niet op gras. Zeker nu niet ivm de chronisch HB van mijn ruin.
Verder alles op orde. Ontwormd etc.
Komt tie. Dit is mijn slanke Shet.
Beperkt hooi gaat hier niet. Worden ze alleen maar onrustig en chagrijnig van. Plus Asfaloth heeft een verleden van maagzweren die ik logisch wil voorkomen.
En nee. Hij staat niet in training of ja. Het grondwerk dat we doen is niet echt training te noemen en anders is het heel licht licht training op zijn tempo en niks word geforceerd.

Afbeelding

Terug naar Skyla! Uier lijkt weer wat voller of is dat wishful thinking? Ze neemt haar tijd :D .

Ro0sje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 14:45

Lees ook al weken mee en kom nu toch even uit mee lees modus om bij team veulen aan te sluiten. Al is het alleen al omdat ik het ts zo gun na al haar liefde en geduld!
Wat een heerlijk vriendelijk topic is dit!

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 15:13

Swift schreef:
Skyla blijft trouwens wat onrustig, niet koliekerig meer maar geen rust in haar kont en veel aan het rijd drentelen. Dit was haar kling net:

Ik zei het toch! Of Hagelslag dus, gisteren:

Ponytante schreef:
hagelslag schreef:
Ik zeg, dit duurt Max 2 dagen nog.

Ooh, spannend! Je bent zeker van je zaak, hè? *\o/*

Ik ook. 8-) Hup Skyla hup!

Overigens voel ik met ietwat bezwaard met de klingfoto's die nu om de 3 berichten schermvullend opdoemen. Iets met een drukke flexruimte op mijn werk... :')

Tine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 15:26

Ze houdt de spanning er wel in :')

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-24 15:36

Wat leuk dat je je meldt Percy en al helemaal omdat het met goed nieuws is :D Hopelijk krijg je gelijk!

Wat fijn dat jij zo snel het juiste beleid voor Asfaloth hebt gevonden xYaartje! Jij kent hem ook al zijn hele leven toch? Misschien scheelt dat ook. En als je alles zelf kunt regelen/beslissen is dat ook fijner dan wanneer je afhankelijk bent van een pensionstalling. Pas toen ik mijn Haflinger aan huis had kon ik hem echt houden op een manier die goed voor hem was.

Wat lief Ro0sje :o Gezellig dat je je toch meldt en hopelijk krijg je gelijk met team veulen!

Wie weet Ponytante! Ze is in iedergeval totaal zichzelf niet vandaag... Net ging ze heel ineens liggen (normaal ligt ze nooit op deze tijd op die plek) dus ik helemaal ingespannen naar de camera turen maar ze stond ook weer op. Maar ze is niet happy; boos kijken, naar buik kijken, staart zwiepen en heel veel rondlopen.
Sorry voor de kling foto's, dat is niet handig bij werk ontwijkend gedrag :') Ik zal kijken of ik ze voortaan in een spoiler kan zetten :D

Nou echt hoor Tine1987, het is vast vals alarm maar ze houdt me wel aan de camera's gekluisterd zo!

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 15:43

Voor mij hoeft geen spoiler hoor. Ze weten toch al dat ik (paarden)gek ben. :+

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 15:46

Hopelijk zijn het voor weeën of weeën want anders als ze niet drachtig zou zijn is het wellicht toch koliek.

Ik zit weer wat steviger in het veulen team maar gisteren geloofde ik er niet meer in. Blij ben ik wel dat ik nooit voor veulen ben gegaan bij die merrie van mij..te zenuwslopend.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 15:47

Welke taart krijg ik als ik gelijk heb _O- _O-

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 15:48

Je krijgt de sokken van Tiwi :j !

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 16:00

Hoop dat het nu door gaat zetten. Een merrie die een tijdje bij een hengst staat, meestal komt daar toch wel een veulen van.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-24 16:11

Hahaha dat scheelt Ponytante! :D

Ik hou haar goed in de gaten pien_2010 want zowel weeën als koliek geeft natuurlijk buikpijn. Maar ze eet, drinkt, plast en poept en loopt vooral veel rond. Voor mij geen typisch koliek beeld op dit moment. Mocht ze vaak gaan rollen of steeds liggen en weer opstaan of plat gaan liggen moet natuurlijk wel snel duidelijk worden wat de oorzaak is maar dat is nu nog niet aan de orde.
Nou zenuwslopend is het zeker maar dat is natuurlijk ook wel een beetje mijn eigen schuld door voor Skyla i.p.v. voor zekerheid te kiezen...

Zou wel heel tof zijn als je gelijk krijgt hagelslag! Dat verdient wel een beloning dan! Maar of dat nou de sokken van Tiwi moeten zijn >;)

Ik hoop het ook Imaudy! Zou echt fijn zijn!

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 16:58

Nee het is nog winter ik wil geen koude voeten… deze zijn zo lekker warm

Afbeelding

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 17:23

Ben ik blij dat ik vandaag een vrije avond heb (geen stal, geen overwerk, geen sociale verplichtingen), kan ik deze topic om de 5 sec blijven verversen. :')

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 18:16

Was het niet zo dat eerder steevast de uierfoto's mislukten door de mega berg haar ervoor?
Kan het zijn dat de natuur hier al een handje aan het helpen is en de weg naar het uier vrij te maken voor het veulen?
Ik zie op deze foto's namelijk steeds minder haar.

Of TS leert gaandeweg steeds beter foto's maken.... dat kan natuurlijk ook *-:)

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-24 19:13

Heerlijk Tiwi, hopelijk hoef je ze niet op te eten := Tegen de tijd dat we dat met zekerheid kunnen bepalen is het gelukkig al wel wat warmer (hoop ik). Nog beter als Skyla gewoon één dezer dagen gaat bevallen en al je sokken zorgen verdwijnen :D

Helaas nog weinig te melden Ponytante, Skyla is weer een stuk rustiger. Nog niet helemaal op het oude niveau maar ze blijft een stuk langer op één plek. Ze is nog wel een beetje chagrijnig...

Daar lijkt het inderdaad wel een beetje op Taucha. Er zit absoluut minder haar voor, of de uiers zijn uit het haar gegroeid ofzo. Nu heb ik eigenlijk altijd wel een goed beeld waar er eerst steeds scherp werd gesteld op haren :')

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 08:09

Ik had beter kunnen slapen dan om de 5 sec verversen. -O- Dit soort van topics zijn gewoon niet goed voor de gezondheid met constante ups & downs en cliffhangers. :n Volgens mij moet ik iets doen aan mijn mobielverslaving.

Máár, elk nadeel heeft een voordeel: ik ben van mijn gokverslaving af! *\o/* Of nou, af... sinds zaterdag ben ik blut want al min geld kwijt. Valt weinig te gokken zo. :+

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-24 10:27

Ik had ook beter kunnen slapen Ponytante -O- Al dacht ik even dat ze ging vannacht. Ze lag onrustig, paar keer naar haar buik kijken, oren plat en wisselen van positie. En toen ging ze ineens plat liggen, dat heb ik haar in al die weken observeren nog nooit zien doen dus ik mijn man wakker gemaakt en uit bed gesprongen. En toen zag ik op de camera dat ze weer opstond en ging staan eten >;) Daarna gebeurde er niks spannends meer en nu is er ook weinig spannends te zien...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 10:28

Wat een chaos maakt die pony ervan. Sterkte de komende nachten.. 8)7