Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 13:52

Padoertje schreef:
Moet heel eerlijk zeggen dat wanneer ik een kijker zou hebben die niet alle gangen probeert, ik daar mijn dier ook niet aan zou verkopen. Juist om spanningen e.d. in de toekomst te voorkomen. Als de ruiter steeds verkeerde spanning heeft, komt mijn dier na x maanden weer op internet met een stempel niet geschikt. Nee, al kom je 10x rijden geen probleem. Maar ik wil wel zien hoe een ruiter communiceert met mijn paard en dingen oplost wanneer ze elkaar niet begrijpen.

Ik snap dat dit voor sommige mensen best een enorme drempel is op een vreemd paard, maar helaas komen paarden door angstige ruiters vaak weer terug in de handel en knappen ze daar echt niet van op.

Nou ik heb het filmpje gezien, en daar zal deze verkoper zich denk ik neit druk om maken :')

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 14:18

Charmaine schreef:
Kijk als je het zelf allemaal verklaarbaar vind, wie ben ik dan he? Maar persoonlijk, als ik een paard ga kopen wil ik alle gangen zien èn zelf testen (al dan niet door iemand die met mij mee is) Dat is de tip die ik mee wilde geven. Je wilt er tenslotte alles mee kunnen doen straks.

Dit inderdaad. Een stakend paard kopen met aanname dat het vanzelf goed komt met een betere ruiter erop vind ik sowieso een teken van heeeel veel moed en zelfvertrouwen ;) ik snap dat de rijkunsten van de verkoper in dit geval niet bepaald uitblinken :+ maar het beest kan nog steeds pijn hebben of een type zijn dat zelfs voor een hele handige ruiter uitdagend blijft. Moet je net behoefte aan hebben :o

Ik ben in ieder geval al over mijn andermans-problemen-fixen fase heen, makkelijk paard is zo'n verademing, niet normaal jongens :D vandaag voor het eerst naar een springles geweest, op locatie dus vreemd terrein, alleen moeten laden en alles wat erbij komt kijken, meneer is 10x zo braaf met de eerste keer als mijn laatste 2 draken van merries na honderdste keer := ik hoop dit weekend rondje oefenspringen mee te pakken dan heb ik wellicht eindelijk foto's onder het zadel :)

Sherivey

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 14:28

Fijn dat het zo goed gaat Fly High :D

Ik heb met mijn draver alleen stap en draf geprobeerd met proefrijden.
Galop kon ie wel, maar niet heel makkelijk.

Uiteindelijk kon ik in de bak prima galopperen. Buiten nog niet, maar dat vond ik opzich niet zo'n probleem. Harddraven kon ook prima in het bos :))

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 14:49

Fly_high schreef:
Ik ben in ieder geval al over mijn andermans-problemen-fixen fase heen, makkelijk paard is zo'n verademing, niet normaal jongens :D vandaag voor het eerst naar een springles geweest, op locatie dus vreemd terrein, alleen moeten laden en alles wat erbij komt kijken, meneer is 10x zo braaf met de eerste keer als mijn laatste 2 draken van merries na honderdste keer := ik hoop dit weekend rondje oefenspringen mee te pakken dan heb ik wellicht eindelijk foto's onder het zadel :)

Gaaf, dat geeft mij weer een beetje vertrouwen dat het toch goedkomt met onze zoektocht :)

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 15:10

Fly_high schreef:
Charmaine schreef:
Kijk als je het zelf allemaal verklaarbaar vind, wie ben ik dan he? Maar persoonlijk, als ik een paard ga kopen wil ik alle gangen zien èn zelf testen (al dan niet door iemand die met mij mee is) Dat is de tip die ik mee wilde geven. Je wilt er tenslotte alles mee kunnen doen straks.

Dit inderdaad. Een stakend paard kopen met aanname dat het vanzelf goed komt met een betere ruiter erop vind ik sowieso een teken van heeeel veel moed en zelfvertrouwen ;) ik snap dat de rijkunsten van de verkoper in dit geval niet bepaald uitblinken :+ maar het beest kan nog steeds pijn hebben of een type zijn dat zelfs voor een hele handige ruiter uitdagend blijft. Moet je net behoefte aan hebben :o

Ik zou ook zeker het dier niet gelijk kopen na 1x rijden waarbij de enige galop ervaring de voorrijder was bij wie het allemaal niet wilde.

Maar ik ben wel benieuwd naar hoe het dier reageert met een andere ruiter die correct vraagt aan te galoperen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 15:30

xRivaldo schreef:
Morgen (opnieuw) klinische keuring. Wel op stal zelf en bij een andere dierenarts.

Hebben jullie ervaring met buigproeven bij jonge paarden (2 jaar)? :?

Ja, maar je hebt wel een kundige VA nodig die weet wat hij/zij doet. Sowieso bij een buigproef natuurlijk. Maar met een jonkie die ws nog niet zo veel in de hand is, is dat nog veel belangrijker.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 16:42

Als het paard zo slecht voorgereden werd en dit was door de ruiter die het dier het afgelopen half jaar alleen gereden hebt, dan heb je simpelweg te maken met een projectpaard. Door slecht rijden heeft het dier leren staken en klooien als het moet aangalopperen. Dus tenzij de prijs overeenkomstig projectpaard is en jij je zeker genoeg voelt om dergelijk erin gereden misdragingen er weer uit te rijden, zou ik zeggen...lekker laten staan.

Als je een 10-jarige die gereden is koopt, dan wil je een paard waar je lekker mee verder kunt, niet een paard waarbij je weer vanaf 0 (of eigenlijk -10) moet beginnen. Eentje die nog helemaal niets kent is vele malen fijner op te leiden als eentje die het allemaal verkeerd heeft aangeleerd. Verreden paarden vragen ervaring en kunde om daar weer een fijne van te kunnen maken (uitgaande van geen medische problemen).

xRivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 09:39

c_alsemgeest schreef:
xRivaldo schreef:
Morgen (opnieuw) klinische keuring. Wel op stal zelf en bij een andere dierenarts.

Hebben jullie ervaring met buigproeven bij jonge paarden (2 jaar)? :?

Ja, maar je hebt wel een kundige VA nodig die weet wat hij/zij doet. Sowieso bij een buigproef natuurlijk. Maar met een jonkie die ws nog niet zo veel in de hand is, is dat nog veel belangrijker.

Ik ken de VA niet, maar hoor veel positieve verhalen. Ze geeft braaf voetjes, maar na een seconde of 10 verliest ze haar evenwicht en zet ze haar voet weer (met veel gewicht) neer. Ook draven aan een lijntje kent ze niet.

Brace myself :')

Krijg geen hap door mijn keel van de spanning. Vanmiddag om 14 uur zou hij er zijn.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 09:47

Succes vanmiddag! Moet goedkomen :)

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 09:58

Succes vanmiddag! Gewoon kijken wat lukt en braaf gaat. Als ze dingen niet kent en het niet lukt, dan lukt het niet. Dat is het nadeel van jonge paarden keuren soms, maar een kundige dierenarts gaat daar goed mee om en kijkt daar wel doorheen.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 10:00

xRivaldo schreef:
Ik ken de VA niet, maar hoor veel positieve verhalen. Ze geeft braaf voetjes, maar na een seconde of 10 verliest ze haar evenwicht en zet ze haar voet weer (met veel gewicht) neer. Ook draven aan een lijntje kent ze niet.

Krijg geen hap door mijn keel van de spanning. Vanmiddag om 14 uur zou hij er zijn.

Succes vanmiddag!

Ik ben rustig aan het afbouwen; tandarts en fysio zijn afgelopen week geweest en dinsdag wordt hij gekeurd. Dan hoeven de nieuwe eigenaren dit soort dingen niet allemaal te regelen in hun startperiode en kunnen ze gelijk lekker aan de gang. Ze hebben ook al een afspraak gemaakt met mijn zadelmaker om een ander zadel aan te laten meten. De mijne is een beetje te ruim voor de kleine bips van dit meisje :o
Zal straks wel wennen zijn, maar ik heb van insiders gehoord dat het een fijne stal is waar hij naartoe gaat en hij kan lekker dagelijks het bos in en mag 5 niveau's terug in het werk, dus ik denk dat hij dat wel kan waarderen.

Ik wil wel blijven rijden, maar ga voorlopig niets terugkopen, dus dat wordt straks een zoekertje plaatsen of iemand een ruiter zoekt voor het klasseren van zijn paard, of gewoon lekker trainen voor een paar dagen per week.

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 10:20

Padoertje schreef:
xRivaldo schreef:

Succes vanmiddag!

Ik ben rustig aan het afbouwen; tandarts en fysio zijn afgelopen week geweest en dinsdag wordt hij gekeurd. Dan hoeven de nieuwe eigenaren dit soort dingen niet allemaal te regelen in hun startperiode en kunnen ze gelijk lekker aan de gang. Ze hebben ook al een afspraak gemaakt met mijn zadelmaker om een ander zadel aan te laten meten. De mijne is een beetje te ruim voor de kleine bips van dit meisje :o
Zal straks wel wennen zijn, maar ik heb van insiders gehoord dat het een fijne stal is waar hij naartoe gaat en hij kan lekker dagelijks het bos in en mag 5 niveau's terug in het werk, dus ik denk dat hij dat wel kan waarderen.

Ik wil wel blijven rijden, maar ga voorlopig niets terugkopen, dus dat wordt straks een zoekertje plaatsen of iemand een ruiter zoekt voor het klasseren van zijn paard, of gewoon lekker trainen voor een paar dagen per week.

Welke omgeving zit je? Ik zoek straks uiteindelijk iemand weer als paard lief van weide komt om samen te trainen. Wellicht kunnen we wat voor elkaar betekenen

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 12:29

Padoertje schreef:
xRivaldo schreef:

Succes vanmiddag!

Wel een super service, ik heb dat ook gedaan bij de pony die ik toen verkocht even netjes op de voeten, tandarts erbij geweest. Gewoon starten en lopen.
Had je hem nou nog Z2 gestart? staat mij iets van bij dat je hem nog had ingeschreven.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 12:34

Hier vertrekt er geen 1 zonder tandarts controle zelfs de shetten gaan er heen vanaf 3 jaar

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 12:45

StalNollie schreef:
Hier vertrekt er geen 1 zonder tandarts controle zelfs de shetten gaan er heen vanaf 3 jaar

Dat vind ik netjes hoor hoor vaker van niet dan van wel. Heb ze wel eens mee gekregen waarvan ze maanden geen hoefsmid hadden gezien.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 12:55

StalNollie schreef:

Dat is wel netjes!

Heb hier een keer gehad dat het paard te lange hoeven had, entingen verlopen en bleek bij tandartscontrole ook flink wat werk aan te zitten :=

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 13:06

Mer1980 schreef:
Wel een super service, ik heb dat ook gedaan bij de pony die ik toen verkocht even netjes op de voeten, tandarts erbij geweest. Gewoon starten en lopen.
Had je hem nou nog Z2 gestart? staat mij iets van bij dat je hem nog had ingeschreven.

Wel ingeschreven, maar dat was de ochtend na die sneeuwval en amper 2 graden in de ochtend. Ik had 1 proef ingeschreven en had er echt geen zin in om met dat weer in de ochtend om 6:45 te moeten laden omdat ik als eerste start stond O:) Week erop wilde ik nog gaan, maar toen had ik hem verkocht en in die week met proefrijden ook geen wissels meer gereden. Gezien die niet helemaal super bevestigd zijn, niet handig om dan op pad te gaan. Dus nee, helaas niet meer Z2 kunnen klasseren. Had het wel graag voor mezelf gewild, omdat ik er tig Z1 heb gestart en maar eentje eerder Z2. Dus met 2x klassering in het Z2, kan ik alles gelijk doorstarten. Maar wie weet leen ik het paard van mijn schoonzoon. Die loopt psg ;)

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 13:09

Oh ja het weer werd wel heel slecht toen, wel jammer :D maar zo te horen heb je al een leen-paard :D

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 14:55

Mer1980 schreef:
StalNollie schreef:

Dat vind ik netjes hoor hoor vaker van niet dan van wel. Heb ze wel eens mee gekregen waarvan ze maanden geen hoefsmid hadden gezien.

Ik hoor het vaker wel, dan niet :')
Bij ons in de omgeving hoefsmid, tandarts, entingen op orde, meestal al gekeurd en dan pas weg.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 15:13

c_alsemgeest schreef:
Ik hoor het vaker wel, dan niet :')
Bij ons in de omgeving hoefsmid, tandarts, entingen op orde, meestal al gekeurd en dan pas weg.

Scheelt denk ook via wie en in welke prijsklasse je koopt. Bij de meeste mag je al blij zijn als ze op zijn minst netjes op de voeten staan. Ijzers zitten er volgende week 4 weken onder, dus die mogen ze de volgende keer zelf doen. Vind het ook zonde als ze er bij kliniek af gaan en ze er te dikke nagels in terugslaan. Dan staat hij gelijk op hakken, dus ook daar moet ik even goed op letten bedenk ik me net.
Aantal dekens en zijn op maat gemaakte trenshoofdstel gaan ook met hem mee.
Paard van mijn dochter is al groter met zijn 3 jaar, dus die gaat niets passen, op het zadel na. Die kan ik gelukkig laten vermaken op hem.

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 16:47

Mijn paard was bij de vorige eigenaar ook bekapt voor we hem gingen ophalen. Hadden ze beter niet kunnen doen want bij ons kon die gelijk weer omdat het hardstikke scheef was

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 19:57

Hoe ging de keuring vanmiddag?

Lizenlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 20:38

Daar kwam ik ook voor.. ben benieuwd hoe het keuren ging!

xRivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 20:55

Heb een positief aankoopadvies gekregen van de keurende dierenarts. Heb haar direct gekocht. Foto’s hadden we 8 weken geleden al gemaakt tijdens de eerste keuring.

Vind het nog een beetje onwerkelijk. Een wat langere update volgt nog, maar dit is haar;

Afbeelding

<3

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 20:56

Gefeliciteerd ! **\O/**