[VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Qimm

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 21:41

Het zit ook niet mee he :/

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-22 22:28

Nee, echt even niet. En ik wil die randvoorwaarden echt goed hebben, ik kan simpelweg niet riskeren dat het een derde keer verkeerd gaat...... want dan krijg je ze nooit meer gereden natuurlijk.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 22:36

Groot gelijk dat je het helemaal goed voor elkaar wil hebben. Maar pfoe!

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 22:40

Ach, die paar dagen / week kan er nu ook nog wel bij toch? Beter te langzaam, maar goed, als overhaast en verprutst. Komt een dag dat je erop kunt :(:)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 22:51

Ava komt wel goed. De lente komt eraan en ook de zomer dus er komt echt heel veel gelegenheid nog. Geduld is een schone zaak en goed dat je alle voorwaarden optimaal houdt.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 23:02

Geduld oefenen is een oefening an sich :j

Nog even en dan wordt het wachten vast beloond!

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-22 23:09

Dank jullie wel :+:

Weet je met een trainingspaard ben ik er makkelijker in maar met dit meisje mag er gewoon niks fout gaan.

Dat gezegd hebbende, ze voelt zich zo thuis bij ons he :) ze past goed in de groep, ze is lief, ze wordt heel sociaal, mama alfa merrie heeft haar geadopteerd en legt haar alles uit hoe het moet, en ze luistert heel goed :j

En dit paard was echt heel heel stout joh :oo

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 23:13

Nee, ze was vast niet stout! Misschien ontheemt, onzeker en ze had waarschijnlijk geen idee wat ze met zichzelf aan moest?
Dat mensen de uiting qua bestempelen als stout is eigenlijk niet juist, denk ik.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-22 23:15

Dat was het ook niet, want ze wilt niet stout zijn. Ze schreeuwde om begrip.

En dit meisje fluistert en als je dat niet hoort, praat ze heel zachtjes. En ik denk dat ze best veel pogingen gedaan heeft eigenlijk :(:)

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 23:19

Eigenlijk ben ik een stille meelezer, maar ik vind het zo leuk om te merken dat dit topic mijn denkwijze op een bepaalde manier heeft veranderd. Zo nam ik laatst een wortel mee in een boodschappentas en liep onnadenkend de stal in :oo. Mijn fout! Ik was vergeten uit te leggen dat er in die tas snoepjes verstopt waren, dus de tas was een paardopetend monster in de ogen van mijn paard. Gelukkig snapte hij heel snel dat dat niet zo was. Ik denk nu regelmatig: “hoe zou Ava uitleggen dat dit eigenlijk een hele leuke puzzel is? En welke stapjes heb ik daarvoor nodig?” Ik ben er alleen nog niet zo goed in :+

Luisterend naar de regen hoop ik dat je snel hulp hebt op stal, want ik ben zo benieuwd hoe je dit gaat aanpakken.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 23:28

Wat maakt dat ze voorheen eigenlijk niet functioneerde met soortgenoten?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-22 23:49

Goede vraag.

Ik denk voor een deel gewoon geen manieren geleerd hebben, voor een deel ook gewoon in het diepe gegooid zijn, zonder ervaren merrie die de boel begeleidde en uitlegt hoe het moet, en voor een deel zelf niet goed in haar vel zitten, en daardoor misschien ook geen rust in haar lijf.

Maar dit is giswerk.

En dit is een onderdeel van het rehabiliteren van een paard, iets wat ik zelf eigenlijk niet kan, maar wat wel gebeurt, en ik vind het interessant om het te zien gebeuren.
Want nogmaals, ik maak geen paarden braaf he. Ze worden gewoon wie ze eigenlijk altijd al waren, maar nu zonder alle afweermechanismen, alle woede en wantrouwen en angst.
Wat voor een deel het geval is, is dat ze zonder al die negatieve energie veel beter te benaderen zijn, veel meer open staan, en de kudde doet de rest.

Maar hoe het gebeurt, begrijp ik om eerlijk te zijn ook niet helemaal. Maar echt ieder paard wordt meer paard. Ze worden zichzelf. En blijkbaar gebeurt er dan nog iets anders in dat hoofdje wat sociaal gedrag mogelijk maakt. Het enige wat ik daarin doe, is ze gecontroleerd en op een veilige manier een kans geven. De rest doen ze helemaal zelf.
Ik ben niet in staat om ze dat te leren. Ik leer ze communiceren met mij, ik luister naar ze, ik leg ze dingen uit. Maar dat is een mens - paard relatie. De relatie met andere paarden sta ik helemaal buiten.

Ik ben wel heel welkom in de groep, ze vinden het altijd gezellig als ik met ze kom hangen. Maar die groepsdynamiek is zo ongelooflijk complex, dat veel daarvan voor mij ook een raadsel is.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-22 00:03

CRos95 schreef:
Eigenlijk ben ik een stille meelezer, maar ik vind het zo leuk om te merken dat dit topic mijn denkwijze op een bepaalde manier heeft veranderd. Zo nam ik laatst een wortel mee in een boodschappentas en liep onnadenkend de stal in :oo. Mijn fout! Ik was vergeten uit te leggen dat er in die tas snoepjes verstopt waren, dus de tas was een paardopetend monster in de ogen van mijn paard. Gelukkig snapte hij heel snel dat dat niet zo was. Ik denk nu regelmatig: “hoe zou Ava uitleggen dat dit eigenlijk een hele leuke puzzel is? En welke stapjes heb ik daarvoor nodig?” Ik ben er alleen nog niet zo goed in :+

Luisterend naar de regen hoop ik dat je snel hulp hebt op stal, want ik ben zo benieuwd hoe je dit gaat aanpakken.

Hoe zou ik dat uitleggen.....

Ik had pas geleden hetzelfde, maar met mij heeft ze de connectie gemaakt dat er vaak leuke dingen in plastic zakken zitten.
De eerste keer heb ik haar de zak laten aanraken, en daar uiteraard voor beloond, en toen het heel goed ging mocht ze zelf een appel uit de zak pakken.

Maar dat is echt 100 x "touch" en dan de zak wat open "touch" zak dicht, enzovoorts enzovoorts.
Maar nu ze weet dat er heel vaak appels in zitten zijn zakken niet meer eng.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-22 17:29

Even een heel snelle update: ik had hulp vandaag. Beeld materiaal volgt :D

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 17:30

Klinkt al veelbelovend!

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 17:33

*\o/* wie willen je zien vliegen

Eehhh rijden :Y) <<)

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 17:34

Wheeeeee *\o/* *\%/*

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 17:35

Ondanks de woei toch aangedurft? Ben benieuwd, stoer hoor!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 17:41

Yesss **\O/**

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 17:43

*\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/*

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 18:14

Avalanche schreef:
Even een heel snelle update: ik had hulp vandaag. Beeld materiaal volgt :D

+:)+ gaaaaaaaf.......zo benieuwd of de galop wissel er al op zit :=

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-22 18:15

Afbeelding
Werkoverleg :j

Afbeelding
We zijn het eens.

Afbeelding

Afbeelding

Werk aan de hand. Ik heb haar, voor ik erop wilde, geleerd wat de bedoeling nu eigenlijk is van bit en teugel, ze geeft netjes na op buitenteugel, en begrijpt stuur en rem. Rechtsom is nog wat lastiger dan linksom. Het voordeel is ook dat ze begrijpt wat ze met haar lijf moet doen, en ze komt netjes van achter naar voor in mijn hand, ze kan wat inbuigen (al laat dat te wensen over hoor, als je er naast staat, je kunt nooit zo mooi begrenzen als erop.

Afbeelding
Dan krukje ernaast. Ze is al helemaal comfortabel met zadel en hoofdstel, die dingen zijn niet nieuw voor haar. Er zit geen dekje onder, omdat dekjes met de wind nogal de neiging hebben weg te waaien op het moment dat je ze klaarlegt dus dat heeft een praktische reden. Ik wilde geen schrikreactie hebben op welk moment ook, en ze heeft uiteraard geleerd hoe ze om moet gaan met een schrik, maar ik wil geen risico op spanning toevoegen.

Eerst stapte ze van het krukje weg, nog een keer ernaast gezet. Dan snapte ze dat ze moest blijven staan. Het krukje zelf kende ze al en levert ook geen spanning op.
Ik op het krukje was niet helemaal nieuw, zo echt ernaast wel. Wel was het leuk, ik heb er nog min of meer overheen gehangen en aan de andere kant geaaid.

Beetje lomp gedaan met het zadel ook, en met de beugelriemen.

Afbeelding
Voet in de beugel is ook helemaal oké.

Voor vandaag zijn we op dat punt ook gestopt. Ze moest hier best al over nadenken, en voor nu was het genoeg.

Zou ik morgen weer bezig gaan, dan zou ik niets doen dan herhalen wat we vandaag gedaan hebben. Ik doe dat niet, ik geef haar meer tijd om dit te verwerken en erover na te denken, dan kunnen we volgende keer een stap verder.

Ze is nog steeds erg ingevallen van de stress van box rust. Het is al iets beter, maar ik ben niet tevreden, dus ik ga de SP wat opvoeren. Het grappige is wel dat met dingen die ze kent, ze ook gewoon in werkmodus gaat, en dan wil ze eigenlijk niet stoppen. Ze werkt erg graag.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 18:20

Leuk!!! Ziet er relaxed uit met de oortjes erop en voorlaatste foto met een oortje naar jou toe. Helemaal top!

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-22 18:27

Ik ben ook echt, echt tevreden hierover merk ik. Alles voelde goed, en nu merk je echt het enorme voordeel van alle losse stukjes (zadel, hoofdstel, krukje, bit, comfortabel zijn met de baan) los aanleren en dan pas alles bij elkaar brengen.
Er is geen stress, want alle afzonderlijke onderdelen begrijpt ze. Het bij elkaar brengen was even spannend, maar er was niet iets tussen wat echt raar was, behalve dan het deel waar ik eroverheen hing en mijn voet in de beugel zette. Ze was doorheen het proces echt heel ontspannen en snapte echt wat er gebeurde, en wat ze moest doen, en vond het leuk :)

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 18:31

Goed begin, trotse madammeke en ava!