Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirjamalvaro

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 20:46

Springen is bij mij trouwens wel groot woord. Het is niet meer dan dit:
Afbeelding
:')

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 20:51

mirjamalvaro schreef:
Springen is bij mij trouwens wel groot woord. Het is niet meer dan dit:
[ [url=m/5f6cbz.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oh, die durven wij ook nog!!! :D :+ Ook zonder paard te overwinnen.
En slepen met staanders en balken doe ik ook niet meer aan, vandaar dat ik even uitje had met springen.
Vind het trouwens altijd fijn om te springen, worden ze eigenlijk best wel fijner van vind ik persoonlijk.
Weet niet of mijn blijrijder die vandaag priveles had dat vanochtend nou ook vond met Heps :Y) aangezien ze er ook blijer van wordt. Hoorde iets van wou links steeds niet aanspringen, zat steeds verkeerd, gisteren niet zo'n last van gehad.

Zou graag wel eens echt een uurtje echt balken werk willen doen, denk dat die kleine dan wel leuke draf kan hebben.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 21:02

Haha ja dat is ook zonder paard makkelijk te doen. Vind springen doodeng. En dit was eerste keer springen met de 3 jarige. Zij vond het wel leuk trouwens. :))
Zorro vind het ook erg leuk maar laat zich beïnvloeden door mijn angst. :(:)
Eliana snapt het nut er niet van. Balken liggen maar in de weg, je gaat er op staan. Nee onhandig hoor. :n :')

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 21:07

Toobs deed in het begin Mikado... weigerde niets.. ging keurig tussen de palen door, maar ahum.. daarna stond en lag er ook niets meer op zijn plaats, hij snapte oprecht niet dat je eroverheen moest springen. In die lessen reed er ook 1 wiens paard sprong als hert met 4 benen tegelijk, dus toendertijd hadden we nogal eens publiek bij die les.
Toobs zag gewoon ineens het licht toen ik hem tegen alle adviezen in gewoon had meegesleept naar cross les, hij begreep meteen dat een boomstam een ding was waar je overheen moest enzovoort, sindsdien snapt hij wat hij er mee moet.. springen.. niet omgooien...

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 21:10

Geweldig toch die paarden. :D

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 21:48

hahaha Mirjam, geweldig!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 21:58

Ach ik kan weer andere dingen met ze doen. :')

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 22:06

Mirjam met jonkies spring ik niet veel hoger dan wat er op je foto staat. Laat ze er eerst maar eens lol in krijgen

Ik spring minimaal 1x per week maar daarvoor ga ik wel naar les of op concours. Thuis spring ik nooit want dan moet ik inderdaad met staanders gaan slepen

Schriktraining is dan weer iets waar ik de mijne niet te hard mee moet vermoeien. Via de trt method thuis gaat prima maar zet haar in zo een speeltuin en het wordt niet beter (vooral niet toen ze ontdekte dat ze van de instructeur alles zelf mocht bepalen, toen was de grens snel gelegd op dan doe ik niks)

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 22:12

Schriktraining met beide maar 1 keer gedaan eigenlijk. :')
Ze waren zeg maar de dappersten van de groep. Best grappig om te zien.

Het is jammer dat je hier bijna niet buiten kunt rijden anders zou ik dat nog wel meepakken. Nu is het dus echt alleen dressuurwerk in de baan. :(:)

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 22:50

Bedankt voor je hulp en bruikbare tip joki!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 23:37

Springen doe ik eigenlijk niet hou ik niet van. Wij gaan wel vaak naar buiten :j

Hier vandaag nog weer op wedstrijd geweest met de kleine gele fjordenpower! 195,5 en 188,5 in de M2 dus hij mag Z1 starten nu!

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 01:32

Super Yvank!

Zo'n schriktraining lijkt me ook nog wel eens een keer leuk. Die van mij is een dikke kijkert dus het zou mij benieuwen hoe ze zich daar doorheen zou slaan.
Springen vind ik zelf aan de ene kant super eng, aan de andere kant kicken als ik het dan toch doe (wat zelden gebeurt. Moet ik echt vaker doen!).
Buitenrijden doen we een paar keer per week.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 08:44

Joki en zodiacje: Daar liep ook tegenaan. Wat ik nou moet met de lessen van Rien in het bos, parcours of terrein.
Nou heb ik inmiddels ook een abonnement op pferdia en daar staat heel veel lessen van Ingrid Klimke op. Heel fijn want die is ook klassiek maar dan veel veelzijdiger. Die rijd oa ook dressuurlessen met haar qua beweging beperkte eventingpaarden en gaat het terrein in met haar dressuurpaarden.

zodiacje: op zich zou je nog steeds contact teugel moeten hebben en alleen meer druk moeten nemen als je iets wil; meer terug, meer bij elkaar. In theorie zou je steeds halve ophoudingen geven en weer los laten. Maar het gaat ook zo snel en er gebeurt zo veel in een parcours. In de praktijk komt het dan heel snel op gewoon meer druk richting de sprong. Thuis en met lagere hindernissen zou je het wel prima moeten kunnen oefenen.
Een een vallende hals ga je niet echt krijgen in een parcours en wil je ook niet volgens mij. Bij mij ziet het er precies zo uit als op de foto van Joki. Ik heb liever dat ze even mee vooruit kijken en meedenken op weg naar een hindernis dan dat ze lekker lopen te chillen met een ontspannen rugspier :+

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 09:31

Wat fijn dat jullie allemaal zo goed gaan!

Ik ben ook een springruiter dus voor mij heel handig om mee te lezen. Gisteren op Jumping Amsterdam gezien dat er toch ook genoeg op een zachte verbinding het parcours door kunnen, blijven oefenen maar. Uiteindelijk moet je toch ook samen oefenen en als ze dat hout zien willen ze nog wel eens een beetje veranderen.

Bevalt dat goed dat pferdia Polo? Ik vind de filmpjes die ik van Imke zie altijd machtig interessant en heel fijn.

Mijn les ging vrijdag erg goed. Bevestigt wel wat ik al dacht: even weer helemaal terug want ze was flink gestresst. Beginnen met longeren om goed de spanning eruit te lopen en dan rustig en ontspannen erop. Gelukkig begon ze tegen het einde de hand al weer fijn op te zoeken, ik was een beetje bang dat dat wat langer zou gaan duren nu.

Cyta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 10:09

Fijne verjaardag Mirjamalvaro! Geniet van je dag!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 11:02

@pantykous, ik vind de video's van Ingrid Klinke wat minder concreet, niet zo getailleerd als de van Rien. Ze blijven wat meer in algemeenheden hangen maar door te zien wat ze doet kom je ook al ergens. Ik vind het vooral een welkome aanvulling als je ook veelzijdig bezig bent. Bijvoorbeeld: je streeft naar een losgelaten paard en contact teugel maar je rijd met een gespannen paard voor het eerst in het terrein op een boomstam af. Hoe pakt een doorgewinterde klassieke ruiter dat dan aan?
Ook leuk dat ze wat meer laten zien van het gehele management rondom een (jong) paard.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 11:31

Bedankt voor je aanvulling pol!
En idd dat laatste wat je stelt is wel heel interessant!

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 11:33

Ik lees al een tijdje weer mee omdat ik de openbare lessen volg, maar gisteren toch maar aangemeld voor de cursus :) Ook omdat ik eind maart hoop mee te rijden in een clinic := Spannend :D

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 11:37

Afbeelding
Dit is het paard waar ik de cursus mee doe.
Het is niet mijn eigen paard en zoals jullie zien is er nog wel het eea om aan te werken.. :o

Ohh Wendy cool! Ga je voor rien rijden? Hoe heb je dat geregeld?

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 11:51

Is dat een clinic van Rien Wendy?

DIe kan inderdaad nog wel wat hulp gebruiken Zodiacje :D

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 12:02

Yvank gefeliciteerd!!!

Ingrid Klimke wel eens wat filmjpes van gezien, vond die ook wel heel goed en handig, maar minder gedetailleerd qua uitleg volgens mij (maar is al tijd geleden).

En in spring of cross parcours lopen mijn paarden ook zoals op de foto hier voor van Joki, zeker als sprong in zicht is.

MjL, leuk zo'n schrikparcours, eigenlijk nooit gedaan met mijn paarden, maar ja, dan heb je een meninstructeur die een dekzeil op de grond gooit en daar 2 vuilniszakken lege halve literflesjes op gooit en daar moet je dan overheen met paard en wagen... En zet dan bij de A terwijl je middenlijn moet rijden een grote gele pop neer (zeg maar man in geel regenpak) etc. Had toen Sjol voor de wagen, die trok zich echt daar geen snars van aan, terwijl die fesjes onde r de wielen van je wagen echt hoop herrie maken.
Toobs vind soms wel ergens iets van en ehh Heps ook.. Dit stond in een WE parcours deze zomer.. Gelukkig mochten we dat aan de hand verkennen en hadden die van mij het al gezien bij een clinic, want dat koste toch wel even moeite om daar langs te komen. Afbeelding

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 12:10

De vereniging waar ik lid van ben organiseert een dag met clinics van Rien :D Beginnen met stukje theorie en daarna les :D

Dit waren wij begin december (en waarvan ik nu al denk, aargh impuls!)

Ik heb per 1 januari een startkaart aangevraagd, we zijn alleen nog niet gestart :+ Na bovenstaande video heeft ze met waarschijnlijk een handige actie in de wei een spier beschadigd, ik heb er nu sinds voor de kerst al niet opgezeten. Afgelopen weekend groen licht van de chiropractor gekregen dat ik er deze week weer op mag. Dan over drie weken nog een keertje behandelen en dan moet het weer goed gaan. Dan moet er even flink getraind worden, want de enige spieren die ze heeft getraind, waren de kaakspieren, en dat is haar aan te zien :D :=

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 12:29

Wat leuk zeg! Jammer dat het voor mij wss een eind weg is, anders had ik wel willen komen kijken :j

Ben benieuwd naar een nieuw filmpje van je paard maar het geeft wel moed dat ik niet de enige ben die nog aan het strijden is. :D

enjoy86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 12:51

Hier een foto van mijn 3,5 jarige. Gelukkig kwam mijn visie heel goed overeen met die van rien. Voor mij een bevestiging dat we op de juiste manier bezig zijn. Ik heb nu ook de trt methode aangeschaft .omdat mijn puppy veel dapperder mag worden. Zo hoop ik het beste van beide cursussen te kunnen toepassen Afbeelding

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 13:03

@ wendy, Wat vind je dan van de impuls? Ik vind die wel goed eigenlijk....