De paarden van 2013

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

magicmist

Re: De paarden van 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 00:55

thanks! hij doet het echt supergoed! zo braaf, maar dat kan nog veranderen!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 10:18

Ziet er goed uit Mgicmist. Maar wat een mooie bak heb je ter beschikking. 20x60m?

_Sabrinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 19:52

Ziet er goed uit in het filmpje, lijkt zo erg braaf! Maar idd je weet niet of dat eventueel straks nog veranderd. Leuk hoor!
Ik zie ook zo uit naar het bezig gaan met Vienna straks! Ben ook heel benieuwd hoe zij het gaat doen.

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 21:41

Art_Ificious schreef:
Ziet er goed uit Mgicmist. Maar wat een mooie bak heb je ter beschikking. 20x60m?

Nu nog wel ja..
Maar heb er weinig gebruik van gemaakt..den nieuwe stal heeft een paddock die te gebruiken is als bak.
Zal ff wennen zijn haha. Minder luxe

lindamusters

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 12:23

https://youtu.be/6-SrVqpvRcM zo zo zo trots <3 tweede keer zadel en derde keer met de bijzet, geen verzet meer, super ontspannen en en zelfs stappen gaat nu al een paar rondjes!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 12:27

lindamusters schreef:
https://youtu.be/6-SrVqpvRcM zo zo zo trots <3 tweede keer zadel en derde keer met de bijzet, geen verzet meer, super ontspannen en en zelfs stappen gaat nu al een paar rondjes!

Persoonlijk zou ik de bijzet 4 gaten losser doen, maar fijn dat het zo goed gaat. :j

lindamusters

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 13:27

Azmay schreef:
Persoonlijk zou ik de bijzet 4 gaten losser doen, maar fijn dat het zo goed gaat. :j

Ik snap je punt! Ben wel losser begonnen en daarna gedurende het longeren telkens iets strakker.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 13:29

lindamusters schreef:
Azmay schreef:

Ik snap je punt! Ben wel losser begonnen en daarna gedurende het longeren telkens iets strakker.

Op deze leeftijd (hoewel erna ook eigenlijk) denk ik dat je er beter aan doet om lekker lucht te geven zodat ze ook het bit op kunnen zoeken ipv er van wijken. Maar ik weet dat de meningen hierover verschillen ;)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 14:30

Ik vind het sowieso ondingen, maar dat moet ieder voor zich weten :)) Kijk uit dat hij niet op de voorhand klapt en achter de teugel kruipt, wat ik op het filmpje wel een beetje zie. Zou daar wel voor uitkijken, verder gewoon doen waar je je goed bij voelt. Super dat hij het zo goed doet. :)

lindamusters

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 14:51

Het doel van de bijzet is niet om rond te lopen of wat dan ook. Nu hij niet met zn hoofd in de lucht loopt ontspand hij en dat is voornamelijk mijn doel. Zodra hij de kans krijgt om zijn neus in de lucht te doen draait hij om of gaat rennen en zoals je ziet ben ik niet opgewassen tegen hem :D ik ben niet van plan het nog lang te gebruiken, dit is meer als doel dat hij snapt dat hij netjes een rondje om me moet lopen en dat hij ontspand, straks mogen ze weer lekker af.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 15:50

lindamusters schreef:
Het doel van de bijzet is niet om rond te lopen of wat dan ook. Nu hij niet met zn hoofd in de lucht loopt ontspand hij en dat is voornamelijk mijn doel. Zodra hij de kans krijgt om zijn neus in de lucht te doen draait hij om of gaat rennen en zoals je ziet ben ik niet opgewassen tegen hem :D ik ben niet van plan het nog lang te gebruiken, dit is meer als doel dat hij snapt dat hij netjes een rondje om me moet lopen en dat hij ontspand, straks mogen ze weer lekker af.

Ik heb nu een chambon voor die rede, daarmee kan ze haar neusje er nog wel uit laten wat ik belangrijk vind.
Wel voor Kim hoor, Diva is niet alleen mentaal nog een baby maar ook echt een gratenbaal -O-

Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 17:06

Aah divatje, ze zal snel wel bijtrekken als het beter weer wordt en ze meer gras ter beschikking heeft ;)

Ik weet dat ik ook fouten gemaakt heb door bv dat kind op Harley te zetten... Maar ik ga wel mee met wat gezegd wordt over de bijzet. Harley loopt ook nog met het hoofd hoog maar ik ga hem niet bijzetten. Met de dubbele longe loopt hij echter meer ontspannen. Misschien dat eens proberen?

Ik heb echter ook vaak dat ik naar stal rijd Harley poets en denk van "nu opzadelen en gaan rijden" maar dat die gedachte ook zeer snel weer gaat naar "nee... rijden ga ik nog niet doen, liever nog wachten tot hij wat groter en sterker is".

Chrlooott

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 17:21

Ik vind het persoonlijk ook nog wat vroeg om al iemand op Harley te zetten. Leeftijd of gewicht maakt ook niet veel uit. Maar goed, ieder zijn eigen keuze!

Ivy wordt binnen 2 weken 3 jaar! Heb haar vandaag voor de 2e keer eventjes gelongeerd en ze doet het wel braaf!

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 19:04

Ongeacht de leeftijd van het paard vind ik het zelf vooral fijn om dingen spelenderwijs te introduceren. Ik hoor wel eens (even gechargeerd hoor) "hij is gister 3 geworden, dus hij moet aan het werk". Nog net niet met het horloge in de hand, want hij moet wel L lopen als ie 4 is, M als ie 5 is en zodra hij 6 is mag ie wel klaar zijn voor het zwaardere werk. Dan zie ik liever dat iemand 2 maanden voor het dier 3 is er een keer een zadeltje op gooit en er misschien uiteindelijk eens op zit als ie 3 jaar en een paar maanden is. En dan rustig aan en spelenderwijs doorgaat. Ook dan kan het nog zijn dat het dier dusdanig getalenteerd is dat hij het makkelijk aan loopt natuurlijk.

Die van mij lopen vooralsnog vooral paard te zijn en eens in de zoveel tijd een beetje grondwerk...

Mijn kleine blijei:
Afbeelding

Om te illustreren hoe zwaar ze het hebben (op een mooie dag een week of 2 geleden)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 19:24

Voor een zwaarder ras als trekpaard, haflinger of tinker vind ik langer wachten normaler ivm uitzwaren. Een slanker ras is natuurlijk niet sneller gereed wat skelet betreft maar op een tinker zou ik zelf niet stappen voor het 4 jaar is.
Harley bekijk ik dag per dag. Kan net zo goed zijn dat ik pas in najaar erop ga. Hij moet echt niet L lopen als die 4 of 5 is.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 19:27

Art_Ificious schreef:
Voor een zwaarder ras als trekpaard, haflinger of tinker vind ik langer wachten normaler ivm uitzwaren. Een slanker ras is natuurlijk niet sneller gereed wat skelet betreft maar op een tinker zou ik zelf niet stappen voor het 4 jaar is.
Harley bekijk ik dag per dag. Kan net zo goed zijn dat ik pas in najaar erop ga. Hij moet echt niet L lopen als die 4 of 5 is.

Uitzwaren heeft weinig te maken met de leeftijd waarop je erop kruipt imo. Diva zal met 6 pas klaar zijn met uitzwaren, ik ga er niet vroeg op maar 6 is wel redelijk laat.
Geen L hoeven lopen is prima, maar de rug correct gebruiken is wel heel belangrijk. Daarom zal ik toch zeker buiten in het bos werken aan ruggebruik. Buiten omdat je dan lekker lange lijnen kan lopen en het minder belastend is voor de benen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 19:31

Dat begrijp ik. In de bak is zwaarder. Daarom ga ik nu ook vaker langs de baan wandelen voor verkeersmak te maken

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-16 19:32

Alle paarden moeten idd uitzwaren. Zo'n pony als Harley heeft het júist nodig om wat uit te zwaren omdat hij al zo smal van zichzelf is. Trust me, hij wordt nog veeeeel breder dan hij nu al is. Dat zie ik nu al aan mijn Mish, wat een arabiertje is en ook niet superbreed van zichzelf.

Mish heeft trouwens van de week voor het eerst een klein sprongetje gemaakt aan de longe! :D Vond ze prachtig, oortjes erop, helemaal blij :)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 19:48

Als ik daar op had moeten wachten met mijn fjord dan had ik die pas in kunnen rijden op het 8e levensjaar. Nou dat lijkt me dus duidelijk flauwekul. De mate waarin is mi belangrijker dan de leeftijd waarop.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 19:50

Denk dat longeren/lange lijnen wel een goede start is om spieren te geven en lang e laag voor rugspieren?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 19:52

Ja, maar longeren is wel weer vrij belastend voor de benen. Je moet het gewoon niet overdrijven en afwisselen.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-16 21:55

Helemaal uitgezwaard is ook wat overdreven hoor Nies, maar het verschil tussen een paard van 2,5 en van 3,5 of ouder is meestal al immens. Wij gaan waarschijnlijk met die van mij ook met 3,5 beginnen, dus ik ben ook niet van overdreven lang wachten ofzo. Maar ook niet van het beginnen wanneer ze nog zo puppy zijn.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 22:03

En de een is er eerder aan toe om iets te doen (let op; niet volop aan t werk) dan de ander. Ik zie het verschil al tussen die 2 van mij...

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 22:16

Dat is makkelijk vergelijken als je er 2 hebt :D

lindamusters

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 23:42

Wij hebben er 3 op stal, had het verschil nog niet echt gemerkt tot ik ze alle drie na elkaar aan de longe had zaterdag..