De -ellendige- verkoopverhalen... Paarden advertenties

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Donna89

Re: De -ellendige- verkoopverhalen... Paarden advertenties

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 20:24

Nee maar een half jaar onder het zadel en dan m niveau.....
Anyway alles staat gewoon in de advertentie. Ook dat ie sensibel is en niet voor beginners.
Ik vind ook dat je van een 5 jarige met die ervaring niet kan zeggen dat ie dood braaf is.
Zat paarden gereden die een paar jaar later opbloeide en ineens niet meer zo braaf waren

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 20:34

Ik had gelukkig een verkoop uit het boekje :)
Eerste kijkers vonden haar geweldig en na de 2e keer kijken meteen aanbetaling gehad . Ze word volgende week woensdag opgehaald .

Gelukkig maar want had al 5 andere mensen ingepland voor bezichtigingen .

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 07:39

Soms kom je rare dingen tegen..
Kwam net op Facebook iemand tegen die een pony zocht die goed was met kinderen, minimaal 1 meter, ouder dan drie en die wilde ze dan wel overnemen voor 75 euro.. nou succes 8)7

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 07:49

Zeker een nulletje vergeten...

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 07:50

Donna89 schreef:
Anyway alles staat gewoon in de advertentie. Ook dat ie sensibel is en niet voor beginners.
Ik vind ook dat je van een 5 jarige met die ervaring niet kan zeggen dat ie dood braaf is.
Zat paarden gereden die een paar jaar later opbloeide en ineens niet meer zo braaf waren

Een paar jaar later opbloeide en dan vervelend werden heeft met de ruiter te maken, niet met het paard als die met de 7 nog vervelend gaat doen :D

Ja M met een 5 jarige, niet iedereen hoeft in de B te beginnen.
En ruiters die wat handig zijn hebben dat zo voor elkaar.
Want wat vragen ze nu aan "moeilijke" dingen in het M?
links/ rechts omkeert? Laat dat fout gaan, scoor een 8 op je middendraf en je hebt nog een wp.

Als er in je advertentie staat dat hij sensibel is, nee dan is het inderdaad een domme vraag of hij voor beginners is.
Maar dat begreep ik even niet uit je tekst.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 08:54

Donna89 schreef:

Ook een sensibel paard dat niet voor beginners is, kan alsnog braaf zijn op buitenrit.
Kijk, jij kent het paard en weet hoe die is, wat die kan en wat die niet kan. Maar een eventuele koper moet afgaan op de tekst en de foto's in een advertentie en moet zich aan de hand daarvan een beeld vormen van het paard. En dan nog geeft iedereen zijn eigen interpretatie aan woorden: voor de een betekent 'niet voor een beginner' dat het een hypersensitief paard is waarbij je al serieus wat skills moet hebben om die correct rond te rijden, voor de ander betekent het dan weer dat je toch al een halfjaar op manegeles moet zitten enz.

Als mensen dus naar aanleiding van een advertentie contact opnemen met extra vragen (om zich een beter beeld te scheppen van hoe het nou precies zit), dan kan ik dat echt niet irritant of ellendig vinden.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 09:02

bruintje123 schreef:
Ja M met een 5 jarige, niet iedereen hoeft in de B te beginnen.
En ruiters die wat handig zijn hebben dat zo voor elkaar.
Want wat vragen ze nu aan "moeilijke" dingen in het M?
links/ rechts omkeert? Laat dat fout gaan, scoor een 8 op je middendraf en je hebt nog een wp.

Met zijgangen op jonge leeftijd rijd je een paard kapot.
Dat is er mis met M op 5 jaar lopen. Het kan, maar je zou je moeten afvragen of zo'n dier dan op zijn 15de nog steeds loopt.
Iets waar menig sportruiter niet mee kan zitten, helaas... ;(

Handige ruiters rijden een jong dier verkoopklaar.
GOEDE ruiters rijden een dier dat ook nog 20 jaar daarna mee kan.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 09:05

Ja hoor die lopen dan nog zonder problemen. Juist!
Je maakt ze juist kapot door het ze niet aan te leren, pasje wijken, pasje schouderbinnenwaarts is dat hoe je recht krijgt in het lijf.
Je krijgt de bolle kant niet recht als je ze niet leert om het been heen te vouwen.
En ja een pasje schoudervoor neem ik al mee binnen een paar maanden.
En niet omdat ik haast heb, maar omdat ik een gezond dragen lijf wil.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 09:13

Bruintje123, de reden waarom KNHS minimale leeftijden per klasse heeft, is jou volledig ontgaan waarschijnlijk. Het heeft ermee te maken dat jonge, nog niet uitgegroeide paardenlichamen de laterale gangen niet altijd aankunnen en het vervroegde slijtage veroorzaakt.
Ik zou er daarom maar heel terughoudend mee zijn.

Een enkel pasje meenemen in de training is natuurlijk héél wat anders dan M moeten lopen. Je wilt niet weten hoeveel dombo's hun 4 jarige paard minstens 15 minuten laten wijken per training om het in de L-proef te kunnen laten zien.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 09:13

Citaat:
Handige ruiters rijden een jong dier verkoopklaar.
GOEDE ruiters rijden een dier dat ook nog 20 jaar daarna mee kan.

Op je edit, een handige ruiter is vaak ook een goede, die voelt een paard aan en kan daarom dat M dan al rijden.
Zonder voelen kan er niets.

Je paard gaat er niet aan kapot aan, een paard gaat kapot aan scheef hobbelen.
Uiteraard ook aan in de krul trekken.
Maar een paard dat van zichzelf een fijne gezonde bouw heeft hoef je voor zoiets niet vol te trainen.
Ik reed mijn Z paarden zelfs vaak maar 3 keer in de week een half uurtje, in de les een 3 kwartier, dat was 1 keer in de twee weken.

Daar gaan paarden kapot aan, overbelasting, scheef lopen, in de krul trekken omdat mensen niet van achteruit rijden.
Niet van een paar passen schouder binnenwaarts.
Mensen maken te veel bombarie in hun hoofd wat een proef voorstelt.

Bij een totaal niet getalenteerd paard zal het wellicht anders zijn, dan moet het paard echt gaan werken voor het gevraagde, maar beetje gezonde KWPN-er die heeft dat zonder moeite.
Laatst bijgewerkt door bruintje123 op 23-07-17 09:14, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 09:14

Dees schreef:
Bruintje123, de reden waarom KNHS minimale leeftijden per klasse heeft, is jou volledig ontgaan waarschijnlijk. Het heeft ermee te maken dat jonge, nog niet uitgegroeide paardenlichamen de laterale gangen niet altijd aankunnen en het vervroegde slijtage veroorzaakt.
Ik zou er daarom maar heel terughoudend mee zijn.

Een enkel pasje meenemen in de training is natuurlijk héél wat anders dan M moeten lopen. Je wilt niet weten hoeveel dombo's hun 4 jarige paard minstens 15 minuten laten wijken per training om het in de L-proef te kunnen laten zien.

Jaaaa, daar zeg je wat, dombo's die een kwartier wijken.
Maar over die ruiters had ik het niet of wel? :)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 09:17

Nee. Maar reken er maar op dat zo'n 5 jarige die M heeft moeten lopen, de nodige meters in zijgangen al heeft moeten maken.

Dat moet je aan het denken zetten, mocht je overwegen zo'n paard te kopen.

Niet elke handige ruiter is een goede ruiter. Handige ruiters die hun vizier op snelle verkoop hebben, zijn doorgaans eerder dombo's.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 09:21

Dees schreef:
Nee. Maar reken er maar op dat zo'n 5 jarige die M heeft moeten lopen, de nodige meters in zijgangen al heeft moeten maken.

Wel nee.
Ik ken er legio die een zijgang zo met een hoef is zijn neus loopt.
van tralalalala.

Je hebt echt een te zwaar beeld van een fijn paard met een fijne ruiter.
Als dat trekken en plukken word dan geef ik je gelijk, of uren oefenen.
Maar dat is gewoon heel vaak niet.
Een zijgang is echt heel natuurlijk voor een paard. En in de proef word het ook altijd maar een klein stukje gevraagd.

Maar goed we gaan te offtopic.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 09:26

DatBenIkNou schreef:
Maris schreef:
Ik ben ondertussen een beetje beduusd van de prijzen van een paard tegenwoordig ....
Is er iets over prijzen te zeggen ? B.v. wat kost een Z1 of Z2 paard tegenwoordig ? En hoeveel scheelt de leeftijd dan, zeg een 8 jarige tov een 14 jarige die Z2 loopt ?

Daar kan je niet echt iets zinnigs over zeggen. Afstamming, stokmaat en röntgenologisch goed, bemerking, leeftijd, bouw en aanleg spelen natuurlijk een rol. De crisis is echt voorbij, de echt goede paarden zijn zo weg voor goed geld.

Weer meer ontopic dan weer :o :+
Iets is er toch wel over te zeggen ? Een 8 tov 14 jarige die beide Z lopen en beide rond de 165 zijn b.v. + gezond ( allerbelangrijkste natuurlijk ).

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 14:09

Je kan daar echt heel moeilijk een zinnig antwoord op geven. Als je wat geluk hebt en het paard door omstandigheden weg moet (want anders gaan ze meestal helemaal niet weg) kan je voor 5000 euro best een 14 jarige vinden die af en toe wat puntjes in het Z gelopen heeft. Zal dan geen paard zijn dat met regelmaat in de prijzen of dubbele punten loopt en je zal ook flink moeten zoeken naar eentje die fijn gereden is. Heb je daar de tijd en het geduld voor is dat wel te doen.
Een 8 jarige die iedere week bovenaan staat, veel kwaliteit van bewegen heeft en ook al een nette wissel springt en knap is om te zien kon ook zomaar eens 10x zoveel kosten.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 14:11

Precies, is die 14 jarige aan zijn top en heeft die 8 jarige nog potentie voor zwaarder werk.
Dan koop je die 8 jarige niet voor 5000 waar je die 14 jarige dan wel weer voor kan kopen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 14:14

bruintje123 schreef:
Precies, is die 14 jarige aan zijn top en heeft die 8 jarige nog potentie voor zwaarder werk.
Dan koop je die 8 jarige niet voor 5000 waar je die 14 jarige dan wel weer voor kan kopen.

Ik snap hem ! Nou zoek ik echt geen paard wat hoger/ beter moet zijn dan een Z proefje kunnen lopen, dus dat scheelt. En eigenlijk zou elk gezond paard een Z proef moeten kunnen lopen toch ?
En vanaf welke leeftijd ongeveer gaat de prijs teruglopen , jaar of 12 ???

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 14:51

Wat een verhalen soms. Maar bij de verkopers zitten soms toch ook figuren hoor. Zo gingen we met stalgenootje laatst rondkijken voor een nieuw paard voor haar. Ze zocht een gezond, niet te jong niet te oud en vooral braaf recreatiepaard en alles behalve een volbloed. Ze heeft al een volbloedmerrie die te gecompliceerd is voor haar (beest is idd niet gemakkelijk, slaat het licht uit je ogen als het haar dag niet is). Die merrie in kwestie staat nu vrolijk op pensioen bij haar thuis. Gaat ze dus bij een handelaar kijken voor een paard. Bied meneer een 4-jarige volbloed aan, vers uit de koersen maar 'heel braaf'. Ja kan wel maar is ongeveer alles wat ze niet zoekt dus dat wordt hem niet. Meneer zwaar verontwaardigd en heeft haar zelfs lopen zwartmaken op facebook. Stalgenoot heeft ondertussen een geschikt paard gevonden en de volbloed staat blijkbaar nog steeds te koop.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 16:43

Maris schreef:
bruintje123 schreef:

Ik snap hem ! Nou zoek ik echt geen paard wat hoger/ beter moet zijn dan een Z proefje kunnen lopen, dus dat scheelt. En eigenlijk zou elk gezond paard een Z proef moeten kunnen lopen toch ?
En vanaf welke leeftijd ongeveer gaat de prijs teruglopen , jaar of 12 ???

Nogmaals dat ligt echt aan het paard. Een 12-14 jarige die junioren klaar is, een hele mooie wissel springt en ook nog tegen de 70% kan scoren brengt echt heel goed geld op. Een 10-12 jarige die al een jaar of 2 Z loopt en met wat geluk eens een puntje pakt is een heel ander verhaal. Maar als die laatste super braaf is en heel fijn na te rijden is dat bijvoorbeeld weer positief voor de prijs.

Imo kan niet ieder gezond paard op een verantwoorde en paardvriendelijke manier Z lopen nee. Je krijgt ieder paard er wel doorheen gedrukt uiteindelijk maar ik vind niet dat je dat moet willen. Er word tegenwoordig best wel wat gevraagd en die graad van verzameling en buiging kan imo niet ieder paard aan zonder daar op lange termijn problemen aan over te houden. Daarbij heeft wel de ruiter ook veel invloed, er lopen ook veel paarden tussen die weliswaar Z lopen maar daarin zo ontzettend vast gereden zijn dat je daar echt niet meer aan moet willen beginnen.

Ik zou aanraden heel goed op een rijtje te zetten wat je wil, wat absolute eisen zijn en waarin je nog wel wat kan schipperen. Met name op manier van gereden zijn, gezondheid zou ik geen concessies willen doen. Maar een paard dat fijn gereden M loopt en zijn oefeningen al kent zou ik dan niet laten staan op het missen van de klassering bijvoorbeeld. En dan gewoon gaan kijken. Marktplaats, Facebook, ehorses, ga kijken wat er nou daadwerkelijk te koop is wat aan je eisen voldoet en wat men daarvoor vraagt. Dan zal je ook zien dat een fijn, gezond Z paard echt nog niet zo makkelijk te vinden is en kan je rustig bekijken wat eventueel bij jou eisen en bij je budget zou passen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 17:59

Ik zoek alleen niet echt een paard, maar mocht er eentje op mijn pad komen dan is het een ander verhaal. Maar daarom wel een goed idee om eens wat van prijzen af te weten, dacht ik....
Paard hoeft ook echt geen Z te lopen, maar wel een paard wat fijn te rijden is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 07:06

bruintje123 schreef:
Dees schreef:

Wel nee.
Ik ken er legio die een zijgang zo met een hoef is zijn neus loopt.
van tralalalala.

Je hebt echt een te zwaar beeld van een fijn paard met een fijne ruiter.
Als dat trekken en plukken word dan geef ik je gelijk, of uren oefenen.
Maar dat is gewoon heel vaak niet.
Een zijgang is echt heel natuurlijk voor een paard. En in de proef word het ook altijd maar een klein stukje gevraagd.

Maar goed we gaan te offtopic.

Mee eens..M niveau stelt echt geen klap voor als je een paard netjes aanrijd dan heb je die oefeningen er spelenderwijs zo op zitten. Paard gaat idd kapot aan scheef hobbelen/ forceren.

Thioro: was het een volbloed of een draver? sommige type paarden kom je ook voornamelijk tegen in bepaalde prijsklasses.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 09:12

Volbloed. Wordt je hier mee doodgegooid. Idd meestal in een bepaalde prijsklasse hoewel deze dan ook nog eens flink geprijsd was voor een volbloed. Maar daar gaat het niet om. Als handelaar ben je gewoon niet handig als je iets aanbied wat klant totaal niet zoekt en dan ook nog boos worden als de koop niet doorgaat :') .

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 11:40

Thioro schreef:
Volbloed. Wordt je hier mee doodgegooid. Idd meestal in een bepaalde prijsklasse hoewel deze dan ook nog eens flink geprijsd was voor een volbloed. Maar daar gaat het niet om. Als handelaar ben je gewoon niet handig als je iets aanbied wat klant totaal niet zoekt en dan ook nog boos worden als de koop niet doorgaat :') .

Zijn vaak van die lui die het volledig volgens hun straatje willen en als klant heb je je er dan schijnbaar maar aan te houden :+

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 11:45

Dat begrijp ik sowieso niet iets aanbieden waar mensen niet naar opzoek zijn.
Heb je een rustige sul verkoop je die niet aan iemand die met spektakel de baan door wil.
Heb je er een die graag eens wat rond snurkt verkoop je die niet aan iemand die alleen maar met een lang teugeltje een buitenritje wil stappen.
Op elk potje past een dekseltje, soms moet je dan even wachten op de juiste match, maar geef duidelijke informatie in een advertentie en de juiste persoon komt echt wel.
Voordeel, paard en ruiter kloppen ook gewoon en blijven blij.
Als verkoper blijf je een fijne naam houden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 13:00

Ik zie nu dat je in Frankrijk zit..ja daar worden veel volbloeden verkocht inderdaad. Ik begrijp het ook niet dat je als handelaar de klant iets aanbied wat ze totaal niet zoeken. Komt een beetje wanhopig over...