Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Donna89 schreef:Nee maar een half jaar onder het zadel en dan m niveau.....
Anyway alles staat gewoon in de advertentie. Ook dat ie sensibel is en niet voor beginners.
Ik vind ook dat je van een 5 jarige met die ervaring niet kan zeggen dat ie dood braaf is.
Zat paarden gereden die een paar jaar later opbloeide en ineens niet meer zo braaf waren

Donna89 schreef:Nee maar een half jaar onder het zadel en dan m niveau.....
Anyway alles staat gewoon in de advertentie. Ook dat ie sensibel is en niet voor beginners.
Ik vind ook dat je van een 5 jarige met die ervaring niet kan zeggen dat ie dood braaf is.
Zat paarden gereden die een paar jaar later opbloeide en ineens niet meer zo braaf waren
bruintje123 schreef:Ja M met een 5 jarige, niet iedereen hoeft in de B te beginnen.
En ruiters die wat handig zijn hebben dat zo voor elkaar.
Want wat vragen ze nu aan "moeilijke" dingen in het M?
links/ rechts omkeert? Laat dat fout gaan, scoor een 8 op je middendraf en je hebt nog een wp.

Citaat:Handige ruiters rijden een jong dier verkoopklaar.
GOEDE ruiters rijden een dier dat ook nog 20 jaar daarna mee kan.
Dees schreef:Bruintje123, de reden waarom KNHS minimale leeftijden per klasse heeft, is jou volledig ontgaan waarschijnlijk. Het heeft ermee te maken dat jonge, nog niet uitgegroeide paardenlichamen de laterale gangen niet altijd aankunnen en het vervroegde slijtage veroorzaakt.
Ik zou er daarom maar heel terughoudend mee zijn.
Een enkel pasje meenemen in de training is natuurlijk héél wat anders dan M moeten lopen. Je wilt niet weten hoeveel dombo's hun 4 jarige paard minstens 15 minuten laten wijken per training om het in de L-proef te kunnen laten zien.
Dees schreef:Nee. Maar reken er maar op dat zo'n 5 jarige die M heeft moeten lopen, de nodige meters in zijgangen al heeft moeten maken.
DatBenIkNou schreef:Maris schreef:Ik ben ondertussen een beetje beduusd van de prijzen van een paard tegenwoordig ....
Is er iets over prijzen te zeggen ? B.v. wat kost een Z1 of Z2 paard tegenwoordig ? En hoeveel scheelt de leeftijd dan, zeg een 8 jarige tov een 14 jarige die Z2 loopt ?
Daar kan je niet echt iets zinnigs over zeggen. Afstamming, stokmaat en röntgenologisch goed, bemerking, leeftijd, bouw en aanleg spelen natuurlijk een rol. De crisis is echt voorbij, de echt goede paarden zijn zo weg voor goed geld.
bruintje123 schreef:Precies, is die 14 jarige aan zijn top en heeft die 8 jarige nog potentie voor zwaarder werk.
Dan koop je die 8 jarige niet voor 5000 waar je die 14 jarige dan wel weer voor kan kopen.
Maris schreef:bruintje123 schreef:Precies, is die 14 jarige aan zijn top en heeft die 8 jarige nog potentie voor zwaarder werk.
Dan koop je die 8 jarige niet voor 5000 waar je die 14 jarige dan wel weer voor kan kopen.
Ik snap hem ! Nou zoek ik echt geen paard wat hoger/ beter moet zijn dan een Z proefje kunnen lopen, dus dat scheelt. En eigenlijk zou elk gezond paard een Z proef moeten kunnen lopen toch ?
En vanaf welke leeftijd ongeveer gaat de prijs teruglopen , jaar of 12 ???
bruintje123 schreef:Dees schreef:Nee. Maar reken er maar op dat zo'n 5 jarige die M heeft moeten lopen, de nodige meters in zijgangen al heeft moeten maken.
Wel nee.
Ik ken er legio die een zijgang zo met een hoef is zijn neus loopt.
van tralalalala.
Je hebt echt een te zwaar beeld van een fijn paard met een fijne ruiter.
Als dat trekken en plukken word dan geef ik je gelijk, of uren oefenen.
Maar dat is gewoon heel vaak niet.
Een zijgang is echt heel natuurlijk voor een paard. En in de proef word het ook altijd maar een klein stukje gevraagd.
Maar goed we gaan te offtopic.
. 
Thioro schreef:Volbloed. Wordt je hier mee doodgegooid. Idd meestal in een bepaalde prijsklasse hoewel deze dan ook nog eens flink geprijsd was voor een volbloed. Maar daar gaat het niet om. Als handelaar ben je gewoon niet handig als je iets aanbied wat klant totaal niet zoekt en dan ook nog boos worden als de koop niet doorgaat.