Angsthazen verzamel u!!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Somebitch

Re: Angsthazen verzamel u!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 10:33

Ja maar toch,. :P

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 10:39

Ach, het scheelt dat ik weet dat er, toen hij nog geen 2 weken onder het zadel was, een beginner gewoon mee kon rijden en hij geen pas verkeerd deed. Ook ken ik zijn schrikreacties inmiddels, hij gaat even opzij of naar voren en dat is alles, kan het zelfs geen springen noemen. En Jeske had hem verdraaid goed vast, dat scheelt ook een hele berg :D

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 10:43

Ik heb op Zem nog nooit zonder zadel gezeten. :')

Pasgeleden nog wel op een fjord maar die zijn lekker rond. :P

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 10:46

Het gekke is dat ik de eerste 2 keer dat ik op Goldz heb gezeten dat ook zonder zadel was, en hij nog lekker zat ook :D , en dat later echt niet meer durfde :o . Ik heb, tot nu toe en verwacht eigenlijk ook dat dat zo blijft, meer vertrouwen in Od dan in Goldz. Od is gewoon voorzichtiger en eerlijker dan Goldz.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 10:58

Nou dat is mooi Ilonka, want daar heb je hem voor gekocht. ;)

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 18:01

Od en ik zijn samen ook al verder het bos in geweest aan de hand dan wat ik met Goldz durfde. Als hij onder het zadel buiten ook zo braaf is, is het een superbuitenrij paard <3 . Een superpaard is hij al natuurlijk :D .

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 19:49

Ik kan me weer melden, vandaag ben ik weer een paar stappen terug gegaan. Ik begon goed, was alleen en besloot even in de bak te rijden. Nou Orlando vond dus echt alles eng, kon hem nog geen normaal rondje door de bak sturen. Na 2 rondjes redelijk gedraafd te hebben ben ik afgestapt. En toen terug naar de wei schrok hij ook weer overal van en trok hij zich op de weg los, gelukkig rende hij een veld op. Maar het was dus dikke drama, kan weer even opnieuw beginnen, want mijn lef is weer helemaal foetsie

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 20:24

rockwitch schreef:
Ik kan me weer melden, vandaag ben ik weer een paar stappen terug gegaan. Maar het was dus dikke drama, kan weer even opnieuw beginnen, want mijn lef is weer helemaal foetsie

pffff je mot al je moed onder in je laarzen hebben zo langzamerhand....

Omschrijf is hoe je voelt als je merkt dat ie zenuwpees & kijkerig is onder je ??

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 21:00

Meestal wordt ik dan gespannen en gefrustreerd omdat ik niet het lef heb om hem erdoorheen te rijden. En ook omdat ik weet dat hij helemaal geen angstig paard is, ik ging er ook redelijk zeker op, maar dan was binnen een half rondje weg. Toen begon hij al met schrikken, stoppen en kijken. En gewoon schijt aan mij hebben dan, ik probeerde hem door te laten lopen, maar hij gig niet vooruit en ik ben dan weer bang dat hij omdraait en er tussenuit flipt, dus durf niet genoeg door te pakken.hij gaat niet snel ertussenuit maar als hij gaat is het nek erop en dan heb je niks te vertellen. Heeft ie bij mij nog nooit gedaan, maar weet wel dat hij het soms doet. Meestal als hij dan boos omdat hij iets moet doen waar hij dan geen zin.in heeft.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-12 11:27

aaah rockwitch wat jammer nou dat dit nu weer is gebeurd....het is akelig hoe gevoelig je bent voor 'terugslag' niet waar?....met kleine stapjes vooruit en als er dan iets gebeurt lijkt het ineens weer zo'n reuzestap terug...

Misschien toch een stap te snel om alleen te willen rijden? Mij helpt het als ik dan bij mezelf denk dat ik misschien ook wel te snel heb willen gaan en dat ik gewoon nog niet aan die stap toe was en dat wat gebeurd is dan een duidelijk 'signaal' is. Stapje terug, samen met iemand rijden of met iemand erbij en weer een "comfortabele stap" vinden :)

Hier gaat het nog steeds super maar ik blijf hele kleine stapjes maken, heb in de planning dat we over 2 weekjes een mini trektochtje gaan doen. Cayleigh op haar grote liefde, mijn vader met P.C. voor de wagen (en waarschijnlijk wil onze oudste zoon dan mee) en Cos en ik....lekker een stuk de polder in...

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 14:08

rockw: wat doet ie bij een ander onder zadel ? reargeert ie dan ook precies zo ?
Het lijkt er bijna op dat ie niet eens meer doorheeft dat je op em zit /3 en zelf de leiding neemt en lekker om zich heen zit te kijken en zijn eigen planna la funna maakt.
Jij hebt dan het nakijken en komt er niet meer tussen.
In je achterhoofd zit de angst dat helemaal zijn eigen gang gaat, terwijl je juist em alle ruimte zou moeten geven en em erg duidelijk en pittig moet aandrijven en alsmaar voorwaarts denken.
Vraag me dus af of een ander em wel erbij kan houden met z'n koppie en als dat zo is, of jij ook ziet en vooral aanvoelt hoe die ander dat wel voor elkaar krijgt.

Ik kreeg b.v. vorige week in de les de goede opmerking: zie je op je paard zitten met "angst" terwijl ik weet dat je totaal niet angstig bent.., dat voelt dus je paard nu.
Voelde direct aan wat ze bedoelde, want ik was toen effe vaag voor paard en ben bepaald niet angstig.
He, :j ben zeer content met onze lesgeefster die kan dit soort dingen goed overbrengen.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 22:39

Bij mensen die vol vertrouwen op hem klimmen is hij braaf maar hij wil nog wel eens zijn grenzen uittesten. Bij mijn oude bijrijdster was hij super, behalve als hij iets moeilijk vond ofzo en dan uiteindelijk gaat zijn kop erop en dan wil je links en zet hij zijn nek erop en gaat ie rechts, je krijgt em dan ook niet omgetrokken ook al hang je met 2 handen aan 1 teugel. En hij gaat niet aan de kletter ofzo, meestal het gewoon een wat vlotter drafje. Maar hij maakt zich dan heel sterk en dan heb je niks meer. Maar over het algemeen is hij echt vreselijk lief en liever lui dan moe. Hij is ook niet gemeen, maar heeft een sterke eigen wil en hij is ook wel een dominant paard, meestal heb ik daar geen last van want hij weet op zich wel dat hij bij mij bepaalde grenzen heeft, maar ja soms probeert hij het gewoon wel en dan is 700 kilo fries echt heeeel sterk.

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 21:24

ff verslagje spammen!

Vandaag de eerste wedstrijd na het ongeluk gehad! Na heeel veel weken hard oefenen met de trailer hadden we vandaag eindelijk een Eureka, hij liep er in 1 keer in! Bleef braaf staan en hoppa weg waren we. Daarom waren we 1,5 uur te vroeg op de wedstrijdlocatie hahaha.. Tja op tijd beginnen, je weet maar nooit als hij ineens niet mee loopt. Uiteindelijk gezadeld en begonnen met losrijden, toch zonder bodyprotector opgestapt voor het eerst. Maar man oh man ik had een formule 1 paard bij, er zat geen rem op en ging alleen maar in uitgestrekte draf de baan door. De eerste proef hadden we onwijs veel spanning, kon er totaal niet aan rijden en heb zelfs geen 1 keer mijn been aan kunnen leggen met de vaart die we hadden. Middendraf was enkel handen naar voor en daar ging die al in volle vaart (wat wel resulteerde in mooie 7ens). Wat angst momenten van mij resulteerde erin dat we veel rond crosste in de verkeerde stelling en de eerste volte in galop ging in verlichte zit, omdat ik niet kon uitzitten in dat tempo. Geen winst dus, maar wel een eerste prijs. De tweede proef ging nog steeds hard maar wel stukken beter, ook hier eerste en wel winst. Het was duidelijk te merken dat we wedstrijdritme missen en dat in combinatie met mijn angst sinds het ongeluk, maakt dat we het “gezellig” spannend hadden. Desondanks vielen de punten me wel een beetje tegen. Er zaten ook in de eerste proef hele mooie stukken en stiekem had ik ook daar wel een klein winstpuntje verwacht, maar ach, de jury zag het anders.

Op de coupon stond, rij wat rustiger dan kun je het beter afwerken... En op al mijn vorige coupons staat, tempo omhoog! Dus ergens de middenweg en we gaan goed. Maar fijn om weer op wedstrijd te zijn! Ennnnn meneer ging ook weer in 1 keer mee terug naar huis en liep zo de trailer in!!! Dus al het oefenen is in ieder geval beloond. Nu weer wedstrijd ritme opbouwen langzaam en mijn spanning laten afvloeien en we gaan goed! (hopelijk).

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 08:45

Afgelopen weekend weer paardje uit de wei gehaald samen met mijn lief. Gister ook nog even langs de weg gewandeld met knollie en lief aan een extra touwtje, ging gelukkig heel goed, maar merk dat er bij paardlief toch een hoop spanning in zijn lijf zit. Geen idee hoe het komt, maar hij is wel aardig te grazen genomen in de wei, want hij heeft aardig wat bijtplekken en halve hoefafdrukken op zijn lijf staan, dus misschien heeft het daarmee te maken.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 09:55

wat is het rustig hier...ik hoop dat dat een goed teken is en dat iedereen heerlijk op dappere buitenritten aan het genieten is!

Hier gaat het top, sinds de paarden zo dichtbij zijn en ik er zeker zo'n 3/4 keer per dag ben, heb ik eindelijk pas het gevoel dat ik Cos leer kennen als 'mijn paardje' en hij dus veel meer 'eigen' voelt....het gaat dus helemaal top. Heerlijk het bos in en genieten. Gisteren zijn we zo op pad geweest, mijn vader en oudste zoon met P.C. voor de kar, Cayleigh op haar Dicky en Cos en ik....op en top genieten :)
Afbeelding

Ik hoop dat het jullie allemaal net zo vergaat :)

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 10:31

Ziet er inderdaad gezellig uit zo :) . Fijn voor je dat het zo goed gaat :j +:)+ .

Bij mij zit er al wat vooruitgang in, maar omdat ik nog steeds geen passend zadel heb nog niet veel :D . Ik heb inmiddels al wel het lef gehad om een klein rondje in de bak te stappen zonder begeleiding. Eigenlijk was het mijn plan om op te stappen, een knuffel te geven en weer af te stappen maar hij bleef zo braaf en ontspannen staan dat ik de dappere schoenen maar aan heb getrokken. Braaf paard <3 . 12 Mei komt de zadelmaker/passer om naar 1 van mijn zadels te kijken. De bedoeling is dat er dan ook onder het zadel gedraaft moet worden. Mijn knieën knikken al bij de gedachte alleen :o .

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 10:42

@ inoteryy; Super zeg!

@Nathalie : Wat super zeg!

Ik kan helaas nog steeds niet rijden.. stomme arm!
Moet binnenkort nog ene keer geopereerd..

MarjaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 11:45

Romanoff dat is balen.

Op koninginnedag had mijn beestje het weer eens: een bootje met vlag en wimpel voer voorbij vlak nadat we buiten de poort waren en dat was heul erg eng vond hij. Normaal vlieg ik dan in de stress, maar deze keer kon ik het helemaal van me af zetten. Dus maar rondjes laten stappen en niet terug naar stal laten racen. Mijn moed reikte nog niet zover dat ik hem verder naar voren kreeg, maar naar achteren ging ie ook niet. Pas toen ik vond dat hij - rustig - terug mocht lopen hebben we dat gedaan. Dus wel een goede les met een positief gevoel achteraf.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 12:26

oh gats Romanoff, dat is stevig balen...

Marja dat is toch super! goed gedaan! :)

Bij ons in het bos crossen wat jongens met zo'n opgelapt 45km wagentje, Cos vond het wat eng en begon iets te dribbelen (niets bijzonders hoor) en normaliter zou ik er meteen afgesprongen zijn maar ik was met Cayleigh en Dicky op pad en die keken er allebei niet eens naar zodat ik echt dacht..."hey, IK hoor het goede voorbeeld te geven hier" daar voelde ik me zo dapper door dat het blijkbaar meteen doorwerkte op Cos want die stond er meteen ook gewoon stil naar te kijken.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 12:34

Hier ook top, reageer later even op jullie. Ben nu aan het werk namelijk.

Eergisteren een buitenritje gemaakt van zon 17 km en heb zelfs een klein rengalopje gedaan. :))

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 08:43

Bij mij zit er goede vooruitgang in :)
Rijden gaat goed. Zijn echt terug naar de basis en Simba doet het hartstikke braaf, zoals ik hem ook ken. Geen geren of geschrik, maar gewoon braaf het rondje lopen. Enorme boost voor mijn zelfvertrouwen :D

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 08:49

Wat goed michelle! :))

Eddie_L_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 09:03

Leuk geschreven!
Maar ik meld me ook!
Vroeger durfde ik alles en wilde ik alleen maar de pony`s die er vandoor gingen en de pony`s die bokte en die steigerde bij een proef.
Maar ik heb nu sinds 3 jaar een eigen paard hij is nu 3 :P
maar ik ben bang voor hem geworden waarschijnlijk heeft het te maken met de pubertijd want ik ben nu echt overal bang voor. (oke Eddie is al 1.80 m en moet nog groeien) maar het stomme is hoevaak ik ook denk dat durf ik wel, ik durf het niet.
Rijden op Eddie vind ik nu minder eng maar ik moest in het begin met een bodyprotector rijden (iets waarmee ik amper heb gereden) en ik raakte toen helemaal in paniek waardoor hij ook in paniek raakte. dus ik zonder bodyprotector erop: niets aan de hand. Hij liep gewoon als een sukkeltje aan de lange teugel.
De weg op waar een vrachtwagen voorbij komt? hij deed niks.
Maar hij trapte een keer naar een hondje die blaffend op z`n benen af ging waarbij Eddie op 2 cm ofzo mijn gezicht raakte en sinds dien ben ik weer bang voor hem.
ookal weet ik dat het goed kan gaan en dat ie zo braaf is, iets in mijn hoofd blijft zeggen dat het gevaarlijk is.

zo mijn verhaal XD

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 12:04

Wat superleuk Nathalie. Die Kayleigh van jou heeft toch ee flinke dosis lef hoor. Maar toch blijf ik PC fan. Zo'n leuk beessie.

Hier zit ik al met klotsende oksels en knikkende knieen, Ik ga zo met Bink rijden. Helemaal alleen. Ging de laatste keer wel goed, de keren dat k erop zat. En ben nu eenmaal gek op dat peerd, en wil ook onbezorgd met hem rijden. Tja, dan moet ik er ook weer eens op he. Maar enggg.

Ik ga denk ik voor de grote bomen lesgeefster, of eendjes die uit het water vliegen lesgeeftser, of de grote witte vogels of de ...........zwarte zandbulten.......alle dingen die eng zijn in het bos. Ik heb helaas alleen keus uit bos bos bos

Danielf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 12:24

Hier een nieuwe bangerik. Ok ik rijd nog niet zo lang (of eigenlijk heel kort, 10 maanden) maar na 2x minder plezierige buitenritten ben ik vooral angstig geworden om buiten te rijden terwijl ik juist daarom ben gaan rijden. In de bak is het allemaal geen probleem en ik rijd echt niet op makke manege paarden, maar buiten pff.

2 keer is mijn paard er vandoor gegaan in galop. Beide keren kreeg ik hem wel terug en ben ik blijven zitten (na ren galopje) maar het is me nooit echt gelukt om ontspannen een gecontroleerde galop te doen buiten. (Ok nu 1x keer op het braafste paard van stal) Vind het nu heel eng om buiten aan te springen in galop. Krijg nu al kriebels in mijn buik als ik er aan denk.

Door deze ervaringen ben ik nu ook bang geworden voor het feit dat mijn paard ergens van schrikt, " oh hij is wel heel kijkerig", oh een vrachtwagen" "we moeten langs een boerderij straks blaft er een hond" . Dit alles met als resultaat dat ik nu heel erg moeite moet doen om te ontspannen en het nog leuk te vinden. Ik weet dat mijn paard mijn spanning voelt en dat dit een cirkel is waar ik door heen moet. Maar iets weten en kunnen toepassen is een verschil.

Nu staat er over 2 weken een 3 daagse trektocht op het programma dus ik MOET binnen 2 weken toch echt mijn angst kunnen wegzetten. Uitdaging!! ga nog 2x keer of zo met een groep of met zijn 2en naar buiten maar vind het nu al spannend als ik er aan denk.

Als iemand nog tips heeft om het buiten minder eng te vinden en rustig te durven en kunnen galopperen lees ik het graag.