Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 19:02

Ayasha schreef:
Tango1979 schreef:
Maar ben je een heilig boontje op het moment dat je dit gedrag veroordeelt? Ik snap niet helemaal waar dat heilig boontje op slaat?

Neen je verdraait mijn woorden. Je bent een heilig boontje als je oprecht gaat beweren dat je nooit een keer verkeerd gehandeld hebt in een situatie met paarden. Dan heb je gewoon niet geleerd van je fouten in mijn mening.

Oww dan heb ik je helemaal verkeerd begrepen, excuus!

Ik ben 35 jaar geleden begonnen als manegeruiter, op m'n 17e eerste eigen paard. Ik wil niet weten wat ik allemaal verkeerd heb gedaan eerlijk gezegd.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 19:02

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 19:04

Tango1979 schreef:
Ayasha schreef:

Neen je verdraait mijn woorden. Je bent een heilig boontje als je oprecht gaat beweren dat je nooit een keer verkeerd gehandeld hebt in een situatie met paarden. Dan heb je gewoon niet geleerd van je fouten in mijn mening.

Oww dan heb ik je helemaal verkeerd begrepen, excuus!

Ik ben 35 jaar geleden begonnen als manegeruiter, op m'n 17e eerste eigen paard. Ik wil niet weten wat ik allemaal verkeerd heb gedaan eerlijk gezegd.

Dat bedoel ik, dit filmpje is niet oké. Nooit. Maar ik vind wél dat CD ‘nooit meer een paard laten trainen.’ Ver gaat.

Dan kan je de hele paardensport op rollen. Die paar wat ovr blijven die effectief nooit gefrustreerd geraakt zijn gaan de boel niet overeind houden.

Maar blijkbaar is de situatie bekijken vanuit meerdere hoeken hetzelfde als het goedkeuren…
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 26-07-24 19:05, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 19:05

Dan had ze haar stress op een andere manier af moeten reageren. Niet zo. Ze geeft aan dat dit 4 jaar geleden was, niet geloofwaardig want toen zaten we midden in de lockdowns .
Wanneer ze het over 4 jaar geleden heeft en filmpje is van 2,5 jaar geleden is dat vreemd. Of het is vaker gebeurd.
Ze kan wat mij betreft ( alsof ik /wij dat beslissen) rustig blijven rijden, ook op topniveau maar ik hoop dat ze echt dit soort dingen niet meer uitvreet.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 26-07-24 19:08, in het totaal 1 keer bewerkt

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 19:05

Ayasha schreef:
Tango1979 schreef:
Maar ben je een heilig boontje op het moment dat je dit gedrag veroordeelt? Ik snap niet helemaal waar dat heilig boontje op slaat?

Echt verkeerd gehandeld niet. Dat kan ik oprecht zeggen.

Heb ik wel eens iets stoms gedaan? Zo vaak. Meestal dingen als cap vergeten op te zetten. Vast ook wel eens per ongeluk een paard pijn gedaan. En ik heb als kind ook les op een manege gehad en dat ging ook beslist niet altijd paard vriendelijk op de manege. Daar was ik een kind en deed ik wat mij verteld werd.

Maar bewust een paard pijn doen kan ik zeggen van niet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 19:06

BigOne schreef:
Dan had ze haar stress op een andere manier af moeten reageren. Niet zo.

Natuurlijk had ze dat moeten doen. Dat weet zij vast ook. Maar ga je oprecht zeggen dat CD over komt als iemand die consequent zo handelt?
Haal Carl dan ook maar uit Parijs want als dat zo is, is er geen kans dat hij het nooit gezien heeft.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-24 19:08

Ayasha schreef:
Ik vind haar er eigenlijk niet rustig uit zien. Daar zit het verschil dan vermoed ik. Ik zie echt geen persoon die kalm handeld, alles in haar lichaamstaal en stem schreeuwt dat ze vanuit stress reageert. Maakt dat het oké? Nee natuurlijk niet.
Maar het is IMO wel een factor die ik mee neem gezien jullie dat ook doen met te zeggen dat ze er kalm uit ziet.

Oh, ik vind helemaal niet dat ze vanuit stress lijkt te reageren. Ik heb een aantal artikelen van experts gelezen die ook allen zeggen dat er van een inschattingsfout geen sprake lijkt, en dat ze juist vanuit relatieve kalmte koel en berekenend reageert. Stress en spanning, daar is de lichaamshouding imo niet naar.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 19:08

Iedereen heeft wel eens uitgehaald als er een paard onverwachts op je voet springt, schrikt en je omver loopt of wat dan ook. Uit reflex wapper je dan echt wel met je hand, of je geeft een mep of een duw terug. Laten we het wel even realistisch houden hier. Wie hard roept dat ze dat echt nog nooit hebben gedaan, staan waarschijnlijk alleen stokpaardjes te aaien.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 19:13

Padoertje schreef:
Iedereen heeft wel eens uitgehaald als er een paard onverwachts op je voet springt, schrikt en je omver loopt of wat dan ook. Uit reflex wapper je dan echt wel met je hand, of je geeft een mep of een duw terug. Laten we het wel even realistisch houden hier. Wie hard roept dat ze dat echt nog nooit hebben gedaan, staan waarschijnlijk alleen stokpaardjes te aaien.
Ik kan hier letterlijk mijn post van 10 minuten voor de jouwe weer op copy-pasten, maar dat laat ik maar. Je mag die terug lezen. We gaan in cirkeltjes.
Laatst bijgewerkt door Cambionn op 26-07-24 19:14, in het totaal 1 keer bewerkt

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 19:13

Padoertje schreef:

Ja. Maar dat is iets anders.
Je haalt dan èèn keer uit.
Dat heb ik ook wel gedaan.
Maar dan ga je niet 24keer staan meppen en dat ook nog tegen de wil van de eigenaresse die op het paard zit.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 19:16

Ik heb CD nooit een fijne ruiter gevonden, vond dat ze meelifte op het paard met de touwtjes in handen.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 19:19

Padoertje schreef:

Het is toch echt een verschil om uit reflex te meppen om bvb een paard dat op je afstormd af te weren, of n paard dat jouw net wilt bijten en klap verkopen
Of :
Kalm en rustig achter een paard aan lopen en deze doelbewust te slaan.

Als het nu zwiepen op de grond voor het geluid geweest zou zijn ,ok.
Maar hier heeft CD doelbewust een dier mishandeld.
Punt

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 19:20

Ik vraag me af als je zo omgaat met een paard van een ander, hoe ga je dan om met die van jezelf?
Wie heeft je geleerd dat deze manier van handelen ervoor zorgt dat het paard gaat doen wat je voor ogen hebt?
Of hoe kom je aan de gedachte dat het paard op deze manier beter aan de hulpen komt te staan of graag voor je wil blijven werken?

Ik heb hier echt heel veel vragen bij...

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 19:21

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 19:26

Ze zegt dat ze hem geen pijn wil doen. Je hoort aan haar stem dat ze overstuur is.

Vergeet even niet dat ze die les geeft gekregen of gewonnen. Dat ze dus op kijkt tegen Charlotte. Dat ze eenmalig mogelijk deze kans heeft gekregen. Nou wat een kans.

En waarvoor is dat gemep nodig?
Wat wilde Charlotte ermee bereiken?

Totaal nutteloze vertoning.
En heel sneu voor het meisje en heel erg voor het paard.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 19:29

Casarell schreef:
Het gaat om dit filmpje toch? https://youtu.be/HDYg34YnJFM?si=lnl6ZsLwVqfB3IZH

Tja.. iedereen wijst naar Charlotte.. maar die amazone/ruiter protesteert ook niet bepaald.. sterker nog.. ze zoekt Charlotte zelfs op.. :?

Op 8/9 seconde haalt ze met twee handen uit, dat vind ik nog wel het meest schokkend.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 19:29

sasja0705 schreef:
Padoertje schreef:

Het is toch echt een verschil om uit reflex te meppen om bvb een paard dat op je afstormd af te weren, of n paard dat jouw net wilt bijten en klap verkopen
Of :

Punt

Dat zeg ik toch ook niet?! Het gaat mij om de mensen die hier beweren nog nooit een tik of iets dergelijks te hebben uitgedeeld. Of het nu is uit frustratie of dat een dier je omver loopt, of toen we kind waren en flink met de beentjes een manegepony moesten aanzwengelen of juist op de rem moesten trekken omdat het te hard ging.
Gelukkig niet op het niveau waartoe CD zich verlaagd, maar niemands handen zijn schoon. Dat is onmogelijk als je met paarden werkt.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 19:37

Casarell schreef:
Het gaat om dit filmpje toch? https://youtu.be/HDYg34YnJFM?si=lnl6ZsLwVqfB3IZH

Tja.. iedereen wijst naar Charlotte.. maar die amazone/ruiter protesteert ook niet bepaald.. sterker nog.. ze zoekt Charlotte zelfs op.. :?

Omdat het probleem vooraf gezamenlijk is besproken; namelijk paard stopt met lopen tijdens de piaffe. En daar zou in de les samen aan gewerkt worden. Helaas niet op een positieve manier. Dat dit paard dit doet is bekend, net als de naam van de amazone, want menig mens heeft de combinatie allang herkend :j Duurt nog een paar dagen en dan is ook dat uitgelekt…,,

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 19:38

Padoertje schreef:
sasja0705 schreef:

Of :

Punt

Dat zeg ik toch ook niet?! Het gaat mij om de mensen die hier beweren nog nooit een tik of iets dergelijks te hebben uitgedeeld. Of het nu is uit frustratie of dat een dier je omver loopt, of toen we kind waren en flink met de beentjes een manegepony moesten aanzwengelen of juist op de rem moesten trekken omdat het te hard ging.
Gelukkig niet op het niveau waartoe CD zich verlaagd, maar niemands handen zijn schoon. Dat is onmogelijk als je met paarden werkt.

Wat wil je nou zeggen, omdat iemand zijn paard om zichzelf te beschermen wel eens een tik gegeven heeft mag er geen commentaar gegeven worden op iemand die met een zweep los gaat op een paard?

Ik heb mijn paard wel eens een por gegeven omdat hij mij zeer deed maar nog nooit (in training) mijn paard zo behandeld als je in het filmpje ziet, verre van dat.

Een lesgever maakte eens een korte nare actie bij mijn paard waar ik van schrok. Die heeft mijn paard daarna nooit meer gezien.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 19:39

Ik ben nooit heel erg fan geweest van CD, al heeft zij geweldige paarden te rijden.
Ik vind het slaan in het filmpje echt niet kunnen en ik geloof zeker dat dit wel eens vaker is gebeurd.
Ik vind een schorsing terecht, maar de hetze zeker niet.
Zij mag niet meedoen aan de OS, is heel veel sponsors en misschien wel te rijden paarden kwijt en ze is het respect kwijt van veel mensen.
Ik denk dat zij heel ongelukkig is op dit moment.
Ik gun haar, na haar schorsing, een nieuwe kans.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 19:42

Niemand geeft aan nooit een tik te hebben uitgedeeld. Maar een tik uit nood is heeel iets anders dan wat Charlotte doet.

Een tik uit nood valt voor mij niet onder dierenmishandeling. Stel een paard haalt naar je uit in de wei die krijgt van mij echt een mep.
Dan is ook nog de per ongelukje uithaal, per ongeluk is ook niet goed. Maar het is niet bewust om het paard te raken de kans is daarbij ook groot dat je het paard niet raakt.

Wat Charlotte doet is bewust herhaaldelijk inslaan op het paard. En dat mag gewoon niet goed gepraat worden. Ook niet onder de noemer iedereen doet wel eens iets. Want zo iets doet gelukkig niet iedereen.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 19:43

BeFunny schreef:
Niemand geeft aan nooit een tik te hebben uitgedeeld. Maar een tik uit nood is heeel iets anders dan wat Charlotte doet.

Een tik uit nood valt voor mij niet onder dierenmishandeling. Stel een paard haalt naar je uit in de wei die krijgt van mij echt een mep.
Dan is ook nog de per ongelukje uithaal, per ongeluk is ook niet goed. Maar het is niet bewust om het paard te raken de kans is daarbij ook groot dat je het paard niet raakt.

Wat Charlotte doet is bewust herhaaldelijk inslaan op het paard. En dat mag gewoon niet goed gepraat worden. Ook niet onder de noemer iedereen doet wel eens iets. Want zo iets doet gelukkig niet iedereen.

Helemaal mee eens !

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 19:46

Ik zie heel veel voorstellen om te verbeteren, maar hoe zien jullie dat voor je: Hoe wil je het handhaven en vooral, hoe wil je het betalen?

grace1989

Re: Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 19:50

@Needje en misschien een hoop anderen:
Nee zeker niet zoiets als dit nee.
Wel eens een tik of een keer een iets te strenge hand waarvan ik dacht, begrijpt mijn paard dit wel goed?
Daar had ik dan spijt van en zorgde dat dit niet meer gebeurde.
Ik heb mijn paard nooit ongemak willen veroorzaken.
Dan behoor ik misschien tot de softi's. Nou, dat veel liever dan een dierenbeul.
Maar aangezien jij tot diegene behoort die vinden dat zoiets als deze walgelijke dierenmishandeling kan gebeuren, reageer ik verder niet meer op een eventueel antwoord van jou.
Noem mij maar hypocriet maar ik kan mijzelf tenminste oprecht dierenliefhebber noemen en mijn paard recht in de ogen kijken

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 19:54

Electra63 schreef:
Ik ben nooit heel erg fan geweest van CD, al heeft zij geweldige paarden te rijden.
Ik vind het slaan in het filmpje echt niet kunnen en ik geloof zeker dat dit wel eens vaker is gebeurd.
Ik vind een schorsing terecht, maar de hetze zeker niet.
Zij mag niet meedoen aan de OS, is heel veel sponsors en misschien wel te rijden paarden kwijt en ze is het respect kwijt van veel mensen.
Ik denk dat zij heel ongelukkig is op dit moment.
Ik gun haar, na haar schorsing, een nieuwe kans.

Ongelukkig? Ja, omdat ze simpelweg betrapt werd, omdat haar handelen openbaar werd.

Je kan mij niet vertellen, dat iemand die zo gericht en kalm op een paard inmept, dat niet vaker doet.

En voor mij mag ze gerust compleet verdwijnen. Alleen al het feit dat een longeer(!) zweep gebruikt en zelfs van voren naar achtereb rost...
Nee, dan ben je echt geen nieuwe kans waard.
Zij wist precies wat zij deed en ook dat dit wat er nu speelt een gevolg heeft.

Timing of niet... zij had kunnen weten wat er gebeurt als zoiets openbaar wordt.