Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 00:13

Babootje schreef:
cissy schreef:
Deze Hongaarse handelaar levert ook aan een bekende/beruchte stal in NL. Hij gaf me het telefoonnummer als referentie >;) ik heb maar niet nagebeld.
Wat die stal hier in NL allemaal doet heeft niet zoveel te maken met of hij die paarden goed levert. Ze halen overal paarden vandaan.

Ben je nu niet bang Cissy dat je met kopen bij zo'n handelaar die normaal ook levert aan de bekende/beruchte stal D, (die we allemaal zouden overslaan) dat je dezelfde "kwaliteit" paard hebt gekocht? Maar dan misschien ietsje goedkoper?

Nope, ik ben niet helemaal onervaren, dat scheelt.
Paard is inmiddels gekeurd en gewoon goed klinisch.
Smid vandaag geweest en echt goede voeten volgens hem.
Dus ja ik liep een risico maar dat loop je hier in NL ook.

Edit, paard is nu 5cm kleiner na bekappen :D kwam veel af en die ijzers vond de smid ook wel apart. Zaten nog widia punten in die handgesmeedde kalkoenen. Was helemaal handwerk die ijzers zei hij.
Ik ben blij dat ze eraf zijn en bewaar ze nog even.

ruitje

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 06:17

Ik vind dat er redelijk wat gemiept word hier op jouw aankoop Cissy, als je gewoon bewust zo'n keuze maakt is dat toch helemaal dikke prima.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 08:04

Zonnetje81 schreef:
Ik heb nog nooit een paard of pony met een gebrek gekocht. Ze heel houden is al een kunst op zich. Dus nee daar ga ik niet mee beginnen en mn spaargeld in duwen.

Bizar dat dat maar de norm is en je niet moet zeuren over een stalgebrek chipje cornage piephak scheve poten bokvoet enzzzz.

Maar een chipje hebben en heel houden hoeven helemaal niks met elkaar te maken te hebben. Er zijn genoeg paarden met een chip kerngezond.

Ik heb er ooit zelfs ooit bijna één met een hartruis gekocht. Was alleen te onhandig met eventing rijden omdat ik dan elk jaar een medische brief moest laten opstellen incl hartfilmpjes elk jaar. Die was dus op de foto's verder helemaal perfect.

Ik vaar bij aankoop gewoon op het advies van de dierenarts (x2). Niet op het gebrek/ de bemerking. En dat pakt tot nu toe best heel goed uit.
Of om in de auto's te blijven. Als er er scheurtje zit in de bekleding of een krasje in de lak kan het nog steeds een functionele auto zijn die zijn geld waard is en lang meegaat.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 08:29

En soms kun je door dat kleine krasje een kwalitatief heel goed en anders onbetaalbaar paard kopen

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 09:08

pol013 schreef:
Zonnetje81 schreef:
Ik heb nog nooit een paard of pony met een gebrek gekocht. Ze heel houden is al een kunst op zich. Dus nee daar ga ik niet mee beginnen en mn spaargeld in duwen.

Bizar dat dat maar de norm is en je niet moet zeuren over een stalgebrek chipje cornage piephak scheve poten bokvoet enzzzz.

Maar een chipje hebben en heel houden hoeven helemaal niks met elkaar te maken te hebben. Er zijn genoeg paarden met een chip kerngezond.

Ik heb er ooit zelfs ooit bijna één met een hartruis gekocht. Was alleen te onhandig met eventing rijden omdat ik dan elk jaar een medische brief moest laten opstellen incl hartfilmpjes elk jaar. Die was dus op de foto's verder helemaal perfect.

Ik vaar bij aankoop gewoon op het advies van de dierenarts (x2). Niet op het gebrek/ de bemerking. En dat pakt tot nu toe best heel goed uit.
Of om in de auto's te blijven. Als er er scheurtje zit in de bekleding of een krasje in de lak kan het nog steeds een functionele auto zijn die zijn geld waard is en lang meegaat.

Lezen is een kunst.

Nergens zeg ik dat de chip en het heel houden met elkaar te maken heeft.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 10:17

ruitje schreef:
Ik vind dat er redelijk wat gemiept word hier op jouw aankoop Cissy, als je gewoon bewust zo'n keuze maakt is dat toch helemaal dikke prima.

_/-\o_

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 10:26

Eens, Ruitje.

Mijn oude rijinstructrice heeft haar trainingspaard voor een klein bedrag kunnen kopen, omdat deze op de foto's echt niet door de keuring komt. Beest is klinisch 100% in orde en heeft afgelopen weekend prix st george gelopen. Maar goed, zij kende dat paard natuurlijk door en door.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 10:49

ruitje schreef:

Ik zeg toch niet dat dat niet prima is als je bewust een keuze maakt om bij zo'n handelaar te kopen en bewust het risico neemt om alleen maar klinisch te keuren. Dat moet Cissy helemaal zelf weten natuurlijk.

Ik denk alleen dat het altijd beter is om ook zo'n paard RX te keuren. Wat niet wil zeggen dat je - als er bemerkingen zijn - je niet zou moeten kopen. Een RX keuring kan ook helpen in je management van het paard.

Zoals in het voorbeeld van DeniseSilver hierboven. Als je weet wat er zit en dat goed kan managen kan een paard ook langer mee en goede prestaties leveren.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 11:12

pol013 schreef:

Een eerdere koper vh paard was daar bij de klinische keuring op afgehaakt omdat een hartruis werd gehoord. De verkoper heeft het paard daarna laten onderzoeken in Gent en de oorzaak bleek vrij onschuldig, waarbij het paard er ook nog overheen kon groeien. En het hart was helemaal gezond.
Het paard was 1 jaar eerder op de foto geweest, dus in vol vertrouwen de RX keuring ingegaan.
Eerst hals en rug gedaan. Die waren nog niet eerder gedaan. Die foto's waren goed. Dus verkoper en ik hadden bijna de champagne al open gerukt. Tot ze bij de spronggewrichten kwamen als 1 van de laatste foto's.
Het paard had dus in 1 jaar tijd spat ontwikkeld, terwijl het nog niet belast was geweest. Wel aan de buitenkant, wat minder problemen zou geven dan aan de binnenkant, maar ik heb toch besloten niet te kopen. Ik vond het een te groot risico.
Ik had ook echt medelijden met de redelijk aangeslagen verkoper. Hij had al enorm veel investering in het paard zitten en nu ook nog de keuring te betalen, want dat was de afspraak. Het paard was klinisch goed maar nog onbelast en net 4.
Zou het paard met dit probleem 8 zijn en Z lopen en klinisch nog steeds 100% zijn, zou het geen reden zijn om het paard te laten staan, mits goede prijs.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 12:00

cissy schreef:
zou zomaar kunnen, stond een vosje naast in de veewagen, maar zag een schimmel op het filmpje bij die handelaar. Gingen 4 paarden tegelijk op transport.
Dat transport ging overigens ook op zn Oostbloks, paard viel nog net de wagen niet uit toen de klep open ging, hoezo balk ertussen, hoezo paard vastzetten?
Paard ernaast kwam ook gezellig gelijk mee, hoezo schot vastzetten...
Het is goed gegaan maar mèn wat een houtje touwtje ervaring.

dit is het idiote ijzer op een te lange voet.

[ [url=m/kROxLe.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mag ik vragen welke Nederlandse handelaar dit dan is?
Ik heb ook een paard uit Hongarije.
Mag via pb

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 13:28

Ik ben weer even klaar met de verkoop.
Paard heeft men 4 weken hier aan huis mogen rijden.
Eigen instructeur is hier 2 keer bij geweest.
Is mee naar de rijvereniging geweest
Heeft een rondje gesprongen op oefenwedstrijd gisterenavond.
Liep een balkje.
Kwam te dicht onder de sprong, communicatie foutje ruiter/ paard.
Afspraak om morgen te gaan keuren staat.
Nu krijg ik net een appje
We zien er vanaf, want hij sprong geen 0 rondje.

Deze had ik echt niet zien aankomen.
Heb ook nog geen antwoord gegeven, ben gewoon verbijsterd.

Diortje_vds

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 13:34

esje01 schreef:
Liep een balkje.

Euh ja....daar heb ik ook even geen woorden voor...toch geen 'nette' althans... _-:(

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 13:48

Oh wauw zeg. Wat asociaal….
Zulke mensen gaan ook nooit een paard vinden, het zijn geen machines, elk dier maakt wel eens een foutje. >;)

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 13:50

esje01 schreef:
Liep een balkje.

Wat ?!?!
Ik wilde dat ik ook de kans kreeg op die manier een paard te proberen.
En dan per appje! Hoe onbeschoft! Mmm, ik zou ook tot 10 (of beter 100) moeten tellen vooraleer te antwoorden. Ik zou mss zelfs niet eens meer antwoorden.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 13:51

Change3x schreef:
Zulke mensen gaan ook nooit een paard vinden, het zijn geen machines, elk dier maakt wel eens een foutje. >;)

Het was mss zelfs puur een ruiterfout!

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 14:05

Ik hoor net via via dat ze dit al eerder hebben gedaan.
Zo kunnen ze rijden en beter uitzoeken wat echt past is de redenatie.
Maar goed weer wat geleerd.
Voortaan mag je een paard proberen hier thuis, maar je betaalt dan wel stallingsgeld.

Heb de betreffende persoon ook net een tikkie gestuurd voor een maand stalgeld plus benzine kosten voor het rijden naar de rijvereniging en de oefenwedstrijd.

Gaan ze vast niet betalen, maar toch.
Ik kon het ook niet zomaar laten gaan.

Heb wel eerst gebeld, maar er wordt niet opgenomen.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 14:06

esje01 schreef:
Liep een balkje.

8)7 8)7 8)7

Ongelooflijk......

Sky_AsJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 14:10

esje01 schreef:
Liep een balkje.

Ik zou blij zijn... Aan zulke niet paarden mensen (lees mafkezen) wil je toch geen paard verkopen....

Sky_AsJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 14:12

Change3x schreef:

Dier een foutje? Dat geldt met springen zelden.... Een paard kan er niks aan doen dat een ruiter een flut afstand rijdt en ook nog eens in de weg zit vaak...

Sky_AsJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 14:13

esje01 schreef:
Ik hoor net via via dat ze dit al eerder hebben gedaan.
Zo kunnen ze rijden en beter uitzoeken wat echt past is de redenatie.
Maar goed weer wat geleerd.
Voortaan mag je een paard proberen hier thuis, maar je betaalt dan wel stallingsgeld.

Heb de betreffende persoon ook net een tikkie gestuurd voor een maand stalgeld plus benzine kosten voor het rijden naar de rijvereniging en de oefenwedstrijd.

Gaan ze vast niet betalen, maar toch.
Ik kon het ook niet zomaar laten gaan.

Heb wel eerst gebeld, maar er wordt niet opgenomen.

Nou idd... En van de dierenarts kosten want je moest even checken of door hun fout jouw paard nu niet beschadigt is met dat aantikken door een mis afstand.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 14:15

Wat een hufters..

Ik zou de volgende keer wel echt een max zetten aan het uitproberen hoor, gewoon twee keer thuis ofzo..eventueel een keer op ander terrein en beslissen. Als je het te goed doet dan wordt er dus gewoon misbruik van gemaakt. :-(

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 14:37

Je zou bijna een berichtje op facebook zetten of er meer mensen zijn die dit gebeurt is en kijken hoe dat rond gaat. Misschien zijn ze dan snel tam

Etters…

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 14:50

esje01 schreef:
Liep een balkje.

Meine güte 8)7
Wat erg... zo kortzichtig ook.
Kinderen krijgen vast goede normen en waarden :')

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 15:05

pol013 schreef:

La Biosthetique Sam had ook een flinke hartruis...ha ha die kon toch best een potje eventen :D Hij zou verkocht worden, maar koper durfde het ook niet aan en is vervolgens Olympisch kampioen, wereld kampioen, europees kampioen geworden. Was wel heel fijn voor Michael Jung dat de koper het niet aandurfde.

Wat een verhaal Esje. Ik zou uit nijd denk ik een factuur sturen voor alle uren dat ze jouw paard "gehuurd" hebben. Als de keuring al gepland stond neem ik aan dat jullie een (mondelinge?) koop overeenkomst hadden. Als een balk lopen niet afgesproken was als ontbindende voorwaarden, zou ik ze gewoon even flink laten zweten en in gebreken stellen oid. Laat ze maar even voelen dat dit beyond onfatsoenlijk is.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 15:20

oji schreef:
pol013 schreef:

La Biosthetique Sam had ook een flinke hartruis...ha ha die kon toch best een potje eventen :D Hij zou verkocht worden, maar koper durfde het ook niet aan en is vervolgens Olympisch kampioen, wereld kampioen, europees kampioen geworden. Was wel heel fijn voor Michael Jung dat de koper het niet aandurfde.

Het was op zich ook geen bezwaar voor eventing rijden. Meer de overlast en terugkerende kosten van die jaarlijkse controle. Je loopt bij elke wedstrijd 2 keer de kans (even voor de leken) dat een DA er een opmerking over maakt. Dan heb je eigenlijk een medische brief nodig om te overleggen en dus ieder jaar een hartfilmpje. :$
Fysiek was er eigenlijk geen belemmering in de ruis. En voor springen of dressuur had je dit paard ook niet hoeven laten staan.

Tegen de tijd dat ik een 'sam' kan kopen (en durf uit te brengen) maken die extra euro's vast niet meer zoveel uit :') Nu als stomme amateur ging het net te veel in de papieren lopen.