Mogelijk winterveulentje op komst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 19:17

Ik hoop niet dat ik hiermee de sfeer ga verpesten... :o :o

Ik heb ergens in het begin van dit topic gereageerd dat ze mij wel drachtig leek, alleen had ik schijnbaar met mijn neus gelezen en dacht ik dat ze daar nog niet heel lang drachtig zou zijn.

Ik kan me niet voorstellen dat hier een veulen in zit. :o

Gooi me maar voor straf bij team hooi -O-

Biebz

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 19:26

Ik vind er echt nog te weinig verandering in zitten.
Hoe hard ik het je ook gun (want het zou een hoop verklaren) blijf ik toch bij team hooi.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 19:52

Nog ongeveer 5 weken dus voor we echt zeker zijn? Wat gaan we dan doen met dit topic als we geen veulen, keulfje of spruit of wat ook is?

Ik zeg: speculeren wat er dan wel met haar aan de hand is? Want ik kan dit topic volgens mij niet meer missen :D

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 19:56

Monique1963 schreef:
Interessante stoelgang heeft jouw shet TinkerTreas ;-)

_O-

Mijn dames zijn nog jong en hebben nooit een veulen gehad, dat scheelt ook kwa buik natuurlijk.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 20:05

Nou weet je, ik was ook team hooi, maar ik ga gewoon overstappen naar team veulen. Ik zie er wel wat in, wat dan ook :D
Gokje 31 februari :Y)

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 20:46

Ik blijf ook nog team hooi. Haar uier veranderd te weinig naar mijn mening. Goed sommige merries bevallen zonder uier. Maar op de bijna 50 bevallingen die we hier gehad hebben, is er nog nooit 1 met een hele lege uier bevallen. Wel bv met een halfvolle uier die ineens vol schoot tijdens de bevalling. Maar nog nooit zo leeg als bij TS haar merrie. Voor in principe al over datum te zijn verwacht je iets meer uier. Ook haar buik toont zo op de foto niet veel anders maar ik weet dat foto's idd vertekenen. Vaak probeer ik hier een buik te fotograferen en lijkt die veel smaller als in het echt :+

Wat betreft kling foto's. Ik kan hier kling foto's maken met een uur verschil erin waarbij het de ene x super slap lijkt en een uur later gewoon gespannen. Hangt echt van het moment af en hoe ontspannen ze zijn. Vaak dagen voor de bevalling blijft de boel echt slap en krijg je ook geen weerstand meer als je
bv aan de kling, of aan dat gebied, zit. Ik ga eens proberen kling foto's te zoeken van vlak voor bevalling. Dan zie je het verschil.

Overigens als je het veulen echt voelt bewegen, dan is dat heel verschillend dan spier of darm bewegingen.
Overigens lijkt onze shet ook zwanger, maar die is gewoon dik :')

Edit: dit is een foto paar dagen voor de bevalling. Alles echt super slap en zelfs wat dikker lijkt het. Zo zijn ze vaker voor bevallingen. Dan trekken ze de kling ook niet meer op zeg maar.

Afbeelding

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 21:05

Oh, dat is wel een mooi duidelijke foto Nieky! Het is idd gezwollen en slap.
Ik blijf helaas ook nog in team hooi..

Mijn shet is trouwens ook mega dik, denk dat hij dikker is dan Skyla. Maar hij kan ook heel snel afvallen en weer aankomen. Zo rond oud en nieuw was hij heel gestressed vanwege het vuurwerk en valt dan zo 25 kilo af. Die er na een paar weken ook weer aanzitten. Op de foto duidelijk in een van zijn dikkere periodes :+

Afbeelding

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 21:50

Wat een mooi Shetje lies!

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-24 22:30

Zo dat gaat weer hard :') Ik kan me voorstellen dat jullie vanaf de foto's geen veranderdering zien in buik, ik zie de veranderingen wel maar ik weet niet of die veranderingen door een veulentje komen. Ik ben het met jullie eens dat de kans niet heel groot meer is en ben daar naar mijn idee ook best reëel in geweest maar heb tegelijkertijd ook mijn hoop uitgesproken want daar moet je ook gewoon eerlijk over zijn vind ik. Ik ga niet lopen bluffen dat het me niks uitmaakt want dat doet het inmiddels natuurlijk wel. Maar ik ben ook een realistisch persoon en zie ook dat de kans niet groot meer is. Maar aan de andere kant zie ik live dus wel veranderingen (en anderen met mij, het zijn dus niet mijn waanideeën :') ) die me wel steeds weer op het verkeerde been zetten...
Ik heb ooit de belofte gedaan om dit topic niet te laten doodbloeden want dat is hoe de meeste "zou mijn merrie drachtig zijn" topics eindigen... Vandaar dat ik steeds braaf blijf updaten :D en omdat het hier super gezellig is natuurlijk *\o/*
In het kader daarvan geef ik jullie wat nieuwe plaatjes om lekker op los te gaan :+

Als eerste haar wederom totaal verdwenen uier maar met rare kronkel klieren (?) in de lies en nog steeds wel één anders gevormde speen:

Afbeelding

Vervolgens ons dikste paard en onze andere Shetlander:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En tot slot Skyla op hetzelfde moment van de dag:

Afbeelding
Afbeelding

Have fun :D

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 22:37

Ben bang dat het dikste paard van stal die twijfelachtige eretitel af zal moeten staan aan Skyla hoor :+

Ik hoop ook nog steeds voor je, hoor! Maar denk niet dat het gaat gebeuren helaas ;(
Maar het zou wel superleuk zijn als er binnenkort toch een veulen naast ligt!

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 22:40

Dat is wel een heel erg plat uier. Die kronkels in de liezen zijn bloedvaten die het uier voeden met voedingstoffen in melk aan te maken.
Voor een uier wat niks doet staan de spenen te ver uit elkaar. Bij een uier van een maiden merrie zitten de spenen naar elkaar toe met ertussen een plooi. (Vaak met een heleboel zwarte prut van huidvet en schilfers) bij dit uier is die plooi helemaal verstreken.
Ik denk dat hij daardoor platter lijkt op de foto dan dat hij echt is.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 22:46

Huh die uier ziet er wel helemaal anders uit dan de foto van gisteren. Die van gisteren zag je de plooi tussen de spenen nog heel goed.
Er gebeurt dus wel iets.

Dit is tevens mijn dikste paard. (23 jaar) Dierenarts zegt altijd of ik zeker ben dat hij een ruin is en geen drachtige merrie :+

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 29-01-24 22:50, in het totaal 1 keer bewerkt

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 22:47

Ik zeg, dit duurt Max 2 dagen nog.
Dan ligt er een vos gestippelde Ruin naast :Y)
Scheelt castratie kosten

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-24 22:55

Maar ik vraag me oprecht af hoe dan Lies, onze Haflinger staat op hetzelfde hooi en eet veel meer kg hooi per 100 kg paard dan Skyla. Hij krijgt in verhouding een vergelijkbare hoeveelheid luzerne alleen krijgt hij i.p.v. de Breed en grow andere brok (die vergelijkbaar tot iets hoger zit qua suiker /zetmeel). Hij krijgt momenteel minder beweging dan Skyla en was tot een paar weken geleden echt degene met de dikste buik...
Er zal dan een andere verklaring moeten zijn maar ik zie die zo één twee drie niet. Met zo'n hoeveelheid zand zou Skyla eigenlijk niet zo fit en gezond kunnen ogen zou je zeggen, wormen idem dito... En beide is goed tegen behandeld ook... Een veulentje sluit ik daarom toch nog niet helemaal uit maar ik zie ook in dat de kans inmiddels wel klein is.

Dat zou kunnen Tiwi1969, ik heb niet meer gevoeld... Foto's zijn wat dat beteft altijd lastiger dan met je eigen ogen iets zien, jammer dat dat bij Skyla vrijwel onmogelijk is... Oh dat zijn die kronkels dus, jij weet meer dan Google :D Ik ben benieuwd wat ze morgen weer voor ons in petto heeft :roll:

Zelfs ook weer heel anders dat de uier van vanmorgen Art_Ificious... Ze is goed in steeds wat anders laten zien >;)
Heeft jouw dikste paard ook zo'n hangbuikje als Skyla of is hij meer bol zeg maar? Onze Haflinger is meer bol en heeft niet zo'n gekke hangbuik als Skyla...

Hahaha dat zou fijn zijn hagelslag! En ideaal zo'n ruin, scheelt een hoop gedoe :D

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 23:05

Heb nie direct een huidige foto van zijkant.
Wel van 2 zomers terug toen moest hij van de dierenarts zeker 100kg afvallen. Dus ging ik regelmatig wandelen. Nu doe ik niets meer met hem dus die buikspieren zijn ook niet meer zo strak.

Afbeelding

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 23:41

hagelslag schreef:
Ik zeg, dit duurt Max 2 dagen nog.

Ooh, spannend! Je bent zeker van je zaak, hè? *\o/*

Ik ook. 8-) Hup Skyla hup!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 00:01

Mijn merries vallen bijna om als ik ze tussen de spenen en navel kriebel, de meest vreemde lippen krijg je dan te zien.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 08:55

Monique1963 schreef:
Mijn merries vallen bijna om als ik ze tussen de spenen en navel kriebel, de meest vreemde lippen krijg je dan te zien.

Dat moet ik hier niet proberen hoor :') . Een uierfoto mag nog net, maar er aan zitten...? Als ik levend de wei uit wil komen moet ik vooral niet aan de uier zitten. Alhoewel gezien er sowieso 1 en wellicht wel 2 dragend zijn in de kudde dit jaar toch maar vast oefenen.
1 van de 2 is een maiden merrie en kent het hele gedoe van onder de buik hangen om foto's te maken nog niet. Jep. Tijd om te gaan oefenen dus!

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 09:07

Swift schreef:
Helaas nog steeds niks Lente en hahahatsjoe -O- \

Sjips ! Mag ik wel op babyvisite komen ?

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 09:36

Haha, mijn merrie vindt het heerlijk als ik aan d’r uiers zit. Was voor mij de enige manier om zalf op d’r wond (been) te doen, tijdens het kriebelen aan d’r uiers :o

Swift, ja ik vraag me ook af hoe die shet van mij zo dik wordt. Hij krijgt 2kg hooi per dag en is volgens mij veel groter dan Skyla (1.07). Ik las ergens in het topic dat zij ongeveer 2 plakken hooi weg eet. Volgens mij is dat minstens 3 kilo.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 10:18

Ik ben nog steeds team veulen dan blijf dat nog even, maar ik begin wel te twijfelen :=

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 10:59

Monique1963 schreef:

De navel is hier ook veruit favoriet, ook bij de mannen ;)

Werkt perfect als afleiding tijdens bezoek van dierenarts en/of smid.

Je wordt er wel om uitgelachen soms, maar het werkt beter en vriendelijker dan een praam!

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-24 11:36

Dat is ook wel een hangbuikje Art_Ificious. Het zou ook nog zo kunnen zijn dat de buikspieren van Skyla ook slap zijn en ze daardoor een hangbuikje krijgt... We wandelen wel veel met haar maar ze wordt verder niet echt getraind.

Hahaha goed zo Ponytante, dat zou wel super leuk zijn!

Skyla went wel steeds meer aan al het gedoe rondom haar lijf maar haar uiers vind ze nog steeds echt niet grappig Monique1963...

Ja Skyla vond het eerst ook echt vreselijk xYaartje! Maar we hebben veel geoefend dus nu gaat het wel maar leuk vindt ze het nog steeds niet...

Tuurlijk Hahahatsjoe! Als er een veulen komt ben je welkom!

Wat lastig dat jouw Shetlander zo lastig op gewicht te houden is Lies :(:) Ik weet wat een uitdaging het kan zijn doordat mijn Haflinger EMS heeft, heb je daar al eens op laten testen bij jouw Shet? Te weinig ruwvoer is ook niet perse goed namelijk, wellicht valt er nog winst te behalen in de kwaliteit van het ruwvoer? Ik voer nu getest hooi dat geschikt is voor sobere rassen en dus ook voor mijn Haflinger. Op die manier kan ik wel voldoen aan hun ruwvoer behoefte maar blijven ze wel mooi op gewicht. Ik heb het ruwvoer voor Skyla niet precies afgewogen maar met 3 kg zouden we mooi zitten:
"Hoeveelheid ruwvoer
....Het beste is langstengelig hooi van een latere snede. Shetlanders wegen ca. 150 – 250 kg. Bij grotere paarden geldt de richtlijn 1 – 1,5 kg ruwvoer per 100 kg lichaamgewicht, maar dit is bij shetlanders iets hoger in verband met het lage lichaamsgewicht. Er dient gerekend te worden met  ca. 2 kg ruwvoer per 100 kg lichaamsgewicht."

(Bron: voervergelijk.nl)

Het wil er bij mij niet in dat vijf pony's op hetzelfde beleid mooi op gewicht tot slank zijn en enkel Skyla veel te dik is. Ik zeg niet dat de verklaring een veulentje is (die kans wordt steeds onwaarschijnlijker) maar ik weet ook dat ze niet te dik is, ze heeft namelijk nergens vetophopingen en haar ribben zijn voelbaar. Het zou misschien toch zand kunnen zijn, dat blijft ongrijpbaar en vaak ook onverklaarbaar. Gelukkig eet ze haar hoog gedoseerde zandkuur heel goed op!

Ik twijfel ook hoor Cayenne! Dit is niet het beeld wat je verwacht bij een hoogdrachtige merrie... Maar dracht is nog steeds wel het enige wat alle "symptomen"  verklaart dus het zou wel fijn zijn.

Goh dat heb ik eigenlijk nog nooit geprobeerd Shirley... Heb je mijn kudde nou al die tijd de lekkerste kriebelplek onthouden :oo

Skyla was vanmorgen even wat onrustig, wat bezweet, rollen en trappen naar haar buik. Ben bij haar gebleven en het ging al snel weer beter. Het zou door de zandkuur kunnen komen, we geven een hoge dosering voor de zekerheid dus dat doet wel wat natuurlijk! Haar buik was vandaag anders van vorm; onderaan de buik stak het helemaal uit naar de zijkant :oo Maar ik heb het helaas niet goed op de foto kunnen krijgen -O- Later was het ook weer verdwenen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 11:50

Als ik een tegengeluid mag geven vind ik de haflinger wel duidelijk te dik en skyla ook best aan de dikke kant als ik naar die schouders en billen kijk :o

Als ze voordien wel in het werk stond en nu niet meer behalve wat wandelen kan dat ook wel een beeld van een dikkere buik geven door spieren die losser worden.
Of ze heeft een iets tragere vertering en de darmen zijn gewoon voller dan bij de andere pony.
Nu heb ik mijn kudde hier in de zomer allemaal op hetzelfde voerbeleid en ik merk toch ook wel heel grote verschillen in hoe dik ze worden. Sommigen hebben er helaas sterk aanleg voor.

Maar goed… bovenstaande zijn maar opties. Ik hoop voor je dat ze toch gewoon overdraagt en daarna ook het lastige gedrag naar de andere ponies toe weg gaat.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 12:03

Sommigen worden alleen al dik met het denken aan eten en tja...waar denken juist die de hele dag aan?

Ik had er hier twee samen, zelfde grootte, zelfde hooi, zelfde weidegang en eentje echt moddervet, die moest ik voor haar eigen veiligheid beperken in eten en de ander moest worden bijgevoerd zonder aanwijsbare reden :?

Is bij mensen toch ook zo, de ene kan eten wat hij wil, de ander komt al aan als hij de bakker voorbij ziet rijden -O-