dierenfan schreef:Eigenlijk he...de wolf is terug en jaagt dus natuur organisaties beweren dat dit een aanwinst is voor de natuur.
Jagers worden uitgekotst die verpesten alles en jagen voor plezier....jagers zijn niet natuurlijk.
Uhmmm van nature eten mensen toch deels vlees? We zijn omnivoren van nature. Volgens mij is er in get verleden nog nooit leven geweest waarbij mensen niet jaagden. Jagen is voor ons mensen ras dan toch natuurlijk gedrag?
Men roept vaak mensdom en dierenrijk. Dat gaat in deze dus ook op. Mensen zijn vaak 'dom' (sorry). Veel mensen willen leven als herbivoor. Ik zie nooit een omnivoor diersoort als herbivoor leven. Dierenrijk...ja ze beseffen dat zo ze geboren zijn ook zullen moeten leven om oud te kunnen worden.
Misschien denk ik te ver na maar misschien denken heel veel mensen wel te kortzichtig..
Ik heb hetzelfde gevoel. Het probleem is vooral dat er in verhouding veel mensen op de wereld zijn en dat veel mensen dieren ook vermenselijken. Er is geen diersoort behalve de mens die zich druk maakt over de toekomst of over leven en dood. Dieren leven in het heden en passen zich instinctief aan zoals de omstandigheden vereisen. Dit wordt alleen lastig gemaakt omdat veel wild gedwongen tussen de mensen moeten leven.
Dat de mens dan ook in moet grijpen als het fout gaat, bijvoorbeeld als dieren verhongeren omdat ze zich niet kunnen verplaatsen, lijkt mij logisch. Het grote verschil tussen mens en dier is dat wij mensen tussen leven en dood ook lijden kunnen herkennen. En ik denk dat iedereen het ermee eens is dat een lijdensweg, zowel voor mens als dier voorkomen zou moeten worden.
Dat een wolf in de natuur een belangrijke plek opvult klopt. In Nederland bestaat er helaas geen "echte natuur". Waar een wolf in de natuur zwakke en zieke dieren een lijdensweg bespaart, is dit in de bewoonde wereld een ander verhaal. Er loopt in verhouding met de voor de wolf benodigde voeding vast nog voldoende wild rond in Nederland. Dit wild zullen wij echter amper meer zien omdat het wild zich aanpast aan de komst van de wolf door zich te verstoppen.
Vooral jonge/onervaren dieren zullen nog ten prooi vallen aan de wolf en hierdoor zal de wildstand naar verwachting vergrijzen/afnemen. In hoeverre je dit als positief of negatief moet zien laat ik hier even in het midden.
Dat de wolf hierdoor ook extra zijn best moet doen om een maaltijd te vinden en hierdoor sneller vee aanvalt lijkt mij ook logisch. Het dier wil toch eten en zal steeds grotere risico's nemen om hun honger te stillen.
Als wolven gemiddelde 2 of 3 maal in de week vee doden hebben ze geen wild meer nodig. Dan is er zowiezo geen positieve invloed op "de natuur". Alleen leed voor vee en eigenaar. Als je ook kijkt naar het percentage (30%) doodgereden wolven, kun je zien dat Nederland ook voor de wolf niet echt geschikt leefgebied is.
Zowiezo sneuvelen grote aantallen wild in Nederland nog steeds in het verkeer. Mensen die vegetarisch eten vanwege het milieu kunnen ook beter de auto laten staan. Van 1 koe komt ongeveer 280 kilo vlees. Hiervan kunnen bijna 8 personen een jaar eten. (bij 100 gram vlees per dag) Als dan de "uitstoot" van die koe vergelijkt met de gemiddelde jaarlijkse uitstoot per persoon voor vervoer in Nederland...
Als je echter vegetarisch bent vanwege dierenleed, dan kun je beter veganist worden. Wat denk je dat er aan het eind van het jaar gebeurt met de legkippen? Of met de kalveren die geboren worden om te zorgen dat een koe melk geeft..?
Persoonlijk heb ik er geen probleem mee om vlees te eten. Mensen zijn nu eenmaal omnivoor. Waar ik wel een probleem mee heb is dierenleed. Dus wel graag vlees van dieren die tot hun dood een dierwaardig bestaan hebben gehad. En op verantwoorde wijze worden gedood. Hetzij in het slachthuis of tijdens de jacht.