Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 12:28

dierenfan schreef:
Eigenlijk he...de wolf is terug en jaagt dus natuur organisaties beweren dat dit een aanwinst is voor de natuur.
Jagers worden uitgekotst die verpesten alles en jagen voor plezier....jagers zijn niet natuurlijk.
Uhmmm van nature eten mensen toch deels vlees? We zijn omnivoren van nature. Volgens mij is er in get verleden nog nooit leven geweest waarbij mensen niet jaagden. Jagen is voor ons mensen ras dan toch natuurlijk gedrag?

Men roept vaak mensdom en dierenrijk. Dat gaat in deze dus ook op. Mensen zijn vaak 'dom' (sorry). Veel mensen willen leven als herbivoor. Ik zie nooit een omnivoor diersoort als herbivoor leven. Dierenrijk...ja ze beseffen dat zo ze geboren zijn ook zullen moeten leven om oud te kunnen worden.

Misschien denk ik te ver na maar misschien denken heel veel mensen wel te kortzichtig..

Ik heb hetzelfde gevoel. Het probleem is vooral dat er in verhouding veel mensen op de wereld zijn en dat veel mensen dieren ook vermenselijken. Er is geen diersoort behalve de mens die zich druk maakt over de toekomst of over leven en dood. Dieren leven in het heden en passen zich instinctief aan zoals de omstandigheden vereisen. Dit wordt alleen lastig gemaakt omdat veel wild gedwongen tussen de mensen moeten leven.

Dat de mens dan ook in moet grijpen als het fout gaat, bijvoorbeeld als dieren verhongeren omdat ze zich niet kunnen verplaatsen, lijkt mij logisch. Het grote verschil tussen mens en dier is dat wij mensen tussen leven en dood ook lijden kunnen herkennen. En ik denk dat iedereen het ermee eens is dat een lijdensweg, zowel voor mens als dier voorkomen zou moeten worden.

Dat een wolf in de natuur een belangrijke plek opvult klopt. In Nederland bestaat er helaas geen "echte natuur". Waar een wolf in de natuur zwakke en zieke dieren een lijdensweg bespaart, is dit in de bewoonde wereld een ander verhaal. Er loopt in verhouding met de voor de wolf benodigde voeding vast nog voldoende wild rond in Nederland. Dit wild zullen wij echter amper meer zien omdat het wild zich aanpast aan de komst van de wolf door zich te verstoppen.

Vooral jonge/onervaren dieren zullen nog ten prooi vallen aan de wolf en hierdoor zal de wildstand naar verwachting vergrijzen/afnemen. In hoeverre je dit als positief of negatief moet zien laat ik hier even in het midden.

Dat de wolf hierdoor ook extra zijn best moet doen om een maaltijd te vinden en hierdoor sneller vee aanvalt lijkt mij ook logisch. Het dier wil toch eten en zal steeds grotere risico's nemen om hun honger te stillen.

Als wolven gemiddelde 2 of 3 maal in de week vee doden hebben ze geen wild meer nodig. Dan is er zowiezo geen positieve invloed op "de natuur". Alleen leed voor vee en eigenaar. Als je ook kijkt naar het percentage (30%) doodgereden wolven, kun je zien dat Nederland ook voor de wolf niet echt geschikt leefgebied is.

Zowiezo sneuvelen grote aantallen wild in Nederland nog steeds in het verkeer. Mensen die vegetarisch eten vanwege het milieu kunnen ook beter de auto laten staan. Van 1 koe komt ongeveer 280 kilo vlees. Hiervan kunnen bijna 8 personen een jaar eten. (bij 100 gram vlees per dag) Als dan de "uitstoot" van die koe vergelijkt met de gemiddelde jaarlijkse uitstoot per persoon voor vervoer in Nederland...

Als je echter vegetarisch bent vanwege dierenleed, dan kun je beter veganist worden. Wat denk je dat er aan het eind van het jaar gebeurt met de legkippen? Of met de kalveren die geboren worden om te zorgen dat een koe melk geeft..?

Persoonlijk heb ik er geen probleem mee om vlees te eten. Mensen zijn nu eenmaal omnivoor. Waar ik wel een probleem mee heb is dierenleed. Dus wel graag vlees van dieren die tot hun dood een dierwaardig bestaan hebben gehad. En op verantwoorde wijze worden gedood. Hetzij in het slachthuis of tijdens de jacht.

dierenfan

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 16:22

Goed gesproken zo Journee!

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 14:54

Wintu schreef:
stal_HD schreef:
Zal ik iets positiefs melden?
Ik heb gelukkig eindelijk na lange tijd drie reeën gezien. Zaten in het mais wat er net afgehaald werd.
Maar verder zie ik er heel weinig. Normaal moet ik altijd een groep van 6 tot 13 reeën in het veld zien. Nu de hele zomer niet. Een heb ik in de hele zomer periode gezien.
Dus ben super blij dat er nog drie zijn. En hopelijk meer.

Reeën leven in principe niet in groepen in de zomer. Dus dat je die in de zomer niet ziet is logisch. Misschien dat ze momenteel meer samenscholen ivm de dreiging van de wolf.
De reestand schijnt niet veel anders te zijn in Drenthe, de tellingen in maart weken niet veel af van voorgaande jaren.
De dieren zijn wel veel en veel schuwer geworden, misschien is dat ook dat je ze minder ziet overdag. In de omgeving Vledder zien we nog met regelmaat reeën, niet meer zo vaak als vroeger, maar ze zijn er nog prima, wel een stuk schuwer.

Vandaag bij Coevorden 2x een groepje reeen gezien, 4 en 3 stuks,op twee verschillende plekken. Ze zijn er dus gelukkig nog wel. Wintu, het zal vast waar zijn wat je schrijft maar dan hebben wij hier in Duitsland vast heel aparte reeen. Ik woon hier nu 4,5 jaar en hier lopen ze zowel in de zomer als in de winter in groepen. Ook soms wel alleen maar toch vaker in groepjes. En hier loopt (klopt heel hard op hout) nog geen wolf.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 15:31

Er worden nog steeds veel meldingen helaas niet gedaan..
Ik kreeg van de week een filmpje van een wolf die een ree opvreet. Schijnt in de Tjongervallei bij Oudehorne geweest te zijn maar ik kan zelf de locatie niet helemaal plaatsen.
Jammer dat zulke dingen niet gemeld worden, het is overdag en echt een duidelijk beeld ipv veel meldingen met foto’s/video’s waar je in de verte iets ziet lopen.

Filmpje zou begin oktober gemaakt zijn.
Rond die tijd is hier wel een andere melding geweest van 2 wolven.

Kan er ook niks van terug vinden in een van de andere (Facebook) groepen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 15:41

Dreamboy schreef:
Wintu schreef:

Reeën leven in principe niet in groepen in de zomer. Dus dat je die in de zomer niet ziet is logisch. Misschien dat ze momenteel meer samenscholen ivm de dreiging van de wolf.
De reestand schijnt niet veel anders te zijn in Drenthe, de tellingen in maart weken niet veel af van voorgaande jaren.
De dieren zijn wel veel en veel schuwer geworden, misschien is dat ook dat je ze minder ziet overdag. In de omgeving Vledder zien we nog met regelmaat reeën, niet meer zo vaak als vroeger, maar ze zijn er nog prima, wel een stuk schuwer.

Vandaag bij Coevorden 2x een groepje reeen gezien, 4 en 3 stuks,op twee verschillende plekken. Ze zijn er dus gelukkig nog wel. Wintu, het zal vast waar zijn wat je schrijft maar dan hebben wij hier in Duitsland vast heel aparte reeen. Ik woon hier nu 4,5 jaar en hier lopen ze zowel in de zomer als in de winter in groepen. Ook soms wel alleen maar toch vaker in groepjes. En hier loopt (klopt heel hard op hout) nog geen wolf.

In principe zijn reeën geen kuddedieren. Geiten willen nog wel eens met nakomelingen samenleven. Maar in groepen met andere geiten en bokken in principe niet, die zie je in de winter dan wel weer. Dan hebben ze elkaar meer nodig.
Bosreeen zijn ook nog weer anders dan veldreeen. Deze leven eerder in groepen, omdat op de vlakte leven en veiligheid dan in aantallen komt.
Maar lees je er maar eens over in. Best heel interessant :)

In augustus is de bronst, maar het vruchtje gaat pas aan eind van het jaar, begin nieuwe jaar groeien. Vind ik ook zo apart :D

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 15:56

Huh? Hier zie ik ook altijd hetzelfde groepje van 5. Is ook wel grappig, want 1 is net wat donkerder.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 16:22

In de winter lopen ze in een sprong, dat is een groepje reewild wat samen loopt. Dan kun je ze wel met meer tegelijk in een veld zien lopen.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 16:43

@wintu: bedankt voor je uitleg. Ga ik zeker doen. Kan het dan niet zijn dat ik in de zomer moeder met kids zie lopen?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 16:47

Dat verschil zie je echt wel, kalveren en kits (jaarlingen) zijn veel kleiner.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 16:49

SusanH schreef:
Dat verschil zie je echt wel, kalveren en kits (jaarlingen) zijn veel kleiner.

Je meent het. Maar op grote afstand of als ze in het gras liggen is dat niet altijd te zien.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 16:53

Wie heeft er dit jaar in Drenthe nog moeder met kids gezien , dus reegeit met kalf ?

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 17:00

sterregoud schreef:
Wie heeft er dit jaar in Drenthe nog moeder met kids gezien , dus reegeit met kalf ?

Ik woon pal op de grens en bij ons liepen ze wel. Ze zullen vast ook wel eens de grens over lopen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 19:29

tienus63 schreef:
Mist schreef:
Op st. Annemieke is er wwn document uit WOO verzoek geplaatst waarin staat dat er in juni in gemeente Emmen een wolf is doodgeschoten. Frappant dat dat niet in het nieuws is geweest....

Bizar dat zoiets niet via tamtam verspreid wordt.
Een burger zal toch een melding gemaakt hebben dat hij denkt een wolf te zien?
Of is het een ontsnapte (tamme of minder schuwe) wolf geweest waar eigenaar achteraan is gegaan in geval van ontsnapping?
Of kwam ie uit Wildlands, geen idee of daar wolven zitten.

Heel vreemd
Dit is nu de update van de politie

Citaat:
Openbaar Stichting Annemieke
Annemieke van Straaten · 11 min ·
‼️‼️‼️‼️‼️UPDATE‍♀️‼️‼️‼️‼️‼️
Vanmiddag kreeg ik bericht van Politie Noord-Nederland ivm melding wolf aangetroffen en afgeschoten in woonwijk in Gemeente Emmen.
Geachte mevrouw van Straaten,
In navolging van mijn besluit op uw Woo-verzoek (kenmerk BI ….) wil ik hierbij nog de volgende informatie toevoegen.
Deze informatie heeft betrekking op de Excellijst welke aan u is toegestuurd. Het betreft de registratie “Wolf aangetroffen en afgeschoten in woonwijk, gemeente Emmen”
Op zondag 18 juni 2023 om 03:50 uur komt er een melding binnen op de meldkamer dat iemand twee wolven heeft gezien op Erica.
Locatie van de melding is Verlengde Vaart ZZ. Er gaat een politieauto ter plaatse maar onze collega’s treffen geen wolven aan en vertrekken weer.
De volgende dag wordt duidelijk dat het om twee losgebroken honden bleek te gaan.
Het gaat dus niet om wolven en er is geen sprake geweest van het afschieten van dieren. Door een menselijke fout is dit verkeerd vastgelegd in het politiesysteem en daardoor terechtgekomen in het verstrekte overzicht.
Politie Noord-Nederland.

Geloven jullie dit?
Elke kogel moet verantwoord worden. Dus geen agent haalt het in zijn kop in een rapport te zetten dat hij iets geschoten heeft als dat niet is.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 19:31

Ik geloof dat niet.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 19:32

Dat was te verwachten. Het moet de doofpot in.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 19:34

Het is heel bijzonder……..

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 19:34

Precies

ik ben geen wappie, maar door de wolf word ik het zo ongeveer wel....
Zoveel leugens elke dag weer in de krant.
Dan kan het niet anders dat dat op heeeeel veeel vlakken zo is

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 20:03

Flauwekul verhaal.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 20:18

Een agent die dacht lollig te zijn en rapporteert dat ie wolf heeft geschoten.
Bedoel je dat Mysa?

Precies wat DP zegt, iedere kogel moet verantwoord worden.
Het lijkt mij niet iets waar je een geintje mee uit kunt halen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 20:27

Ik vermoed eerder dat zij het net zo min geloofd deze smoes.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 20:32

Maaaarije schreef:
Er worden nog steeds veel meldingen helaas niet gedaan..
Ik kreeg van de week een filmpje van een wolf die een ree opvreet. Schijnt in de Tjongervallei bij Oudehorne geweest te zijn maar ik kan zelf de locatie niet helemaal plaatsen.
Jammer dat zulke dingen niet gemeld worden, het is overdag en echt een duidelijk beeld ipv veel meldingen met foto’s/video’s waar je in de verte iets ziet lopen.

Filmpje zou begin oktober gemaakt zijn.
Rond die tijd is hier wel een andere melding geweest van 2 wolven.

Kan er ook niks van terug vinden in een van de andere (Facebook) groepen.

Dit filmpje heb ik ook gekregen maar schijnt niet van dit jaar te zijn hoorde ik dan weer.
Ze worden hier wel steeds meer gezien in de omstreken. Maar denk ook dat er idd veel niet gemeld word.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 20:41

Er wordt gezegt hoe bizar het is dat dit nieuws niet bekend wordt. Klopt, dat zou ook raar zijn gezien de eerdere commotie rond Wapse. Maar er is dus niets aan de hand geweest. Waarom zou die uitleg niet waar zijn?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 22:04

Zichtmelding in de whatsapp groep hier vlakbij, relatief druk (met mensen en verkeer) gebied en ook nog eens om 16.30. Nu net bericht, was een hond, die ontsnapt was, met flaporen… hoe kun je daar nou een wolf van maken?!

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 22:11

rien10 schreef:
Ik geloof dat niet.

Gaat politie überhaupt kijken als er een zichtmelding van een wolf is.
Ik geloof ook niet dat er in Emmen 1 doodgeschoten is. Dat was echt wel in het nieuws gekomen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 22:13

pillow schreef:
rien10 schreef:
Ik geloof dat niet.

Gaat politie überhaupt kijken als er een zichtmelding van een wolf is.
Ik geloof ook niet dat er in Emmen 1 doodgeschoten is. Dat was echt wel in het nieuws gekomen.

Nee, precies. Politie mag niet zomaar schieten. Na ieder schietincident komt er een onderzoek. Voor de lol een mutatie maken mag niet.
Ik geloof niets van dit verhaal.