Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 22:25

Ik vind dat niet echt typisch gedrag voor een merrie. Sowieso ben ik niet zo van die 'typische' merrie of ruinen dingen. Meeste vind ik gewoon karakter en niet afhankelijk van het geslacht. Dat slaan met die zweep als paard daarvoor al aangeeft duidelijk niet te willen had je bij geen enkel paard van mij moeten doen, de merries niet maar ruinen ook echt niet. Die gooiden je er allemaal af na waarschuwing

Zou wel zeker weten volgende bezichtiging iemand meenemen die er wel op wil rijden en alle gangen uittesten. Niet kopen als je het paard niet in alle gangen gezien hebt. Vooral niet als je onzeker bent qua galop, je hebt er niks aan als je dit paard koopt en later blijkt dat die galop toch echt niet gaat. Aan de ene kant snap ik dat je het niet wil op een vreemd paard, aan de andere kant moet je het wel testen om te zien of het past. Als je dat zelf dus niet wil of kan moet je iemand meenemen die het test voor je.
(Zo test ik altijd de paarden die mijn moeder en ik samen hebben. Zij stapt een rondje en draaft wat, maar alleen als ik er eerst op gereden heb, alles gedaan heb en ja zeg. Dat heb ik voor kennissen ook wel eens gedaan die zelf minder ervaren waren of het te spannend vonden.)

Ineke2

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 22:45

Oei ik denk ook niet dat mijn paard de ruiter had laten zitten, terwijl ze wel heel braaf is.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 07:32

Hier ook een paard dat echt wel had laten weten wat hij er van vond als er een ruiter zo op hem gezeten had.

En die is ook echt braaf en bovenal eerlijk in z'n reacties.

Vandaar dat ik mij afvraag wat er gebeurd als iemand er op zit die op een correcte manier de hulpen geeft en vraagt aan te springen

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 07:56

Pony reageert wellicht eerlijk voor de manier van rijden. Maar een kinderpony zoals deze wet omschreven behoort niet te bokken op de ruiter ongeacht wat deze doet.
Dan is het niet de kinderpony.

Kinderpony's moeten veilig zijn en alles maar goed vinden. (ongeacht of het eerlijk is of niet) maar dat is mijn defenitie van kinderpony

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 08:04

Maar het gaat hier niet om een kinderpony?

En eerlijk gezegd vind ik dat ook niet de enige optie voor een kinderpony. Mijn 1r pony was een geweldige kinderpony, ik heb er echt van leren rijden. Ik deed er alles mee, zonder zadel met halster rijden, spelletjes, schrok nergens van. Ze pikte alleen onterechte harde hulpen niet. Geen bom die ontplofte. Balans kwijt raken en daardoor aan teugels zitten was geen probleem, tik geven als er te weinig reactie kwam ook niet.
Jouw voorbeeld klinkt als een manege pony voor de absolute beginners, die geen enkele eigen inbreng hebben.

Als ik bij deze lees dat ze eerst in verzet kwam en pas bij lang doorgaan de ruiter eraf bokte vind ik dat enorm braaf. Want er is allang aangegeven dat paard het niet fijn vond. Als je dan toch door blijft gaan vind ik het juist een hele eerlijke reactie van een levend dier. Het gebeurde niet uit het niets en bij de bokker zelf was er geen verzet.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 08:15

Naar mijn mening moeten dieren waarop men wil leren rijden met name heel eerlijk zijn.

Vergevingsgezind ook wel maar ze hoeven echt niet alles te pikken. Het moet wel actie reactie zijn en niet oneindig blijven bokken maar als een ruiter zit te schoppen en te slaan met een zweep omdat ze het dier niet duidelijk gemaakt krijgt wat ze wil dan mag het dier zeker wel een keer een bok geven

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 08:16

StalNollie schreef:
Pony reageert wellicht eerlijk voor de manier van rijden. Maar een kinderpony zoals deze wet omschreven behoort niet te bokken op de ruiter ongeacht wat deze doet.

Kinderpony's moeten veilig zijn en alles maar goed vinden. (ongeacht of het eerlijk is of niet) maar dat is mijn defenitie van kinderpony

Dat is een my little pony :')

Maar nee, ze hoeven zeker niet alles te pikken. Daar leren kinderen ook van rijden, hoor. Is goed voor ze.
Het is verdorie een levend dier met gevoel. Daar mag ook een kind best respect voor hebben.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 08:18

ynskek schreef:
Naar mijn mening moeten dieren waarop men wil leren rijden met name heel eerlijk zijn.

Vergevingsgezind ook wel maar ze hoeven echt niet alles te pikken. Het moet wel actie reactie zijn en niet oneindig blijven bokken maar als een ruiter zit te schoppen en te slaan met een zweep omdat ze het dier niet duidelijk gemaakt krijgt wat ze wil dan mag het dier zeker wel een keer een bok geven

:j Precies.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 08:21

StalNollie schreef:

Een kinderpony is in mijn optiek niet hetzelfde als we gebruiken hem als levende fiets zonder gevoel?
Er moet dan altijd wel een ouder in de buurt zijn die in kan grijpen. De beginnende kindjes zouden sowieso niet met zweepje mogen rijden.
Bovendien was deze pony niet bedoeld voor kinderen.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 08:43

StalNollie schreef:

Als dat de definitie van een kinderpony moet zijn, dan zouden kinderen niet moeten rijden :=

Laat ze dan eerst maar op een Joker leren zitten/rijden voor ze op een levend wezen gaan zitten.

Tuurlijk moeten kinderpony's braaf zijn, maar ze hoeven niet alles te pikken. Zijn ook levende wezens...
Een kinderjuf hoeft toch ook niet alles te pikken van kinderen?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 08:59

Wel grappig dat ik vorig jaar iets zei over mijn pony die ergens op reageerde en hier de helft zei niet voor kinderen moet niet mogen blablaa en nu iedereen de andere kant kiest :D haha

De echte kinderpony's zeker die van nu moeten wel zo braaf zijn. En ja het blijven dieren maar dan moet je ze niet omschrijving als kinderpony

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 09:00

StalNollie schreef:
Wel grappig dat ik vorig jaar iets zei over mijn pony die ergens op reageerde en hier de helft zei niet voor kinderen moet niet mogen blablaa en nu iedereen de andere kant kiest :D haha

De echte kinderpony's zeker die van nu moeten wel zo braaf zijn. En ja het blijven dieren maar dan moet je ze niet omschrijving als kinderpony

Niks is zo veranderlijk als de mening van een bokker :+

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 09:03

Het ligt er nogal aan waar ze op reageren en hoe. Maar het gaat hier niet om een pony voor kinderen en geen pony die uit het niets zonder te waarschuwen iemand eraf gooit

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 09:21

Ineke2 schreef:
Vatzonlijk? Bijzonder woord. Sorry ik moet er even om grinniken :D

Ik zou gewoon nogmaals gaan kijken met je instructrice. Ga er heen met een open blik. Laat je instructrice er op rijden en dan jij nogmaals en bedenk dan of dit het paard voor je is of niet.

Kom uit buitenland, dus soms maak ik mijn eigen woorden :D

Mee eens met de rest. Als je hem echt leuk vindt, ga dan de tweede keer met iemand die alle gangen kan testen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 09:41

Ik heb dus de keuze gemaakt om een paard te kopen waar ik ook niet op durfde te galopperen, en dat is altijd een dingetje gebleven.
Paard is 2 maanden geleden verkocht omdat ik er geen vertrouwen in kreeg (medisch helemaal in orde).

Mijn advies:
Ga desnoods nog een keer heen en zelf mee galopperen of laat deze aan je voorbij gaan.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 10:02

Zelf op galopperen of je instructeur er op zetten.

Als iemand 5 maanden geleden amper kon rijden en geen of weinig begeleiding krijgt plus de bak niet altijd te gebruiken is , is het niet raar, dat degene het nu nog niet kan hoor.

Kinderpony: eerlijk moeten ze zijn. Maar niet alles hoeft geaccepteerd te worden.

Die van mij past sowieso erg goed op zichzelf op, dus daarmee is t kind wel veilig. Hij is erg snel, maar niet gek. Bokken / stijgeren/ bijten doet ie niet. Gewoon echt niet ( al heeft hij daar ook geen reden voor ).
Als er n kind per ongeluk een keer aan trekt of schopt, gebeurt er niets. Maar lomp gedrag vind ie gewoon echt niet tof. Zat n keer n kindje op die altijd op de manege reed. Om aan te draven gaf ze m toch een doodschop %) . Heel stom, ik had daar dus niet aan gedacht. Had m wel vast. Pony ging van schrik bijna zitten, maar deed verder niets. Heb haar toen dus uitgelegd dat hij dat echt niet gewend is.

Als je die los laat met een hard en continue schoppend kind, gok ik, dat hij gaat doen waar ze om vragen; lopen , dus.

Met mijn jongste is ie voorzichtig, met de oudste crosst ie hard door het bos.
Voor alles in: aan de hand, onder t zadel of voor de kar / naast de fiets. Verkleed. Alles leuk. Hoe groter de wedstrijd, hoe mooier. Hij vindt zichzelf ook echt erg goed.

Dat is voor mij de gouden kinderpony

Afbeelding

Lizenlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 11:38

Dit is geen kinderpony en het was ook geen kind wat haar voorreed. Ze staat geadverteerd als geschikt voor beginners/ herintreders. En echt, enkele hier hebben gezien hoe ze is voorgereden en die zullen beamen dat ze echt heel erg slecht voorgereden werd.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 11:46

Ik heb ook ooit een paard verkocht als geschikt voor beginners. Leuke ruin was dat, 12 jaar.

Doodnuchter buiten, super lief in de omgang, met rijden wat sensibel, maar heel eerlijk.

Die is ook een keer gereden door een 12-jarig meisje, wat hij heel braaf deed, totdat ze hem een rotschop verkocht om in galop te gaan, en hij nam een flinke sprong naar voren. Uitademen en hij was meteen weer kalm, en toen ze de hulp correct gaf, sprong hij keurig aan.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 12:07

Moet heel eerlijk zeggen dat wanneer ik een kijker zou hebben die niet alle gangen probeert, ik daar mijn dier ook niet aan zou verkopen. Juist om spanningen e.d. in de toekomst te voorkomen. Als de ruiter steeds verkeerde spanning heeft, komt mijn dier na x maanden weer op internet met een stempel niet geschikt. Nee, al kom je 10x rijden geen probleem. Maar ik wil wel zien hoe een ruiter communiceert met mijn paard en dingen oplost wanneer ze elkaar niet begrijpen.

Ik snap dat dit voor sommige mensen best een enorme drempel is op een vreemd paard, maar helaas komen paarden door angstige ruiters vaak weer terug in de handel en knappen ze daar echt niet van op.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 12:14

Padoertje schreef:
Moet heel eerlijk zeggen dat wanneer ik een kijker zou hebben die niet alle gangen probeert, ik daar mijn dier ook niet aan zou verkopen. Juist om spanningen e.d. in de toekomst te voorkomen. Als de ruiter steeds verkeerde spanning heeft, komt mijn dier na x maanden weer op internet met een stempel niet geschikt. Nee, al kom je 10x rijden geen probleem. Maar ik wil wel zien hoe een ruiter communiceert met mijn paard en dingen oplost wanneer ze elkaar niet begrijpen.

Ik snap dat dit voor sommige mensen best een enorme drempel is op een vreemd paard, maar helaas komen paarden door angstige ruiters vaak weer terug in de handel en knappen ze daar echt niet van op.

Wat jij aangeeft is mijn inziens zo belangrijk, maar in praktijk sta je nu voor een ‘beginnerspaard’ met nog 10 anderen in de rij en dan maak je als onzekere ruiter onder druk de verkeerde keuzes door de galopknop thuis te gaan onderzoeken.

De meeste verkopende partijen vinden dat in deze tijd helaas wel best. Weg = weg.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 12:22

StalNollie schreef:

Ligt eraan hoe, wat en waarom.
De pony waar het hier omgaat is bedoeld voor een volwassen ruiter.

Ik heb een New Forest pony gehad, een echte sport pony, meerdere keren Z2 dressuur geweest en Z springen.
Toch kon ik die pony een echte beginners pony noemen. Kleine kindjes konden met haar lopen, onder haar door, van haar af springen etc…
Ze hobbelde er rustig mee rond in de bak.
Maar niet onterecht meerdere keren slaan, dan ging je er op gepaste wijze af.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 13:31

Hier net een merrie verkocht die ook echt duidelijk liet blijken wie wel en wie niet hoor, bij proefrijden. Vertel me niks over merrie-gedrag, heb er meerdere gehad en nu weer 1 ;-)

Kijk als je het zelf allemaal verklaarbaar vind, wie ben ik dan he? Maar persoonlijk, als ik een paard ga kopen wil ik alle gangen zien èn zelf testen (al dan niet door iemand die met mij mee is) Dat is de tip die ik mee wilde geven. Je wilt er tenslotte alles mee kunnen doen straks.

xRivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 13:35

Morgen (opnieuw) klinische keuring. Wel op stal zelf en bij een andere dierenarts.

Hebben jullie ervaring met buigproeven bij jonge paarden (2 jaar)? :?

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 13:42

xRivaldo schreef:
Morgen (opnieuw) klinische keuring. Wel op stal zelf en bij een andere dierenarts.

Hebben jullie ervaring met buigproeven bij jonge paarden (2 jaar)? :?

Alleen bij een 2,5 jarige pony. Die was gelukkig erg braaf en de buigproeven gingen gewoon netjes. Ook geen bemerkingen.
Volgende week ook weer een klinische keuring bij een bijna 3-jarige.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 13:51

Charmaine schreef:
Hier net een merrie verkocht die ook echt duidelijk liet blijken wie wel en wie niet hoor, bij proefrijden. Vertel me niks over merrie-gedrag, heb er meerdere gehad en nu weer 1 ;-)

Kijk als je het zelf allemaal verklaarbaar vind, wie ben ik dan he? Maar persoonlijk, als ik een paard ga kopen wil ik alle gangen zien èn zelf testen (al dan niet door iemand die met mij mee is) Dat is de tip die ik mee wilde geven. Je wilt er tenslotte alles mee kunnen doen straks.

Ja precies. Mijn moeder galopeert ook niet op vreemde paarden. Op sommige die we uiteindelijk gekocht hebben heeft ze niet eens gedraafd. Maar ik heb wel altijd uitgebreid alle gangen getest, daarna mocht zij erop voor het gevoel.

Vandaar ook mijn tip om iemand mee te nemen die wel galopeert. Zodat je kan zien dat ze het wel doet en kan.