Avalanche schreef:Wat voor probleem er ook is met je paard, het is aan de mens om het op te lossen. Simpelweg omdat wij voor deze situatie kiezen, het paard niet.
Ik vind het ook mooi dat manubres "complex" ook tussen aanhalingstekens zet. Want die paarden zijn niet zo complex, ze hebben een mening en een persoonlijkheid, en ze hebben grenzen en tolereren niet alles.
Die grenzen niet respecteren is niet zozeer een kwestie van intelligentie, als wel respect.
Het vraagt intelligentie om te snappen hoe een paard in elkaar zit. Het vraagt respect en empathie om te erkennen dat dat paard een eigen persoonlijkheid is, die net zoveel recht heeft om gerespecteerd te worden zoals die is, als dat wij dat hebben.
Het vraagt enige nederigheid om te erkennen dat wij degene zijn die voor deze situatie hebben gekozen in de eerste plaats, en dat wij vaak onze eigen problemen veroorzaken.
Prachtig gezegd!!
En grappig dat jij de spreuk van Einstein noemt...die heb ik net vorige week gekocht op een metalen plaat. Ik ben namelijk bezig met een onderzoek over hoogsensitiviteit onder verpleegkundigen en deze spreuk stond ook in het boek wat ik las over het verschil in werking van een brein van een hoogsensitief persoon. Ik ben er inmiddels van overtuigd dat de "complexe" paarden vaak hoogsensitieve dieren zijn....net zo "complex" als hoogsensitieve mensen