[VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 00:34

Superfijn!

Zo hoort het ook! Als ze ook voldoende ruimte hebben komt het vast goed :j

Braaf is een subjectief begrip.
Voor sommige mensen moet een paard bijna hersendood zijn.
Maar ik mijn norm van braaf is anders al heb ik nu echt een braaf paard! Maar ook deze schrikt weleens en springt opzij of draait 180 graden om en trekt een sprint.
Maar daarna is ze weer oké en rustig , ze blijft er niet in hangen. Dat is dus braaf.
Tot nu toe geeft ze andere mensen, 3 stuks, ook een vertrouwend gevoel. Dat is fijn! Altijd handig als iemand anders er ook mee uit de voeten kan. Uiteindelijk weet je nóóit hoe het leven loopt.

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 00:52

Ava, wat jij omschrijft is reageren vanuit emotie, dat is weer anders dan wat ik bedoel.
Gevoel of ratio sluit beide niet uit dat je consequent bent of kunt beredeneren waarom iets gebeurd of dat je vanuit rust duidelijk kunt reageren op een manier die een paard begrijpt.

Ben het oneens dat gedrag observeren en dat begrijpen ratio is. Het kan ratio zijn, het kan ook gevoel zijn, het zijn twee verschillende manieren van besluiten die heel goed op hetzelfde punt uit kunnen komen, het verschil is hoe je op dat punt komt. Net zoals dat sommige mensen details nodig hebben en anderen juist het grote plaatje moeten kunnen zien baseren sommige mensen hun beslissingen meer op gevoel en anderen meer op ratio.
MBTI en dan Thinking of Feeling is daar de theoretische achtergrond van, maar dan dwalen we misschien te ver af.

Als ik naar mezelf kijk, ik heb gevoel nodig om een beslissing te nemen (seriously, besluiten ons huis te kopen ging denk ik sneller dan ik soms over doe om te besluiten wat ik wil eten).
Als ik iets rationeel ga benaderen (of als mijn emoties het overnemen -zeker als dat frustratie is-), dat is het moment dat ik die kleine signalen ga missen. Vertrouw ik mijn gevoel, dan vallen ze mij wel op.

Lastig om goed uit te leggen wat ik bedoel merk ik, ben normaal gesproken meer bezig met menselijke gedragspatronen dan met mens-paard interacties om het zo te zeggen en het is al laat ;-)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-22 01:14

fransje23 schreef:
Superfijn!

Zo hoort het ook! Als ze ook voldoende ruimte hebben komt het vast goed :j

Ja goed he <3 jullie hebben echt geen idee hoe blij ik hiermee ben :) zo goed voor haar dit, zo gezond <3

Roulette_ schreef:
Ben het oneens dat gedrag observeren en dat begrijpen ratio is. Het kan ratio zijn, het kan ook gevoel zijn, het zijn twee verschillende manieren van besluiten die heel goed op hetzelfde punt uit kunnen komen, het verschil is hoe je op dat punt komt. Net zoals dat sommige mensen details nodig hebben en anderen juist het grote plaatje moeten kunnen zien baseren sommige mensen hun beslissingen meer op gevoel en anderen meer op ratio.
MBTI en dan Thinking of Feeling is daar de theoretische achtergrond van, maar dan dwalen we misschien te ver af.

Helemaal niet, want super relevant voor dit topic :)

Drop your knowledge girl :)

Tijn8

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 09:43

Wat heerlijk dat ze het in de kudde mag gaan probereren!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 09:50

Ben blij voor jullie :D Heerlijk gewoon met je vriendjes samen zijn.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-22 12:20

Ja goed he?

Ik vind het heel bijzonder. Ze leek niets om andere paarden te geven, dat was niet zo, maar ze snapte het gewoon niet hoe het moest. Nu snapt ze het wel <3 en kan ze echt op een gezonde manier paard zijn :)

Hoe het ook verder gaat........ deze rehabilitatie is een succes.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 12:24

Ik denk dat als je helemaal in de knoop zit met jezelf, je ook nooit goed kunt omgaan met anderen. En wanneer de ene knoop loskomt blijkt de andere ook wat minder ingewikkeld.

Dat geld natuurlijk ook voor paarden

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-22 12:34

Dat denk ik ook.
En terugkijkend is het heel knap wat ze gedaan heeft. Ze slaat niet meer dicht bij een vraag, maar gaat puzzelen en zo is ze erachter gekomen dat ze best heel slim is.
"if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will believe its whole life it's stupid".

Tuurlijk kan Madammeke niet alles weten, dat geeft niks :) dan leggen we het gewoon uit :) en ze kan heel goed raadseltjes oplossen :)
Ze vlucht niet meer weg, maar gaat kijken. Stress en angst zijn geen onoverkomelijke obstakels meer. Ze kan omgaan met haar eigen emotie. En ze zal altijd een wat verlegen meisje blijven, maar ze weet nu al veel beter hoe alles moet :j

De laatste weken heeft ze een enorme groei doorgemaakt op sociaal gebied en haar mini paddock op het harde is een gouden greep geweest. Alle tijd om het zelf uit te vinden, op een leuke plek waar je lekker veel kan zien, veilig maar wel kunnen socializen en de ruimte om je terug te kunnen trekken.

Knappe Madammeke he :D

Last but not least: ze kan mij slaan met een zweepje :D

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 12:48

Er is ooit een onderzoek gedaan naar de mogelijkheden van paarden om te communiceren met mensen.

Paard in kwestie (verschillende paarden) was in een paddock gezet. Buiten bereik van het paard, maar wel zichtbaar, stond een emmer wortels. Het paard werd vervolgens geconfronteerd met een mens. Alle paarden slaagden er in om alle verschillende mensen duidelijk te maken waar de wortels stonden en dat ze toch echt wel een wortel wilden :D

Ik zal kijken of ik dat onderzoek nog ergens kan vinden online :-)

Edit: https://equusmagazine.com/behavior/hors ... ate-55253/
Laatst bijgewerkt door Apple op 08-02-22 12:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-22 12:49

Oh dat is leuk :D

Ik ben heel benieuwd idd :)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 12:51

Toegevoegd :D

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-22 12:59

Oh echt super cool :D Paarden zijn echt geweldig ook <3

Zeg, ik mis updates over het Jongetje :D het Meisje wilt graag meelezen :j

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 13:01

Wij zitten in onze winterslaap :+ maar misschien kan ik wel weer eens een leuk stukje schrijven :D

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-22 13:12

Winterslaap? >;)

Madammeke wilt inspiratie zegt ze :')

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 15:10

Avalanche schreef:
Wat voor probleem er ook is met je paard, het is aan de mens om het op te lossen. Simpelweg omdat wij voor deze situatie kiezen, het paard niet.
Ik vind het ook mooi dat manubres "complex" ook tussen aanhalingstekens zet. Want die paarden zijn niet zo complex, ze hebben een mening en een persoonlijkheid, en ze hebben grenzen en tolereren niet alles.
Die grenzen niet respecteren is niet zozeer een kwestie van intelligentie, als wel respect.

Het vraagt intelligentie om te snappen hoe een paard in elkaar zit. Het vraagt respect en empathie om te erkennen dat dat paard een eigen persoonlijkheid is, die net zoveel recht heeft om gerespecteerd te worden zoals die is, als dat wij dat hebben.
Het vraagt enige nederigheid om te erkennen dat wij degene zijn die voor deze situatie hebben gekozen in de eerste plaats, en dat wij vaak onze eigen problemen veroorzaken.

Prachtig gezegd!!

En grappig dat jij de spreuk van Einstein noemt...die heb ik net vorige week gekocht op een metalen plaat. Ik ben namelijk bezig met een onderzoek over hoogsensitiviteit onder verpleegkundigen en deze spreuk stond ook in het boek wat ik las over het verschil in werking van een brein van een hoogsensitief persoon. Ik ben er inmiddels van overtuigd dat de "complexe" paarden vaak hoogsensitieve dieren zijn....net zo "complex" als hoogsensitieve mensen :D

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 15:17

Super-madammeke {:} wat fijn dat ze nu ook beter met andere paarden overweg kan. Ik heb al vaker gemerkt dat paarden prima in staat zijn om vanaf een afstandje met elkaar te communiceren. Dan is zo'n centraal, veilig plekje als je madammeke hebt gegeven echt een aanrader om rustig met andere paarden te babbelen over de normen, waarden en regels die er gelden :j

Maar euh, don't judge a fish by its cover hoor:
https://www.standaard.be/cnt/dmf20220112_95424886

fensy79

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 00:35

Zo heb ff alle 54 bladzijdes gelezen hahha. Prachtig om te lezen hoe jullie samen werken.
Nu heb ik misschien een hele domme vraag hoor :? Mijn vriendin heeft een paard dat weeft. Kun je dat weven in de stal en soms op de wei ook verminderen/ombuigen?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-22 03:07

Dat ligt er een beetje aan, wat de oorzaak is. Ik zou sowieso een medisch onderzoek instellen.

Heel vaak komt weven voor uit stress. Je kan proberen de tijd in de box zo kort mogelijk te houden, paard zoveel mogelijk buiten in een stabiele groep. Verder kun je in de box zorgen dat het paard meer te doen heeft, heel veel tips daarvoor ook gegeven in het topic.
Ik doe niet aan symptoombestrijding, zoals weefrekken, luchtzuigbanden en al die zaken meer. Het middel is vaak erger dan de kwaal, en werkt stressverhogend.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 10:10

Heee avalanche, is het vandaag geen prachtige dag om een stukje op een lief paardenmeisje mee te liften *\o/*?

amazaballss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 11:46

Sintara schreef:
Heee avalanche, is het vandaag geen prachtige dag om een stukje op een lief paardenmeisje mee te liften *\o/*?

Jij haalt mij de woorden uit de mond! :)) <<)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-22 16:01

Vandaag is daar zeker een heel mooie dag voor, maar ik heb geen hulp vandaag.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 20:39

Hoe gaat het met het meisje vandaag? :D

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-22 21:21

Met haar heel goed. Ze heeft valentijn appels gekregen :D en ze is het mooiste paard ter wereld als je mij vraagt.

Verder ben ik chagerijnig. Als het mooi weer is heb ik geen hulp en als ik hulp heb is het pokkenweer >;)

Aaaarrrgghhh!!!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 21:24

Avalanche schreef:
Met haar heel goed. Ze heeft valentijn appels gekregen :D en ze is het mooiste paard ter wereld als je mij vraagt.

Verder ben ik chagerijnig. Als het mooi weer is heb ik geen hulp en als ik hulp heb is het pokkenweer >;)

Aaaarrrgghhh!!!

Sorry dat we je niet kunnen helpen :n Te ver weg inmiddels. Ik wil Cleo nog wel ff in levende lijve zien uiteraard. FF wachten op wat beter weer... {:}

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-22 21:37

Het gaat wel een dezer dagen gebeuren hoor. Ik wil erop. Ik vind dit echt zo frustrerend.....