Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vingino99

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 10:35

@_Olivia75 Wat een knapperd! Ben heel erg benieuwd hoe je les gaat zijn :)

_Olivia75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 10:47

Vingino99 schreef:
@_Olivia75 Wat een knapperd! Ben heel erg benieuwd hoe je les gaat zijn :)

Dank je wel. Ja ik ben ook zeer benieuwd. Het is erg nodig ook. Hij moet nog veel leren op dat gebied en ikzelf ook, dus samen op les maar. :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 11:08

Wat een mooierd! Is het een gevalletje " alle paarden zijn op 1 januari jarig dus deze is drie jaar" ?
Zelf zou ik zo'n grote Fries nog mooi laten staan tot in elk geval na de zomer.

_Olivia75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 12:46

opisop_shop schreef:
Wat een mooierd! Is het een gevalletje " alle paarden zijn op 1 januari jarig dus deze is drie jaar" ?
Zelf zou ik zo'n grote Fries nog mooi laten staan tot in elk geval na de zomer.

Ja inderdaad, zo'n gevalletje. Ik begrijp je hoor. Hij is inderdaad zeer vroeg zadelmak gemaakt.
In overleg met mijn instructrice blijf ik hem wel rijden, kwartiertje per keer en 2 a 3 keer per week. En dan in de zomer even een maand op het land laten staan. En dan na de zomer weer oppakken.

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 17:47

Jullie gaan weer als een speer zeg. Leuk om alle verhalen te lezen!

Vraagje: werken jullie eerst aan de verticale balans en rechtgerichtheid van het paard voordat je hem onder het zadel gaat beleren?

Hier gaat het prima. Doen het de laatste weken wat rustiger aan. Ik heb zelf weinig motivatie en volgens mij kan Mas ook wel wat rust gebruiken om alles wat te laten zakken. Ze heeft al zoveel geleerd. Van ontploffen om elke vraag naar meedenken en meebewegen. Heel blij mee!

Vandaag wel de zadelpasser langs laten komen. Dan kan ik haar ook rustig aan het zadel en beugels ed laten wennen. Ze gaf geen kik! Stoer paard.

Dit is m geworden:

Afbeelding

Ik heb hem alleen zelf niet kunnen testen, omdat ik natuurlijk niet kan rijden op Mascha. Hij lag goed op haar en dat is voor nu het belangrijkste.

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 19:15

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Qimm

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 19:26

Als het om eten gaat zijn ze best slim vaak

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 19:43

@liiesjjj: een keer wat rustiger aan doen is vaak juist alleen maar goed om even alles te kunnen verwerken!
Mooi zadel is het geworden! Lijkt mij lekker zitten.

Lady heb ik eerst aan de hand sterker en losser gemaakt voordat ik er op stapte.

@Nobel01: fijn dat je zichtbaar resultaat ziet van de osteopaat! En als het om voer gaat zijn ze inderdaad slim!

Volgende week woensdag komt de zadelmaker voor een nieuw zadel. Eindelijk! Kan niet wachten om eindelijk een dressuurzadel te hebben!

Fillis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 19:44

Liiesjjj schreef:
Jullie gaan weer als een speer zeg. Leuk om alle verhalen te lezen!

Vraagje: werken jullie eerst aan de verticale balans en rechtgerichtheid van het paard voordat je hem onder het zadel gaat beleren?

Ik wel :j Het plan is om eerst aan de hand te werken, vervolgens aan de longe, eventueel nog de lange teugel, en daarna pas denken aan erop te gaan. Scheelt ook weer met zadels passen, dan hebben ze alvast wat spieropbouw. Ruitermak maken ga ik denk ik ook doen met een barebackpad de eerste paar keer (vorige paard dat ik heb ingereden was na een paar ritjes onder de man alweer een boommaat verder gegroeid, dus dat hoop ik zo een beetje op te vangen := ) Ik wou er eigenlijk deze maand al mee beginnen, maar mijn paard heeft op het moment een hele korte aandachtsspanne. Dus ik wacht even tot hij iets volwassener is in het koppie. Tot die tijd hou ik het bij andere dingen.

Ben weer even het stationair target aan het opfrissen, zodat hij los kan staan met poetsen en straks ook met bekappen (doe ik zelf, hij staat een stuk rustiger en beter in evenwicht als hij los staat, dus dan zou dat ook beter moeten gaan lukken).

Afbeelding
Afbeelding
Hij zit nu midden in de verharing, zijn vacht ziet er echt slecht uit nu :') Hopelijk is hij snel z'n laatste wintervacht kwijt en glanst hij weer mooi.

N.a.v. dit topic ( [TI] Manen in een boog knippen? ) besloten dat bij die van mij z'n manen er ook af gaan. En ik neem direct maar zijn sokken en baard mee, aangezien er bij deze stal nogal wat teken zitten, en ik die au naturel niet zie zitten. Tondeuse is besteld, kunnen we daar ook mee gaan oefenen.

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 19:46

Die blik op de eerste foto :+

Fillis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 19:47

Debbie schreef:
Die blik op de eerste foto :+

:') Het is een muitertje ja :')

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 19:48

Ik wil eerst meer balans en kunnen longeren voordat ik echt in ga rijden. Misschien na de zomer als hij bijna 3.5 is dat ik keer op ga zitten. Teminste dat gevoel heb ik nu. Aangezien max een concentratie heeft van een goudvis.. hahah Wel merk ik dat hij tijdens het werk minde happig wordt. Nu uit zich het in schrapen en niet stil willen staan hah a

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 20:04

Die van mij snakt er echt naar om dingen te doen :+ Maar nog geen 3 dus voorlopig rustig aan.

Wou haar gister eens kennis laten maken met de grote roze voetbal.. En waar alle andere paarden meteen met grote ogen achter in hun stal stonden was mevrouw niet heel erg onder de indruk..

Eigenlijk is het maar vrij saai.. -O-

Ik ben bang dat het niet zo'n fanatieke voetballer als mijn andere paard gaat worden :')

Afbeelding

Afbeelding

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 20:30

Fijn Nobel, komt dan rustig aan vanzelf weer goed zo te lezen. Fijn dat de osteopaat ook wat eraan bij heeft kunnen dragen.

@laura: zo’n nieuw zadel is echt leuk hè, haha. Ben ook heel blij met die van mij. Alhoewel ik niet denk dat ik er heel veel plezier van ga hebben. Gok dat Mas er met een paar maanden weer uitgegroeid is. Maar boeiend, voor nu prima. Weet je al wat voor zadel je verder zoekt?

Ik merk dat ik het hele rechtrichten best lastig vind. Ook is Mas echt nog zwak in de bespiering. De zadelpasser zei ook als je had gezegd dat ze pas 3 was dan had ik je ook geloofd := ze word over 2 weken 4. Dus dan ga ik meteen twijfelen of ik het wel goed doe en de juiste dingen voer en ERROR :')

Maar goed, geduld is een schone zaak. Ik train ook niet gericht op spiermassa, misschien toch maar eens meer gaan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 20:52

Geduld is inderdaad een schone zaak! Toen ik Lady kocht was ze 3,5. Ze zag er (op haar grootte na) uit als een 2 jarige... nu met heel veel voer en rustig trainen en uiteraard ook genoeg liefde begint ze er wat beter uit te zien.

Ik heb aan de zadelmaker gevraagd voor een zadel wat goed aanpasbaar is aangezien Lady nog flink de breedte in zal gaan. Ze zou een aantal Wintec modellen en 1 Bates meenemen. Die kunnen eenvoudig aangepast worden.

Ik merk dat het nu echt lastig is om een rechte lijn te rijden. Ze reageert zo goed op mijn zit. Nadeel
Is dat ik al 5/6 jaar geen rijles meer heb gehad dus ik wist dat ik scheef zat. Lady ging uiteraard ook scheef lopen. Nu na 1 les merk ik al zoveel verbetering!

_activeme

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 21:21

@Liiesjjj mooi zadel! Ik heb heel veel aan de hand gewerkt, longeren en lange lijnen gedaan. Alano is ook heel explosief geweest bij elke nieuwe oefening die we deden. Maar door hem wat meer tijd te geven om alles te verwerken kan ik er nu (bijna) alle mee.

@Nobel01 wat fijn zeg.

@Fillis wat goed dat je eerst aan hand wilt werken. Ik kan je zegge dat ik een positieve ervaring hiermee heb. Alano is er zoveel fijner van geworden. Het werpt zelfs zijn vruchten af nu onder het zadel.

@Debbie Alano is vrij speels maar met een bal spelen vind hij ook saai haha.

_activeme

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 22:00

Gisteren aan de hand gewerkt. Meneer was met cirkelen lekker druk en fanatiek kreeg hem niet zo goed rustig :'). Wel half rondje rustig kunnen afsluiten. Travers en schouderbinnenwaarts ook even mee gepakt. Ook even de appuyementen mee gepakt. Zowel linker- als rechterhand. Rechterhand gaat super maar linkerhand weer niet. Helaas geen beeldmateriaal van ;(.

Vandaag voor de 3e keer los gereden. Wat ging dit goed. Stukjes op de hoefslag gestapt, voltes gereden, linker- en rechterhand gestapt. Voor nu is het allemaal nog een beetje slingerend hihi. Hij is nog wat onrustig met hoofd en mond in het begin maar na een tijdje zocht hij zelfs lekker mijn hand op <3.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 22:31

Dat ziet er super relax uit :D

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 22:43

Ja echt fijn relaxed zo

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 23:30

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt

EllivG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 09:52

@Liiesjjj: Ik werk inderdaad ook eerst aan rechtrichten en balans aan de hand. Nog niet echt het sterkste punt voor mijn merrie. Ook ben ik deze week spelenderwijs begonnen met het lange teugelen en dat pakt Feliz goed op. We kunnen al op de hoefslag stappen en halthouden en voorzichtig afwenden (daarna gaan we wel als een soort dronken piraten door de bak, maar goed het begin is er :') )

@_activeme: Wat fijn en relaxt! Ziet er goed uit

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 09:57

@activeme_ Hij loopt al mooi ontspannen bij :) Fijne stap om al zo los te kunnen rijden en wat te sturen!

Cheyenne0252

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 12:05

@Vingino99 Wat een knappie zo met z'n hoofdstel! Hij oefent vast voor als hij hem langer moet in houden :P En goedemorgen zeg, springt die merrie ruim.

@Blaze1994 hahah die is alvast zeilproof! altijd handig :D

@_Olivia75 Welkom! Heel gaaf paard heb je daar! Succes met hem :)

@Liiesjjj Wauw gaaf zadel! Welk merk is het? En hoe ging de afspraak, lukte dat een beetje met een onbeleerd paard (vraag ik omdat ik binnenkort ook de zadelmaker laat komen :P). ik train inderdaad ook eerst op de grond. Wij krijgen nu grondwerk en longeer lessen. Hierin pakken we rechtrichten, zijgangen en moeilijkheden in mijn dagelijkse omgang/training met haar mee.

@Nobel01 Fijn dat ze zo rustig staat en nu lekker kan eten via de voerstations! Je ziet echt een rustig paard nu :)

@Fillis Wat een lekker bekkie op die foto's haha, te schattig. Tof dat je het stilstaan en poetsen op deze manier oefent!

@_activeme ahh wat ziet dat er al lekker relaxt uit <3

----

Hier gaan we heel fijn momenteel! Vorige week echt weer begonnen met lessen sinds we zijn verhuisd. Ze had twee weekjes wat meer rust gehad en mocht zaterdag onder begeleiding weer aan de bak. We zijn even terug naar de basis gegaan en tips gekregen vanaf het moment van uit de paddock halen. Daarna wel door naar de bak en daar dmv grondwerk de ‘enge’ bak overwonnen, daarin al hele fijne stukken travers en schouderbinnen mee kunnen nemen. Tot slot meerdere malen het terrein over om samen stoer te worden.

De dag erna hebben we als oefening tegelijkertijd met een ander paard in de bak gewerkt en dat was even wennen, maar door het fijne grondwerk van de les de dag ervoor te herhalen had ik haar aandacht snel bij mij!

Deze week hebben we weer samen 'gespeeld' in de bak, ze wandelt en rent ondertussen de hele tijd achter me aan. Het is zo schattig en ik zie haar in zelfvertrouwen groeien! Gisteren hebben we weer getraind, dit keer zonder ander paard en zonder instructie in de bak. Ik moet zeggen dat het wel iets moeizamer ging maar door de fijne tips van de les kon ik wel veel meer met haar energie en zo had ik na een ietwat 'hoog in energie' start, daarna een relaxt paard in alle gangen en goede focus op mij. Toen we klaar waren nog even losgegooid en dan gaat ze meteen weer achter me aan lopen :')

Van de staleigenaar mag ze soms in de ochtend los naar de paddock lopen met de andere paarden, als ze dan ergens blijft hangen onderweg mag ze daar weleens blijven. Dan gaat staleigenaar rustig door met haar werk en loopt nena wat te struinen. Nou dat wilde ik ook weleens proberen want ik merkte wel dat ze daar veel zelfvertrouwen van krijgt. Van de week al kort geprobeerd, ging top! Gister mocht ze haar extra eten even los opeten, alleen na het eten bedacht dat ze het een top idee was om de mesthoop te verkennen.... dat is niet enkel een mesthoop maar ook een mestput.... ik een hardverzakking verder en zij een verplichte wasbeurt -O- Geen van ons beide vond het leuk :')

Oh en deze foto's wil ik hier ook graag even delen <3 een vriendin van mij was mee en die heeft meteen wat foto's gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 12:23

@ Liiesjj – Wij zijn nu inderdaad bezig met grondwerk om zijn balans te verbeteren. Ik wil dit eigenlijk ook goed bevestigd hebben voor ik erop ga. Ik merk nu namelijk dat hij in zijn onbalans nog aardig wat spanning kan opbouwen en dan vind ik het niet eerlijk om er dan ook nog eens op te gaan zitten.

Ziet er uit als een fijn zadel ook! Het verschilt ook zo per paard hoe snel ze ‘af’ zijn. Zou me daar niet te druk om maken. Gericht trainen op spiermassa kan zeker wel helpen, rug- en buikspieren zijn straks met rijden natuurlijk ook heel belangrijk.

@Nobel01 – Super fijn dat ze zo op haar plek is nu en alles goed doorkrijgt!

@Fillis – Wat een leuke oefening! Blijft hij lang zo staan? Misschien is dit voor ons ook wel een idee. Die van mij wordt zo snel ongeduldig, hoort natuurlijk gewoon bij de leeftijd maar als het helpt!

@Debbie – Zo leuk dat spelen met de bal.

@Activenne – Ziet er inderdaad super fijn uit! Al mooi ontspannen

@Cheyenne0252 - Wat een mooie foto's! Klinkt echt als een fijne plek waar je nu staat! Fijn dat het terug oppakken van het werk ook goed gaat. Mesthoop wilt de mijne ook wel eens verkennen maar dat mag hij niet van mij :+

Fillis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 12:53

@Cheyenne: Fijn dat het zo goed gaat! Prachtig koppie zit erop, sowieso een heel mooi paard!

Mooblie schreef:
@Fillis – Wat een leuke oefening! Blijft hij lang zo staan? Misschien is dit voor ons ook wel een idee. Die van mij wordt zo snel ongeduldig, hoort natuurlijk gewoon bij de leeftijd maar als het helpt!

Hangt van de dag af. De eerste keer oefenen na lange tijd was hij wat ongedurig, ben toen denk ik 10-15 minuten bezig geweest. Deze sessie was het zeker 20 minuten en hij had nog wel even verder gekund denk ik, hij was heel relaxt. Ben benieuwd of het de volgende keer ook weer zo goed gaat!