Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 14:02

Ieder doet het op zijn eigen manier en van anderen kun je ook leren hoe jij het niet wil als je die manier niet goed vind, dus dat kan ook nog positief uitpakken. :D
En elk paard is ook verschillend dus wat voor de ene prima werkt kan voor de andere een trauma opleveren.
Als je een voorzichtige aanpak prefereert betekent dat niet gelijk dat je een softie bent en niet consequent.
En als je je je paarden op een hardere manier aanpakt betekent dat ook niet direct dat je paard daar slecht op reageert, bij sommige paarden werkt dat, er zijn zoveel verschillende types.

Die topics die jij bedoelt Gimme_Joy, probeer ik bij uit de buurt te blijven, vooral ook door hoe de reacties zijn, dat vind ik vaak nog het ergst. :')

goldenarrow

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 14:09

Helemaal mee eens. Al vind ik dat soort topics altijd wel mooi. Dan pak ik de popcorn erbij en genieten maar :')

Vandaag is de eigenaresse van mijn trainingspaardje langsgeweest. Paardje staat hier nu 2 weken en gaat met sprongen vooruit. Ik longeer haar nu met hoofdstel en longeersingel. Eigenaresse was zeer tevreden. Blijkbaar focust het paard zich wel enorm op mij. Als ik even uit beeld was werd het paardje toch wat onrustig bij het poetsen. Ik merk daar normaal niet zoveel van, maar ik ben dan meestal ook niet uit beeld. Is wel positief ergens, want de eigenaresse wil graag een goede band opbouwen met het paardje, dus als dat met mij zo snel gaat gaat het hopelijk bij haar ook snel. En hopelijk helpt dat straks met het inrijden ook.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 14:28

fransje23 schreef:
Goed zeg van Joy!

Benzz schreef:
Dat is hier ook zo, ik geef een klap ter correctie en nooit uit onmacht of frustratie. En heb er ook zo vreselijk veel zadelmak gemaakt dat het allemaal een gewoonte is geworden. Over het algemeen heb ik die zweep na 1 keer nooit meer nodig.

Maar wat als die ene klap geen effect heeft? Geef je nog een klap maar dan harder? En weer geen reactie, nog een?
Of schakel je over op plan B? En wat is plan B dan?

Want over het algemeen is niet altijd :)

Daar is geen kant en klaar antwoord op, want dat lig geheel aan het paard en aan de wijze waarop deze reageert.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 14:40

goldenarrow schreef:
Helemaal mee eens. Al vind ik dat soort topics altijd wel mooi. Dan pak ik de popcorn erbij en genieten maar :')

Dat dan weer wel :D maar ik ben een beetje een ramptoerist soms :')

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 15:55

Benzz schreef:
fransje23 schreef:

Maar wat als die ene klap geen effect heeft? Geef je nog een klap maar dan harder? En weer geen reactie, nog een?
Of schakel je over op plan B? En wat is plan B dan?

Want over het algemeen is niet altijd :)

Daar is geen kant en klaar antwoord op, want dat lig geheel aan het paard en aan de wijze waarop deze reageert.

Paard reageert in ieder geval niet met datgene wat je wenst.
M.i. kom je dan op een kantelpunt van effectief corrigeren en frustratie en afreageren. Paard reageert niet goed op een klap, geef er nog een etc. En dan zou je door moeten "anders heeft het gewonnen".

Voor zo een situatie wil ik niet komen te staan want het levert nooit wat goeds op.

Leuk goldenarrow dat eigenaresse zo tevreden is, daar doe je het voor! :j

Sommige topics en reacties zijn erg. Nog erger is het dat mensen aan stalgenoten etc ook rare adviezen geven.
Ik ben overigens wel van discussie (valt vast niet op := ) Denk dat discusseren ook leerzaam is zeker je je dingen van meerdere kanten, vanuit een ander perspectief, gaat bekijken.
Dat kan ook op Bokt want er is variatie genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 16:20

De eerste oortjes foto's van Joy *\%/*
Afbeelding

Afbeelding

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-19 16:51

Wooohoooo! *\o/* _/-\o_ +:)+

Onze Joytjes gaan als een speer! :D

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 16:56

Wat goed! Geniet ervan :D

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 17:07

Ahhhhh zo tof!!

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 17:15

Oortjeessss!!! *\o/*
Leuk he? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 17:48

Zelfs 3 pasjes gedraaft. Hij schrok er zelf van _O- . Maar wel heel trots. Gimme_Joy, het ligt vast aan de naam.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 17:54

fransje23 schreef:
Paard reageert in ieder geval niet met datgene wat je wenst

Ik ben vrij pragmatisch in die dingen, als het paard niet reageert met wat ik wil, vermoed ik dat ik of de juiste vraag niet heb gesteld, of de vraag niet juist heb gesteld. Ik ben niet zo van het 'dom doorgaan'. En dat bedoel ik niet beledigend, maar ik denk dat je dan op zoek moet naar de benadering die wel werkt.

Ik heb eens een vrij eigenwijze Haflinger onder het zadel gehad, die zich weinig aantrok van correcties. Hij reageerde wel heel goed op positieve woorden. Ook afwisseling werkte daar heel goed. Ik heb dus mijn zweep aan de kant gegooid, ben er zonder sporen en zweep terug op gestapt en heel prettig gereden, en paard was bijzonder vrolijk. Al bleef hij wat ondeugend.

Mijn merries reageren heel goed op voedselbeloningen, al zou ik die zeker neit bij elk paard aanbevelen, ze kunnen er ook vervelend en drammerig van worden. Bij sommige paarden moet je corrigeren, bij andere negeer je beter het negatieve gedrag, anders ontstaat er een strijd. Bij mijn merrie is het handig gewoon kalm te blijven als ze heet en druk wordt en er niet in mee te gaan, dan kalmeert ze vrij snel ook weer.
fransje23 schreef:
M.i. kom je dan op een kantelpunt van effectief corrigeren en frustratie en afreageren. Paard reageert niet goed op een klap, geef er nog een etc. En dan zou je door moeten "anders heeft het gewonnen".

Dit dus :j en ook ik wil gewoon niet naar dat punt toe. Ik wil die hele competitie niet aan.
fransje23 schreef:
Denk dat discusseren ook leerzaam is zeker je je dingen van meerdere kanten, vanuit een ander perspectief, gaat bekijken.

Mij heeft het alleszins erg geholpen. Er leiden meerdere wegen naar Rome, en ik ben uiteindelijk gewoon een pragmatisch mens. Ik ga op zoek naar wat werkt, en dat kunnen heel verschillende dingen zijn. Uitgangspunt is bij mij voorkomen dat het verzandt in winnen of verliezen, want op dat punt ben je niet meer een team met je paard, maar sta je tegenover elkaar, en ik ben het met je eens, Fransje, dat dat nooit goed eindigt.

belletjhee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 18:24

Zo ik kom ook weer even binnen vallen. Terug van weggeweest. Leuke discussie is hier gaande! Ben het met veel van jullie eens. Heb ook voor dit struikelblok gestaan en uiteindelijk een manier gevonden om met Murphy om te gaan wat heel ver uit mijn comfortzone lag. Maar ja ik ben ook tegen het punt opgelopen dat ik het niet meer wist, en hij ook niet. De samenwerking was weg, het plezier ook. Toen naar een andere methode opzoek gegaan en tjee wat heeft ons dat goed geholpen! En nee, ik ben het niet eens dat het scheelt of het paard bij je geboren is of niet. Ik denk dat het puur karakter is waar je op in moet spelen en kijken welke manier het beste past.

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 19:03

Idd interessante discussie, ik loop met mijn eigen merrie tegen wel wat dominantie issues aan. Ik les nu bij Alice van Versatile Horse training en het zit ook wel echt in je of niet hoor. Bv longeren is bij mij best wel een lastig iets, zij heeft net de lijn vast en hop ze liep. T is ook echt een feeling/ervaring ding volgens mij.
Vind dat knap dat veel mensen dat van nature hebben! Snap wel dat beleren bij iemand met die feeling echt een eitje is.

Wij hebben vandaag weer gehangen en wat stappen, morgen wss beentje er over :D Daarna lekker 2u 11km door het bos gestruind met het mooie weer. Apple is meteen mountainbikermak :') De eerste langs achteren moest ze even voor draaien, maar als er 40 langskomen... Dan kennen ze het wel :P Paardenkind kreeg koeien, véél fietsers en wandelaars, paarden, kinderen in Kabouterbos,... Leerzaam wandelingetje!

belletjhee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 20:16

Altijd leuk zo lekker wandelen! Ik moet met wandelen weee even de moed bij elkaar schrapen. Murphy is m de laatste keer gepeerd. Gisteren wel even een mijlpaal. Voor t eerst gehangen en een rondje gestapt! Murph gaf geen krimp. Stoere pony!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 20:24

Orchidee14 schreef:
De eerste oortjes foto's van Joy *\%/*
[ [url=m/LFmb5U.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/2D0fxm.jpg]Afbeelding[/url] ]

Super!! *\o/*

Heerlijk weer om te wandelen!
En ze leren idd veel.

Wij hadden vandaag een feestje! :))

WTF krijg ik nu te eten??

Afbeelding

Dikke kus

Afbeelding

Hangoorpaard

Afbeelding

Zosja partyanimal

Afbeelding

Gimli kan ook een truc.. :')

Afbeelding

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 20:26

belletjhee schreef:
Altijd leuk zo lekker wandelen! Ik moet met wandelen weee even de moed bij elkaar schrapen. Murphy is m de laatste keer gepeerd. Gisteren wel even een mijlpaal. Voor t eerst gehangen en een rondje gestapt! Murph gaf geen krimp. Stoere pony!

Dan ben je meestal wel even op je hoede ja, niemand die even wil meelopen?
Wij hebben natuurlijk de luxe dat we het makke meelooppaard in mijn dominant gevalletje hebben he. Dan doen ze vaak al geen te gekke dingen.

Leuk al dat rondhangen *\o/*

Hihi lollige foto's ^^

Danuah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 20:39

Whoeeee hier de eerste oortjes foto van Woolz!
Van de week heeft ze iemand op haar rug gehad, ongeveer een minuutje. Gisteren ben ik zelf opgestapt, wat dus haar tweede keer was. Gelijk een stukje het bos in gegaan!

*ik ben me er bewust van dat het halster erg laag zit. Maatje kleiner is onderweg, deze is iets te groot. :o

Afbeelding
Afbeelding

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 21:14

Wat tof eerste oortjesfoto's van Joy en Woolz! *\o/* *\o/*

Joya en ik heb weer lekker gewandeld en zij mocht grazen terwijl ik k9ffie dronk in de zon {:}
Wat een heerlijke dag!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 21:15

O ja, gefeliciteerd MirandaFuego! Grappige foto's!

belletjhee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 21:22

Hoppit schreef:
belletjhee schreef:

Dan ben je meestal wel even op je hoede ja, niemand die even wil meelopen?
Wij hebben natuurlijk de luxe dat we het makke meelooppaard in mijn dominant gevalletje hebben he. Dan doen ze vaak al geen te gekke dingen.

Leuk al dat rondhangen *\o/*

Hihi lollige foto's ^^

Ja laatste keer ook braaf paard mee, maar dat mocht niet baten. Murph die kan niet zo goed tegen veel prikkels nog en helaaaaas rent hij dus weg wanneer het teveel wordt. Dit heeft hij ook heel lang in de bak gedaan maar met veel ontspanningsoefeningen is dit 100 x minder dan dat t was. Gelukkig is hij goed opgevangen door een aantal wandelaars en aan een boom geknupt :+ we waren redelijk vlakbij huis dus daar was hij ook naar onderweg. Hij is dan ook gewoon niet te houden, hij springt gewoon weg.. maarja binnenkort weer even een nieuwe poging met dit lekkere weer. Het was ook gewoon een samenkomst van verschillende omstandigheden. Koud weer, drukte met wandelaars en een ei wat dwars zat :') het erge is.... dat ik er bijna niet eens meer van opkijk. Ik had ook rustig mn moeder gebeld van "he Murphy komt jouwkant op, vang je m even op" haha. Maar hij was gelukkig al opgevangen, we wonen nogal langs een drukke weg dus dat is niet zo een fijn idee...

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 21:59

Wat tof iedereen dr op! Nu nog in draf ipv dr'af :D

En hieper de piep HOERA Malik 3 jaar. <3 Y)(^) :)F

Afbeelding
Ik kan niet achterblijven natuurlijk. :j We hebben zelfs een rondje door de bak gestapt *\%/*

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 22:00

*\o/* *\o/* *\o/*

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 22:36

Super met Woolz! *\o/*
Je kan het halster toch gewoon korter knopen, volgens mij is de maat best goed!?

Fransje heerlijk hoor genieten van het weer!

Murphy kan al alleen op stap! :D :')

Jééjh goedzo Joepie!

Vandaag was wel een goeie dag zeg hier! :D

Bedankt voor de felicitaties!
Morgen ga ik hem gelijk ook maar inrijden! :P

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 22:57

Gefeliciteerd aan de jarige! :D Dat zag eruit als een heus feestje! :wow:

Danuah: Jaaaa, nog meer oortjes! *\o/* Begrijp ik het nu goed dat er voor de 2e keer iemand op zat en jullie meteen het bos in gegaan zij? :oo Knap hoor als dat zo is, zadelmak geboren? :D
Volgens mij kan je het touwhalster ook nog een stuk korter knopen hoor.

Isabel_k: Mijn eerste drafje heb ik al achter de rug, al is daar geen beeldmateriaal van. }>
Ja Joep! *\o/* Leuke foto! En gestapt! Nu op naar draf... <<)