fransje23 schreef:Paard reageert in ieder geval niet met datgene wat je wenst
Ik ben vrij pragmatisch in die dingen, als het paard niet reageert met wat ik wil, vermoed ik dat ik of de juiste vraag niet heb gesteld, of de vraag niet juist heb gesteld. Ik ben niet zo van het 'dom doorgaan'. En dat bedoel ik niet beledigend, maar ik denk dat je dan op zoek moet naar de benadering die wel werkt.
Ik heb eens een vrij eigenwijze Haflinger onder het zadel gehad, die zich weinig aantrok van correcties. Hij reageerde wel heel goed op positieve woorden. Ook afwisseling werkte daar heel goed. Ik heb dus mijn zweep aan de kant gegooid, ben er zonder sporen en zweep terug op gestapt en heel prettig gereden, en paard was bijzonder vrolijk. Al bleef hij wat ondeugend.
Mijn merries reageren heel goed op voedselbeloningen, al zou ik die zeker neit bij elk paard aanbevelen, ze kunnen er ook vervelend en drammerig van worden. Bij sommige paarden moet je corrigeren, bij andere negeer je beter het negatieve gedrag, anders ontstaat er een strijd. Bij mijn merrie is het handig gewoon kalm te blijven als ze heet en druk wordt en er niet in mee te gaan, dan kalmeert ze vrij snel ook weer.
fransje23 schreef:M.i. kom je dan op een kantelpunt van effectief corrigeren en frustratie en afreageren. Paard reageert niet goed op een klap, geef er nog een etc. En dan zou je door moeten "anders heeft het gewonnen".
Dit dus
en ook ik wil gewoon niet naar dat punt toe. Ik wil die hele competitie niet aan.
fransje23 schreef:Denk dat discusseren ook leerzaam is zeker je je dingen van meerdere kanten, vanuit een ander perspectief, gaat bekijken.
Mij heeft het alleszins erg geholpen. Er leiden meerdere wegen naar Rome, en ik ben uiteindelijk gewoon een pragmatisch mens. Ik ga op zoek naar wat werkt, en dat kunnen heel verschillende dingen zijn. Uitgangspunt is bij mij voorkomen dat het verzandt in winnen of verliezen, want op dat punt ben je niet meer een team met je paard, maar sta je tegenover elkaar, en ik ben het met je eens, Fransje, dat dat nooit goed eindigt.