Veulen 2015 hoe doe jij het

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 21:14

KittyDylan schreef:
Misschien even YouTube proberen?

Fflur word pas gekapt als het nodig is. Woensdag komt die wel volgens mij maar voor de pensionponies.

Haha Druppie, ligt die anders nooit dan?

Jawel vast wel maar ik zie hem niet vaak liggen en dit keer lag hij heel raar :') leek wel dood :+

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 22:29

Hallo allemaal! Ik ben er ook weer eens :wave:

Wat een leuke foto's allemaal. Wat groeien ze hard hé?! Valt het jullie ook op dat ze in
de zomer niet onwijs groeide maar vanaf september/oktober opeens een groeispurt hadden?
Hier was dat echt het geval.

Lars is vandaag toevallig weer bij de smid geweest. Was de 3e keer voor hem. Het ging goed.
Hij vindt het allemaal wel spannend en raar maar hij doet niet heel gek. Beetje weglopen..
Af en toe hangen enzo maar goed hij moet dat nog leren, de hoefsmid is geduldig en het went
heus een keer. Ik ben wel van mening; hoe jongen hoe beter... Ze leren er alleen maar van.

Zijn halster paste trouwens nog maar net.. Hihi is is bijna z'n pony maat ontgroeid :):)

@Druppie; WoW schrikken!! Heb dat ook weleens meegemaakt en dan maakt je hart even een sprongetje hé :=

Miesjex

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 22:56

Hij heeft er geen last van, en kan later gewoon bereden worden hoor.
In de draf en gallon zie je er trouwens niets meer van.
Op het filmpje was het trouwens wel erg, maar denk mede doordat hij op bevroren gras liep.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 09:47

Puzzle groeit niet meer veel in de hoogte denk ik.
En hij is gelukkig ook weet wat kilo's kwijt. Nog aan de stevige kant maar niet meer zo erg als een paar weken terug.
Scheelt ook wel dat het land echt kaal is.
En ik ze naast hooi ook stro voer.
Zondag had ik mijn grote hooinet met hooi gevuld en de 2 kleine met stro.
Gister na werk ging ik even kijken, het hooi was op maar het stro nog niet. :))
Ze hebben een duidelijke voorkeur.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-16 11:10

Jeetje wat gaan jullie snel in eens.

Met Rosie gaat het goed. Ik heb haar gisteren niet meer horen hoesten en ook geen snot meer gezien. Pfff gelukkig maar.
Ik heb de paarden zaterdag ontwormd en Rosie had weer spoelwormen. Van het zomer ook al. Heb toen wel 3 kuren moeten geven om er vanaf te zijn, maar ze zijn er weer. Ik weet even niet of het verstandig is om weer te herhalen. De dieren arts wilde de vorige keer ook niet herhalen. Heb ik toen wel gedaan. Maar nu al weer??

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 13:40

Mooi dat het met Rosie weer goed gaat.

Hier gaat het met Jorie ook prima. Hij mest inmiddels lekker stevig. Alleen ik krab nu dagelijks even zijn hoeven uit. Zijn stralen zijn naar mijn zin heel slecht en er moet ook weer een eindje van zijn hoeven af.
Jorie groeit verder ook niet meer denk ik.

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 15:02

Kane moet eigenlijk geheel zijn apktje nog hebben.
Hoefsmid, wormenkuur, enting.. ook merk ik dat hij wat moeilijk eet dus tandarts moet ook even komen.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 15:42

Hier komt de tandarts pas als ze beleerd gaan worden.
Nog niet meegemaakt dat er al wat gedaan moest worden aan de tanden van zo'n jonkie.
Wellicht de dierenarts vragen even in de mond te kijken als ze er toch is voor de enting?

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 15:52

Ik heb wel eerder gehoord dat zo'n jong paard er last van kan hebben. Vriendin van mij haar jonge paardje heeft het ook gehad. Als hij aan het eten is valt alles uit zijn mond.. lijkt wel alsof er iets niet helemaal goed is..

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 16:05

Miesjex schreef:
Klopt hoor hij heeft hanetred helaas, maar dat wist ik ook toen ik hem kocht hoor. Hij zou naar de slacht gaan hiervoor.

Wat goed dat je hem toch een kans geeft. Ik had het niet gedaan denk ik.
Als er bij Kane eten uit z'n mond valt lijkt me dat er wel wat mis is inderdaad. Vervelend. Je hebt wel een projectje gekocht.

Fijn dat Rosie niet meer snottert! Best snel weggegaan alleen van de wormen is minder. Die zijn wel erg hardnekkig zeg. Zijn ze niet resistent ofzo?

Super dat Jorie weer normaal mest! Hoe zien de stralen er bij jou uit? Is er ook een stuk uit of alleen zacht? Die van Jaro zijn ook zacht en bij een hoef is er ook een heel stuk weg.

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 16:13

Ilayla, Ik heb hem van een kennis gekocht, die fokte zelf en heeft hem ook zelf gefokt. Toen ik hem als veulen gezien heb was ik al weg van hem maar wisten we uiteraard niet dat hij hanetred heeft.
twee weken geleden belde ze me op dat hij het heeft en hem naar de slacht zou brengen.
Dit vind ik niet eerlijk, hij heeft er geen last van en kan pirma gereden worden. Echt de dressuursport ( waar hij voor gefokt is ) gaat hij nooit hoog in komen. Zelf hoeft dat voor mij ook niet, en wil ik hem straks lekker naar huis toe halen en daar lekker van hem genieten en lekkere buitenritten maken.

We moeten straks zoiezo een paar erbij hebben als hij naar huis toe komt, en heel misschien kopen we er dan wel eens eentje bij waar ik wel echt de sport mee in kan. En verder wil ik gewoon heel erg veel van hem genieten.

Projectje is het zeker, eigenlijk is hij gewoon een beetje verwaarloosd door haar. Zo ontzettend jammer, want het is zo mooi en lief paard.

Lamarxhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 16:59

Jammer dat Kane zo'n rot start heeft gehad maar wie weet hoe ver die nog komt! Vind ook geweldig dat je hem die kans geeft.
Alles blijft een risico met paarden, zeker met een veulen aanschaffen,dus wat dat betreft is niemand zeker in de sport oid. Ik moet ook maar zien waar Lamar zn talenten liggen en het scheelt dat ik alles leuk vind en open voor sta.
Tandarts komt hier pas met 3 jaar geloof ik tenzij hij eerder klachten krijgt uiteraard.

Eindelijk weer normaal mest voor Jorie wat was nu uiteindelijk de oplossing?

Fijn dat Roos niet meer snottert, wel balen van de wormen.. misschien toch voor Hh om
er zeker van te zijn dat ze echt allemaal weg zijn?

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-16 17:42

Ik moet zo wie zo 6 weken wachten met deze kuur die ze nu heeft gehad. De vorige keer kwamen er geen wormen meer na de derde kuur. Dus ze was er toen wel af.

Rosie heeft ook een tijdje slecht gegeten. Duurde niet al te lang. Ze had toen waarschijnlijk last van haar tanden.

Rosie mag de volgende keer dat de hoefsmid komt ook gedaan worden. Het was tot nu toe niet nodig geweest. Ze is met 5 maanden bij de oude eigenaar gedaan en bij mij was het nog niet nodig. Nu staan ze bij mij ook op gedeeltelijke verharding en dat scheelt.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 00:38

Heb alles bijgelezen maar ben even te moe om op iedereen te reageren, Topic ging echt snel in 1 keer :j

Volgens mij komt er tot het derde levensjaar ieder jaar een kies door dus kan best dat ze daar even slecht van eten.

Annikoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 16:34

@Miesjex: Wat fijn dat het zo snel beter met hem gaat! En wat goed dat jij zo'n paard een tweede kans geeft! Het komt vast helemaal goed met hem :) Misschien heeft hij gewoon last van het wisselen van zijn melktanden? Kan idd geen kwaad om even naar te laten kijken.

@Renske_W: Wat goed dat Puzzle al een beetje minder rond wordt, als ik paard was zou ik ook hooi boven stro verkiezen :+

@Kvulden: fijn dat het beter gaat met Rosie! Ik zag vandaag ook bij Jack dat hij aan 1 kant een snotje had, ook eventjes in de gaten houden dus..

Ik ben vanmiddag weer bij Jack geweest en het was deze keer compleet anders dan de vorige keer. Meneer wilde alleen maar aandacht en knuffelen :) Hij liep mij steeds achterna en wilde lekker gekriebeld worden. Ik heb hem ook geborsteld en toen bleef hij gewoon rustig in de wei staan zonder iets te doen. (de vorige keren was ik hem al lopend aan het borstelen terwijl hij aan het grazen was :') ) Dus wellicht een kleine vooruitgang! En misschien vindt hij mij stiekem wel lief.. :+

Ik wil hem ook graag leren een voetje geven, iemand tips hoe je daar het beste mee kunt beginnen?
Ik heb ook weer een paar foto's gemaakt, ik wilde een nieuw ITP topic aanmaken. Ik zal straks een linkje plaatsen voor degenen die dat leuk vinden :j

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-16 16:48

Kun je al helemaal zijn been aanraken tot de hoef? Anders zou ik eerst wat hulp middelen gebruiken.

Rosie vond de voorbenen prima maar met het achterbeen gaf ze steeds een behoorlijke reactie. En dat vond ik wel eng. Dus had ik een stok soort bezem steel, maar iets korter en daar had ik een zakdoek aan. Daar hem ik haar overal op haar lijf mee aangeraakt. Voor al goed denken aan links en rechts. Daarna kun je dat mooi vervangen door je hand. Nog niks optillen. Als dat goed gaat kun je proberen zijn voetje te tillen. Voor gaat vaak makkelijker als achter. Hoeft niet te hoog dat komt later wel. Rosie maakte achter dan toch een soort trap beweging. Ik heb toen een halster touw achter langs haar been gedaan zo laag mogelijk. Zo kon ik op veilige afstand blijven. Iets aan het touw trekken en haar voet tillen. Ook niet te hoog. Gewoon om aan de beweging en de vraag te wennen. De stappen allemaal niet te snel nemen. Gaat het goed de volgende keer een stap erbij. Willen ze de voet niet opbeuren. Dan kun je ze ook heel iets uit evenwicht drukken. En als ze bij de eerste keren ook maar iets een beweging maken is het voldoende. Zeg maar net als leren wijken voor druk. Succes!

Annikoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 17:23

Thanks voor de tips! Dat ga ik idd proberen! volgens mij vind hij aan zijn benen zitten geen probleem, in ieder geval niet tot boven de knie zegmaar, maar ik wil het nooit te ver pushen :) Ik zal de volgende keer eens proberen hoe ver ik kan aanraken :j

Hier het beloofde topic van mijn puppypaard <3

[ITP] Jack, mijn muildier look-a-like!

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 17:32

@Ilayla, ze stinken, zijn zacht en vervellen heel erg veel, daarom onderhoud ik ze nu beter. Hopelijk gaat het over zodra hun stal betegeld en af is.

noor14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 19:14

Dex had vandaag ook knuffelzin Haha.
Normaal houdt hij daar niet zo van.

Hier nog de foto van de vierkleurige kudde :D
Afbeelding
Afbeelding

Geen geweldige foto, ze bleven steeds achter me aan lopen :p
Dex is echt nog een slungel tegenover die andere 2.

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 20:46

Wat leuk al die knuffels vandaag.
Kane kon ik vandaag helemaal niks mee!
Liet zich niet vangen uit de paddock... Uiteindelijk hek maar open gezet en liep zo mak achter me aan zijn stal in... Maar ook in stal kreeg ik hem niet te pakken.. Elke keer zijn kont naar je toe draaien en als je hem bijna hebt dan begint hij te stijgeren :( Echt even een down dagje dus..
Gister hem alleen buiten gezet verder niets met hem gedaan, staleigenaar heeft hem weer binnen gehaald en vanmorgen buiten gezet... Lastig dat hij vandaag zo was _-:( _-:(

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-16 20:51

Oh wat een duiveltjes kunnen het ook zijn soms. Morgen weer een dag.

biancalaylo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 23:06

Iedereen kreeg knuffels. En mijne was een partij chagerijnig net hahahaha. Afbeelding

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 23:44

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 12:21

@Miesjex Mooi verhaal! Kan denk ik alleen maar beter worden met zo'n start. Gaat de volgende keer vast weer beter met z'n angst.

@Annikoe Leuk dat Jack de laatste keer wel knuffelig was. Ze kunnen zo snel omslaan soms.
Over het voetje geven Ik weet niet wat de beste manier is, maar als je z'n benen gewoon kunt aanraken dan kun je volgens mij gewoon zijn voet oppakken en als hij braaf is weer rustig neerzetten. Alles zo kort mogelijk. Jaro kende alleen voorhoefjes optillen, ik heb bij de achterbenen gewoon zijn achterbeen opgepakt en weer neergezet toen hij ophield met trappen :') Wel opletten dat je dicht langs zijn lijf staat niet erachter.

@Fennadev Dat klinkt niet fijn. Is het rotstraal? Volgens mij stinken die van Jaro nog niet, maar ik ga daar eens aan ruiken vanmiddag :+

@Noor14 Leuk zo'n kleurige kudde. Zijn ze goed gewend aan elkaar?

@biancalaylo Hooi moet je gewoon beschermen, anders eet jij of iemand anders het nog op :Y)

@KittyDylan Fflur is zo ontzettend schattig. Die zou ik echt de hele dag plat willen knuffelen :o

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 14:34