Een nieuw paard kopen Deel IX

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 09:12

Alane schreef:
Wat is afgekeurd?
Ik bedoel wanneer praat je over afgekeurd zijn? Ik vind het altijd apart te lezen, maar zijn er wel DA's die paarden afkeuren?

Nee. Een paard wordt feitelijk gezien nooit afgekeurd maar er wordt een negatief aankoopadvies gegeven.
Precies daarom ben ik ook van mening dat je als verkoper nooit de kosten moet betalen van een negatief aankoopadvies. Je weet immers niet welke vraag de koper bij z'n dierenarts neerlegd.
Daarnaast is elk paard zodanig te keuren dat je een negatief aankoopadvies kunt geven.

Als verkoper wil ik niet opdraaien voor de onkunde van een potentiele koper!

Alane

Re: Een nieuw paard kopen Deel IX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 09:19

en ik zie me al rijden, van de ene kant van Nederland naar de andere kant van Nederland naar een DA van keuze. behalve de brandstofkosten en de tijd dan ook nog eens de DA kosten betalen omdat men hem niet geschikt acht...

Keuren mag, maar kosten koper.
De onze wordt klinisch gekeurd, mocht daar wat aan het licht komen dat foto's noodzakelijk maakt, dan laat ik dat doen.
Paard zit in een prijsklasse dat klinisch volstaat om het paard eventueel te verzekeren. En dat zal niet voor niets wezen dat een verzekering dat voldoende vindt, denk ik dan maar.

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 09:25

Hangt het er ook niet vanaf wat er net mis is?
Stel dat je een paard aanbied te koop, nooit wat gehad maar op de foto blijkt die ineens toch vol artrose te zitten ... (volgens mij niet realistisch, maar ze zeggen toch wel eens dat paarden ergens doorheen lopen). Wat doe je op zo'n moment? Of je paard reageerd op een ataxie test ... Weet ik het, dingen die je misschien echt gewoon gemist hebt. Dit is anders dan gewoon maar een 2tje ofzo op een of ander gewricht denk ik. Neen?

Hier op de markt staat een blauwbonte hengst ... *pennydroompjes*

HxSunlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 09:26

Hooi allemaal! :)

ik zoek ook een nieuw paardje
Het liefst een Fjord of Haflinger!
Ik zoek niet een hele grote fjord of haflinger!

Ik zoek een 3 jarige of 4 jarige onbeleerd.
waarmee ik samen met me zus kan gaan beleren!

Owja geslacht mag merrie en ruin zijn ;)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 09:29

Niet goedgekeurd paard terwijl de verkoper van niets weet: Ja dat kan gebeuren natuurlijk.
Maar als je dat soort verrassingen wilt uitsluiten en je wilt je paard duurder dan 4.500 euro verkopen, dan is het daarom ook verstandig om vooraf te laten keuren. Op XR zijn ze goed of niet. Het adviesgedeelte gaat meer over de klinische keuring, die kun je dan altijd nog samen met de koper laten verrichten.

Als ik mijn paard verkoop aan een koper uit Brabant, dan reis ik niet met paard af naar Brabant opdat de koper dan zijn eigen DA kan laten keuren :nn Kopers zoeken maar een leuke DA bij mij in de buurt op :D

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 09:36

Dees schreef:
Niet goedgekeurd paard terwijl de verkoper van niets weet: Ja dat kan gebeuren natuurlijk.
Maar als je dat soort verrassingen wilt uitsluiten en je wilt je paard duurder dan 4.500 euro verkopen, dan is het daarom ook verstandig om vooraf te laten keuren. Op XR zijn ze goed of niet. Het adviesgedeelte gaat meer over de klinische keuring, die kun je dan altijd nog samen met de koper laten verrichten.

Als ik mijn paard verkoop aan een koper uit Brabant, dan reis ik niet met paard af naar Brabant opdat de koper dan zijn eigen DA kan laten keuren :nn Kopers zoeken maar een leuke DA bij mij in de buurt op :D

Dat lijkt mij logisch idd. Wij hebben altijd DA's gezocht bij paard in de buurt. Kwestie van verzekering opbellen welke kliniek er in de buurt zit waar zij mee akkoord gaan.

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 09:38

Nja, dees jij zou je paard laten keuren op voorhand ... Maar doet iedereen dat? (hier in .be is dat volgens mij echt niet gebruikelijk ... En dan kan je volgens mij echt wel voor verassingen staan, in zo'n geval vind ik eerlijk gezegd wel dat de verkoper er dan maar voor op moet draaien ...

Maar ik heb sowieso de indruk dat Nederlanders "beter" zijn om mee te handelen als het over paarden gaat, qua informatie e.d. krijg je daar ook altijd veel meer te horen dan hier!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 09:54

ligt aan de prijsklasse en of het paard al eens gekeurd is.
Binnen een jaar laat ik niet overkeuren bij verkoop, tenzij iets niet lekker gaat (vervelend bij opzadelen, longeren of zo. maar dan staat dat geheel los van een eventuele verkoop)
En al een keer gehad dat ik een pony nog geen 10 minuten op MP stond ik al een afspraak had ter bezichtiging en er gelijk een afspraak is gemaakt om te keuren. :D

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 11:37

Belsje schreef:
Maar ik heb sowieso de indruk dat Nederlanders "beter" zijn om mee te handelen als het over paarden gaat, qua informatie e.d. krijg je daar ook altijd veel meer te horen dan hier!

Niet alleen over paarden :D
Nederlanders zijn beroemd en berucht voor hun handelsgeest, dat zit van oudsher al in de genen.

http://nos.nl/koningshuis/video/368110- ... -goed.html

guccio

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 13:05

Hallo,

Ik meld me ook weer eens. Heb een jaar geleden al eens een tijdje meegepraat in mijn zoektocht naar een paard. Dat paard werd toen gekeurd met een bemerking op de rug en heb ik laten staan. Nu na veel paarden tussendoor bekijken en enkele rijden ben ik op een heel leuke haf gestuit.
Ik heb hem nu 2x gereden en hem uitgetest als kinderpony en hij is door 'mijn keuring' heen ;) Nu wil ik hem natuurlijk laten keuren door een veearts, allereerst klinisch en evt ook foto's als ik iets duidelijker bekeken wil hebben.
Maar nu komt de zoektocht naar een veearts, ik neem aan dat een onafhankelijke vee-arts het beste is? Maar nu mijn vraag hoe kom ik achter de naam en nummers van vee-artsen?
Ik heb al gegoogeld (?) maar word er niet veel wijzer van, het paard staat bij Axel in Zeeuws Vlaanderen, heeft iemand een idee waar ik kan beginnen met mijn zoektocht?
Alvast bedankt!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 13:10

is er helemaal geen DA te vinden in de buurt? voor kleine huisdieren? die kun je dan bellen en vragen naar een telefoonnummer van een Da voor oa paarden.

Waarom dan niet keuren bij de DA van de verkoper?
Kun je vragen stellen als, vooral als de verkoper erbij is. Deze zal geen bezwaar mogen hebben.
Laatst bijgewerkt door Alane op 04-09-12 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 13:11

Alane schreef:
Wat is afgekeurd?
Ik bedoel wanneer praat je over afgekeurd zijn? Ik vind het altijd apart te lezen, maar zijn er wel DA's die paarden afkeuren?

Nooit een paard laten keuren zeker...... Je gaat met een doel naar de keuring daar zal de da naar vragen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 13:15

WinBinChes schreef:
Alane schreef:
Wat is afgekeurd?

Nooit een paard laten keuren zeker...... Je gaat met een doel naar de keuring daar zal de da naar vragen.

Zeker wel, voor aankoop en verkoop.
Gezien de geldigheidstermijn vraag ik me dus af of een DA afkeurt. En het antwoord is NEE, niet geschikt voor het doel is geheel wat anders dan afgekeurd. en ik me dus ook afvraag wat het verschil is in sport en recreatie...

guccio

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 13:15

@Alane, ik weet niet waarom niet bij de Da van de verkoper. Ik heb ooit eens gelezen dat het beter is om een onafhankelijke arts te hebben? Anders wordt het idd makkelijk :)
Je tip wat betreft een dierenarts te bellen en te vragen naar nummers is super! Dat ik daar zelf niet op ben gekomen :+

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 13:22

guccio schreef:
@Alane, ik weet niet waarom niet bij de Da van de verkoper. Ik heb ooit eens gelezen dat het beter is om een onafhankelijke arts te hebben? Anders wordt het idd makkelijk :)
Je tip wat betreft een dierenarts te bellen en te vragen naar nummers is super! Dat ik daar zelf niet op ben gekomen :+

:D
Ik denk dat de DA van de verkoper het paard kent, in ieder geval van de entingen. Je zou dan veel gerichter vragen kunnen stellen.
Of het paard bij hem bekend is, met bijv. koliek of kreupel lopen en dat soort dingen. rugproblemen...
En als ik de DA van de verkoper al niet kan vertrouwen waarom dan wel de verkoper?

wat eigenlijk wel apart is dat de meeste aandacht naar de benen gaat en maar zeer weinig naar de hals/schoft/rug.

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 14:09

Onze paarden worden gekeurd voor ze de verkoop in gaan, met een standaard screening aan rontgologische keuring.

Willen klanten overkeuren mag, maar eigen kosten. Wel geven we in geval dat de klant het wil de foto's mee om te laten bekijken door hun eigen dierenarts.

Indilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 14:11

oke ja dat is wel slim.

Ik laat mijn nieuwe paard ook keuren, gewoon voor de zekerheid.

helaas vanavond kan ik er niet heen, wegens geen vervoer en de eigenaar ervan al afgebeld, anders zou deze mij ophalen en mijn vriend mij weer ophalen daar, maar door omstandigheden met de auto van mijn vriend kan het niet doorgaan, zouden wel samen gaan, maar hij gaat nu toch werken, dus helaas.

Hopelijk van de week wel vervoer,anders word het zaterdag en zondag er pas weer heen.

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 14:19

Heb nog een super leuke merrie in de aanbieding

Jazz Time x Freiherr (Furioso II)
1.70m met een lekkere body (niet grof maar ook niet slank)
Zeer aansprekende 7jr dressuurmerrie. Sympatiek paard met een fijn karakter.
Ze beschikt over 3 zeer goede basisgangen. Tevens maakt ze een goede sprong.
Ze is nu B/L klaar. Gezond op de röntgenfoto’s

Afbeelding

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 14:21

Nice!

Ramzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 14:22

Dat is zo op het eerste oog een knappie Goos_horses!
Helaas niet op zoek. Er gaat hier nog eerder iets eruit dan erin ;)

Evelien_1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 14:25

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 14:26

Het is een beeldschone merrie, en ondanks dat ze Jazz bloedvoering heeft, is het een dood goed paard.
Kan echt leuk bewegen.

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 14:27

Die ziet er ook wel leuk uit goos!

*kijkt op kalender ... Nog 2 weken en ik heb eindelijk zich op WANNEER ik een paard mag kopen* Ik word er echt zo lastig van eh, zie zoveel leuke dieren en ik kan er gwoon geen een proberen! :D

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 14:31

Evelien ik heb een M ruin staan 00seven X Welthit 10 jaar 1.67m

Afbeelding

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 14:31

Evelien ik heb een M ruin staan 00seven X Welthit 10 jaar 1.67m

Afbeelding