Angsthazen verzamel u!!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dona85

Re: Angsthazen verzamel u!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 08:39

Emma's girl

Volgende week komt er iemand bij me langs (professioneel) om te kijken of ze me kan helpen...

@Laura_x_ Fijn dat het zo goed ging! Vasthouden!

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 11:02

@ Dona85
Ik herken je probleem, dit had ik ook bij mijn vorige paard. Doordat je als ruiter spanning opbouwt, gaat je paard of pony er ook op reageren. En het lastigste is vaak ook nog dat je er niks aan kunt doen! Ik was eerder ook als de dood voor trekkers en paardlief vond ze ook niet altijd even leuk. Ik heb het langzaam opgebouwd, ben eerst uren wezen wandelen (ook langs trekkers) en daarna erop. Ik ging niet expres de confrontatie aan, maar als ik een trekker tegenkwam: probeerde ik rustig door te ademen en goed de berm in te gaan. Uiteraard is dit nog wel een paar keer misgelopen, trekkers met dubbelluchten zijn toch niet zo'n succes :+, maar uiteindelijk zag je toch ook wel verbetering. En één van de laatste keren dat ik met haar mocht rijden, reed ik voorop bij het passeren van een trekker: geen greintje spanning!

Mijn berijdpony, fjord, reageert eigenlijk amper op trekkers, die vindt het allemaal wel best (verkeer in het algemeen) en ze zal er ook niet vandoor gaan. Maarja, nu mijn angst nog overtuigen haha :P Ik denk dat ik komende week weer een keertje ga wandelen en een keer conditietraining ga doen: misschien dit weekend nog een klein buitenritje. Alleen wil ik nog niet buitenrijden, wil deze stijgende lijn graag volhouden de komende tijd :)

MarjaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 11:22

Nieuwe ontwikkeling: paardlief weigert nu om mijn jongste dochter de poort door te gaan als er hockeyers zijn. Dag daarna krijg ik m ook niet meer langs de bevolkte hockeyvelden. Dat wordt een kwestie van lange adem. Maar ik blijf stug proberen.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 20:28

Dona85
Ik ben benieuwd. Laat maar horen hoe het gaat.

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 20:37

Ik lees dit topic mee, sinds een val heb ik momenten bij het springen dat er ineens een knop omgaat en zelfs 40cm een enorme berg lijkt waar de meest fantastische springpony en ik nóoit overheen zouden kunnen komen, terwijl het paardje de minuten voor zo'n 'enge' sprong alles foutloos heeft gesprongen en ik een half jaar geleden een 'hoe hoger, hoe beter'-instelling had. Het idiote is dat ik bij dressuur en met buitenritten totaal niet bang ben, alleen met springen en dat komt zo plotseling op, waardoor het paardje ook weer reageert en erlangs gaat... ik probeer er al vier maanden vanaf te komen. ;(

Hier een minipeptalk, ik heb hem ooit ergens gelezen, maar ik weet niet meer waar en het zal wat afwijken van het oorspronkelijke citaat:
'Moed is niet het roekeloos uitdagen van gevaren. Moed is het erkennen van je angst en de confrontatie ermee aangaan.'
Ik heb heel veel respect en bewondering voor iedereen in dit topic die doorzet, ga zo door! +:)+

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 11:39

Nou...eergisteren ben ik helemaal in m'n up gaan rijden. In de paddock (te klein om echt te rijden) gewoon geoefend op overgangen...stap/draf/halt en allerlei combi's. Moest van mezelf 15 minuten rijden maar toen ik op m'n telefoon keek was ik 20 minuutjes bezig...toen ook gewoon afgezadeld want het was goed...

Met bibberende knieen opgezadeld maar toen ik eenmaal zat geen moment van angst gehad :D :D. Heb in navolging van de grassprietjes-lesgeefster hier een uitgebreid gesprek gevoerd met ons 'paddock-vinkje', vogeltje komt elke dag de paddock rondscharrelen voor restjes muesli :D

En dan zie ik onze dochter gisteren (ze wilde met pony mee de hond uitlaten) in galop zonder zadel over het bospad gaan en dan denk ik...Nathalie...wat ben je toch een schijterd :')

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 12:50

hahaha! Hier gaat de grassprietlesgeefster lekker hoor. Van de week nog een mooie sessie gehad met de grassprieten. Ze luisteren altijd goed aandachtig, over een paar weken zal ik eens een grassprietje mee laten rijden, kan die het ook eens ervaren. Voor mij werkt het echt. Vond de vogel het ook interessant?

Hier as zondag weer voor het eerst starten, 6 maanden na het ongeluk. Toch wel een beetje spannend en nog in dubio of ik wel of niet met mijn bodyprotector ga starten. Neem hem iig mee en kijk even net voordat ik opstap hoe ik me voel.

Fijn dat jullie ook allemaal langzaam aan beter gaan! We komen er wel, al zal ik nooit de grootste held worden, maar dat hoeft ook helemaal niet.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 13:07

@ Nathalie
Fijn dat het goed ging. Eigenlijk moet je altijd op een goed moment stoppen. Ik denk altijd: 'Zo is het goed, klaar voor vandaag'. Ach, iedereen heeft zijn of haar eigen tempo toch? :)

@ Mellis: Grassprietlesgeefster? Heb ik wat gemist? :P
Je zou eventueel een bodyprotector kunnen overwegen voor jouw 'spanning'? Haha jij zegt het goed: 'Ik zal nooit de grootste held worden, maar dat hoeft ook helemaal niet'!

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 13:50

Ik denk het? Sinds een paar weken verzorg ik complete clinics voor onze grassprietjes die mooi in het weiland rondom onze rijbak staan. Dat was de tip van mijn instructrice. Liedjes zingen helpt voor mij niet, doordat ik spanning opbouw stop ik met zingen, dus das niet handig. Dus nu stap ik op en vertel ik wat ik ga doen en ja dat doe ik hardop (maar wel een beetje zachtjes voordat ik opgehaald word). En als het dus spannend wordt, hoor je mij zeggen, kijk nu vinden mijn paard en ik het een beetje spannend, maar das helemaal niet erg, gewoon binnenstelling en binnenbeen eraan, wijkend voor mijn binnenbeen proberen we zo toch een beetje dichterbij onze enge kant te komen. Lukt het niet, geen probleem, volgende ronde nieuwe kansen. En zo leg ik de grassprietjes haarfijn uit wat je moet doen met spanning en hoe je dat oplost. Ze zijn er altijd, luisteren braaf, zijn het altijd eens en klappen nooit, heerlijk zo’n publiek.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 13:57

haha...ik had ook 'iemand' uitgezocht zonder handen zodat er ook niet geapplaudiseerd kon worden....vogeltje leek mij en Cos compleet te negeren...is echt een brutaal ding. Op een gegeven moment ging het op een paaltje zitten zingen dus volgens mij heeft het zelf bedacht dat het liever de rol van instructeur heeft dan die van publiek (da's meer voor het gras-voetvolk)

P.C. loopt er wel eens achteraan in de bak, heel grappig want dat vogeltje strijkt dan een hele 30 centimter verderop weer neer en scharrelt weer verder...zo zie je dus dat vinkje 'spring-vliegen' en P.C. als een speurhond met de neus op de grond erachteraan....rustig een rondje of 3 door de paddock :')

wat zou een reden zijn om niet met BP te starten Mellis? Ik zou het gewoon doen...

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 13:59

Lang uitgesteld, maar ook ik meld me hier.

Ik heb een bijna 5 jarige pony, Simba. is ingereden toen hij 3 jaar oud was en was echt superbraaf. Nooit een pas verkeerd gezet. Vorig jaar voorjaar is het "gezeur" begonnen. Hij werd steeds wat brutaler onder het zadel en nam steeds een loopje met mij. Gelukkig hebben we het toen op kunnen lossen en hebben we zelfs 2 wedstrijden gereden waar hij heel erg zijn best heel gedaan.

maar nu sinds een paar weekjes is het weer begonnen. Hij krijgt echt de kolder in zijn kop, schrikt echt van alles. De kleinste dingen vallen hem op en vindt hij een reden om te gaan rennen. Alleen blijft het tegenwoordig niet bij alleen rennen, maar trekt hij zijn hoofd naar beneden en gaat gewoon lekker een partijtje zitten bokken. Gelukkig ben ik nog niet gevallen, maar soms heb ik wel echt moeite om te blijven zitten. daarna ben ik zo gespannen, dat ik bij hem de spanning ook niet meer af kan laten vloeien, waardoor het alleen maar erger wordt. Ik durf gewoon bijna niet meer op te stappen. vandaag waait het hard hier en ga dus denk ik ook maar niet rijden.
Heb les en moet zeggen dat hij zich in de les redelijk gedraagt altijd, maar zodra ik zelf aan het rijden ga dan begint hij. Gisteren ging het een half uur goed en ineens vanuit het niets begon hij weer. Herken hem gewoon niet meer terug en moet zeggen dat ik het vertrouwen ook aardig kwijt begin te raken.
Heb voor mezelf voorgenomen dat ik dat gewoon weer terug moet krijgen, maar de weg kan lang en emotioneel zijn, maar dat moet dan maar.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 16:59

Welkom Michelle.

Wat naar! Kan met je meepraten.. die van mij was eerst ook poepiebraaf, tot meneer spieren en conditie kreeg.. Toen werd meneer ook steeds wat brutaler.
6wkn heeft mn instructrice hem gereden en daarna ging het weer goed.
Toen Feb wel van hem gevallen en mn bovenarm gebroken.

Die vna mij heb ik nu te koop staan, niet omdat ik hem nit meer vertrouw maar omdat ik met een revalidatie zit van ene gebroken arm, dat niet meewerkt.
Dus ik ben opzoek naar een goede nieuwe baas voor hem :j

Kan je wel vertellen dat vertrouwen terugkrijgen behoorlijk lastig is, omdat je vaak alleen maar de negatieve dingen ziet ipv de positieve.

Die van mij heeft ook een tijdje gehad dat hij ALLES zag.. en dus dan ind begon te rennen.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 18:09

Om een of andere reden was dit topic uit mijn eigen berichten lijst verdwenen, en omdat ik even niet meer actief heb gereden heb ik er ook niet meer bij stil gestaan :o . Maar nu plaats ik toch maar een verslagje van vandaag :D

Vanacht niet zo lekker geslapen, gisteren zelfs al wat stress omdat ik wist dat ik vandaag weer op Od zou gaan :o . Uiteraard hielp de wind er ook niet aan mee := . In elk geval ston het janken me nader dan het lachen tegen de tijd dat Jeske op stal was ^) . Jeske heeft me toch weer ietsjes moed ingepraat, dus op naar de binnenbak. UIteraard vond Jan dat een mooi moment om met de graafkraan de mesthoop op te hogen := . En als toetje kwam er nog iemand anders met haar paard in de bak. Al met al was de drempel om er op te gaan enorm hoog vandaag :o . Maar goed, jeske zou Jeske niet zijn als ze het toch voor elkaar kreeg mij er op te kletsen :D , dus uiteindelijk ik met knikkende knieën op mijn kereltje, en wat is het toch een lekker joch <3 .
Jullie kennen ongetwijfeld allemaal deze nog
http://www.mijnalbum.nl/Foto-XLULV6LI.jpg

Afeglopen vrijdag heb ik ook geprobeert foto's te maken, dit is de enige waar hij helemaal op staat
http://www.mijnalbum.nl/Foto-TY33MET6.jpg

Voor de rest moge het duidelijk zijn dat hij niet bang is van de camera *-:)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-R6RAQREY.jpg

En nu de foto's van vandaag, let vooral NIET op mijn van angst vertrokken smoelwerk ^) .
Afbeelding

Vrouwtje, maak je niet druk, doe ik ook niet :Z
http://www.mijnalbum.nl/Foto-3JRSH7MW.jpg

Nee joh, ik maak me echt niet druk, doe nu maar rustig daar op mijn rug :O
Afbeelding

En dat andere paard in de bak trek ik me ook niks van aan, dus vrouwtje ik stel voor dat jij dat ook niet doet ;)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-P7TA4UCX.jpg

Netjes stilstaan kan ik als braaf paard zijnde uiteraard ook -:)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-NSBFMZ3R.jpg

Guts, heb ik hier al een knuffel voor verdiend :wow: *\o/*
http://www.mijnalbum.nl/Foto-DG7VKUTV.jpg

Hmmm, we zijn al klaar en het begon net leuk te worden :=
http://www.mijnalbum.nl/Foto-KEGDDX4Z.jpg

Maar ik ben wel een knappe jongen toch 8-)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-YKNRS7MN.jpg

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 21:46

Wat een leuke foto's! Top dat je er zo bent op gegaan!

jendemen25

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 22:30

zoals ik al eerder had vermeld is bij mij de angst zo goed als verdwenen. ik heb me zelfs opgegeven voor een endurancewedstrijd 29 aril. ik ben op het moment zo lekker en regelamtig aan het rijden. we maken 2x per week een bosrit van 1,5 uur en 1x per week een rit van 2 a 3 uur. soms als in m`n trainingsschema "galop" komt denk ik even... oei als dat maar niet te hard gaat! en dan denk ik hup! als we op wedstrijd zijn gaan we ook gewoon in galop dus u ook! en dan gaan we en dan gaat het goed. paardlief vind het ook heerlijk en geniet van de ritten. zelfs als het waait en regent gaan we eropuit, wel eerst afgesproken met een vriendin maar ik moest dan nog 25 min stappen voor ik bij haar was in m`n eentje dus daar ben ik ook overheen. ik ben zooo blij. maar het is wel belangrijk (vor mij dan) om een doel te hebben met paardrijden. ik denk anders al snel, ach morgen kan ik ook nog rijden en dan zijn de weersvoorspellingen veel beter bla bla bla, dit werkt heel goed voor mij! succes allemaal en blijf vooral van je paard genieten!

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 08:14

Mellis86 schreef:
Ik denk het? Sinds een paar weken verzorg ik complete clinics voor onze grassprietjes die mooi in het weiland rondom onze rijbak staan. Dat was de tip van mijn instructrice. Liedjes zingen helpt voor mij niet, doordat ik spanning opbouw stop ik met zingen, dus das niet handig. Dus nu stap ik op en vertel ik wat ik ga doen en ja dat doe ik hardop (maar wel een beetje zachtjes voordat ik opgehaald word). En als het dus spannend wordt, hoor je mij zeggen, kijk nu vinden mijn paard en ik het een beetje spannend, maar das helemaal niet erg, gewoon binnenstelling en binnenbeen eraan, wijkend voor mijn binnenbeen proberen we zo toch een beetje dichterbij onze enge kant te komen. Lukt het niet, geen probleem, volgende ronde nieuwe kansen. En zo leg ik de grassprietjes haarfijn uit wat je moet doen met spanning en hoe je dat oplost. Ze zijn er altijd, luisteren braaf, zijn het altijd eens en klappen nooit, heerlijk zo’n publiek.

Oh, zo :) Ik merk zelf wel dat je met praten toch, onbewust, ontspant. Dit gebruikte ik eerder ook wel eens onder het rijden. Haha en grassprietjes zijn wel een goed publiek, maken geen lawaai :D

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 08:16

Echt goed ilonka! Ik snap nog niet hoe jij zo zonder zadel durft op te stappen. :P

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 09:05

Dat vind ik ook apart! Dat Ilonka gespannen is en dan zonder zadel erop gaat! Vind ik dan wel weer een dappere actie! :-)

Gisteravond heb ik voor de makkelijkste uitweg gekozen, zwakkeling die ik ben. Het regende en stormde en ik had mega-hoofdpijn, dus in overleg met lesgeefster les verplaatst. Het heeft geen zin dat zij door de frissigheid de kolder in d'r kop krijgt en ik er (weer) afdonder. Dan zijn we verder van huis. Wel gewerkt met paard aan de longeer + pessoa (en ze was idd. frissig!!!)

Wordt vervolgd, maar ik ben er nog lang niet.

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 09:18

Ik heb gisteren door het weer ook niet gereden, maar wel gelongeerd. Dat is altijd een leuk gevechtje omdat meneer het leuk vindt om stil te gaan staan en te steigeren, maar ik heb gewonnen. Hij heeft braaf zijn rondjes gelopen, aandacht op mij en aan het einde lekker ontspannen met zijn neusje naar de grond. Dus wel een kleine overwinning er bij :)

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 09:48

@Michelle, longeren is leuk, tenminste vind ik! Zeker als het rijden nog niet zo goed gaat, bij longeren heb ik wél het idee dat ik overwicht heb en de leider ben. Niet dat het dan altijd goed gaat, bij mij was het gisteravond ook af en toe met 4 benen in de lucht door de wind. Maar idd.: op 't einde lekker lang & laag, ontspannen, heel leuk om te zien. Ben veel aan het oefenen met tempo terug en vooruit in draf, best nog moeilijk 'regelen' aan de longe, maar daar heb ik dus wel heel veel lol in om dat te oefenen.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 09:56

@ esther; gaat het rijden alweer beter of?

Longeren ed is altijd een makje bij die vn mij, maar het rijden, tja als ik opstap weet hij dat dondersgoed.
Mijn mannie heb ik nu wel te koop staan, maar hij gaat alleen weg naar een goed huisje!!
Hele moeilijke beslissing, maar ik merk gewoon kwa serieus rijden hij het gewoon niet voor me wil doen..

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 10:16

Somebitch schreef:
Echt goed ilonka! Ik snap nog niet hoe jij zo zonder zadel durft op te stappen. :P

Tsja, ik heb 3 zadels liggen en ze passen alle 3 niet en ik moet er toch een keer op. Jeske had hem goed vast hoor, was alleen 2 rondjes voor de foto's dat ik er wat verder vanaf reed :+

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 10:20

Maar toch doe je het. ;) Ik had het niet gedaan hoor. :=

texter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 10:30

ben meer een stil meelezerstype... maar wat herken ik toch veel bij wat een aantal van jullie ook hebben! Deze hele week is er veel wind en dat is mijn drempel. Bij veel woei kruip ik er vaak liever niet op, dus heb ik dan zo'n dag dan longeer ik hem. Als ik dan klaar ben, denk ik echt...tjee hij heeft nog geen spier vertrokken ik had makkelijk kunnen rijden en ben ik teleurgesteld in mezelf. De dagen dat het stevig waait ben ik altijd met mezelf in discussie: hup erop....eeeh nee toch maar niet....wel...niet...wel....niet. Ben ik in m'n hoofd chill dan kruip ik er rustig op, ook bij harde woei, maar regelmatig blokkeer ik en das best lastig, mijn paard is echt een lief dier en geeft er weinig om.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 10:32

Somebitch schreef:
Maar toch doe je het. ;) Ik had het niet gedaan hoor. :=

Ehm, tsja. Je kent Jeske toch ~~}> _O- _/-\o_