Voor alle aanstaande paardeneigenaren: Deel 3

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

flooooo

Re: Voor alle aanstaande paardeneigenaren: Deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 15:40

@jotoma: inderdaad als het niet klikt dan weet ik al dat het niet wat wordt. :) ik zal dan ook zeker zijn reacties testen en neem hem even mee een stukje langs de weg want hij is wel verkeersmak. Ik kan nogal onzeker zijn dus een paard wat mij vertrouwen geeft is heel belangrijk. Dat hoeft niet eens een oud paard te zijn maar een dier wat niet heel schrikkerig of gevoelig voor stemmingen is wel belangrijk.
Ik heb ook gekeken naar jongere paarden. Meer omdat het op mijn pad kwam en in mijn prijsklasse lag maar ik durf die stap toch niet aan vanwege het puberen. Een vierjarige kan nog zo braaf zijn maar als hij begint te puberen weet ik niet of het nog wel wat voor mij is.
@parouscha: dat is altijd mooi. Dan heb je wat meer zekerheden. Jammer dat je hem niet meteen mee kunt nemen maar je kunt er hopelijk nog heel lang van genieten.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 15:44

@maaike: ik had hetzelfde hoor. Ik kwam ook door de bagage van de oudere paarden steeds uit bij jonge, groene paarden. Ik ben nu thuis gekomen met een 8-jarige donkere vos die relatief goed gereden is en geen bagage heeft.. hij heeft altijd bij de fokker gestaan.. op zich een voordeel, maar ook een klein nadeel. Zo is hij geen trailer gewend, is hij nooit buiten gereden (wij hebben alleen buitenbak en paddock) en kent hij geen vliegenspray of douche. Dus daar laat ik hem allemaal kennis mee maken, hoe hij hierop zou reageren was redelijk onbekend (Was dus wel ff op buitenrit geweest en bij de oude eigenaar in de buitenbak gaan rijden).. op deze manier ben ik er dus ook achter gekomen dat ik de juiste keuze heb gemaakt om een volwassen paard te kopen en geen jonkie. Een schrikreactie is niet te voorspellen.. maar je kan er net iets meer mee bij een volwassen paard dan bij een jong paard..

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 15:50

Zijn hier mensen die mij de komende tijd willen helpe, beleiden en steunen :+ maar bedoel wel mensen met kennis en ervaring

Zodat ik regelmatig een filmpje naar hun toe kan sturen en per pb een en ander overleggen over het paard.
Moet nu allemaal selluf doen mijn vriendin heeft komende maanden geen tijd meer (wel echte kennersoog) en ik heb geen instructrice meer bovendien kost die 50 euro als ik haar mee zou willen nemen.

Je hoeft niet mee alleen beoordeling van foto's en films ondanks ik 25 jaar in de paarden zit ben ik toch een leek

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 15:59

ik vind dat wel leuk!
Heb een goed oog over het algemeen dus je mag mij altijd wel iets sturen.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:00

@jotoma: ooh dat is wel heel fijn zeg! inderdaad bij heel veel oudere paarden zie je er wel bij staan dat ze iets hebben meegemaakt of ze hebben een gebruiksaanwijzing. vaak zijn ze gewoon veel van ruiter gewisseld en dat is natuurlijk niet positief altijd. ik ging daarom kijken naar de jonge net beleerde dieren maar daar is dan weer heel veel aan te verpesten omdat je vaak veel zelf moet doen. dat is toch ook niet wat ik zoek en dat puberen kan mij net zo onzeker maken dat het de band niet ten goede doet.
een te oud paard wil ik ook niet meer want de risico's op ziekten en verouderingsverschijnselen vind ik jammer en ik wil toch actief kunnen rijden.
@tita: ik wil je wel helpen hoor? ik ben nog wat jong maar heb in mijn leven al veel paarden gezien en geholpen met de aankoop en verkoop van paarden om er behoorlijk wat van te weten. je mag me altijd wat filmpjes en informatie sturen dan krijg je wel een reactie. :)

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:06

ik meld me ook veen O:) ookal is alles nog pril

Gisteren is ''mijn'' pony gekeurd nu heeft hij echt alles voor de 100% gehaald, maar nu komt het... hij moest nog ge-longeert worden op het harde en hier liep hij niet zuiver, niet kreupel ofso maar gewoon niet zuiver...
Over enkele dagen gaat de veearts weer kijken...
Na de keuring kwam de hoefsmid, want hij was aan de beurt hij had wel een beetje een scheef hoefje(hij stond klein beetje naar binnen met een puntje eraan) tijdens de keuring, zou dit de oorzaak kunnen zijn geweest? en ik heb van horen zeggen dat 9 van de 10x de eerste keuring slecht verloopt (?)
Het is mijn eerste keer dat ik dit mee maak dus wie zou me kunnen helpen?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:08

Niet alleen een goed oog maar ook iemand die verstand heeft van rijden en gangwerk vooral dat laatste aangezien ik de sport in wil

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:10

Siddieqje schreef:
Voor 5000 € vind je wel een leuk paardje hoor. Mijn budget was ook rond die prijs.
Alleen als je een paard op L/M niveau wilt zal het al iets moeilijker zijn.

Hoeft ook zeker niet een bepaald niveau te hebben. Vind juist een jong paard veel leuker omdat je dan zoveel meer tegenkomt. Dat is ook een beetje wat ik al doe bij iemand. Jonge paarden beleren (eerste keren doe ik niet zelf) maar een beetje de knopjes erop proberen te krijgen vindt ik juist leuk

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:11

@ Livanna: Dat zou er wellicht mee te maken kunnen hebben. Ik denk dat je het best de tweede keer kunt afwachten, als het dan weer niet helemaal goed is, zou ik op zoek gaan naar wat anders..

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:12

@ Tita: Ik vind het hardstikke leuk om met iemand mee te kijken, maar ik ben een 'leek', dus je zult er weinig aan hebben :D Ik heb de filmpjes toen aan de staleigenaresse (instructrice) laten zien, als het dichterbij was geweest had ze graag mee gewild, maar het was wel een eindje rijden :D

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:14

@livanna: ik zou zelf dan niet gauw de beslissing nemen dit paard te kopen tenzij je dierenarts en hoefsmid het helemaal vertrouwen. je kunt natuurlijk altijd een tweede keer kijken zeker als je het paard heel leuk vindt. maar ik zou wel wat wantrouwend zijn als hij niet goed loopt. er zijn meer leuke toppers te koop.
@tita: van gangenwerk heb ik wel verstand. ook van rijtechnisch kan ik goed beoordelen. altijd fijn om iemand te hebben die even met een objectief oog kijkt. je mag ze altijd sturen dan zal ik mijn mening geven.
@tammiebels: dan valt er zeker wel wat te vinden hoor. :) als je ook nog maar zo weinig eisen hebt vind je vast wel wat leuks.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:14

Ikk kan wel meekijken en ik kan wel iets zien, maar van gangwerk (of hij potentie heeft voor de hogere sport) vind ik moeilijk te bepalen, ik ben niet goed in exterieur, ik kan wel zien of hij in de gangen een beetje oke loopt, maar meer helaas niet.

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:15

Yelly schreef:
@ Livanna: Dat zou er wellicht mee te maken kunnen hebben. Ik denk dat je het best de tweede keer kunt afwachten, als het dan weer niet helemaal goed is, zou ik op zoek gaan naar wat anders..

Ja dat snap ik ga ik ook zeker doen, maar ik vroeg me meer af of iemand er meer ervaring mee heeft met 2x laten keuren etc.. :O

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:16

Goed zal het doen

Maar waar zoeken jullie ik zie weinig tot niks leuks en veel is veels te duur ik kom niet verder dan SH en bokt soms MP maar staat veel prut tussen

Dan heeft van Helvoirt-stables ook 2 aardige staan maar dan denk ik moet niet aardig zijn maar wauw

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:21

Ik keek ook wel eens op sites van de grotere handelsstallen (doe ik nog wel eens voor de lol) :P

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:23

@Livanna: ik denk dat er weinig te voorspellen is voor een tweede keuring. Het is natuurlijk een momentopname.. wat ik wel gek vind.. Na de buigproef op het harde weglopen gaf geen problemen?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:24

tita schreef:
Goed zal het doen

Maar waar zoeken jullie ik zie weinig tot niks leuks en veel is veels te duur ik kom niet verder dan SH en bokt soms MP maar staat veel prut tussen

Dan heeft van Helvoirt-stables ook 2 aardige staan maar dan denk ik moet niet aardig zijn maar wauw

Heb je deels gelijk aan. Bedoel je dan dat je die al in het echt hebt gezien of alleen op de foto?
Mijn paard stond heel onduidelijk op een hele donkere foto.. ik kon dus echt niets uit de foto halen.. ook het verhaaltje was niet spectaculair, maar door juist heen te gaan zonder verwachtingen viel het dus heeeeel erg mee! ;) het was dus zo goed, dat ik hem zelfs heb gekocht..

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:29

Jotoma schreef:
tita schreef:
Goed zal het doen

Heb je deels gelijk aan. Bedoel je dan dat je die al in het echt hebt gezien of alleen op de foto?
Mijn paard stond heel onduidelijk op een hele donkere foto.. ik kon dus echt niets uit de foto halen.. ook het verhaaltje was niet spectaculair, maar door juist heen te gaan zonder verwachtingen viel het dus heeeeel erg mee! ;) het was dus zo goed, dat ik hem zelfs heb gekocht..

De fotos zijn eigenlijk heel mooi paarden zelf zijn niet zo spraakmakend

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:49

@tita: ik kom ook niet verder dan marktplaats, bokt, sporthorses. maar je kunt eens kijken bij handelsstallen die op marktplaats adventeren zoals jansen en van der hout. niet meteen om te kopen maar gewoon om te zien wat er te koop is. als je een beetje ervaren bent kun je daar voor een leuke prijslklasse wat vinden. alleen zie je idd veel foto's waarop zo'n dier loopt geknot, met bandages etc. dan zie je zo'n dier in normale staat en dan is ie toch wat minder super dan gedacht.
altijd belangrijk om door mooie foto's en verhalen heen te kijken. is het wat je zoekt dan kun je altijd gaan kennismaken.
maar je mag altijd wat sturen om te laten keuren door mij. :P

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 17:25

@ Tita; Heb je geen mensen in je omgeving die wat in de paarden zitten?
Ik wil je best helpen hoor, maar ik ben vaak erg kritisch.. (soms TE) kan een voor en nadeel zijn, maar bij een kleine onzuiverheid word ie bij mij al afgeschreven haha :P
Mijn paard is straks ook voor de sport :).

@ Jatoma; Een volwassen paard kan ook raar uit de hoek komen hoor.. Een jong paard kan daarin tegen zn hele leven geen stap verkeerd zetten. Bij een jong paard hou je het toch in je achterhoofd dat er IETS kan gebeuren qua pubertijd etc. En dan zie je dan wel weer.. mocht het echt de spuigaten uitlopen dan zet ik er iemand op die net wat slimmer is als ik :P

@ Livanna ; Ik ben inmiddels een keuringsexpert haha :P Ik heb nu al bijna 2 handjesvol afgekeurde paarden/onzuivere paarden gezien. ik zeg je meid.. alles wat de 1ste keer er niet door komt heeft a. orthopedisch probleem of b. spieren/pezen..
Verstapt door hard remmen in de trailer of gister in de wei wat gek gedaan, of gister nog hard getriant.. daar geloof ik niet meer in :n

Ik heb 1 paard een 2de kans gegeven.. en die liep dus 2x niet goed. die was overgens rontgen wel goed, maar die heeft een heel trainingsschema via de fysio gekregen e.d en daar zit ikg ewoon niet op te wachten.
Sinds dien ben ik ik jongere paarden gaan zoeken, die gewoon de basis onder de knie hebben en netjes een b proefje kunnen lopen en gewoon een koel karakter.
Ben wel beetje klaar met iemand anders zn rommel op te ruimen (en er ook nog hoge prijzen voor vragen voor een paard dat helemaal NIET goed loopt)

Mijn 3jarige ruin word dinsdag gekeurd! Spannend!!

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 17:47

Tita; Ik weet niet of ik kennis en kunde heb (beetje raar om van jezelf te vinden..), maar ik denk dat ik er iig een klein beetje verstand van heb. Dus als je een filmpje hebt oid mag je die gerust sturen, vind het wel leuk om mee te kijken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 17:54

tita schreef:
Goed zal het doen

Wat geeft een paard dan de wow-factor voor jou??

Om niet verder te gaan dan mijn eigen paard; als ik die vanaf de foto's en een beschrijving had moeten selecteren, was ik zeer waarschijnlijk niet eens gaan kijken!!

En om heel eerlijk te zijn, er is ook helemaal niks spectaculairs aan mijn paard. Maar hey, hoeveel paarden kun je downtown Ouderkerk a.d. Amstel op een terras aan een lantaarnpaal binden om zonder problemen cappucino-met-appeltaart weg te werken?

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 18:03

Tja als je dat leuk vind is het handig :D

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 18:09

@romanoff: ik wou ook niet over 1 lijn scheren hoor, zo bedoelde ik het niet. Ik doelde meer op ervaring en manier van corigeren. Ik vind dat daar tussen jong en oud een aardig verschil tussen zit.

De wowfactor vind ik deels ook belangrijk. Als je een paard gaat bekijken die
in jou ogen erg lelijk is, zal je er ook niet gauw voor vallen en er iets mee gaan doen. Of hij wow is en de klik ook heeft is een tweede!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 18:16

Romanoff schreef:
Tja als je dat leuk vind is het handig :D

Durf jij op een paard dat je zegge EEN dag hebt, zonder zadel door het bos te rijden?

Het gaat er niet om of dat spectaculair is, of moedig of idioot of wat je er verder van wil en kan vinden; dit paard wekte zoveel vertouwen dat het gewoon KON!

Dat lees je niet af van een foto, evenmin van een beschrijving; erger nog, het feit dat IK zoveel vertrouwen had in dat dier, wil helemaal niet zeggen dat dat voor iemand anders ook geldt.

De moraal: weet wat je ECHT wil en zoek in het paard naar de aanwijzingen die erop wijzen dat het paard dat waar kan maken.