Het lief en leed wat een zorgenkind heet.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 08:42

merrieveulen schreef:
merrieveulen schreef:
Goedemorgen!

'Twee kleine ponies stonden in het holst van de nacht de koude februariwind te trotseren. De lucht was helder, de maan vol en in de verte hoorden ze het helder doorklinkende geratel van een passerende trein. Ze keken op, en als door magie gedreven kwamen ze tegelijk in beweging. De kleine rode merrie voorop, haar manen opstaand door de wind, haar kameraad in haar kielzog, met gebogen hoofd en kleine ijspegels aan zijn lange kinharen. Samen worstelden ze zich een weg door hun weide, waar de opstuivende sneeuw hun van royale wintervacht voorziene gezichtjes ranselde, en het zand hun voeten schuurde. Na een lange, barre tocht kwamen ze bij een kleine bron van helder water. Dichtgevroren. De kleine merrie keek op, haar oren gespitst en de ogen iets dichtgeknepen tegen de gure wind. In de verte zag ze lichtjes, stilstaande heldere lichtjes waarvan zij de betekenis kende. De wind stond goed, zodat ze de heerlijke geuren in haar opengesperde neusgaten kon laten dringen. Verlangend staarde ze naar de lichtjes.
Ineens schrok ze op van een hard, scherp krakend geluid, en met een ruk draaide ze haar hoofd om. Ze keek in het ondeugende gezicht van haar metgezel, die langs zijn lippen likte en luid smakte terwijl het water op de grond druppelde.
Hij hief zijn hoofd, wierp de kleine merrie een vastberaden blik toe en draaide zich om. Hij begon met vlotte passen te lopen, met de wind in zijn rug. De kleine merrie riep hem, maar hij gaf haar geen reactie, kneep zijn ogen half dicht en liep door. Ze besloot hem te volgen. Met een paar snelle drafpasjes had ze hem ingehaald...' (to be continued)

'Het werd een schijnbaar eindeloze tocht over moeilijk terrein, af en toe moesten ze over zware stammen klauteren. De sneeuw balde vast onder hun voeten terwijl de pony's dapper voortgingen, terwijl hun pad helder verlicht werd door een witgouden maan.
De wandeling warmde hun lijven op, ze voelden de energie stromen en de klompen ijs van hun voeten loslaten, terwijl ze grote wolken witte stoom de ijzige nachtlucht inbliezen.
Na wat wel úren leek, kwamen ze bij een obstakel, een duidelijke, witte grens die scherp afstak tegen de duistere achtergrond van het bos. De hengst hield halt, trappelde wat heen en weer in de sneeuw terwijl hij zich op het obstakel richtte. De kleine merrie kende het gebied goed, bleef staan en hield zich afzijdig, nieuwsgierig als ze was naar wat haar kameraad bezielde. Zij wist, dat hier verdergaan onmogelijk was, hoewel ook zij met gespitste oren over het obstakel heen keek, verlangend naar wat zich erachter bevond. De hengst zigzagde heen en weer langs de witte grens, zijn hoofd laag alsof hij eronderdoor wilde duiken. Gespannen sloeg de kleine merrie zijn bewegingen gade. Plots schoot de hengst naar voren, zijn achtervoeten krachtig afzettend tegen de harde aarde. De grens week voor zijn kracht, haakte een moment vast aan de rand van zijn Bucas All In One en brak...' (to be continued)

Hij herstelde in een fractie van een moment zijn balans en keek om zich heen. Hij bevond zich daar waar ze beiden dachten nooit te zullen komen. De hengst stond stokstijf gespannen de omgeving in zich op te nemen, met trillende neusgaten en zijn voeten stevig in het gras geplant. Achter hem klonk een nauwelijks hoorbaar geluid, hij draaide zijn oren en keek om naar de kleine merrie, die nog steeds op dezelfde plek stond. Ze maakte een zacht geluidje en liet haar hoofd zakken, haar ogen flitsten van links naar rechts. De hengst deed een paar gespannen passen naar voren, liet zijn hoofd zakken en begon te eten, één oor en oog half en half op de kleine merrie gericht. Zij zwaaide met haar hoofd en liep tot aan de rand van het gras, waar ooit de grens was. Aarzelend en heel voorzichtig voelde ze met haar lippen het gras. De geur van bevroren, maar daarom niet minder smakelijk gras drong in haar neusgaten en ook zij begon te eten. Vóór haar was de hengst al een stukje verder. De kleine merrie voelde de adrenaline door haar lijf gaan en draafde achter hem aan, haar hoefjes roffelend op het bedje van gras en bladeren. Een eindje voor haar tilde ook de hengst zijn hoofd op en versnelde zijn pas. Steeds sneller en sneller gingen ze, in een daverende galop langs de rand van het bos. De ondergrond ging over van bevroren gras naar steen, ze maakten een scherpe bocht naar rechts waarbij de vonken van de ijzers van de hengst spatten, die maar nét in de benen wist te blijven. Met een paar grote sprongen had hij de kleine merrie weer ingehaald. Nu bevonden ze zich onder het bladerdak van het bos. De kleine merrie boog met een ruk af naar rechts, verder het bos in, terug naar zachtere ondergrond. De hengst had moeite haar te volgen, lenig en wendbaar als ze was met haar korte beentjes. Het bospad waarop ze zich bevonden kronkelde links, rechts, links, rechts, maar de pony's renden in volle vaart verder, met niet meer om hen te leiden dan het gevoel op de goede weg te zijn. Ze passeerden een kleine open plek en vlogen opnieuw een scherpe bocht om, waar een omgevallen boom opdoemde. De kleine merrie strekte zich uit, zette met al haar kracht af en sprong er soepel overheen. De hengst achter haar volgde haar voorbeeld, zijn hoefijzers kletterend bij de landing. Plots hield de merrie hard in, de hengst probeerde af te remmen met doorglijdende gebogen achterbenen. Slippend en krabbelend draaiden ze een korte wending naar links, zigzagden tussen enkele kleine boompjes door en bereikten opnieuw een stuk stenen ondergrond. In een regen van steentjes en stukjes ijs zeilden ze de bocht om naar rechts, en begonnen in te houden. In een soepel drafje, nog nahijgend van de inspanning, bereikten ze een open stuk gras. Het gras was anders dan ze ooit hadden gezien of geroken. Het was glad, gelijkmatig en werd geflankeerd door struiken, die in een onnatuurlijk recht patroon rond de kleine oase stonden. De pony's bedachten zich geen moment en deden zich tegoed aan de heerlijke sprietjes die daar zo rijkelijk groeiden.
De maan was intussen aan het verbleken, net als de rest van de hemel, die van diep zwartblauw fluweel transformeerde naar een kil en kleurloos staalblauw, met aan de horizon een streep zacht wit-geel.
De pony's genoten, konden rustig op adem komen en aten zo snel ze maar konden, gehinderd door hun buiken die de aanzienlijke portie hooi van de avond tevoren nog niet verwerkt hadden.

Samen verkenden ze de omgeving, die voor hen heel bijzonder was. Er waren kleine dichtgevroren bronnen die je niet openkreeg, er was een gat dat pure wolken spuwde, en er waren een heleboel heerlijke planten die ze nooit eerder hadden geproefd. Ook stond er een groot gebouw waar ze naar binnen konden kijken.
De grasmat was bevroren maar perfect glad, en langs de kant was een smal strookje met steentjes die vrolijk knerpten als ze erover liepen. Het scherpe, doordringende geluid doorkliefde de stilte van de vroege morgen.
Plots hoorden ze geluid klinken, binnen in het gebouw. Het maakte hun wezen onrustig van binnen, en de pony's werden weer beweeglijker. Onrustig liepen ze rond, hier en daar nog een hap nemend maar met een vreemd voorgevoel.
Ineens ging de deur aan de lage kant van het gebouw open, met in de deuropening een tweebener die de pony's kenden. Hij had een verbaasde uitdrukking op zijn gezicht, staarde een moment naar het tafereel in zijn keurig onderhouden achtertuintje, en de pony's staarden terug. Hun kaken strak op elkaar geklemd en verstijfd van schrik. De tweebener mompelde iets, en sloeg de deur dicht.
Binnen pakte de boer zijn jas en schoot een paar oude klompen aan zijn in wollen sokken gehulde voeten. Hij ging de stal in en nam een touw, terug naar buiten. Hij lokte de pony's met aardige woordjes, maar die bedachten zich geen moment en draaiden zich om, met hun gezichten naar de uitgang. De tweebener kwam dichterbij, ieder vezeltje in het lijf van de hengst stond strak gespannen. De kleine merrie voelde eerder nieuwsgierigheid, knipperde met haar ogen en staarde verwachtingsvol naar de tweebener, die nu langzaam in hun richting kwam.
Hij kwam steeds dichterbij, en als door bliksem getroffen zette de hengst het op een lopen. De kleine merrie aarzelde, draaide een rondje en schoot hem achterna, bokkend met gekromde hals en slaande benen. Een stuk verderop hielden ze in en draafden een soepel rondje om een kleiner gebouw, waar omheen nog meer, en hoger, gras groeide. In de verte zagen ze de tweebener verbouwereerd toekijken, zich omdraaien en terug naar binnen gaan. De hengst snoof luid en besnuffelde het gras, dat helaas lang niet zo smakelijk leek als het gras op de gladde oase.
De deur van het gebouw ging weer open, de tweebener stapte naar buiten met een bus in zijn hand. In de oren van de pony's klonk een bekend geluid, speeksel vulde hun monden en ze keken op, vol verwachting. De tweebener schudde met de bus, die onmiskenbaar overheerlijke brokken zou bevatten. De kleine merrie zette een drafje in, richting de tweebener, met haar oren vrolijk gespitst. De hengst volgde, eerst met enige tegenzin maar uiteindelijk met dezelfde verwachting als de kleine merrie. De tweebener begon van hen weg te sloffen, ze waren nu zo dichtbij dat ze de verlokkende geur van de brokken konden opsnuiven. De tweebener versnelde iets en slofte de hoek om, de pony's volgden op een drafje en haalden hem in, de kleine merrie links van hem en de hengst rechts, beiden dringend en duwend in een poging om iets uit de bus te pakken te krijgen. De tweebener deed een kleine deur open en ging naar binnen. Even zaten de pony's klem, met zijn tweeën in de deuropening, maar toen waren ook zij binnen, waar de tweebener de inhoud van de bus over de grond strooide en de pony's de brokken gulzig begonnen op te snoepen. De tweebener deed de deur met een klap dicht, maar de pony's merkten dat amper, omdat ze druk waren met zich verdringen om de brokken.

Eenmaal klaar met zoeken, keken ze op en beseften ze dat ze binnen waren opgesloten. Enige tijd stonden ze daar, samen in het hok dat ze zo goed kenden. De kleine merrie slaakte een diepe zucht en liet haar hoofd zakken, haar ogen half dicht en de oren ontspannen opzij hangend. De hengst volgde na enige tijd haar voorbeeld. Zo stonden ze een hele tijd, hun hoofden leeg, hun lijven warm en met een voldaan gevoel in hun binnenste.

Buiten klonken geluiden, er liep een tweebener langs, eerst zonder paard en toen met, en kort daarna hoorden ze een vertrouwde stem. De stem begon steeds schriller te klinken, en plotseling werd de grote deur van het gebouw waarin de pony's zich bevonden met een nogal paniekerige ruk opengetrokken. Daar stond ik, mijn gezicht glimmend van het zweet en met ingehouden adem van schrik. Mijn pony's keken me vrolijk aan ('Goedemorgen! wij hebben trek!') en ik ontspande, een glimlach verscheen op mijn gezicht, een diepe zucht en de dag kon beginnen...

een verslag van de gebeurtenissen tijdens de nacht en ochtend van 8 op 9 februari...

esje01

Re: Het lief en leed wat een zorgenkind heet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 11:47

Gos meirrieveulen, wat een verhaal. Blij dat ze weer veilig zijn.
Je hebt echt talent, schrijf je vaker korte verhalen??? Het was heel leuk om te lezen.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-12 21:55

Wat een prachtig verhaal heb je gemaakt van het avontuur van je paarden.
Fijn dat ze weer terecht zijn.
Net als Es vond ik het ook leuk om te lezen en je hebt zeker talent :j

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 17:34

Bedankt! ik vond het ook wel leuk om te doen, haha! dan haal ik me voor de geest hoe zoiets gegaan is, heel levendig want ik weet precies hoe ze de dingen doen. uiteraard zijn sommige dingen overdreven om het leuker te maken, de afstand van de 'bron' (waterbak) naar het obstakel is namelijk een meter of 20- 30.
leukste is denk ik wel als je weet hoe het er hier uitziet, het verhaal is nl kloppend met hoe het erf werkelijk is. alleen is het hele gebied niet zo groot als het lijkt, haha!

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 11:05

Whahhah ja inderdaad in het begin had ik geen idee dat het over jouw paarden ging.
Dacht ergens op een grote vlakte in Amerika :')

Hoe gaat het met jullie paarden?
Heb begrepen dat de ergste kou over is in Nederland en hoop dus dat jullie kinderen lekker gaan!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 13:03

Gek genoeg gaat het hier helaas helemaal niet goed nu de dooi invalt.
Isa stond en bewoog vanochtend als erg bevangen, maar had geen warme voeten. Sterker nog, ze waren erg koud, evenals haar onderbenen (terwijl ze schoenen en sokken aan had).
Geen pulsatie, dus dat zou op 'geen ontsteking' duiden, maar wat er nu wel aan de hand is?
Ga zo toch maar eens even in overleg met onze dierenarts, want dit vind ik erg vreemd eigenlijk.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 14:07

Tjee Isa wat raar.
Hopelijk kan je da snel vertellen wat er aan de hand is.
Hopelijk valt het mee.
Een dikke knuf voor jou en Isabella :(:)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 14:30

He bah wat vervelend Isa! zou het kunnen dat ze nu meer beweegt en er dus meer doorbloeding is? komt namelijk wel meer voor dat paarden daarop gevoelig worden, je ziet het bijv. ook weleens als een paard na erg strak beslag op blote voeten komt.
alle 4 voeten zijn koud, da's op zich goed maar misschien is het een idee om te kijken wat ze doet als je ze warm afspuit...

@ blensink, hier gaat het zo goed als maar gaan kan! beesten ontploffen bijna van energie op een positieve manier. gisteren Flicka weer eens ingespannen, ik heb haar moeten omdopen: 'Cannonball Fur'. Mijn God wat was die gék! ze had er gewoon enorm veel zin in dus kort maar krachtig gereden met d'r, één klein vergissinkje had ze, nl een paar bokjes. dat mag voor de wagen gewoon écht NIET. heb het even medegedeeld, dat hyperactief zijn prima is (ze blijft namelijk wel perfect luisteren verder), maar dat bokjes er niet bij horen. daar kon ze zich wel in vinden, dus konden we in een enorme draf weer op huis aan.

vandaag Zneddie weer aan de longe gehad, ik moet wel bijven oefenen voor straks in maart, en hij deed het echt geweldig. ik kon mijn hulpen minimaal houden en onze snelheid van omschakelen (hand veranderen, tempowisselingen, pauze en door, grote volte kleine volte en terug, etc.etc.) was hoger dan tot nu toe ooit gelukt is. hij liep ook echt geweldig, geen spoortje irritatie van zijn knie en met prachtig zweefmoment, óók met zijn bovenlijn horizontaal en neus aan de grond. ik ben dus happy!

verder druk geweest met nieuwe draad spannen en de stroomklok weer in orde maken, gnagna! ik had niet veel tijd dus het ijzeren hek staat er nog wel, maar dan kunnen ze mooi vast even oefenen met de draden binnen het vaste hek. als de klok nu goed blijft enzo hebben ze morgen weer lekker de ruimte om te idioten.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 16:13

jaaaaaaaaaaaaaaaaa,eindelijk dooi. *\o/*
wat was ik dat gedoe met de waterbakken beu.
nu op naar het weide seizoen.

isapaardje@ het is misschien stom gedacht maar kan het niet zo zijn dat ze nu gewoon vocht tekort heeft in haar hoeven door de schoenen en sokken?
vocht zet de voeten wat uit en ik kan me voorstellen dat het bij isa extra aankomt.
of een wat gladde bodem.
grond is keihard met een drassige bovenlaag= glad=verkramt lopen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 17:21

Ik zat zelf te denken aan juist te droge hoeven door die schoenen en de sokken (en door de vorst ook niet kunnen weken in hoefzak oid). Ze had de schoenen nog niet uit toen ze dit had. Ik merkte het toen ik die dingen uit deed; normaal heeft ze dan hoeven die eerder aan de warme kant zijn, maar nu waren ze gewoon koud en dat vond ik raar.
Dierenartsassistent weet het ook niet, en ik zou worden teruggebeld door een dierenarts, maar zit nu al 3 uur te wachten, dus dat wordt morgen zelf weer bellen :(

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 17:22

jeetje lekker handig dan. wel gek, meestal zijn pijnlijke voeten eerder warm. ik blijf dan toch met een stukje doorbloeding in mijn hoofd zitten. dat de hoef erg strak in de schoenen heeft gezeten en daardoor aan hoefmechanisme een gebrek heeft (gehad).

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 17:29

dat is wat ik bedoelde merrieveulen,en dan ook nog eens te kort aan vocht wat de boel ook dichtzet.
voor isa net te veel van het goede.

ik zou in iedergeval spoelen in afwachting van je arts.
sterkte isa..... Y;(

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 18:14

he bah balen dat het niet lekker gaat, ik zou het toch ook houden op gebrek aan hoefmechanisme, maar het is maar een idee. wat ik nog erger voor je vindt is dat de veearts niet terugbelt, ik kan daar heel slecht tegen. maar goed ik ben dan ook een ongeduldig typetje.
gisteren vertelde mij iemand dat er een middel bestaat wat wordt ingespoten 1 of 2 keer waardoor het verharen bij oudere paarden sneller gaat, zegt jullie dat iets????? het kost mijn oude shet altijd enorm veel energie en hij kwam vorig jaar bijna niet door het haren heen.
Verder nog geen veulennieuws, maar de merrie wil niet meer naar buiten met de groep. Een rondje scharrelen over het erf en dan weer vlug naar stal, we tellen af.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 18:42

VA heeft teruggebeld en overleg gehad.
Ook zij denkt aan een combinatie van factoren. Te weinig beweging, te droge voeten inderdaad, en te veel schade in voet, waardoor bloedvaten e.d. sowieso al niet optimaal functioneren.
Nu wil ze morgen overleggen met de paardenarts om een nieuw middel uit te gaan proberen bij Isa.
Ze hebben er pas nog 2 pony's met succes mee behandeld. Was beetje laatste redmiddel, beetje ook zelfde verhaal als Isa's chronische bevangenheid, en binnen een week liepen ze weer.
Ik zou zeggen ... laat maar komen dat spul :D
Morgen hoor ik er meer over dus.

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 18:55

Met Romy gaat het ook wel goed hoor! Ze ontploft ook van de energie en dat is afentoe lastig om mee om te gaan, maar ze loopt nog steeds super en ze zit heerlijk in haar velletje! Dus mij hoor je niet klagen.

Ben benieuwd naar die nieuwe medicatie voor Isabella! Klinkt zo wel belovend dan, als er al 2 pony's echt goed op gereageerd hebben!

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 21:49

Oeh dat klinkt wel interessant inderdaad Isapaardje! Laten we duimen dat het werkt. :D

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 22:08

Oeh Merrieveulen dat moet niet mogen inderdaad bokken voor de kar.
Wat je zegt wel normaal dat ze zin hadden vandaag.
Super dat Znedie zo goed ging, ik word ook helemaal blij van jouw enthousiasme. :D
Lekker dat ze morgen weer naar buiten kunnen. *\o/*

Inderdaad Mariska het is nu wel lang genoeg winter geweest bij jullie. :(:)

Oh ik hoop voor jouw merrie dat het veulen snel komt Es.
Klopt dat er een middel bestaat wat oudere paarden sneller doet verharen heb ik ook van gehoord maar vraag me niet hoe het heet.

Spannend een nieuw middel voor Isa, ik hoop dat het gaat werken zoals bij haar twee voorgangers.
En natuurlijk duim ik ook mee :j

Lonniejj geweldig te horen dat Romy zo goed gaat, lekker in haar vel en een bommetje. *\o/* *\o/* *\o/*
Beter kan je het niet hebben. :D
Ben superblij met jouw nieuws van de laatste tijd!!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 08:17

Isa, ik ben erg benieuwd, hopen maar dat het spul bij Isabella net zo goed aanslaat als bij die andere pony's. Ik heb ook al wat rondgevraagd hier en daar maar tot dusver nog niemand getroffen met een ideetje, je hebt ook echt al alles geprobeerd. maar goed als ik mensen spreek breng ik het vaak toch even ter sprake, je hebt soms van die momenten dat iemand toch nog iets gedaan heeft wat niet zo bekend is ofzo, en wat dus nog niet aan het lijstje is toegevoegd.

ook heel bijzonder wat dat betreft is een paard bij ons op stal, inmiddels 20 jaar. iets van 8 jaar geleden is hij gekocht door een stalgenootje van mij met het doel dressuur te gaan rijden. in de jaren daarna ontpopte dit paard zich tot een echt zorgenkindje. hij heeft al van alles gehad, waaronder aanhoudende snot en hoest wat chronische bronchitis zou moeten zijn, luchtwegklachten dus in extreme mate, en wisselend kreupel/ onregelmatig. mijn stalgenootje heeft ook echt alles gedaan qua DA's en specialisten wat er mogelijk is, ook alternatieve therapie enzo.

op een gegeven moment heeft mijn stalgenootje besloten het paard met pensioen te laten gaan, dit is nu twee jaar terug ongeveer. zij kocht een paard erbij en heeft deze aangehouden om hem een leuke oude dag te geven. paard is verhuisd naar de buitenpaarden groep en ging o.a. niet meer 's nachts op stal. het bizarre is dus dat dit paard het enorm goed doet nu. hij is niet meer kreupel, al moet je met bekappen wel voorzichtig zijn dat je niet teveel doet, de luchtwegklachten zijn ook niet meer opgekomen en hij heeft ook hoe langer hoe minder last van zijn voedernijd. hij doet het goed in de groep en waar hij in zijn vorige groep het banketstaaf was, is hij hier één van de hogeren in rang.

ik denk (weet) dat hij heel veel heeft meegemaakt en vooral psychisch klappen heeft gehad, en dat dat dus een groot deel van zijn klachten dat ten grondslag heeft.
hoe is Isabella daarin, op jouw beelden zie ik een normale pony, ik pik er niet zo iets van raar gedrag uit en ze komt absoluut niet afgestompt over, is dat altijd zo geweest? is het mogelijk dat ze in het verleden niet erg goed heeft gehad en psychisch te lijden heeft gehad?

ik heb dit bij Zneddie ook gemerkt toen ik hem net kocht. ik had hem thuis en eerst heeft hij úren, maar dan ook écht úren in een grote merrie-veulen stal op de grond liggen slapen, gewoon echt helemaal van de wereld en niet normaal. binnen een paar dagen kreeg hij de eerste klachten, die na een hele tijd pas opgelost werden. de DA's konden er niets mee, gaven antibitica en ventipulmin (hij had flinke snot en hoest) etc., maar dat hielp niet. uiteindelijk kwam ik bij een osteopate terecht, hoewel zij normaal nooit paarden van onder de 3 jaar behandelt wilde ze toch wel naar hem kijken. Zneddie bleek zijn hele middenrif vast te hebben zitten door de stress/ spanning. ik kocht hem op woensdag, en de zaterdag daarvoor was hij van de moeder weggehaald en in de tussentijd 4 keer verkocht. op de ponymarkt had hij het al zwaar en hij is ook zó gevoelig. Hij kon dat niet zelf oplossen.

ik hou bij hem dan ook behoorlijk rekening met zijn gemoedstoestand en stressniveaus, meer dan gemiddeld. als hij vastslaat hebben we dus weer een probleem. bij latere behandelingen (gewoon preventief ook hoor) is zijn middenrif ook wel een zwak punt gebleken, is dat dan door schade die ontstaan is door de langdurige spanning erop, of juist andersom, en is het zwakke middenrif zelf de oorzaak? hoe het ook zij, het is wel iets waarvan ik een hoop geleerd heb en des te meer reden me in de psyche van het paard te willen verdiepen, als individu. karakters zijn zó verschillend en wat voor de één niet uitmaakt kan voor de ander dus een groot probleem vormen.

MAAR goed ik hou op met jullie vervelen, ik merk dat mijn stukken vaak enigszins lang worden maar ik hoop dan maar dat ik het een beetje duidelijk uitleg.

@ esje, nee er is mij niets bekend om het verharen te versnellen, althans het komt zo niet 1,2,3 in me op.
Dus het is aftellen inderdaad, lijkt erop dat het nu niet lang meer op zich zal laten wachten.

@ lonniejj fijn dat Romy zich zo lekker voelt, ik kan daar altijd zo heerlijk van genieten! en het levert vaak mooie foto's op!

@ blensink, haha ja anders ik wel! gisteren ook een leuk momentje, ik had mijn stroomsysteem weer OK (kostte nogal wat tijd want Flicka had ook ontdekt dat je het draad van de buren naar beneden kan drukken om erachter te grazen... dus daar ook maar een draad langs getrokken). en dus heb ik het hek weggehaald zodat ze eruit konden, en dat leverde me maar liefst tien minuten van snóéihard racen en bokken op! jammer dat ik geen camera in de aanslag had want écht ze waren niet te stuiten! daarna helemaal buiten adem, gelukkig niet bezweet.

helaas ging Zneddie zijn knie wel weer op slot, en ik ontdekte dat ik er een flinke ruk of duw naar binnen aan moet geven als ie vast zit. de knie haakt alleen vast als ie naar buiten gedraaid staat. we gaan dus maar weer eens even verder neuzen bij de DA's en de faculteit, of dat nog iets zegt. ik heb namelijk ook ooit gelezen dat je bij sommige beenstanden juist niet binnendoor maar buitenom moet bekappen. ik durf dat alleen niet zomaar te doen.
verder ging het wel super, voor het eerst sinds een tijdje weer met hoofdstel (serreton zonder bit want zijn hengstentanden komen bijna door en het tandvlees staat daar strak gespannen) en singel gelongeerd, en hij ging wel weer superfijn! het lijkt wel of hij op eigen houtje gestudeerd heeft, echt het loopt volgens het boekje en ik ben ook zó benieuwd wat Chris van ons vindt straks... ik weet ook waar ik wel fouten in maak, maar heb ook gemerkt dat dat grotendeels voortkomt uit mijn eigen persoonlijkheid die van nature niet heel dominant/ assertief is, en als ik meer doorpak en zelfverzekerder handel dan kan ik storinkjes die daardoor ontstaan bijna helemaal weg krijgen. Chris Irwin gaat voor een groot deel over je eigen ontwikkeling als persoon. ik heb ook een hoop gedaan met Hempfling, en dat werkt idem dito alleen slaat hij hier en daar nogal door naar mijn mening. maar goed you get the picture...

oh ja en ik heb een heel mooi hooitasje gekocht via Ebay, het was ook zó druk op het werk...:
Afbeelding

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 09:14

Mag ik me hier ook melden ? ik heb ook een zorgenkindje gehad :)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 11:52

Heeeeeel eerlijk merrieveulen, als het te lang wordt lees ik het alleen maar heel globaal... :o
Als het iets korter was geweest had ik misschien nog nuttig advies, maar ik ben gewoon een luie donder.

Mooi hooitasje wel!

Welkom Mallow! Ik heb niet eens een zorgenkindje (ja ik ben er op het moment zelf een :( ) dus als ik hier mag zijn, dan jij ook!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 14:55

@Merrieveulen: fijn dat je meedenkt. Wat je zegt, je kunt nooit weten hoe je op een idee kunt komen.
Dat van de psychische gemoedstoestand is mij ook bekend; in het verleden heb ik al zoiets met haar meegemaakt; toen bleek niet zij ziek te zijn, maar ik soort van overspannen. Pas toen ik de knoop doorhakte in mijn werk, knapte mijn pony ook op :D
Dus ja ... moet ik bij Isa mee opletten.
Ik merkte ook dat ik altijd (onbewust merendeels zelfs) druk op haar legde door toch haar als 'menpony' te blijven zien, wetend dat ze hier niet (meer) geschikt voor was. Met Yoobs komst is die druk veranderd, maar nu betrap ik me er wel eens op dat Isa, die altijd alle aandacht alleen kreeg (en soms overdreven veel door haar ziekzijn) op de tweede plek is komen te staan, omdat ik veel met Yoob bezig ben (vanwege het rijden en zo).
Heb ook al eens bedacht dat ze nu weer 'ziek is' om toch weer aandacht te krijgen, maar dat straalt ze eigenlijk niet echt uit.
Wel merk ik dat Yoob super lief voor haar is. Zodra ze minder goed uit de voeten kan, plaagt hij haar niet, maar gaat hij naast haar staan of liggen. :o

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 15:06

|( |( |( ons zorgenkindje op stal de fries van mijn stalhoudster is om 1400 u in de kliniek in Lienden ingeslapen |( |( |(

paard heeft echt een leven vol kwalen gehad
had een gescheurde meniscus en een voorknie vol bulten
hij heeft zich tijd geleden verstapt met gek doen en kreeg last van zijn andere meniscus
kreeg ook weer een vochtbult onder zijn buik

hij stond op pijnstiller,maar vanmorgen zag je dat hij pijn had en zich rot voelde
had vannacht zijn box omgewoeld en veel staan stampen/maaien
onze eigen DA kon niks voor hem doen, ze is toen met spoed naar Lienden gereden
en na vele onderzoeken bleek zijn buik en borst vol vocht te zitten en waren beide meniscussen helemaal verdwenen en zaten er rare vergroeiingen
ook een zere pees aan voorbeen waar hij op is gaan staan paar dagen geleden met opstaan
paard was helemaal op volgens de DA
en hij is ingeslapen, hij zou 29 juni [ ook nog op de dag dat ze gaat trouwen] 15 jr geworden zijn.

we zijn er helemaal stuk van |( |( |( |( |(

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 15:48

:(:)

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 16:06

Y;(

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 16:22

Sterkte :(:)