slachten??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KimWelsh

Re: slachten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 19:07

Ik zou voor "de kogel" gaan. Zal mijn mening even verantwoorden.

Als ik puur vanuit mezelf denk... dan zou ik zeggen inslapen, maar ik probeer natuurlijk ook vanuit de pony te denken. Een paard leidt bij het inslapen nog best veel... het is een vluchtdier en zal blijven vechten om te kunnen blijven staan. Echter lukt dit niet, hij valt ineen en zal zo nog al de tijd die hem rest blijven vechten. Niet echt een relaxed einde als je het mij vraagt.

De slager.... nee... je paard wordt terwijl hij al ziek is in de trailer of wat dan ook vervoerd en vaak voelen ze het al aan.... daarbij worden ze bij het slachthuis zelf ook erg onrustig omdat ze het ruiken en voelen. Dit zou dus ook geen keuze zijn.

Kortom... ik zou een vee-arts bij mij thuis laten komen en een kogel door mijn pony zijn hoofd laten schieten....voor mij geen smakelijk gezicht.. maar voor de pony vele malen beter... KNAL en het is gebeurd. Je pony hoeft dan helemaal niet op iemands bord te belanden, maar al zou het zo zijn.. dan is het maar zo. Dat liever (mijn pony lijdt dan toch niet meer) dan dat hij bij het inslapen nog lijdt.

Maargoed.. zo denk ik erover

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 19:11

doet een veearts dat dan wel aan huis?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 22:26

even zoeken op mijn naam en dan op slachten om OMG, is pas een topic over geweest

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 22:33

Ik heb afgelopen week mijn paardje thuis laten inslapen. Waarom? Omdat ik er nog een andere pony heb bijstaan en op advies van de DA haar erbij heb gelaten. Dieren schijnen heel snel door te hebben als de andere dood is. Daarmee snapt m'n shet het misschien beter waarom de andere pony er niet meer is. Het inslapen opzich ging heeeel vloeiend. Eerst spierverslapper, daarna narcose, ze ging heel subtiel, zonder strijd, te grond en vervolgens de laatste spuit. Gehele gebeurtenis duurde nog geen kwartier en ze was echt overleden hoor.

Ben blij dat ik het op die manier heb gedaan. Ik weet niet zeker wat paarden wel en niet beseffen, maar vanuit het oogpunt van m'n shet (die overblijft) heb ik de jusite keuze gemaakt. Daarbij, als ze naar de slacht zou gaan, zou ze op de trailer moeten. Beest heeft in d'r hele leven (18 jaar) maar 1 keer op de trailer gestaan, dat zou garantie geven tot trailerstress. Dat wilde ik niet, zo een uur voor d'r einde.

lana_te

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 02:26

nee geen slacht! want paarden ruiken goed tog? ze ruiken al van meters waar ze heen gaan! zielig maar ok het is nu zo en niemand zal eraan kunnen doen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 06:55

Lana, lees eerst eens wat meer voor je dit soort dingen gaat roepen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 07:01

lana_te schreef:
nee geen slacht! want paarden ruiken goed tog? ze ruiken al van meters waar ze heen gaan! zielig maar ok het is nu zo en niemand zal eraan kunnen doen

volgens mij heb jij je nergens in verdiept he

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 08:33

Is toch liiieeefff Haha!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 09:05

En ik blijf het toch bijzonder vreemd vinden Haha! .

Hier zijn wie weet hoeveel mensen langsgeweest die hun verhaal hebben gedaan over hun paard die ze naar de slacht hebben gebrecht. Allemaal zeggen ze dat het paard zo braaf en rustig achter hun aanliep. Allemaal dat er geen vorm van stress te vinden was (en als die stress er al was kan dat goed zijn dat hij gewoon niet op zijn gemak is in een vreemde plaats).
Ik heb het filmpje bekeken van de excursie van het paard dat geschoten werd. Ik zag een doodbraaf en rustig paard, dat al dood was voordat hij zelfs de kans kreeg omo bang te worden.

En nog blijven mensen (die zo goed als altijd nooit een slachthuis van dichtbij hebben gezien, laat staan weten hoe het in zijn werk gaat) roepen dat paarden bang zijn van de dood en ze zullen panikeren. (Op 1 persoon na geloof ik wiens paard niet voorbij een slachthuis wilde, maar daar is het natuurlijk ook gissen naar de echte rede).

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 09:13

xKatleentjex schreef:
En nog blijven mensen (die zo goed als altijd nooit een slachthuis van dichtbij hebben gezien, laat staan weten hoe het in zijn werk gaat) roepen dat paarden bang zijn van de dood en ze zullen panikeren. (Op 1 persoon na geloof ik wiens paard niet voorbij een slachthuis wilde, maar daar is het natuurlijk ook gissen naar de echte rede).

Euh, zijn in 90% van de gevallen kinderen denk ik Haha!

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 09:14

@loeckie: maar dat snap ik volkomen. zo zou mijn paard ook niet op de trailer gezet worden omdat ze doodsbang is op zo'n ding.

@xkatleentjex : idd! jammer dat de mensen die zich er juist niet in verdiept hebben, het hardst gaan brullen Clown

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 09:15

IKbenEllen schreef:
xKatleentjex schreef:

Euh, zijn in 90% van de gevallen kinderen denk ik Haha!

Ahum, Ellen toch! Haha!

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 09:19

hier zijn echt al zoveel topics over en de meningen blijven verdeelt. Zelf heb ik een reportage van een bokker gezien (zonder geluid) en als ik dat zo zie zeg ik slacht. Het dier is niet op klap dood want zijn hart pompt nog het enige verschil is dat het dier niets meer voelt. Pas na een tijd heeft hersendood zijn uitwerking op het hart en stopt het met pompen. Je kan dan ook denken van het arme dier leeft nog maar het voelt niets meer dus kan het geen pijn hebben..

Als ik de keus heb zou ik zeggen slacht. En waarom zijn paardenvleeseters freaks Verward Als je een koe zou eten dan ben je zeker ook geen freak Verward

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 09:22

Ik ben in principe een voorstander van de slager (heb dat al meermalen laten weten) maar voor ons ouwetje hebben we wel besloten dat het een spuitje wordt. Hij is te oud en te wankel om nog per trailer te vervoeren, dus dat doen we hem tzt niet meer aan. En zo moet je per paard oordelen wat de beste manier is.

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 09:29

ik vind het idd ook beterom voor de slager te kiezen dat heb ik dan ook gedaan.
echter ga ik met lielle mee het licht aan het ppaard ik zou mijn opgefokte kwpner ook niet zo snel naar het slachthuis brengen.
dat brengt meer stress mee dan toen ik mijn hele relaxte merrie bracht bij haar heb ik dan ook geen moment getwijfelt toen het zover was.

gr gemma

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 11:13

Ik twijfelde erg tussen slacht en spuitje. Toen ik een paar weken geleden plots voor de keuze kwam te staan, heb ik gekozen voor een spuitje in de kliniek. En dat ging rustig, al is het natuurlijk sowieso verschrikkelijk als je paard dood gaat. Maar volgens mij heb ik dit als eens in dit topic gezet Lachen

Wendyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 19:12

chevax schreef:
Ik twijfelde erg tussen slacht en spuitje. Toen ik een paar weken geleden plots voor de keuze kwam te staan, heb ik gekozen voor een spuitje in de kliniek. En dat ging rustig, al is het natuurlijk sowieso verschrikkelijk als je paard dood gaat. Maar volgens mij heb ik dit als eens in dit topic gezet Lachen

Ik heb precies het zelfde meegemaakt vorige week. Wij twijfelden heel erg maar we hebben uiteindelijk voor inslapen gekozen. en het ging heel netjes en rustig. Dus k heb er nu wel vrede mee.

h0rsesgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 21:20

Ik zal mijn paard nooit van zijn leven laten slachten , ook al wordt die ingeslapen dan zal ik m nog niet laten slachten , ik vindt dat echt heel zielig , en als ik dat zou laten doen dan zal ik er heel mijn leven spijt van hebben , want vindt het zelf ook niet prettig denk ik van als ik ingeslapen wordt en ik kom ineens onder het slagersmes te liggen en ik wordt opgegeten.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 21:22

inslapen en slachten samen............tja misschien handig als je je ergens in verdiept voor je vanalles roept?

bijvoorbeeld: je kan er voor kiezen dat je paard niet voor consumptie bestemd is

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 23:01

Ligt ook helemaal aan de situatie, dat slachten in de zin van op een bord belanden. Mijn paardje stond de laatste 5 dagen op pretnison, dus niet meer geschikt voor consumtie toen ik haar lied inslapen.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 23:42

h0rsesgirl schreef:
Ik zal mijn paard nooit van zijn leven laten slachten , ook al wordt die ingeslapen dan zal ik m nog niet laten slachten , ik vindt dat echt heel zielig , en als ik dat zou laten doen dan zal ik er heel mijn leven spijt van hebben , want vindt het zelf ook niet prettig denk ik van als ik ingeslapen wordt en ik kom ineens onder het slagersmes te liggen en ik wordt opgegeten.

Lieve schat, als jij of je paard onder dat mes ligt zijn jullie dood. Dood betekent, weet niks meer voel niks meer, dus dat kan noooit zielig zijn. Een paard wat een spuitje krijgt word ook nooit opgegeten.
Dan is een crematie ook zielig zeker ?? Knipoog

CheEsy_CheE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 23:51

Eey.. k heb niej veel verstand hiervan dusse 'neem me niej kwalijk Sigaar ' maare gaat een paard echt meteen dood met de slagt want als je bij een mens een kogel inschiet blijft die altijd nog ff leve toch teminste wel in films Tong uitsteken

Verward Verward Verward Verward Verward Verward Verward Verward Verward Verward Verward Verward Verward Verward Verward Verward

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 09:10

haha jij hebt wel veel fantasie hoor,het is niet te vergelijken met een film.
mijn opa was vroeger slager,en die vertelde ook dat een paard direct 'weg' is.
het hart klopt wel nog even,omdat het bloed eruit moet.
nu zijn de methodes moderner hoor,maar ook toen gebeurde het al zo.

geloof me hoor je paard is echt hersendood dan!

h0rsesgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 10:19

Ja ok , dat is ook wel zo , maar het is toch een zielig idee , vindt ik

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 17:00

je mag het best een zielig idee vinden, als je maar in je achterhoofd houdt dat het voor het paard geen leed is. Die kiest liever voor die kogel dan ongeneselijk ziek zonder toekomst, geloof mij maar.