Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 15:57

Sanet schreef:
Cer schreef:
Geen water, voer, droge ligplaats, dat ligt allemaal al vast dacht ik.

Maar ook dat is lastig toch? Hoelang geen water of voer en droge ligplaats? Dat zal afgelopen winter ook lastig geweest zijn? Ik had dat buiten in ieder geval heel wat dagen niet. Dus ook daar geldt dan weer, hoelang?

Daar zijn wel gegevens over (geen droge ligplaats). Ook water en voeding staat wel vast (hoeveel een paard verdeeld over de dag moet kunnen eten en drinken). De hoeveelheid slapen is mss wat minder bekend.

Een paard kan zowel staand rusten (door van been te verwisselen) als liggend. Maar een paard kan alleen liggend in een REM slaap komen. omdat het ontspannen van het totale lichaam daarvoor nodig is.
Een paard heeft per 24 uur 30 minuten REM slaap nodig. Betekent als een paard geen droge ligplaats heeft waar het zich veilig genoeg voelt om te liggen, het slaaptekort zal oplopen. Daardoor zal het paard bv narcoleptie verschijnselen kunnen gaan vertonen, omdat het lichaam niet 100% kan ontspannen.
Een korte periode te nat en dus niet kunnen liggen zal een paard niet aan doodgaan. Maar langere perioden te nat en geen ligplaats (zoals in de afgelopen winter veel is voorgekomen) heeft wel echt gevolgen voor de gezondheid, de weerstand en het welzijn van het paard.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 15:59

oji schreef:
_San87_ schreef:
Die sterren zijn een wassen neus.

Kan zijn hoor, ik zit daar niet zo in.

Dat kan ik wel beamen ja, hier in de grote stad met een flink aantal 4* maneges waar paarden vrijwel niet buiten komen.

Stripe000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 16:07

oji schreef:
De FNRS sterren zijn al gericht op welzijn. In het sterrensysteem zitten al punten voor zaken als weidemanagement, voermanagement, huisvesting van de paarden, maar ook kwaliteit van de lessen, accommodatie en veiligheid. Controles zijn volgens mij altijd onaangekondigd.

Ongeloofwaardig , de manege in mijn woonplaats heeft 4 sterren en de manege pony’s en paarden staan nooit in de wei.
En ze worden flink aangepakt in de lessen.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 16:08

Ik heb al jaren geen echte FNRS ervaring, maar wij hebben een 5 sterren accomodatie in het dorp gehad waar de paarden niet buiten kwamen, ruwvoer minimaal en de instructie niet allemaal bekwaam.

Vooral het niet buiten komen vind ik erg, aangezien ik in een regio sta (Brabant) met uitstekende zandgrond.

De accomodatie op zich was prachtig.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 16:13

denisesilver schreef:
Vroeger had je nog dat er anoniem gereden werd bij een manege en deze punten kreeg voor van alles, waaronder management van de paarden. Volgens mij stond dat altijd in de paardensport.

Een mystery guest of zoiets? Ik kan t me niet herinneren. Ik weet wel dat als je als manege een paar sterren wil er iemand van FNRS met een lijstje langs kwam om dat af te vinken. Ging dan voornamelijk om de huisvesting en voerbeleid, aantal brandblussers werden geteld enzo.

Ik ken een maneges in Den Haag met volgens mij 4 * met maar 1 of 2 paddocks en 40 - 50 paarden op een postzegel. Ik weet ook niet of maneges met een x aantal sterren die ook weer kwijt kunnen raken op het moment dat er nieuwe inzichten zijn over welzijn. Ik zou er mijn paard niet meer willen stallen ongeacht het aantal sterren.

Met de dramatische brand nu in Zeewolde waarbij 18 paarden zijn ongekomen zou je ook liefst zien dat iedere stal waar dieren gehouden worden een sprinkler installatie heeft. Zeker omdat je op veel staldaken tegenwoordig zonnepanelen ziet verschijnen (ik weet niet of dat daar de oorzaak is geweest overigens). Maar dan heb je het wel over forse investeringen. Ik lig er soms ook echt wakker van. Om een dergelijke reden zou ik een stalprijsverhoging ook echt niet erg vinden.
Ik ben vroeger zeker van stallen verhuist waar ik stoffige stopcontacten zag die half uit hun behuizing hingen en losse draadjes na er een paar x wat van gezegd te hebben zonder effect.

oji

Re: Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 16:17

In Zeewolde was geen FNRS manege, dat was een foutje in de pers om dat een manege te noemen. Was een kleinschalige pensionstalling. Ik heb geen idee of dat soort kleinschalige pensionstallingen ook onder een controle staan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 16:24

oji schreef:
In Zeewolde was geen FNRS manege, dat was een foutje in de pers om dat een manege te noemen. Was een kleinschalige pensionstalling. Ik heb geen idee of dat soort kleinschalige pensionstallingen ook onder een controle staan.

Nee zo bedoelde ik het niet hoor.
Het is een andere discussie eigenlijk.
Je ziet dat veel daken van stallen tegenwoordig ook worden vol gelegd met zonnepanelen. (Heb ik het ook niet over de stal in Zeewolde overigens, want we weten natuurlijk niks van de oorzaak).

Maar het is wel een risico. Omvormers moet je stofvrij houden ivm risico op brand en je ziet toch steeds vaker stalbranden in het nieuws (varkens, kippen, etc). Ik vind echt dat stallen voorzien zouden moeten worden van een goede brandmeld- en sprinkler installatie om dieren de kans te geven zo'n brand te overleven. Maar dat zijn forse investeringen die vaak niet uit de exploitatie kunnen van bv een stal. Het gaat heel veel jaren goed, en dan ineens gaat het heel erg fout. Dat zijn ook welzijnszaken die niet iedereen op het netvlies heeft.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 17:02

Officieel moet je van de verzekering om je bedrijfsgebouw te verzekeren een elektrokeuring doen. Met zonnepanelen een nog zwaardere. Je wilt niet weten hoeveel bedrijven dit nooit deden.. nu moeten ze wel want verzekeraars willen vaak een kopie van het keuringsrapport.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 17:38

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 17:39

Misschien dat ze de drama’s zoals in Zeewolde in de toekomst eventueel kunnen voorkomen door te eisen dat elke stal een individuele deur naar buiten heeft . Duurder maar kan wel .

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 17:47

Ik heb niet het hele topic gelezen maar vind het wel fijn om ook mijn mening te mogen plaatsen.
Een goede amazone is in mijn ogen niet meer Dujardin.
Ik vond haar altijd een voorbeeld omdat ik dacht dat zijn goed en diervriendelijk met paarden omging. Een goede amazone is in mijn ogen iemand die zonder teveel druk, spanning en pijn het paard zijn oefeningen kan laten doen.
Als ik het filmpje zie springen de tranen mij in de ogen. Het arme paard wat niet weet wat hij moet doen en ondertussen maar slaag krijgt. Walgelijk.
Wat ik ook erg vind is dat er mensen zijn die het wel mee vinden vallen omdat dit nu eenmaal gebeurt in de paardensport.
Die mensen moeten zich afvragen of ze een dierenvriend zijn. In mijn ogen niet.
Kijk naar Feather Light Horsemanship. Dat is pas goed.
Van Dujardin ga ik over mijn nek en mag van mij permanent geschorst worden.
Zij is het niet meer waard om uberhaupt bij een paard in de buurt te komen.
Ik hoop dat ze nooit meer welkom is in de sport en niemand meer zijn paard meer door haar wil laten trainen.
Helaas voor de paarden zal dit waarschijnlijk anders aflopen.....

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 17:55

Ik vind persoonlijk, het tijdstip juist gekozen. Men kan het nu niet meer onder het kleed schuiven.

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 18:02

Stripe000 schreef:
oji schreef:
De FNRS sterren zijn al gericht op welzijn. In het sterrensysteem zitten al punten voor zaken als weidemanagement, voermanagement, huisvesting van de paarden, maar ook kwaliteit van de lessen, accommodatie en veiligheid. Controles zijn volgens mij altijd onaangekondigd.

Ongeloofwaardig , de manege in mijn woonplaats heeft 4 sterren en de manege pony’s en paarden staan nooit in de wei.
En ze worden flink aangepakt in de lessen.

Gewoon een vraag zonder oordeel; als dit wordt geconstateerd betreft hard aanpakken; zeg jij/iemand hier dan wat van als het niet door de beugel kan? Hier begint het natuurlijk bij, en kinderen leren op deze manier dat het normaal is zo te rijden.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 18:08

BigOne schreef:
Misschien dat ze de drama’s zoals in Zeewolde in de toekomst eventueel kunnen voorkomen door te eisen dat elke stal een individuele deur naar buiten heeft . Duurder maar kan wel .

Uhm, maar mijn stal zit vast aan mijn bijkeuken/garage en 3 stallen zitten tegen die muur, dan dus maar gewoon geen stallen daar?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 18:31

grace1989 schreef:
Ik heb niet het hele topic gelezen maar vind het wel fijn om ook mijn mening te mogen plaatsen.
Een goede amazone is in mijn ogen niet meer Dujardin.
Ik vond haar altijd een voorbeeld omdat ik dacht dat zijn goed en diervriendelijk met paarden omging. Een goede amazone is in mijn ogen iemand die zonder teveel druk, spanning en pijn het paard zijn oefeningen kan laten doen.
Als ik het filmpje zie springen de tranen mij in de ogen. Het arme paard wat niet weet wat hij moet doen en ondertussen maar slaag krijgt. Walgelijk.
Wat ik ook erg vind is dat er mensen zijn die het wel mee vinden vallen omdat dit nu eenmaal gebeurt in de paardensport.
Die mensen moeten zich afvragen of ze een dierenvriend zijn. In mijn ogen niet.
Kijk naar Feather Light Horsemanship. Dat is pas goed.
Van Dujardin ga ik over mijn nek en mag van mij permanent geschorst worden.
Zij is het niet meer waard om uberhaupt bij een paard in de buurt te komen.
Ik hoop dat ze nooit meer welkom is in de sport en niemand meer zijn paard meer door haar wil laten trainen.
Helaas voor de paarden zal dit waarschijnlijk anders aflopen.....

Oh jij hebt in je hele paardencarrière nog nooit ook maar iets gedaan waarvan je later dacht Oeps?!
Kan me niet voorstellen!! Sorry.
Hoop hypocrisie gezien sinds dit uitgekomen is.
Iedereen grote bek over haar maar denk dat zo’n beetje iedereen ooit wel eens iets heeft gedaan wat niet in het welzijn van het paard was.
Maakt dat dit goed? Nee. Maar blijf wel reeel.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 18:34

Ik vind de mensen die overtuigd zijn nooit een fout gemaakt te hebben eigenlijk enger dan die wat toegeven fouten gemaakt te hebben.. die laatste groep is iig bereid om te leren en beter te doen. Je kan niet beter worden als je denkt niks mis te doen…

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 18:49

Ik denk dat iedereen idd wel eens fouten maakt of heeft gemaakt.

Èèn tik op zo'n manier kun je als fout zien. Maar die minstens 24zweepslagen is geen fout. Ja Charlotte is fout en ze is door de mand gevallen. Ik snap niet dat er mensen zijn die het blijven opnemen voor haar. Los van deze bedroevende situatie is het ook nog eens zo dat ze zich profileerde als iemand die het paarden welzijn heel hoog heeft zitten mede daardoor is ze juist zo populair geworden. Allemaal show. Als je zo tekeer kunt gaan bij een paard dan kan het welzijn van dat paard je niks schelen. En als je zo populair bent dan val je ook dieper als je door de mand valt. Maar ik heb daar geen medelijden mee. Dat heeft zij ook niet voor het paard gehad. Ik gun haar geen podium meer ze zou namelijk niet meer met paarden mogen werken als je het mij vraagt. Èèn tik om dat een paard gevaarlijk is of omdat je echt een keer uit je slof schiet omdat een paard echt iets flikt dat vind ik iets heel anders.

Charlotte weet beter en toch moest ze dat paard blijven slaan met die zweep. Die wil niks leren. Die is al van mening dat ze het beter weet en dat ze de beste is. Daarom dat ze ook niet naar de meisje die waarschijnlijk op haar neer keek luisterde die zij les gaf (voorbeeldfiguur) en notabene dat meisje haar paard sloeg. Nee daar zijn geen woorden voor die dat goed kunnen praten. Zij kon mensen iets leren, namelijk dat mensen hun paard netjes moeten behandelen, dierwaardig. Maar zo gaat ze dus IRL zelf niet met paarden om.

Zo mijn keiharde mening.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 26-07-24 18:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 18:51

En jij denkt dat alle heilige boontjes hier hoogstens één keer een mep te veel gegeven hebben? Nee sorry dat geloof ik niet. Niet op basis van wat ik doorheen de jaren op bokt gelezen heb.

Verder keur ik de handelingen op dit filmpje absoluut af. Maar nee ik vind niet dat twee minuten iemands gehele leven moet ruïneren.

Zullen we Linda Parelli al vergeten voor de Parelli aanhangers?
En zo kan je in elke grote stroming minstens 1 persoon noemen. Dus nee ik geloof niet dat de bokkers die hier zo enorm reageren nooit uit de bocht gegaan zijn. :n
Iemand als Helgstrand die herhaaldelijk de fout in gaat en geen enkel berouw toont? Ja gooi die er maar uit. Maar niet iemand waarvan 1 bewijs is en die doorheen de jaren grote bijdragen gedaan heeft aan hoe we tegen het welzijn van sportpaarden kijken.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 26-07-24 18:57, in het totaal 1 keer bewerkt

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 18:54

Ayasha schreef:
En jij denkt dat alle heilige boontjes hier hoogstens één keer een mep te veel gegeven hebben? Nee sorry dat geloof ik niet. Niet op basis van wat ik doorheen de jaren op bokt gelezen heb.

Nou ik rij momenteel geen paard meer. Maar ik kan oprecht zeggen dat ik nooit zo tekeer ben gegaan.
Ik ben echt anti dierenmishandeling. En ja ik heb wel e.a gezien. Maar dat maakt niet dat het okee is. Dat er nog meer mensen zijn die zich vergelden op een dier. Ik vind het bedroevend. Ook dat het op die manier wordt goed gepraat.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 18:56

Maar ben je een heilig boontje op het moment dat je dit gedrag veroordeelt? Ik snap niet helemaal waar dat heilig boontje op slaat?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 18:58

Op de manege vroeger alleen maar slecht leren rijden, goed je bleef er op zitten maar om te galopperen stond er ook iemand met een longeerzweep in de bak, en dat vond je toen nog normaal ook :n. Van slaan heb ik nooit gehouden, maar die twee te harde rukken aan het bit die ik ooit gegeven heb staan me nog helder voor de geest en heb ik nu, meer dan 30 jaar later, nog steeds wroeging van.

Dat is daarna echt nooit meer gebeurd gelukkig en de zweep heb ik sinds ik harddravers heb definitief aan de kant gedaan maar ja, die lopen altijd wel, weinig flegmatieks aan :). Op buitenrit, zoals hier gesteld werd, raak je weleens de controle kwijt, maar dat uit zich bij die lopers alleen maar in wegrennen, dan heb je niet zoveel aan een zweep :=

Dus ja, hier ook fouten gemaakt en daar ben ik bepaald niet trots op...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-24 18:58

Ayasha schreef:

Ik kan oprecht zeggen dat ik zeker ook fouten heb gemaakt, in emotie heb ik mijn paarden ook wel eens onterecht pijn gedaan.

Echter zoals op het filmpje te zien is, zo berekenend losgaan op een dier dat zijn best doet, dat heb ik nog nooit gedaan. Dan maar een heilig boontje :).
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 26-07-24 18:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 18:59

Tango1979 schreef:
Maar ben je een heilig boontje op het moment dat je dit gedrag veroordeelt? Ik snap niet helemaal waar dat heilig boontje op slaat?

Neen je verdraait mijn woorden. Je bent een heilig boontje als je oprecht gaat beweren dat je nooit een keer verkeerd gehandeld hebt in een situatie met paarden. Dan heb je gewoon niet geleerd van je fouten in mijn mening.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 18:59

Ayasha schreef:
Ik vind de mensen die overtuigd zijn nooit een fout gemaakt te hebben eigenlijk enger dan die wat toegeven fouten gemaakt te hebben.. die laatste groep is iig bereid om te leren en beter te doen. Je kan niet beter worden als je denkt niks mis te doen…
Maar we hebben het hier niet over "een fout" maken he? We hebben het hier over iemand die ff op z'n rustige gemakje 20+ keer een paard mept alsof het de normaalste zaak van de wereld is, waarbij het paard er duidelijk niet beter noch vrolijker op wordt. En die vervolgens als dat uitkomt eigenlijk enkel zegt "ja was fout, maar doe ik anders nooit!"

Sorry, maar dat gaat in mijn ogen wel verder dan iemand die een fout maakt. Ik denk dat als ze er niet had gestaan alsof het zo normaal is er al heel anders was gereageerd. Zelfde als ze had gezegd dat ze in het verleden verkeer getraind heeft maar zich gebeterd heeft. Maar met de huidige beelden en reactie van CD moet je wel erg creatief bezig zijn om dit om te praten naar een foutje. De combinatie van haar houding in de video en de reactie die ze heeft gegeven zorgen daarvoor.

Ik heb bijna het idee dat ze had gehoopt dat de beelden niet uit waren gekomen zodat het als een foute actie uit impuls/emotie weggeschreven kon worden. Net zo goed fout, maar dat overkomt idd de besten helaas. En dat is ook door velen genoemd in dit topic voordat de beelden er waren. Maar als dat zo is, vind ik dat erg naive van haar. Als het gelekt werd om het paardenwelzijn, zou het wel gelekt zijn na haar statement on de gedachte van een fout uit impuls/emotie te ontkrachten. Als het om persoonlijke belangen ging, dan zijn die beelden veel te veel waard om CD in een kwader daglicht te zetten en mogelijk zelf wat te vangen van het nieuwskanaal dat het meeste wil neerleggen om de eerste met de beelden te zijn.

Ik denk ook dat de gemiddelde bokker die hier post niet rustig zo een paard in elkaar mept nee. Daar mag best wat van gezegd worden, dat heeft niks te maken met een hypocriet zijn dan wel zelf foutloos denken te zijn.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 19:01

Ik vind haar er eigenlijk niet rustig uit zien. Daar zit het verschil dan vermoed ik. Ik zie echt geen persoon die kalm handeld, alles in haar lichaamstaal en stem schreeuwt dat ze vanuit stress reageert. Maakt dat het oké? Nee natuurlijk niet.
Maar het is IMO wel een factor die ik mee neem gezien jullie dat ook doen met te zeggen dat ze er kalm uit ziet.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 26-07-24 19:02, in het totaal 1 keer bewerkt