Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 21:36

Piephak is niet zo erg toch? Als ze nog zacht zijn gewoon smeren met compagel. Chipje hoeft ook geen probleem te zijn.

Wij hebben er vandaag weer eentje laten keuren, een 3 jarige springgefokte. Morgen door eigen dierenarts de foto’s laten beoordelen maar degene die de x-rays gemaakt heeft was over de rugfoto’s niet te spreken. Dus ga er alvast een beetje vanuit dat het niet doorgaat. Laat mijn eigen DA het eindoordeel geven.

Ben het ook nu alweer zat, dus leef mee met degenen in dezelfde soort situatie. :')

Zonnetje81

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 22:01

Piephak niet erg?
Ik hoef geen stampende knol op stal te hebben.
En heb er een gezien dat was meer dan een tennisbal op de foto. No thanks.

Eigenlijk wordt de norm dus dat ze best iets mogen mankeren maar of je nu 15-50 uitgeeft je koopt ook geen auto met allerlei mankementen voor zoveel geld. :+

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 22:30

Piephak kan meerdere oorzaken hebben… Ik heb er in ieder geval goed ervaringen mee, met de oorzaak verhelpen en de piephak wegsmeren.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 22:36

Ik heb er ook 1 gehad met een piephak en die mepte niet tegen de muren. Ja wellicht bij 23 uur per dag op stal. De ene is de andere niet denk ik dan

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 22:37

Cissy ah oke op zijn Facebookpagina gingen ze gisteren de wagen op en het is 100 de pony van jou.

Ik merk op het moment dat veel stallen/personen boven water komen. Goed teken

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 22:40

MarjanB schreef:
Ik heb er ook 1 gehad met een piephak en die mepte niet tegen de muren. Ja wellicht bij 23 uur per dag op stal. De ene is de andere niet denk ik dan

Klopt maar weet je niet bij aankoop. Niemand zegt oh hij mept tegen de muur.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 23:31

Zonnetje81 schreef:
Piephak niet erg?
Ik hoef geen stampende knol op stal te hebben.
En heb er een gezien dat was meer dan een tennisbal op de foto. No thanks.

Eigenlijk wordt de norm dus dat ze best iets mogen mankeren maar of je nu 15-50 uitgeeft je koopt ook geen auto met allerlei mankementen voor zoveel geld. :+

Een tweedehands auto kan ook gebruiksschade hebben gekregen door de jaren heen...

Het perfecte paard is niet te koop, als die al geboren is. Daarin vertrouw ik volledig op mijn dierenarts of die een 'dingetje' op de röntgenfoto of schoonheidsfoutje acceptabel vind of niet. Je krijgt ook geen negatief aankoopadvies als er iets niet-significants op de röntgenfoto te zien is.

Je kan ook niet een talentvol, fijn opgeleid, knap, volledig gezond en ook nog eens heel braaf sportpaard kopen voor normaal geld. Die blijven gewoon altijd echt heel erg duur. Nu zoekt niet iedereen die natuurlijk, maar ik ben er inmiddels wel achter dat je ergens een concessie op moet doen. Een goede onbeleerde driejarige is nog wel te koop voor redelijk normaal geld, maar daar gaat nog heel veel training(sgeld) in zitten.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 23:35

Ik heb nog nooit een paard of pony met een gebrek gekocht. Ze heel houden is al een kunst op zich. Dus nee daar ga ik niet mee beginnen en mn spaargeld in duwen.

Bizar dat dat maar de norm is en je niet moet zeuren over een stalgebrek chipje cornage piephak scheve poten bokvoet enzzzz.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 23:37

Zonnetje81 schreef:
Ik heb nog nooit een paard of pony met een gebrek gekocht. Ze heel houden is al een kunst op zich. Dus nee daar ga ik niet mee beginnen en mn spaargeld in duwen.

Bizar dat dat maar de norm is en je niet moet zeuren over een stalgebrek chipje cornage piephak scheve poten bokvoet enzzzz.

Ik zeg ook niet dat je op gezondheid een concessie moet doen bij het kopen van een sportpaard in een normale prijsklasse? Er zijn echt wel gezonde paarden te koop, maar die zijn dan misschien net ff minder talentvol/knap/braaf/oid.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 23:54

StalNollie schreef:
Cissy ah oke op zijn Facebookpagina gingen ze gisteren de wagen op en het is 100 de pony van jou.

Hoe bedoel je die laatste zin? Ik snap m niet zo goed zo. -O-

Wat de aandacht voor bepaalde handelsstallen betreft, ik heb t gevoel dat een bepaalde beheerder van verschillende fb-groepen soms behoorlijk doorslaat en er een persoonlijke hetze van maakt. Ik haak dan ook af in zo'n groep.

Iedereen die zich op het pad van aan- en verkoop van paarden begeeft doet er goed aan zelfstandig onderzoek te doen, informatie te vergaren en er een eigen oordeel aan te verbinden. Uiteraard vind ik dat kopers niet opgelicht horen te worden, begrijp me niet verkeerd. Maar sommige kopers hadden ook wel wijzer kunnen wezen....

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 06:39

Charmaine schreef:
StalNollie schreef:

Hoe bedoel je die laatste zin? Ik snap m niet zo goed zo. -O-

Wat de aandacht voor bepaalde handelsstallen betreft, ik heb t gevoel dat een bepaalde beheerder van verschillende fb-groepen soms behoorlijk doorslaat en er een persoonlijke hetze van maakt. Ik haak dan ook af in zo'n groep.

Iedereen die zich op het pad van aan- en verkoop van paarden begeeft doet er goed aan zelfstandig onderzoek te doen, informatie te vergaren en er een eigen oordeel aan te verbinden. Uiteraard vind ik dat kopers niet opgelicht horen te worden, begrijp me niet verkeerd. Maar sommige kopers hadden ook wel wijzer kunnen wezen....

En wat dacht je van degene die zulke "slechte" (als in echt kapot) naar dergelijke handelaren doen want de dood is zielig of dan missen ze een paar honderd euro?
Er is bij ons op stal een paard opgehaald door de hier besproken handelaar(dame) die écht heel erg kapot was, de handelaar heeft het dier wel met een redelijk eerlijk verhaal te koop aangeboden (als in: niet goed onder het zadel, zou geschikt kunnen zijn als weidemaatje/wandelpaard).
Is het dan de schuld van de handelaar (die zn brood wil/moet verdienen), of is het dan de schuld van de eerdere eigenaar?
En daarnaast, mensen willen graag geloven dat ze een kapot dier redden, terwijl de dood dan veel humaner zou zijn.

@cissy: wat fijn dat de paint is ingeslapen en wat ontzettend dapper van het meisje dat hem kocht om dit zo te doen!

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 07:55

Ik denk Different dat je daarin zeker heel erg gelijk hebt.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 08:02

mavantos schreef:
Zonnetje81 schreef:

Ik zeg ook niet dat je op gezondheid een concessie moet doen bij het kopen van een sportpaard in een normale prijsklasse? Er zijn echt wel gezonde paarden te koop, maar die zijn dan misschien net ff minder talentvol/knap/braaf/oid.

Ik heb het nog niet over knap talentvol en braaf.

Ik zei alleen dat ik mezelf verbaas dat 98% van de advertenties aangeeft dat het dier een mankement heeft. Ik wil een dier zonder mankement, als ik een zak met geld uitgeef tussen de 15-50 lijkt me dat logisch en dat wordt dan gebagatelliseerd want een mankement kan best.

Vroeger moest een dier litteken vrij zijn. Nu wordt gedaan alsof een stalgebrek chipje en cornage en een piephak heel normaal is. Als ik de definitie van een piephak op zoek dan denk ik sowieso laat maar zitten..

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 08:19

Zonnetje81 schreef:
mavantos schreef:

Ik zei alleen dat ik mezelf verbaas dat 98% van de advertenties aangeeft dat het dier een mankement heeft. Ik wil een dier zonder mankement, als ik een zak met geld uitgeef tussen de 15-50 lijkt me dat logisch en dat wordt dan gebagatelliseerd want een mankement kan best.

Vroeger moest een dier litteken vrij zijn. Nu wordt gedaan alsof een stalgebrek chipje en cornage en een piephak heel normaal is. Als ik de definitie van een piephak op zoek dan denk ik sowieso laat maar zitten..

Vroeger waren de paarden ook goedkoper, maakte ze alleen röntgenfoto's van de benen en was de kwaliteit van een röntgenapparaat een stuk minder dan nu.

Ik denk dat we toen ook gewoon een stuk minder wisten dan nu :j

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 08:23

Inderdaad, en paarden met pijn werd vaak gezien als rotbeesten en die reed je door tot dat ze mak waren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 08:36

Piephak is een schoonheidsfoutje, meer niet.

Ik weet het wel zeker dat we toen veel minder wisten dan nu Mavantos, al dat keuren is leuk maar klinisch goed is nog altijd het belangrijkste.

Natuurlijk zijn er ook paarden te koop die helemaal vrij zijn van allerlei gebreken en puntgaaf op de foto's maar als die een beetje talent hebben betaal je er ook grof voor.

En verder ook eens met Different, kapotte paarden moet je niet de handel in doen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 08:45

cissy schreef:
Deze Hongaarse handelaar levert ook aan een bekende/beruchte stal in NL. Hij gaf me het telefoonnummer als referentie >;) ik heb maar niet nagebeld.
Wat die stal hier in NL allemaal doet heeft niet zoveel te maken met of hij die paarden goed levert. Ze halen overal paarden vandaan.

Ben je nu niet bang Cissy dat je met kopen bij zo'n handelaar die normaal ook levert aan de bekende/beruchte stal D, (die we allemaal zouden overslaan) dat je dezelfde "kwaliteit" paard hebt gekocht? Maar dan misschien ietsje goedkoper?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 08:47

Zonnetje81 schreef:

De dingen die je noemt hoeven ook helemaal geen probleem te zijn voor een paard om de sport te beoefenen :+
Of je het wil is tot daar aan toe. Maar ja. Die paarden zijn er en die handel loopt gewoon goed omdat er niet gelijk iets mis mee hoeft te zijn. Ze zijn betaalbaarder dus staan meer op internet. Logisch.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 09:08

Zonnetje81 schreef:

Een bemerking is nog niet synoniem aan een mankement. En dan hangt het ervan af of de DA en verzekering die acceptabel vinden of ik zou kopen of niet. En het paard moet uiteraard klinisch goed zijn.
Een chip idem. Zolang die op een operabele plek zit zou ik het geen probleem vinden. (Ik zou het paard dan wel opereren, dat is tegenwoordig een kleine ingreep).
Paarden die helemaal schoon zijn op de foto zijn uiterst zeldzaam.
En wat niet standaard in een RX keuring zit, zie je ook niet, maar kan er wel zitten. Alleen de standaard risico's gaan op de foto. Een paard kan ergens anders een botcyste hebben zitten waar je zn leven lang nooit wat van hoeft te merken. En soms wel. Je kunt niet alles uitsluiten.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 03-07-24 09:14, in het totaal 1 keer bewerkt

paljaslaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 09:14

Wij hebben een dier hier staan van die handelstal. DA kon meteen komen. Hoop voor die mensen dat ie ook echt braaf/rijbaar is want ze hebben het beste met het dier voor...

Maar om even een positief verhaal te delen :P Ik heb mijn lieve merrie nu 3 maanden en ben nog steeds erg blij met haar!
De zoektocht was niet super leuk en was zelfs nog van 1 paard afgelanceerd want die kwam omhoog :+
Via FB Poppy gevonden, een 4 jarige Belgische merrie (vooral Duits springbloed erachter) en ze is alles wat de fokker zei dat ze is <3

Afbeelding

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 09:51

Top dat je zo blij met haar bent, en wat een leuke aftekeningen :D
Ben gek op wit en gekke aftekeningen :')

sallinara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 10:00

Elisa2 schreef:
Wat een raar ijzer..lijkt me niet echt lekker lopen met 4 van die punten..

Ah jammer Sallinara maar wel goed dat je bent gaan keuren.

Jaa ik ken dus iemand die daarvoor geleerd heeft, ze gaat binnenkort testen als de merrie drachtig is, want er is een kans namelijk.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 10:30

paljaslaura schreef:
Wij hebben een dier hier staan van die handelstal. DA kon meteen komen. Hoop voor die mensen dat ie ook echt braaf/rijbaar is want ze hebben het beste met het dier voor...

Maar om even een positief verhaal te delen :P Ik heb mijn lieve merrie nu 3 maanden en ben nog steeds erg blij met haar!
De zoektocht was niet super leuk en was zelfs nog van 1 paard afgelanceerd want die kwam omhoog :+
Via FB Poppy gevonden, een 4 jarige Belgische merrie (vooral Duits springbloed erachter) en ze is alles wat de fokker zei dat ze is <3

[ [url=m/8shM7k.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een superknappe merrie <3 <3

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 10:36

Leuk paard met een lieve uitstraling PaljasLaura. Veel geluk ermee.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 22:42

Oke jullie zijn heel hard gegaan. :+ Bedankt nog voor de reacties op het beoordelen van braaf na een verhuizing! Goede tip om te kijken of je eerst een periode het paard kan laten staan. Ik ben na een paar keer rijden altijd een stuk zekerder van mijn zaak. En goede begeleiding voor de begin periode ga ik ook voor zorgen.

Bij mij op stal staat ook een pony van die ene stal. Ik heb nu een stuk beter beeld bij wat voor mensen daar kopen..