Paarden die in 2024 beleerd worden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Moonlight17

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 15:25

Ach snel hoeft het toch niet te gaan. Ene is wat jonger als de ander. Andere is weer super groot. Een heeft meer angsten voor zaken. Lekker doorgaan zoals het komt.

Ik ben lekker thuis aan het rijden geslagen. 1e week was het doel gewoon braaf de bak door komen in stap/draf/galop. 2e week begon hij de zaken uit week 1 maar een saaie bedoeling te vinden en begint zijn bedenkingen erbij te vertonen. Dus ben ik langzaam aan wat meer uitdaging aan het toevoegen. Zo hebben we nieuwe balken die deze keer gekleurd zijn op stal gekregen. Plegen 5 seconden moord, daarna niet meer boeiend. De buren daarin tegen die blijven eng. Elke keer maken ze geluidjes en dan niet zien, maar wel horen. Zal hij helaas aan moeten wennen, kan moeilijk de buren vragen om telkens rekening met me te houden. In het donker of licht maakt ook niks meer uit. Met een andere pony in de bak gereden, ook geen enkel probleem. Nu ben ik aan het oefenen met een balkje in stap. Dat geeft nogal error en dan bevriest hij een soort van, maar gaat telkens beter. 1e les op stal staat gepland en de 1e les buiten de deur ook. Dus nu moet ik verplicht van mezelf gaan oefenen met trailer laden en lukt het die dag niet. Dan mag de oude mee naar die les, al zou ik het wel erg jammer vinden.

xsensibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 16:27

Helemaal mee eens hoor hierboven!

Ik heb red al sinds hij 6 mnd oud is, vanaf begin heel veel mee gedaan en in de hand gehad. Ook ivm een koliek operatie toen hij 7 maanden oud was.. Vorige zomer ben ik begonnen met grondwerk en longeren (aan een halster) en nu sinds januari doe ik er wat meer mee. Hij pakt het heeel simpel op en wil hem dus ook niet over vragen.

Ik werk op een trainingsstal waar we zadelmak maken etc, sommige hier hebben 1 maand nodig andere 6/7/8.. Het is zo onwijs wisselend. Ook hoeveel werk er vooraf al mee gedaan is etc..

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 17:19

Soms zijn het de kleine dingen waar je ben mee bent.

Afgelopen zondag redelijk overprikkelde kleuter voor het eerst in de binnen manege longeren. Wat een drama, maar vooruit zien het maar als een leermoment.

Gisteren tijdens het poetsen in de stal krukje erbij aan beide kanten hangen, been eroverheen en toen oeps :D even complete gewicht op de rug. Super braaf dus kort gedaan en klaar.

Vandaag stond en wandeling op de planning, maar door drukte op het erf besloten dit niet te doen. Even hout blok in de paddock en voor het eerst been erop gezet en met de clicker beloont en koekje erin. Clicker heb ik al eerder iets mee gedaan dus dat snapt hij al. Tevens flemen voor het eerst gedaan ging ook heel mooi. Het meest blije ben ik nog wel dat hij gewoon samen met mij bezig was zonder alleen maar te denken koek koek koek koek *\o/* <3

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 18:23

Als jij je al onzeker voelt Zzertab, wat moet ik dan? Ik heb een bijna 5-jarige die best al wat kent, maar ook een boel nog niet. In elk geval nog niet gereden geweest.

Die kwam 3 jaar terug als 2 jarige bij mij, broodmager, stikvol met wormen. Ze loopt echt een jaar achter in haar ontwikkeling. Dus voor mij lijkt ze nu net een beetje op een 4-jarige. Prima, ik wil er over 20 jaar ook nog van genieten.

Mijne is steeds heel onrustig met haar bit. Aantal bitten geprobeerd, maar enige moment dat ze niet tong over bit of tegen bit of mond opengooide, was als er niks met dat bit gebeurde - lees dat bit gewoon in de mond lag, maar ik de kaptoom gebruikte om de longe of de lijn aan te bevestigen.

Ik hoop dat ik de oorzaak heb: zojuist 2 wolfskiesjes verwijderd en de kant waar ze echt last leek te hebben --> gesedeerd en verdoofd paard dat dubbele sedatie en verdoving nodig had om met die kies aan de gang te gaan (of er enkel maar naar te wijzen) waar ze met bit dus ook heel sterk op reageerde. Hier ligt alles dus weer heel even op zijn gat.

Och, volgend jaar is ze nog maar 6... _O-

nick_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 18:34

Erg interessant om te lezen waar iedereen mee bezig is, zoveel verschil en ieder doet het op z’n eigen tempo, heel fijn :j

Vandaag gingen mijn jongste zusje en een van haar vriendinnetjes mee; allebei rond de 12 jaar.
Ik vond het ergens wel een beetje spannend, want ik wist niet zo goed hoe Nicky op kinderen reageert. Toch wel gedaan, want nieuwe ervaringen opdoen is altijd goed :D
Maar het ging echt super goed en had me nergens druk over hoeven maken, ze deed het echt top braaf!
De meiden hebben haar een lekkere poetsbeurt kunnen geven en we hebben een stukje in de bak gewandeld. Nicky liep heel braaf mee met ze <3
Volgens mij genoot Nicky stiekem ook wel van alle aandacht :))

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 19:15

Oh ik wilde niemand een slecht gevoel geven! :) Alleen wij zitten in een dip denk ik. Dus nu besloten hem vrij te geven tot vrijdag, en dan eerst vrijdag het grondwerken op te pakken.

Pharon is vier trouwens.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 19:20

Ikm heb me weer eens niet goed verwoord; ik bedoel te zeggen "blijf vertrouwen in jullie saampjes". Dat anderen het anders doen is alleen maar leuk. Ik haal ook wel dingen uit het topic waarvan ik denk: "leuk, ook eens bij mijne proberen".

We hebben de paarden voor onze lol. En ik kan al genieten van alle lebberkusjes die mevrouw me geeft. Ze heeft me goed opgevoed. Zij lekkert, zij krijgt mijn snoepje. Knappe Baas, hier nog een lekker.

Werken met jonge paarden is gewoon heel leuk
en heel frustrerend
en heel leuk.
Soms lijkt het of ze het nooit snappen. en ineens kun je weer heel fijn vieren dat ze een stapje vooruit gegaan zijn.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 23:36

Ik had vandaag ook even een dip dag je met Reus.....

Na iedere keer korte sessies dacht ik vandaag ook is te gaan longeren (Reus loop wel is een rondje op me heen met wat grondwerk maar echt longeren voor het longeren had ik nog niet echt gedaan) Om niet te veel kleine rondjes te lopen zijn we de bak in gegaan in plaats van het longeerrondje maar Reus wou steeds omdraaien. Waardoor ik te veel het probleem probeerde op te lossen. Waardoor ik eigenlijk veel langer bezig ben geweest dan ik eigenlijk wilde, daar baal ik dan van ..... dat maakt het een minder leuke en goede ervaring voor hem.

Het was niet zijn schuld het was gewoon een domme keus, goed bedoelt maar niet zo handig van mij. Volgende keer in het rondje dan kan ik het draaien makkelijker voorkomen. En gaat het niet onnodig lang duren. Maar hou longeren op 1 a max 2 keer in de week.

SimonDesteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 00:28

Hoef je je zeker niet onzeker over te voelen, gewoon alles lekker op eigen tempo hoor! :j
Heb hier ook regelmatig wel eens de vraag gekregen waarom ik haar niet direct aan het werk heb gezet, want ja nu is ze 'al' 5.

Oh DDDara dat draaien ben je dan inderdaad zo aardig wat tijd aan kwijt.
Dan is de longeercirkel wel heel fijn!

Morgen gaat mijn merrie weer mee naar de indoor, ben heel benieuwd hoe het dan weer gaat. :o
Ze is nu een paar dagen vrij geweest, na haar eerste paar keer onder het zadel.
Ben tot nog toe heel erg blij met hoe ze het allemaal oppakt. :D

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 10:09

Iedereen komt ook uit een andere cultuur over wat een paard "moet" (of mag) kunnen op leeftijd x. Hetzelfde als discussie over longeren met of zonder bijzet. Ik doe dat zelf niet, maar heb ook geen behoefte om het anderen te verbieden. En druk qua snelheid voel ik vanuit mijn bubbel meer de andere kant op - "hoezo ga je al op een paard zitten dat volgens zijn geboortedatum nog 4 moet worden? Weet je niet dat de groeischijven..." etc. Dus ik voel me heerlijk met het spelenderwijs rond rommelen wat we doen, en als hij een weekje niets "nuttigs" doet, ook helemaal prima, lekker eten en groeien. Ik hoop dat ik nog een jaar of 20 heb met dit paard :)

En dan tegelijkertijd was mijn andere paard op deze leeftijd al meer dan een jaar volledig ingereden en bij zijn vorige eigenaresse buitenritten aan het maken, terwijl Sire nog heel erg mag kleuteren. Dus ja, zeg het maar, wat "normaal" is. Én dan hangt dat naast de cultuur en trainingsvisie van de ruiter/eigenaar natuurlijk ook af van de bouw (en mentale gesteldheid) van het paard.

Samir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 11:13

DDDara schreef:
Reus moest vandaag aan mijn creatie gaan geloven :+
Maar ook hier was hij niet van onder de indruk..... hij kent me al een tijdje :')
[ [url=m/zkcNNk.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/o7uiER.jpg]Afbeelding[/url] ]
Maar zo weet ik in ieder geval zeker dat als ik er binnenkort een keer op klim dat het feit dat er iets boven hem zit het probleem in ieder geval niet zal zijn.

Omg ik ga stuk, dat ga ik ook een keer doen! _/-\o_

Samir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 11:34

Chicken01, overzee2 en SimonDesteny welkom!

Nanook is ook enorm aan het wisselen, elke keer als ik kijk lijkt er wel een kies of tand uit te zijn. In april gaat ze voor het eerst naar de tandarts, ben benieuwd hoe dat zal gaan.

Muranio: wauw wat ene knap paard! Is ze sabino? Of welke kleur is het?

xsensibel: mooi ontspannen plaatje zeg!

Zertab ik ben ook nog helemaal niet zo ver hoor, en Nanook wordt dit jaar 'al' 4. Ik merk nu pas dat ze er mentaal klaar voor is om langer te trainen, tot nu toe was ik al blij als ik meer dan 15 minuten haar aandacht kan vasthouden. Zij wordt ook liever geleid dan gedreven, dus longeren is vaak nog wel ene uitdaging. Daarom heb ik het eerst met vrijwerken opgepakt en afgelopen dinsdag echt een super training gehad. Ik merk bij haar echt mentale sprongen dus hoop straks haar lichamelijk wat meer aan het werk te zetten. Tot nu toe hebben wij bijvoorbeeld alleen nog maar stap en draf gedaan. Bit, zadel, singel etc. kent ze ook nog niet.

Rianne1807 wij gaan een beetje gelijk op dan als ik het zo lees qua training! Wat voor paardje heb jij?

Moonlight17 wanneer staat de eerste les gepland? Ik wil binnenkort ook starten met trailer training. Ze komen deze zomer aan huis te staan dus tzt moet ze makkelijk te laden zijn. Ik verwacht een groot gevechtm tot nu toe zijn we of 1,5 uur bezig geweest om te laden of moest ze gesedeerd worden (ook ivm haar beenwond). Geen fijne ervaringen dus, zal fijn voor haar zijn om straks eens rustig de trailer te ontdekken ipv er meteen in te moeten.

Rocamor dat zeg je heel mooi; heel leuk én heel frustrerend :') Af en toe denk ik dat we nog geen stap vooruit zijn gekomen en dan een week later gata het zo soepel als maar kan

DDDara ik snap je gevoel! Heel vervelend als je het niet goed hebt kunnen afsluiten. Ik vebraas me nog wel eens over de veerkracht van Nanook, want de keer erna lijkt ze er minder last van te hebben dan ikzelf. ;) Niet te streng zijn voor jezelf en de volgende keer weer met goede moed beginnen!

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 11:41

Samir schreef:
DDDara schreef:
Reus moest vandaag aan mijn creatie gaan geloven :+
Maar ook hier was hij niet van onder de indruk..... hij kent me al een tijdje :')
[ [url=m/zkcNNk.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/o7uiER.jpg]Afbeelding[/url] ]
Maar zo weet ik in ieder geval zeker dat als ik er binnenkort een keer op klim dat het feit dat er iets boven hem zit het probleem in ieder geval niet zal zijn.

Omg ik ga stuk, dat ga ik ook een keer doen! _/-\o_

Hahaha, en dit was nog mijn simpele creatie. Met zijn moeder gebruikte ik een opblaas pop. Die moest ik dan ook nog aan kleden want zo naakt is ook niets.... en vervolgens moest ik die vastbinden en dan liep ze onderweg nog leeg ook.

Afbeelding

Dus dit jaar opzoek naar iets nieuws. Dus deze zwembad dingen gaatje er in touwtje er doorheen clipje er aan en zit in 1 seconde vast aan me singel.

Gister was reus vrij na mijn longeer actie. En vandaag mocht hij even wat grondwerk doen. We gingen vandaag voor de clockshape van Tristan Tucker dat ging TOP na 5 min stond hij weer op stal. En vandaag ook zijn nieuwe Rambo Mickelem (schrijf je dat zo?) hoofdstel op maat gemaakt, wat een super fijn ding zeg!

Trailerladen is voor ons ook iets op de lijst. De laatste keer is hij er met een showel in geduuwd omdat al het andere waar onder sedatie niet werkte..... Daarna anderhalf jaar niet meer geprobeerd dus dat staat ook op de planning voor de lente.
Maar eerlijk gezegd verwacht ik weinig moeilijkheden..... :o
maarja dan kan het des te harder tegenvallen }>

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 12:13

Hier gaat het ook met ups en downs hoor. Eigenlijk vind ik dat niet eens een juiste bewoording, want dat hoort gewoon bij het groeiproces. Soms heb je een week dat je bijna niet tot ze kan doordringen en de week erop maken ze ineens 10 stappen vooruit terwijl je er maar 2 wilde zetten. Ik ga er dan maar in zo’n dipweekje van uit dat hij weer mentale groei aan het doormaken is en hij zelf ook ff niet weet wat hij met zichzelf aanmoet. Met fysieke groei (lijf of tanden wisselen) blijft hij goed aanspreekbaar, maar dan wil de uitvoering soms wat bijzonder uitpakken. Dat zijn de momenten voor een kleine pauze in de training of om enkel dingen te doen waarin ze wel succesvol kunnen zijn.

Zo ontwikkelt die van mij zich fysiek heel gelijkmatig en mentaal gaat hij ook vrij vlot omdat hij heel werk- en bereidwillig is. Daar zal ik sneller verder mee kunnen dan iemand die een veel jeugdiger paard heeft. De keerzijde is dat ik scherp moet blijven dat hij niet te snel gaat.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 12:15

Ik longeer normaal ook niet met bijzet. Maar mijn huidige merrie is nogal stuwend en moet nog spieren kweken. En ze heeft van zichzelf altijd de kop er al hoog op staan en durft of kan 0 zakken. Aan de enkele longe krijg ik haar niet goed "terug" zodanig dat ze meer gaat dragen (who am I kidding, dat dier is 5 en kent nog amper wat, dus alles in perspectief aub) en dus mindere stuwen. Door dat stuwen, duwt ze haar hoofd dus extra hoog. Ik vraag wel eens gekscherend of ze kan zien welk eten de engelen in de hemel vandaag op hun bord hebben. Aan de dubbele longe liep het ook niet helemaal lekker (nu achteraf denk ik vanwege pijn in de mond door de wolfskiesjes, ik hoop het, want dat betekent dat we over een aantal weken wel normaal met dubbele longe kunnen werken).

Haar heb (had, want boel ligt stil ivm verwijderen wolfskiesjes), ik haar daarom aan de pessoa, Daarmee stuwt ze minder en maakt zich ronder (en mij "angstiger," meine Gute, wat een beweging heeft dat peerd in haar lendenen / rug, die valt nooit uit te zitten).

Als de problemen inderdaad aan die kiesjes lagen, dan kan ik straks gewoon aan het werk met de dubbele longe.

En ik vermoed wel dat het daar aan lag, aangezien ze rechtsom het hoofd vaak naar links = buiten trok om zich te onttrekken. Bij het verwijderen van de wolfskiesjes, was de linkerkies zonder problemen te verwerken, maar toen de arts nog maar net dat wroetding tegen de rechter wolfskies aanzette, klapte de merrie door sedatie en verdoving heen. Moest daardoor dubbel gesedeerd en verdoofd worden om enkel maar naar die kies te mogen wijzen. Keep fingers crossed dat dat dus de oorzaak was (die wolfskies)

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 15:12

Samir schreef:
Chicken01, overzee2 en SimonDesteny welkom!

Nanook is ook enorm aan het wisselen, elke keer als ik kijk lijkt er wel een kies of tand uit te zijn. In april gaat ze voor het eerst naar de tandarts, ben benieuwd hoe dat zal gaan.

Muranio: wauw wat ene knap paard! Is ze sabino? Of welke kleur is het?

xsensibel: mooi ontspannen plaatje zeg!

Zertab ik ben ook nog helemaal niet zo ver hoor, en Nanook wordt dit jaar 'al' 4. Ik merk nu pas dat ze er mentaal klaar voor is om langer te trainen, tot nu toe was ik al blij als ik meer dan 15 minuten haar aandacht kan vasthouden. Zij wordt ook liever geleid dan gedreven, dus longeren is vaak nog wel ene uitdaging. Daarom heb ik het eerst met vrijwerken opgepakt en afgelopen dinsdag echt een super training gehad. Ik merk bij haar echt mentale sprongen dus hoop straks haar lichamelijk wat meer aan het werk te zetten. Tot nu toe hebben wij bijvoorbeeld alleen nog maar stap en draf gedaan. Bit, zadel, singel etc. kent ze ook nog niet.

Rianne1807 wij gaan een beetje gelijk op dan als ik het zo lees qua training! Wat voor paardje heb jij?

Moonlight17 wanneer staat de eerste les gepland? Ik wil binnenkort ook starten met trailer training. Ze komen deze zomer aan huis te staan dus tzt moet ze makkelijk te laden zijn. Ik verwacht een groot gevechtm tot nu toe zijn we of 1,5 uur bezig geweest om te laden of moest ze gesedeerd worden (ook ivm haar beenwond). Geen fijne ervaringen dus, zal fijn voor haar zijn om straks eens rustig de trailer te ontdekken ipv er meteen in te moeten.

Rocamor dat zeg je heel mooi; heel leuk én heel frustrerend :') Af en toe denk ik dat we nog geen stap vooruit zijn gekomen en dan een week later gata het zo soepel als maar kan

DDDara ik snap je gevoel! Heel vervelend als je het niet goed hebt kunnen afsluiten. Ik vebraas me nog wel eens over de veerkracht van Nanook, want de keer erna lijkt ze er minder last van te hebben dan ikzelf. ;) Niet te streng zijn voor jezelf en de volgende keer weer met goede moed beginnen!

1e prive dressuurles is aankomende woensdagavond, instructeur fokt zelf dressuurpaarden en begeleid haar ruiters er ook al jaren bij. Dus we gaan gewoon zien hoelang of kort de les gaat duren. Eerste extern les zou dan 17 maart zijn, dat zou een houding/zit les zijn bij Roos Dyson van Gepaard van een Lach.

Hij of ik dat is even de vraag is toe aan een les. Waar ik de eerste weken gewoon makkelijk rond kon sturen in stap/draf/galop zonder enig probleem. Begint hij nu langzaam af en toe spookjes te zien, niet te reageren op bepaalde hulpen, stil te staan uit het lijkt niets. Dus ik heb het idee dat of ik niet consequent genoeg ben of dat hij toe is aan iets meer uitdaging. Meteen aanpakken maar. Ondertussen gisteravond ons eerste balkje zonder stilstaan overheen gestapt. Dus dat kunnen we ook gaan uitbreiden met andere kleuren balkjes of een drafje.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 17:09

3heathcliff5 schreef:
Hier gaat het ook met ups en downs hoor. Eigenlijk vind ik dat niet eens een juiste bewoording, want dat hoort gewoon bij het groeiproces. Soms heb je een week dat je bijna niet tot ze kan doordringen en de week erop maken ze ineens 10 stappen vooruit terwijl je er maar 2 wilde zetten. Ik ga er dan maar in zo’n dipweekje van uit dat hij weer mentale groei aan het doormaken is en hij zelf ook ff niet weet wat hij met zichzelf aanmoet. Met fysieke groei (lijf of tanden wisselen) blijft hij goed aanspreekbaar, maar dan wil de uitvoering soms wat bijzonder uitpakken. Dat zijn de momenten voor een kleine pauze in de training of om enkel dingen te doen waarin ze wel succesvol kunnen zijn.

Zo ontwikkelt die van mij zich fysiek heel gelijkmatig en mentaal gaat hij ook vrij vlot omdat hij heel werk- en bereidwillig is. Daar zal ik sneller verder mee kunnen dan iemand die een veel jeugdiger paard heeft. De keerzijde is dat ik scherp moet blijven dat hij niet te snel gaat.

Dat vind ik wel een mooie om van uit te gaan! Dat ze in de dip week mentale groei doormaken.

Rianne1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 17:59

Hahaha zie dan maar eens serieus te blijven als doe opblaas pop leeg loopt onderweg, hilarisch _O-, ik zie t al helemaal voor me.
Samir, solana is eigenlijk een beetje van alles en nog wat, haar moeder was een paard uit spanje zonder papieren, afstamming onbekend, was echt een fantastische merrie die ik nog elke dag mis, gelukkig herken ik steeds meer dingen van haar in solana.
Haar vader is onbekend maar die moet appaloosa zijn, moeder was cream pearl en solana is valk appaloosa.
Ze is qua bouw echt al best af eigenlijk, maar mentaal uiteraard niet, ze word april pas 3.
Dus lekker alle tijd.

Wat balen Rocamor, maar wat je zegt zou best kunnen hoor, het bit tikte waarschijnlijk tegen die kiesjes aan en dat doet zeer, dat is meteen een negatieve associatie in haar hoofd.
Ik denk dat dat met de tijd wel goed komt.

Moonlight17, dan is een lesje juist wel fijn denk ik, even extra handvaten krijgen.

Gisteren is voor Solana de tandarts geweest, geen wolfskiezen gelukkig en alles zag er goed uit, ze wisselt volgens schema en er zijn geen gekke dingen, wel wat scherpe haken maat die zijn nu weg gevijld.

Meteen gevraagd of er genoeg ruimte is in haar mond voor een bit, dat is er voldoende gelukkig
Dus als ze er aan toe is dan is dr minder alvast gecheckt en in orde.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 18:40

Vandaag ging het dus wel weer goed. Ondanks dat er kleine kinderen rond liepen, die dus onvoorspelbaar zijn en ook nog eens de andere paarden brokken gaven, was hij wel met mij bezig. Nu echt direct op commando halt houden.
Een weekje rust en even niets doen heeft dus geholpen :) Waarschijnlijk zat zijn emmer vorige week gewoon vol.

Alleen het bit wilde hij echt niet in. Normaal gaat dat zonder problemen, maar nu was het hoofd omhoog. Dus of tanden, of het bit niet prettig (nu dus die dubbel gebroken watertrens), of gewoon iets hebben om te vervelen? Even aankijken dus.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 19:39

Zertab schreef:
Vandaag ging het dus wel weer goed. Ondanks dat er kleine kinderen rond liepen, die dus onvoorspelbaar zijn en ook nog eens de andere paarden brokken gaven, was hij wel met mij bezig. Nu echt direct op commando halt houden. Meteen stil blijven staan naast het krukje. Mij volgen of naar mij toekomen als ik dat vraag.
Een weekje rust en even niets doen heeft dus geholpen :) Waarschijnlijk zat zijn emmer vorige week gewoon vol.

Alleen het bit wilde hij echt niet in. Normaal gaat dat zonder problemen, maar nu was het hoofd omhoog. Dus of tanden, of het bit niet prettig (nu dus die dubbel gebroken watertrens), of gewoon iets hebben om te vervelen? Even aankijken dus.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 19:48

Dat is fijn dat hij lekker op jou bleef lettenn ipv de kleine kinderen of andere paarden

Hier ook even bezig geweest en na even longeren aan de lange lijnen door de bak en klein stukje naar buiten bij ons door de straat (al zwabberen we wel wat) als iets wat eng of iets is.. maar dat komt wel... verkeers mak was ze al voor ze bij ons kwam en met dat vertrouwen de staat op ( wel rustige staat en ruime berm) ging prima auto is niet eng... omgevallen kraampje van de buren wel _-:( :=

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 09:05

Ik heb gister ook weer met Reus gewerkt. Ik ben de afgelopen tijd vooral bezig geweest met het aanleren van nieuwe dingen, en eigenlijk nog niet echt met het analyseren waarom iets wel of niet lukt.

Maar gister voor we aan de slag gingen even alles naast elkaar gelegd. Longeren links om in de grote bak ging perfect, ook de galop lukte kleine stukjes in de goede galop. Rechtsom kwam hij naar binnen en kon hij alleen overkruist galoperen en draaide steeds om. Met de buig oefeningen buigt hij makkelijk naar links en moeilijk naar rechts. Bij de oefeningen waar bij hij moet buigen en zijn binnen achterbeen onder zich moet brengen (voor zijn andere achterbeen langs kruisen) gaat dat links om super makkelijk en goed en Rechts om met veel meer moeite.

Conclusie: Reus is dus van nature een links gebogen paard en heeft veel meer moeite zijn Rechterkant lang te maken. Dus ben gister mijn training gaan aa passen alle oefeningen linksom 1/3 van de tijd gedaan en 2/3 rechtsom gewerkt en heel bewust bezig geweest met het oprekken van van zijn rechterkant. Uiteindelijk een heel fijn resultaat en kon bij tijdens de clockshape heel mooi met zijn rechter achterbeen onder de massa doorstappen. Toen even een korte pauze ingelast en heb in het longeerrondje laten eten zodat hij niet alleen hoeft te werken, en vervolgend de oefeningen nog een keertje met hem door genomen.

Ik denk dat ik vanaf nu bijna dagenlijks de rek en strek oefeningen ga doen zodat we dit probleem zo snel mogelijk aan kunnen pakken .

Extra tips zijn super welkom!

Samir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 12:48

Fijn Zertab! Ik weet niet of je het al doet maar bij mij helpt het soms om het bit warm te maken voordat ik het in doen.

DDDara mijn 2 paarden zijn ook linksgebogen. Dit zal misschien een stukje 'van nature' zijn maar wordt ook door de mens gecreëerd. Ikzelf ben rechtshandig, dus sta het liefst links van mijn paard (zowel leiden in de hand als opstappen vind ik dit makkelijker, dat is mij vroeger ook zo aangeleerd op de manege). Ook met grondwerk en in het rijden heb ikzelf een voorkeur voor linksom. Ik zou dus niet alleen kijken naar oefeningen voor je paard, maar ook goed naar jezelf te kijken en hoe jij je lichamelijk verhoudt tov je paard. Voorbeeld van mezelf: bij het longeren vind ik het makkelijker om linksom te lopen, ik kruis mijn rechter voet een beetje over mijn linkervoet heen als ik loop. Met m'n rechtervoet zet ik dus een iets grotere stap dan mijn linkervoet. Maar rechtsom deed ik dat niet. Rechtsom zette mijn rechter voet óók een iets grotere stap en draaide ik daardoor mijn heupen ook te veel naar links. Dit had dan weer invloed op Nanook, zij liep steeds over haar buitenschouder weg. Kan ik heel veel rek en strek oefeningen doen maar zo lang jijzelf niet 'recht' bent blijf je problemen creëren.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 12:52

Nee, goede tip! Alleen even kijken hoe ik het kan toepassen want ik heb geen warm water op stal, alleen binnen. Dus zou ik even een emmer moeten halen.

@Dara: geen tips, maar wel fijn dat je dit nu weet en er iets mee kan :)

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 12:53

Goed verhaal Samir, herkenbaar! Hier ook altijd moeite met rechtsom.

Edit, Zertab, bit even tussen je handen nemen en je handen goed tussen je knieen duwen om te voorkomen dat ze erg afkoelen door dat koude bit?