Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mist

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 19:23

Op st. Annemieke is er wwn document uit WOO verzoek geplaatst waarin staat dat er in juni in gemeente Emmen een wolf is doodgeschoten. Frappant dat dat niet in het nieuws is geweest....

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 19:25

Eigenlijk he...de wolf is terug en jaagt dus natuur organisaties beweren dat dit een aanwinst is voor de natuur.
Jagers worden uitgekotst die verpesten alles en jagen voor plezier....jagers zijn niet natuurlijk.
Uhmmm van nature eten mensen toch deels vlees? We zijn omnivoren van nature. Volgens mij is er in get verleden nog nooit leven geweest waarbij mensen niet jaagden. Jagen is voor ons mensen ras dan toch natuurlijk gedrag?

Men roept vaak mensdom en dierenrijk. Dat gaat in deze dus ook op. Mensen zijn vaak 'dom' (sorry). Veel mensen willen leven als herbivoor. Ik zie nooit een omnivoor diersoort als herbivoor leven. Dierenrijk...ja ze beseffen dat zo ze geboren zijn ook zullen moeten leven om oud te kunnen worden.

Misschien denk ik te ver na maar misschien denken heel veel mensen wel te kortzichtig..

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 19:47

Mist schreef:
Op st. Annemieke is er wwn document uit WOO verzoek geplaatst waarin staat dat er in juni in gemeente Emmen een wolf is doodgeschoten. Frappant dat dat niet in het nieuws is geweest....

Bizar dat zoiets niet via tamtam verspreid wordt.
Een burger zal toch een melding gemaakt hebben dat hij denkt een wolf te zien?
Of is het een ontsnapte (tamme of minder schuwe) wolf geweest waar eigenaar achteraan is gegaan in geval van ontsnapping?
Of kwam ie uit Wildlands, geen idee of daar wolven zitten.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 21:41

tienus63 schreef:
Mist schreef:

Of is het een ontsnapte (tamme of minder schuwe) wolf geweest waar eigenaar achteraan is gegaan in geval van ontsnapping?

Ja maar dan nog was het wel een nieuwsitem. Ik las het ook op fb en vindt het maar een vreemde zaak.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 21:45

pillow schreef:
tienus63 schreef:

Ja maar dan nog was het wel een nieuwsitem. Ik las het ook op fb en vindt het maar een vreemde zaak.[/quote]

Dat zullen ze wel stil hebben willen houden aangezien doodschieten niet mag en ze dus de alle wolvenknuffelaars over zich heen hadden gekregen. Ben wel benieuwd welke woonwijk dat was trouwens.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 21:46

Aan de andere kant vorig jaar eind maart/begin april is er thv kalkovens in Dedemsvaart door iemand van de provincie een dode wolf van de weg gehaald.
Die kreeg de opdracht van de politie en de boodschap dat hij het stil moest houden en het kadaver naar Apeldoorn moest brengen.
Medewerker heeft de chipreader langs gehaald, want dat doet ie altijd met dode (huis)dieren langs de provinciale weg.

Ik denk jij een plausibele reden aanvoert @dreamboy.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 22:33

En zat er ook een chip in?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 22:44

Nee, er zat geen chip in.
Excuus dat het niet duidelijk was in mijn verhaal.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 23:47

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 00:11

Nikass schreef:
Ik las meerdere keren in dit topic dat de wolf zo'n negatief effect heeft op de wildstand. Zelfs dat er al vrijwel geen wild meer is.
Het blijkt echter totaal anders te zijn:

https://www.ad.nl/binnenland/er-loopt-t ... ~af3e9455/

Nou dan brengen we alle wolven uit de noordelijke provincies daarheen, hek erom en klaar. Kan ons vee weer naar buiten.

Vanmorgen bericht dat er wolven sporen zijn gevonden op nog geen 2 km van hier. Waarschijnlijk dezelfde wolf die in Schoonebeek en klazienaveen schapen en geiten heeft gepakt

Maartxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 00:17

Nikass schreef:
Ik las meerdere keren in dit topic dat de wolf zo'n negatief effect heeft op de wildstand. Zelfs dat er al vrijwel geen wild meer is.

Op de Veluwe misschien, maar hier in de regio (grens Drenthe/zuidwest Friesland) is geen ree meer te vinden. Het vaste koppeltje wat al jaren over mijn land liep is verdwenen en ik hoor van meerdere jagers hier uit de buurt dat ze al maandenlang geen reeën gespot hebben.

Altijd fijn als alles over 1 kam geschoren wordt. :roll:

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 00:19

Maartxje schreef:
Nikass schreef:

Op de Veluwe misschien, maar hier in de regio (grens Drenthe/zuidwest Friesland) is geen ree meer te vinden. Het vaste koppeltje wat al jaren over mijn land liep is verdwenen en ik hoor van meerdere jagers hier uit de buurt dat ze al maandenlang geen reeën gespot hebben.

Altijd fijn als alles over 1 kam geschoren wordt. :roll:

Ik vind sowiezo dat als er al aandacht in de media besteed wordt aan de wolvenoverlast, het altijd maar over de veluwe gaat. Drenthe lijkt bijna niet te bestaan.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 00:21

Rivendell schreef:
Nikass schreef:

Nou dan brengen we alle wolven uit de noordelijke provincies daarheen, hek erom en klaar. Kan ons vee weer naar buiten.

Vanmorgen bericht dat er wolven sporen zijn gevonden op nog geen 2 km van hier. Waarschijnlijk dezelfde wolf die in Schoonebeek en klazienaveen schapen en geiten heeft gepakt

Die kans is groot. Ik heb eigenlijk geen idee hoe groot hun territorium is.

Maartxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 00:23

@Dreamboy idd maar de provincie Drenthe erkent tenminste wel de overlast. Ik woon net op het randje Friesland en volgens die provincie valt het allemaal wel mee en kan ik nog altijd fluiten naar subsidie.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 07:31

Nikass schreef:

Er blijft vrijwel geen jong wild in leven en groeit bijna geen jong wild op. Dat is iets heel anders dan dat er bijna geen wild meer is!! Verder dom en vaag artikel. Ze verwachten en ze hopen dat de wolf het gaat regelen maar ze hebben bewijs dat de wolf dat niet doet vanuit Duitsland.....dan is de wolf dus geen aanwinst en doet de wolf het dus niet beter dan de jagers. Ze verwachten uiteindelijk wel resultaat. Ja tuurlijk want bijna geen aanwas. Als wolven geen invloed hebben op het wild bestand dan betekent dat dat er heel veel teveel weide dieren gepakt worden en/of er heel veel bijgevoerd wordt. Ik geloof niet dat ze niet eten of spontaan vegetarisch zijn. Er moet dus wel effect zijn. Dat effect zal nu nog voornamelijk zijn dat er vrijwel geen jong wild op groeit. Dan blijft de populatie redelijk gelijk. Uiteindelijk sneuvelen er elk jaar ook volwassen dieren en dadelijk zit je met vergrijzing haha en vervolgens is het opeens spontaan op. Daar zullen ze dan vast volledig door verrast zijn..

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 08:53

Er zijn idd hele gebieden met geen herten en ree kalveren en amper jonge biggen. Ze kunnen mij niet wijs maken dat dit goed is voor de wildstand. Ik ervaar zelf wat voor effect wolven hebben op wild, ik vind het heel erg dat deze dieren zo in de stress moeten leven nu. Ze hebben werkelijk nergens meer echt rust nu.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 09:00

Maartxje schreef:
@Dreamboy idd maar de provincie Drenthe erkent tenminste wel de overlast. Ik woon net op het randje Friesland en volgens die provincie valt het allemaal wel mee en kan ik nog altijd fluiten naar subsidie.

Dat komt omdat de overlast m'n in de Stellingwerven plaats vindt. En dat is wel provincie Friesland maar hoort er eigenlijk niet bij. Tenminste volgens de Friezen, alles onder de Tjonger is anders. :D

Maartxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 09:04

@pillow je slaat de spijker op z'n kop!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 09:39

SusanH schreef:
Er zijn idd hele gebieden met geen herten en ree kalveren en amper jonge biggen. Ze kunnen mij niet wijs maken dat dit goed is voor de wildstand. Ik ervaar zelf wat voor effect wolven hebben op wild, ik vind het heel erg dat deze dieren zo in de stress moeten leven nu. Ze hebben werkelijk nergens meer echt rust nu.

Dat dus en dat jong wild wordt in tellingen niet apart mee genomen en is vaak niet zo zichtbaar als volwassen wild en dus geven cijfers nu een volledig vertekend beeld! Tegen de tijd dat de cijfers resultaten geven zijn er generaties grotendeels opgevreten en ga je fijn inteelt krijgen.....wolven jagen echt niet met verstand hoewel natuur organisaties dat wel lijken te vinden...

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 10:40

Zal ik iets positiefs melden?
Ik heb gelukkig eindelijk na lange tijd drie reeën gezien. Zaten in het mais wat er net afgehaald werd.
Maar verder zie ik er heel weinig. Normaal moet ik altijd een groep van 6 tot 13 reeën in het veld zien. Nu de hele zomer niet. Een heb ik in de hele zomer periode gezien.
Dus ben super blij dat er nog drie zijn. En hopelijk meer.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 11:24

stal_HD schreef:
Zal ik iets positiefs melden?
Ik heb gelukkig eindelijk na lange tijd drie reeën gezien. Zaten in het mais wat er net afgehaald werd.
Maar verder zie ik er heel weinig. Normaal moet ik altijd een groep van 6 tot 13 reeën in het veld zien. Nu de hele zomer niet. Een heb ik in de hele zomer periode gezien.
Dus ben super blij dat er nog drie zijn. En hopelijk meer.

Reeën leven in principe niet in groepen in de zomer. Dus dat je die in de zomer niet ziet is logisch. Misschien dat ze momenteel meer samenscholen ivm de dreiging van de wolf.
De reestand schijnt niet veel anders te zijn in Drenthe, de tellingen in maart weken niet veel af van voorgaande jaren.
De dieren zijn wel veel en veel schuwer geworden, misschien is dat ook dat je ze minder ziet overdag. In de omgeving Vledder zien we nog met regelmaat reeën, niet meer zo vaak als vroeger, maar ze zijn er nog prima, wel een stuk schuwer.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 11:45

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 11:56

Ja idd ik had hem op Facebook gezien maar is wel een andere kudde volgens mij. Er lopen er verschillende, sowieso al 1 aan de ene kant van de N weg en de 1 aan de andere kant, en dan ook nog 1 in het gebied van Natuurmonumenten. Die laatste worden volgens hun eigen boswachter Frank Theunissen echt nooit aangevallen want zij hebben een heel bijzonder extra goedwerkend raster.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 12:14

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 12:17

Verbaast me niks. Ik heb met boswachter Frank van Planken Wambuis ook altijd het gevoel dat hij niet alles vertelt.