Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Leedebee

Berichten: 2180
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 20:20

Ah hij kijkt er ook zo lief bij!

Mandarijn
Berichten: 9074
Geregistreerd: 10-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 20:26

Leedebee schreef:
Ah hij kijkt er ook zo lief bij!

Ja he? Hij vond het heel gezellig allemaal volgens mij.
Vooral ook de stukjes wortel die hij kreeg als beloning tussendoor, laten we die niet vergeten. :))

Leedebee

Berichten: 2180
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 20:42

Haha ja, de liefde gaat vooral door de maag :')

AlwaysH

Berichten: 11291
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 23:01

Ooh ik zit op een voskleurige-wolk! :D <3
Azu was vandaag voor eerste keer mee naar andere locatie en we hadden een clinic. Was ontzettend leuk en hij was ZO braaf! :oo
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mandarijn
Berichten: 9074
Geregistreerd: 10-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 23:25

Wat tof! En wat loopt hij stoer op die eerste twee foto's. :D

AlwaysH

Berichten: 11291
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 23:29

Mandarijn schreef:
Wat tof! En wat loopt hij stoer op die eerste twee foto's. :D


Ja, echt wel! Hij mist nog een hoop spier en conditie (zeker aangezien hij afgelopen zomer zo'n 350kg woog) maar wat hij laat zien, is echt al heel leuk. :j

Edit: Typo

Leedebee

Berichten: 2180
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 07:53

Dat ziet er goed uit! Volle concentratie :D

Jaimy_Liam

Berichten: 202
Geregistreerd: 16-08-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 08:30

Hallooooooo!

Aangezien ik zaterdag een fotootje heb geplaatst van mijn buitenritje met Liam, hieronder wat filmpjes van ons werk in de bak. Ik kan de filmpjes niet via mijn gallerij uploaden, vandaar via deze linkjes. :D
Ik rijd al met al ongeveer 3 jaar. Toen ik een jaar of 12/13 was reed ik van die simpele 'vrij rijden' op de zaterdag ochtend, zonder instructeur (terwijl ik op dat moment geen ervaring had) Ik heb ongeveer een jaartje gereden toen ik 16 was, en ben vorig jaar januari weer begonnen met rijden. Jullie zullen dus begrijpen dat er aan houding nog ge-noeg moet gebeuren. :D :')



1e keer op Liam, lekker aan de longeerlijn, rustig stappen, laten wennen. Hier ongeveer een kwartiertje gereden. Rustige stap, snellere stap en een rustig drafje geprobeerd, het ging super. Balans en sturen was wel lastiger, maar ik had een zweep bij de hand die ik gebruikte op het moment dat ik mijn binnen/buitenbeen aanlegde. De zweep leg ik dan op zijn schouder waardoor hij de link wat legt om daarop te reageren. (wat hij met de 3e keer rijden al 1000% beter in de gaten had)
Afbeelding


1e keer galoperen; hier merk ik goed terug dat beginnen vanaf de grond al zooooooveel goeds doet met mens en dier. Liam sprong hier meteen goed aan. Wat een paar galopssprongen hadden moeten worden, werd uiteindelijk een heel rondje, maar hij galoppeerde zo fijn, zo stevig en relaxed dat hij nog wel wat langer mocht galopperen _/-\o_ Was echt super trots. Hij zit echt als een HUIS! *\o/*
https://imgur.com/GcPg7z0

4e keer op Liam: buitenritje. Afwisseling vind ik erg belangrijk. Moet er zelf niet aan denken om dezelfde omgeving 24/7 te zien. Even ontspannen en toch zijn balans trainen, heerlijk! Hij reageerde ook zo verdraaid goed op mijn benen, echt bizar. Hij had de eerste 100 meter wel dat hij in de kont van Orion wilde kruipen, maar toen we naast elkaar liepen liep hij gewoon onwijs relaxed, wel lekker en stevig door in stap, maar wel lange(re) teugel.
https://imgur.com/SbUNaeB



We wisselen het longeren ook regelmatig af met extra dingetjes waaronder een klein sprongetje, drafbalkjes of zeil.
https://imgur.com/SAjDmfl

We rijden hooguit 20 minuten in de bak. Buitenritjes zijn wel langer, maar stappen 90% van de rit.



Even een prachtige afsluiter:

Afbeelding

dierenfan
Berichten: 9735
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 11:54

Geweldig die laatste foto met Liam! Gouden herinnering voor later! Fijn dat hij het zo goed doet

Mandarijn
Berichten: 9074
Geregistreerd: 10-09-05

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 12:18

Wat een mooie foto inderdaad! <3

Leedebee

Berichten: 2180
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 13:21

Ziet er keurig en ontspannen uit hoor als je het mij vraagt :j

Onwijs leuke foto van jullie samen!


Zelf heb ik al in geen jaren meer (serieus) gereden, dus dat zal ook nog wat worden tzt :')

ZoeyDercks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Knegsel

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 15:41

Afbeelding

Even een ego post!
Mijn jongedame Xio is vandaag 3 geworden en ik heb een rondje gestapt voor het idee <3 komende tijd eerst maar eens zorgen dat we een goed bevestigd gas, stuur en rem hebben :+

ruitje

Berichten: 12446
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 16:45

Het is een goede week zie ik, leuke foto's :D

Leedebee

Berichten: 2180
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 17:14

Leuk hoor!


Hebben jullie allemaal ook al een (passend) zadel voordat je er voor het eerst op gaat?

Ik heb zo het idee dat als ik er voor het eerst op ga zitten (niet rijden of zo), dat dat dan zonder zadel zal zijn vanuit het hangen, maar wie weet loopt dat wel heel anders. Ik heb daar eigenlijk nog niet zo bij stil gestaan :')

Zijn er meer die dat zo hebben gedaan? Of altijd direct met zadel?

ZoeyDercks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Knegsel

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 17:15

Ik doe nu het begin met barebackpad. Ze is nog zo aan het ontwikkelen, de ene dag ligt het zadel van mn andere merrie goed, andere niet lijkt wel :+ tzt komt er gewoon een zadelmaker bij.

Raineri
Berichten: 6367
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 19:14

Leedebee, ik had een wow Zadel op het oog. Heerlijk aanpasbaar. Ik vind wintec ook heel netjes voor de. Mocht er nog goed nieuws komen heb ik een vzh zadel met cair op het oog. Vind springzadels en vzh vaak sneller goed liggen. Dan durf ik een wintecje zeker aan. Met aanpassen van een zadelmaker natuurlijk.

Leedebee

Berichten: 2180
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 20:25

Ik heb nog een Wintec liggen van mn vorige pony. Die heb ik er een half jaar geleden een keer opgelegd voor de grap, maar niet echt gekeken of die zou gaan passen. Wellicht dat die voorlopig nog dienst kan doen, maar dan moet er wel ff iemand naar kijken die er verstand van heeft.

Barebackpad is idd ook een optie. Die kan ik ook van een stadgenoot lenen.

ElinaSK

Berichten: 2672
Geregistreerd: 07-07-10

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 21:33

Goed bezig iedereen al veel mensen er op zie ik wel :D .

Hier een zadel tweedehands gekocht en aan laten passen (voor zo ver mogelijk). Ik ga er niet zonder zadel op _O- . En ik vind het belangrijk dat haar eerste ervaring zonder pijn of ongemak is. Anders krijg ik dat de rest van de tijd terug, Tis een gevoelig typje wat dat betreft.

Maartje_M

Berichten: 9433
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 21:37

Ik heb een zadel dat op haar past, gecheckt door de zadelpasser, en ik heb er nog nooit op gezeten want tot nu toe doen we alles met de bbp :+

dierenfan
Berichten: 9735
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 09:23

Mijn man kan nogal erg goed inschatten wat wel of niet past. We hebben gelukkig veel meer materiaal dan paarden haha en er ligt nu een passende wintec op. Uiteindelijk gaat er ooit nog wat anders komen maar voor nu is dit helemaal goed.

dierenfan
Berichten: 9735
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 09:28

Gisteren hebben we lekker gelummeld. Gewoon halster en touw en gaan. We hebben zijwaarts gaan geoefend en uiteraard netjes mee lopen en op mij letten. Daarna wat bochten gedaan en vervolgens heel veel gras gegeten. Nou ja, Gibbs dan haha. Heerlijk stuk gewandeld met veel eten en weinig meters. Daarna nog eens zijwaarts gaan geoefend en vervolgens de longeerlijn er aan en bezig geweest met over zeil lopen terwijl deze door de wind alle kanten op ging. Deed hij fantastisch!! Dus lekker geknuffeld en we waren zo 3 kwartier verder.
Woensdag avond ga ik voor het eerst in lange tijd rijden. Wel op de oudste en we gaan enkel stappen. Een goede vriendin gaat ook mee te paard en dan kan ik weer eens aanvoelen hoe rijden is haha. Denk dit jaar nog niet gereden en anders 1x in de bak.

Leedebee

Berichten: 2180
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 13:22

We zullen zien hoe het gaat lopen :') Morgen komt de osteopaat om hem ff te checken.

@dierenfan fijn gewerkt zo te lezen!

dierenfan
Berichten: 9735
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 17:09

Leedebee schreef:
We zullen zien hoe het gaat lopen :') Morgen komt de osteopaat om hem ff te checken.

@dierenfan fijn gewerkt zo te lezen!


Was de osteopaat tevreden?

Vandaag was Gibbs gewoon werkpaard haha was met bandje om er weer even in te komen na een hele winter gern sleepwerk. Zomaar 15 minuten gedaan en het ging fantastisch. De volgende keer gaat de echte sleep er aan.

Afbeelding

Jaimy_Liam

Berichten: 202
Geregistreerd: 16-08-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 17:37

@dierenfan, @Mandarijn, @Leedebee super bedankt voor jullie complimentjes!! <3

Een vriendin van mij zit al jaaaaaren in de paardensport en zij heeft gecheckt of het zadel goed op Liam ligt. Voor nu doe ik het er maar mee. In september ga ik met haar mee naar Country Mill in Nijkerk :D
Ik heb gehoord en gelezen dat een BBP voor wat ik wil niet goed is, omdat het de rug te erg belast. Daarom heb ik voor een zadeltje gekozen. Een BBP komt wellicht ooit wel, want het lijkt mij wel echt heel erg fijn zitten. :D

Leedebee

Berichten: 2180
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 17:47

@dierenfan, de osteopaat kont morgen pas :D