[EG]Paard gevonden: Ruin, 13jr, valk, 1.66(ongeveer).

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LadyDii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-22 22:49

Drea
[quote="Dreamboy schreef:
LadyDii schreef:

Die info heeft de Hoeslag van mijzelf. First hand information, haha! Had ik nog niemand verteld behalve mijn partner en op stal. :)

Je moet niet te veel online zetten. Maar deze informatie wou ik nu wel kwijt. Mevrouw heb ik regelmatig even contact mee en ze is blij dat hij goed terecht is gekomen.

Kon zij je ook meer vertellen over zijn gezondheid of had hij toen nog geen klachten? Aangezien de fokker je vertelde dat hij niet goed was?

Hij was toen 2 en nog Hengst. Maar helemaal OK. De bolspat was waanzin, was een schadeclaim-verhaal tussen fokker en 1e koper.

Edit: wat het voor mij dus nog moeilijker te geloven maakt dat ze niet meer weet aan wie (fokker) ze hem heeft verkocht.[/quote]

Snap ik helemaal. Maar had ze het ook niet over zijn buik?[/quote]

Buik? Nee, nooit.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 23:04

Drea
[quote="Dreamboy schreef:
LadyDii schreef:

Die info heeft de Hoeslag van mijzelf. First hand information, haha! Had ik nog niemand verteld behalve mijn partner en op stal. :)

Je moet niet te veel online zetten. Maar deze informatie wou ik nu wel kwijt. Mevrouw heb ik regelmatig even contact mee en ze is blij dat hij goed terecht is gekomen.

Kon zij je ook meer vertellen over zijn gezondheid of had hij toen nog geen klachten? Aangezien de fokker je vertelde dat hij niet goed was?

Hij was toen 2 en nog Hengst. Maar helemaal OK. De bolspat was waanzin, was een schadeclaim-verhaal tussen fokker en 1e koper.

Edit: wat het voor mij dus nog moeilijker te geloven maakt dat ze niet meer weet aan wie (fokker) ze hem heeft verkocht.[/quote]

Snap ik helemaal. Maar had ze het ook niet over zijn buik?[/quote]

Buik? Nee, nooit.[/quote]

Nee sorry, er stond in een van de eerste berichten inwendig afgekeurd. Dat kan van alles zijn natuurlijk.

LadyDii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-22 23:05

Ons quoten gaat goed hahahahah jeutje

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 23:21

LadyDii schreef:
Ons quoten gaat goed hahahahah jeutje

Ja ik ben daar echt een ster in |o

Elisa2

Re: [EG]Paard gevonden: Ruin, 13jr, valk, 1.66(ongeveer).

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 09:02

Het inwendige afkeuren sloeg op de zogenaamde bolspat als ik het goed begrijp.

Ik kwam het stuk ook tegen op FB, had degene die hem op de markt gekocht had hem voor de handel?

LadyDii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-22 09:25

Elisa2 schreef:
Het inwendige afkeuren sloeg op de zogenaamde bolspat als ik het goed begrijp.

Ik kwam het stuk ook tegen op FB, had degene die hem op de markt gekocht had hem voor de handel?

Klopt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 09:29

Maar heb jij het paard volledig rontgen laten keuren? Anders valt er toch niet te zeggen dat die 100% in orde is. Niemand heeft rontgenogen om er in te kijken.

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 10:16

Diana, ik stuur je een pb..

LadyDii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-22 10:50

Spenk schreef:
Maar heb jij het paard volledig rontgen laten keuren? Anders valt er toch niet te zeggen dat die 100% in orde is. Niemand heeft rontgenogen om er in te kijken.

Ik (nog) niet nee. Maar dat zeg ik ook nergens. :D

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 11:01

Maar er zijn genoeg voorbeelden van 'afgekeurde' paarden in de topsport. Dus foto's zegt echt niet alles. Ik durf van mijn paard ook te zeggen dat het 100% gezond is, ondanks dat ze nooit door een dierenarts gekeurd is. En zo zijn er echt heel veel paarden. Dit paard lijkt wel heel veel dierenartsaandacht te krijgen, dus als er echt iets niet goed mee zou zijn, dan zou ik verwachten dat de ts dat ook vermeld. Je kunt nooit alles voor zijn. En foto's zegt zeker niet alles.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 11:14

Dit paard heeft last van equine asthma/COPD, je hoeft hem niet eens op de foto te zetten om te weten dat die niet goed is.

Zomaar een goed rijpaard gratis uit een natuurgebied halen is gewoon te mooi om waar te zijn.

Wdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 16:14

Fly_high schreef:
Dit paard heeft last van equine asthma/COPD, je hoeft hem niet eens op de foto te zetten om te weten dat die niet goed is.

Zomaar een goed rijpaard gratis uit een natuurgebied halen is gewoon te mooi om waar te zijn.

Mogelijk bedoel je het anders, maar realiseer je je dat dit berichtje niet echt symphatiek overkomt? Met alles wat TS al voor het paard doet is t niet echt 'gratis'...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 16:20

Je snapt toch wel wat ze bedoelt? Een gezond paard waar je geen kosten aan hebt vind je niet zomaar in een natuurgebied en kan je daarna houden..

Dus dat je een paard hebt opgevangen die kosten gaat maken is een redelijk vaststaand feit. Evenals dat de kans ontzettend groot was en is dat het dier één of meerdere aandoeningen heeft wat de reden tot loslaten geweest is. En dus niet geschikt als rijdier.

Ik vind het helemaal geen onsympathiek bericht maar een heel realistisch bericht.

Het is aan ts waar zij de grens trekt voor de kosten die ze aan het paard heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 16:26

Ik denk dat het ts niet eens echt uitmaakt of het dier wel of niet te rijden is. Is hij geschikt als rijpaard is het mooi meegenomen maar er zijn nog zoveel andere dingen die ze er mee kan doen. Als rijden haar eerste prioriteit was geweest had ze hem waarschijnlijk niet meegenomen en gehouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 16:33

Ik doel meer op de medische kosten niet kunnen betalen. Of althans dat zoals ts zelf zegt dat er wel een einde aan haar potje zit.

Ontzettend begrijpelijk!!! Maar wel iets wat in mijn ogen er helaas wel een beetje inzat dat het een paard met een medisch gebrek zou zijn wat veel geld kan kosten.

Wdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 16:34

Spenk schreef:
Je snapt toch wel wat ze bedoelt? Een gezond paard waar je geen kosten aan hebt vind je niet zomaar in een natuurgebied en kan je daarna houden..

Dus dat je een paard hebt opgevangen die kosten gaat maken is een redelijk vaststaand feit. Evenals dat de kans ontzettend groot was en is dat het dier één of meerdere aandoeningen heeft wat de reden tot loslaten geweest is. En dus niet geschikt als rijdier.

Ik vind het helemaal geen onsympathiek bericht maar een heel realistisch bericht.

Het is aan ts waar zij de grens trekt voor de kosten die ze aan het paard heeft.

Het is de toon die de muziek maakt. je doet nu in jouw bericht een heel aantal aannames (kosten maken, aandoeningen, niet geschikt als rijdier) die nu achteraf inderdaad heel plausibel zijn. Maar dat waren ze niet op het moment dat TS het paard vond. Dus de suggestie (achteraf!!) van je had het kunnen weten vind ik niet zo symphatiek overkomen. Maar ik hoef mijn gelijk niet te hebben, daar gaat het niet om in dit topic. Laten we hopen dat het dier snel opknapt en dat de kosten voor TS beperkt blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 16:37

Op het moment dat je een paard vind waar geen eigenaar voor komt is het toch best plausibel dat het geen kerngezond paard zal zijn waar niks mee aan de hand is of begrijp ik dat verkeerd?

En ik denk dat ts dat ook wel ingeschat heeft? Wellicht had ze niet verwacht dat de kosten voor astma vrij hoog uitvallen dat snap ik wel.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-11-22 16:38, in het totaal 2 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 16:37

Ik vind het bericht van fly ook niet onsympathiek. Maar ook realistisch.

Een paard dat een commercieel kleurtje heeft vinden waar geen eigenaar voor komt opdagen.
Dat is een sprookje als die gezond is.

Bij het lezen van zijn astma denk ik echt dat iemand hem 24/7, buiten heeft gegund.
En die stalling niet kon vinden en de kosten niet kon dragen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 16:42

LadyDii schreef:
Spenk schreef:

Ik (nog) niet nee. Maar dat zeg ik ook nergens. :D

Ik heb je verhaal in stilte meegelezen. Omdat er nu astma is vastgesteld, wou ik toch even mijn ervaringen delen, wellicht heb je er wat aan.

Mijn oude paard (27 jaar geworden) heb ik op 20 jarige leeftijd van de manege overgekocht, nadat hij uit de lessen moest wegens COPD (= astma; het hele verhaal staat hier wel ergens op bokt). Over de jaren heb ik zeer veel geprobeerd, van homeopathie over medicatie, huisvesting,... Wat in mijn ervaring uiteindelijk goed werkte:

-24/7 op de weide met schuilstal, zodoende altijd frisse lucht
-geen bodembedekking in de schuilstal, maar rubber matten
-geen hooi, ook niet geweekt. Enkel stofvrij voordroog kon hij verdragen
-in geval van een astma-aanval: direct opstarten met een cortisonen kuur. Cortisonen zijn op de lange termijn schadelijk voor oa de lever (en opletten met risico op hoefbevangenheid!) maar het was het enige wat meteen en langdurig werkte.

Hij is heel goed opgeknapt. Zijn longen zijn altijd een zwakker punt gebleven, maar dat hijgerige ademhalen met grote neusgaten kwam maar heel af en toe voor, bv vol in het pollenseizoen. Dan kreeg hij een kuurtje cortisonen. Hij is uiteindelijk om een hele andere reden ingeslapen dan de COPD.

Veel succes!

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 16:53

Ik bedoelde het niet onsympathiek en eigenlijk niet zozeer richting TS, maar meer richting andere gebruikers (zoals germie hierboven) die roepen dat het feit dat dit paard al eerder afgekeurd was etc niet zoveel hoeft te betekenen en dat het misschien nog wel goed gaat komen. Die eerdere afkeuring is wellicht niet relevant, maar de rest van het verhaal sluit IMO 99% zeker uit dat dit een rijpaard is of nog ooit gaat zijn :n

Ik vind het tegelijk erg knap dat TS dit dier opvangt en er alle kosten voor draagt!

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 18:02

Maar wie weet is de eigenaar overleden? Handelaar die ik ken is ook pas overleden en ik geloof dat veel van de paarden die hij had dus zomaar ergens staan. Hij had ze op weitjes en verschillende maneges en stallen staan. Als iemand het paard van de hand had willen doen had die het ook met een gebrek op fb gratis af te kunnen halen zetten. Dan had diegene niet een evt process aan zijn reet gehad. Feit is is dat je niet weet hoe hij daar is gekomen en je in het hier en nu leeft dus met opmerkingen als ja hij is niet van niks gedumpt is niemand geholpen toch?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 18:57

candalisa schreef:
Maar wie weet is de eigenaar overleden? Handelaar die ik ken is ook pas overleden en ik geloof dat veel van de paarden die hij had dus zomaar ergens staan. Hij had ze op weitjes en verschillende maneges en stallen staan. Als iemand het paard van de hand had willen doen had die het ook met een gebrek op fb gratis af te kunnen halen zetten. Dan had diegene niet een evt process aan zijn reet gehad. Feit is is dat je niet weet hoe hij daar is gekomen en je in het hier en nu leeft dus met opmerkingen als ja hij is niet van niks gedumpt is niemand geholpen toch?

Handelaren hebben toch ook familieleden, mensen die het paard dan herkennen of kunnen afvragen waar de dieren zijn?

Anyway. Ik vind dat Spenk en DuoPenotti ook een punt hebben.

TS vraagt nu achter donaties... Dit doet een meisje van 15 ook via een topic en tegen haar wordt gezegd dat het paard verkopen ofzo dan echt beter is als ze de kosten niet kan dragen. Maar hier wordt wél gedoneerd omdat TS zelf de kosten voor de onderzoeken niet zelf meer kan dragen...
Ik snap dat niet. Er komt een dag dat dit paard nog een ziekte ofzo erbij kan krijgen of misschien nog een andere blessure heeft die niet opgemerkt is, gaan we daar dan allemaal ons geld aan doneren? En een ander kind laten we stikken bij manier van spreken.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 19:27

Denk je dat familie van handelaren alle paarden kent die ze op dat moment hebben?

Ik vind wel dat sommige hard zijn naar TS toe, wat ik uit haar verhalen haal doet ze haar uiterste best voor dit paard en heeft ze al een hoop kosten gemaakt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 19:34

Ja ts doet meer dan haar best :j

De oud eigenaar is degene die iets te verwijten valt, ook al zou de intentie goed bedoeld zijn.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 23:00

Charaz schreef:
Denk je dat familie van handelaren alle paarden kent die ze op dat moment hebben?

Ik vind wel dat sommige hard zijn naar TS toe, wat ik uit haar verhalen haal doet ze haar uiterste best voor dit paard en heeft ze al een hoop kosten gemaakt.

Als het goed is zijn er paspoorten.