Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 16:19

Ik ga mee met wat linda_arnold aan geeft.
(En als het goed gaat ook bij de keuring de hals en rug mee pakken voor de zekerheid, gezien het staken. Kan door de onkunde van de ruiter komen, maar je weet maar nooit.)
Maar zoals jij het voorrijden beschrijft ken ik zelf eigenlijk weinig paarden die haar niet in het zand hadden gegooid met dat geschop en geslaan.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 16:19

Mijn paard is ook echt braaf, weliswaar geen beginnerspaard maar toch... Maar als iemand daar begint te schoppen en slaan mag ik hopen dat ze je eraf werkt. Ik vind dat geen manier om met je paard om te gaan. :=
Kan zomaar zijn dat het paard niks snapte van haar hulp.

Als je een volgende keer gaat kijken, goed checken of het paard ergens op reageert als je ernaast staat, kijken of hij zuiver is in het lopen en hoe hij kijkt tijdens het lopen. Als hij een okee uitstraling heeft zelf een galopje proberen. :)

Lizenlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 16:25

Degeen die haar voorreed gaf aan dat ze in elk geval op dit paard nog niet eerder had gegallopeerd, het is me onduidelijk of ze uberhaupt al eens heeft gegaloppeerd als ik kijk hoe ze reed. Ik had dan ook nooit de keus gemaakt om dan nu bij een bezichtiging wel te gaan galopperen eigenlijk, ik heb er niet om gevraagd en had het ok gevonden als ze het had aangegeven. Zelf heb ik niet gegaloppeerd omdat ik dat sowieso pas wil doen als ik het paard goed genoeg ken en vertrouw, bij elk paard waar ik op rij. dit na een behoorlijke smakkerd in het verleden tijdens de galop

Lizenlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 16:29

Ik heb haar dus gereden nadat ze die meid er af had gebokt en bij mij staakte ze niet. Daarom ben ik ook geneigd om het op de ruiter te gooien en niet op valsheid van het paard of pijn. Maar foto's wil ik zeker hebben voor ik haar koop, dat sowieso.

Lizenlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 16:30

Ze is overigens 10.

Ange1a

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 16:32

Ik denk dat dit komt door miscommunicatie tussen paard en de betreffende ruiter.
Als het paard je verder wel aanspreekt, zou ik gewoon nog eens gaan kijken en zien hoe ze dan weer op jou reageert.
Voelt ze dan nog steeds fijn onder het zadel terwijl jij er op zit, eens laten keuren en de punten die hier al eerder gezegd zijn mee pakken voor de zekerheid. :j

Zonde als je dit paard laat staan door een onkundige ruiter terwijl het misschien juist zo'n leuke match voor jou zou kunnen zijn!

Lizenlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 16:37

Ik heb wel filmpjes van hoe ze is voorgereden, ik moet alleen even kijken hoe ik die per pb kan versturen als er iemand is die meekijken wil?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 16:39

Lizenlotte schreef:
Ik heb haar dus gereden nadat ze die meid er af had gebokt en bij mij staakte ze niet. Daarom ben ik ook geneigd om het op de ruiter te gooien en niet op valsheid van het paard of pijn. Maar foto's wil ik zeker hebben voor ik haar koop, dat sowieso.

Inderdaad, ik zou het wel gewoon doen dan hoor...
Gewoon nog een keer gaan. Eventueel instructrice of handige paarden kennis mee die je kan helpen en dan meteen zelf er op.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 17:29

Lizenlotte schreef:
Degeen die haar voorreed gaf aan dat ze in elk geval op dit paard nog niet eerder had gegallopeerd, het is me onduidelijk of ze uberhaupt al eens heeft gegaloppeerd als ik kijk hoe ze reed. En Ik had dan ook nooit de keus gemaakt om dan nu bij een bezichtiging wel te gaan galopperen eigenlijk, ik heb er niet om gevraagd en had het ok gevonden als ze het had aangegeven. Zelf heb ik niet gegaloppeerd omdat ik dat sowieso pas wil doen als ik het paard goed genoeg ken en vertrouw, bij elk paard waar ik op rij. dit na een behoorlijke smakkerd in het verleden tijdens de galop

Kun je niet zelf iemand organiseren ( instructie) die het paard voor jou voor kan rijden? Je klinkt ‘geschreven’ als een wat ‘onzekere’/afwachtende ruiter (suggereer). Voor jou denk ik ook belangrijk genoeg te weten wat het dier doet als hij onder het zadel galoppeert.

De vraag is dan ook of hij staakt door een afwachtende ruiter of door er fysiek ongenoegen.

Lizenlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 18:20

Dat is een goed idee linda-arnold, en ook wel te regelen met mijn westerninstructrice schat ik in. Het klopt helemaal dat ik wat onzeker ben, ik heb alleen een verzorgpaard gehad in mijn tienerjaren en dat ging prima maar nu ben ik er meer dan 20 jaar uitgeweest en vind ik het best spannend, maar iedereen die mij kent geeft aan dat het wel gaat lukken zeker omdat ik een vriendin heb die mee kijkt en helpt. Zij staat met haar paard bij dezelfde stal als waar ik de mijne in Pension ga zetten als ik er 1 heb gevonden. Ik heb overigens sinds 1.5 jaar 2 keer per week les dus het rijden is niet zo lang geleden als het verzorgen van een paard.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 18:21

c_alsemgeest schreef:
Lizenlotte schreef:

Inderdaad, ik zou het wel gewoon doen dan hoor...
Gewoon nog een keer gaan. Eventueel instructrice of handige paarden kennis mee die je kan helpen en dan meteen zelf er op.

Nee joh,niet meteen zelf erop! Straks val je en raak je flink geblesseerd! Tenzij je rodeo-achtige paarden juist uitdagend vindt.Laat de verkoper hem maar showen.

Lizenlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 18:24

Earth als het goed is heb jij pb.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 18:26

Ze heeft er zelf al een keer op gezeten wat goed ging... dus niet helemaal onbekend.
Maar misschien ben ik daar zelf iets te makkelijk in :+ als ik al een keer geweest ben zou ik wel meteen er op gaan.
Of instructie erop inderdaad, dat is de meest veilige optie voor het beste beeld.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 18:43

Lizenlotte schreef:
Ik ga er nog even over nadenken, Het paardje was op zich doodbraaf bij uit de wei halen, poetsen en zadelen en reed bij mij ook fijn tijdens het proefrijden, maar ze heeft tijdens het voorrijden de (duidelijk beginnende) ruiter er wel afgebokt nadat ze meerdere tikken met de zweep kreeg omdat ze bleef staken en later omdat ze haar niet in galop kreeg.

Paard heeft groot gelijk :D

Zulke paarden zouden er meer moeten zijn.

Prima beginnerspaarden trouwens, want jij geeft zelf aan niet super ervaren te zijn, en jij reed er fijn op weg. Maar paard accepteert geen onzin en heeft groot gelijk ook nog :j

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 19:52

Mijn 1e pony was er ook zo 1 die je eraf gooide als je onterecht een tik gaf, aan de mond zat oid. Niet hard, die wist precies wat ze met beginners moest doen als ze niet zacht genoeg waren, maar de enige keer dat ik geblesseerd raakte was toen er een andere pony over me heen liep. Een stuk erger dus als dit paard. Deze klinkt eigenlijk helemaal niet gek, maag ik vind het wel een logisch gevolg van tikken krijgen en blijkbaar een ruiter die ook niet handig is en er nog nooit op gegalopeerd heeft. Steeds blijven slaan heeft gewoon geen enkel nut. Als hij bij jou al niet staakte is dat toch al een stuk beter als de voorrijder.

Ik zou volgende keer iemand meenemen die de galop voor je uit kan proberen. Zodat je wel weer dat ze het kan en doet bij een normale ruiter

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 20:36

Ik snap de reactie van t paard heel goed. Vraag is alleen wat bij een kundigere de reactie was geweest bij t aanspringen. Dat zou ik persoonlijk nog wel graag een keer zien.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 21:03

Ik sla even aan op de opmerking dat verkoper nog nooit met het paard gegaloppeerd heeft. Paard is 10 en zou geschikt moeten zijn voor beginners. Waarom wordt er niet gegaloppeerd dan? Voor mij een rode vlag in combi met het staken...
Altijd àlle gangen testen bij het bezichtigen, bij 1e of 2e bezichtiging...

Lizenlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 21:13

Het was niet de verkoper die haar voorreed maar degene die haar sinds december bijrijdt omdat de verkoper haar zelf niet meer kan rijden ivm een hernia.en als ik die bijrijder zo zag rijden heeft die ook daadwerkelijk in december voor het eerst op een paard gezeten ofzo.. wat op zich niet erg is, maar om zo iemand dan het paard te laten voorrijden bij verkoop is niet heel handig.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 21:22

Dat is 5 maanden geleden. Dan zou ze wel vatzonlijk moeten kunnen galloperen. Ik vetrouw het niet helemaal. Klinkt als het paard misschien ergens vast zit in het lichaam.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 21:31

Vatzonlijk? Bijzonder woord. Sorry ik moet er even om grinniken :D

Ik zou gewoon nogmaals gaan kijken met je instructrice. Ga er heen met een open blik. Laat je instructrice er op rijden en dan jij nogmaals en bedenk dan of dit het paard voor je is of niet.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 21:56

Charmaine schreef:
Ik sla even aan op de opmerking dat verkoper nog nooit met het paard gegaloppeerd heeft. Paard is 10 en zou geschikt moeten zijn voor beginners. Waarom wordt er niet gegaloppeerd dan? Voor mij een rode vlag in combi met het staken...
Altijd àlle gangen testen bij het bezichtigen, bij 1e of 2e bezichtiging...

Als het een merrie is, ben ik het absoluut NIET met je eens.

Lizenlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 22:04

Waarom precies zeg je dat ikke?
Phonix er is daar alleen een buitenbak aanwezig en als ik kijk hoe vaak mijn westernles is afgezegd de afgelopen maanden omdat de bak niet te berijden was vind ik het niet zo heel raar dat de bijrijdster nog niet heeft gegaloppeerd.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 22:06

Lizenlotte schreef:
Het was niet de verkoper die haar voorreed maar degene die haar sinds december bijrijdt omdat de verkoper haar zelf niet meer kan rijden ivm een hernia.en als ik die bijrijder zo zag rijden heeft die ook daadwerkelijk in december voor het eerst op een paard gezeten ofzo.. wat op zich niet erg is, maar om zo iemand dan het paard te laten voorrijden bij verkoop is niet heel handig.

Beetje off-topic, maar dan had de verkoper paard beter gewoon op de wei gegooid op rust. Als paard alleen door een onkundige beginner gereden wordt, wordt die daar volgens mij niet beter van.

Ik zou al de neiging krijgen om het paard te kopen uit medelijden, om het van die ruiter te verlossen. :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 22:08

Lizenlotte schreef:
Waarom precies zeg je dat ikke?

Omdat ik een ervaren merrie-mens ben }>

Stuur maar filmpje, kan ik het je waarschijnlijk zo vertellen.

Lizenlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 22:22

Je hebt Pb ikke