[VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sintara

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 23:38

Ben toch wel heul benieuwd hoor ava *\o/* soooon

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 13:40

"Complexe" paarden laten ons misschien eerlijk zien dat wat wij (en dan wil ik niet alles en iedereen over één kam scheren) met paarden doen eigenlijk helemaal niet zo normaal is....

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 13:49

Het is hier prachtig weer, en bij jullie :o ? Is het D dag?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 14:01

Hier ook prachtig weer <<)
Helaas heb ik in mijn bak op het moment flippers en een snorkel nodig :=

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 14:27

Ja hier is het ook maximaal zwembad, het is echt behelpen, hoop dat het deze week toch wat vaker droog is, dat het even de tijd heeft op weer aan te drogen :( Arme beesten vinden er ook he-le-maal niks aan.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-22 14:46

manubres schreef:
"Complexe" paarden laten ons misschien eerlijk zien dat wat wij (en dan wil ik niet alles en iedereen over één kam scheren) met paarden doen eigenlijk helemaal niet zo normaal is....

Dat denk ik ook.
En paarden mogen daar iets van vinden.

pien_2010 schreef:
Het is hier prachtig weer, en bij jullie :o ? Is het D dag?

Nope want niemand erbij. En ik ga dit niet in mijn eentje doen :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 14:49

Dat is logisch. Dan nog wat geduld hebben en wij ook.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 14:51

Avalanche schreef:
manubres schreef:

Dat denk ik ook.
En paarden mogen daar iets van vinden.

Maar zijn die paarden dan complex of wij "niet intelligent genoeg"?
Dat staat bewust tussen aanhalingstekens

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-22 14:57

Wat voor probleem er ook is met je paard, het is aan de mens om het op te lossen. Simpelweg omdat wij voor deze situatie kiezen, het paard niet.
Ik vind het ook mooi dat manubres "complex" ook tussen aanhalingstekens zet. Want die paarden zijn niet zo complex, ze hebben een mening en een persoonlijkheid, en ze hebben grenzen en tolereren niet alles.
Die grenzen niet respecteren is niet zozeer een kwestie van intelligentie, als wel respect.

Het vraagt intelligentie om te snappen hoe een paard in elkaar zit. Het vraagt respect en empathie om te erkennen dat dat paard een eigen persoonlijkheid is, die net zoveel recht heeft om gerespecteerd te worden zoals die is, als dat wij dat hebben.
Het vraagt enige nederigheid om te erkennen dat wij degene zijn die voor deze situatie hebben gekozen in de eerste plaats, en dat wij vaak onze eigen problemen veroorzaken.

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 15:29

Avalanche schreef:
Wat voor probleem er ook is met je paard, het is aan de mens om het op te lossen. Simpelweg omdat wij voor deze situatie kiezen, het paard niet.
Ik vind het ook mooi dat manubres "complex" ook tussen aanhalingstekens zet. Want die paarden zijn niet zo complex, ze hebben een mening en een persoonlijkheid, en ze hebben grenzen en tolereren niet alles.
Die grenzen niet respecteren is niet zozeer een kwestie van intelligentie, als wel respect.

Het vraagt intelligentie om te snappen hoe een paard in elkaar zit. Het vraagt respect en empathie om te erkennen dat dat paard een eigen persoonlijkheid is, die net zoveel recht heeft om gerespecteerd te worden zoals die is, als dat wij dat hebben.
Het vraagt enige nederigheid om te erkennen dat wij degene zijn die voor deze situatie hebben gekozen in de eerste plaats, en dat wij vaak onze eigen problemen veroorzaken.

Mooi gezegd, in dat opzicht zit het verschil bij paarden dan meer in hun tolerantie en mogelijkheid om hun grenzen kenbaar te maken dan bij complexiteit.

Had ooit met iemand een gesprek over of wij als mensen samenwerken met ons paard of dat wij de baas zijn. Mijn visie is dat wij samenwerken, mijn paard heeft daarin net zoveel recht als ik om haar mening kenbaar te maken en het is aan mij om vervolgens niet over haar grenzen heen te gaan, maar samen met haar de manier te vinden haar grenzen te verleggen (als dat ‘nodig’ is).

Geeft ook hele mooie dingen terug, ik krijg regelmatig op stal complimenten dat mijn paard zo goed stil kan staan. Tsja, zij staat graag los en ik heb graag dat ze niet weg loopt of draait. Dus de deal is, zij blijft staan en ik zet haar niet vast (kan overigens wel als dat nodig is). Ze kunnen niet praten, maar als je op let hebben ze genoeg te vertellen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 15:41

Roulette_ schreef:
Avalanche schreef:

Mooi gezegd, in dat opzicht zit het verschil bij paarden dan meer in hun tolerantie en mogelijkheid om hun grenzen kenbaar te maken dan bij complexiteit.

Had ooit met iemand een gesprek over of wij als mensen samenwerken met ons paard of dat wij de baas zijn. Mijn visie is dat wij samenwerken, mijn paard heeft daarin net zoveel recht als ik om haar mening kenbaar te maken en het is aan mij om vervolgens niet over haar grenzen heen te gaan, maar samen met haar de manier te vinden haar grenzen te verleggen (als dat ‘nodig’ is).

Geeft ook hele mooie dingen terug, ik krijg regelmatig op stal complimenten dat mijn paard zo goed stil kan staan. Tsja, zij staat graag los en ik heb graag dat ze niet weg loopt of draait. Dus de deal is, zij blijft staan en ik zet haar niet vast (kan overigens wel als dat nodig is). Ze kunnen niet praten, maar als je op let hebben ze genoeg te vertellen.

Wat een mooie uitspraken worden hier gedaan :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 17:24

Waar wij volledig aan voorbij gaan is het feit dat een paard niet kan praten. Wil niet zeggen dat ze niet kunnen communiceren.
Paard is veelal heel subtiel in communicatie.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 17:35

Morganlefay schreef:
Waar wij volledig aan voorbij gaan is het feit dat een paard niet kan praten. Wil niet zeggen dat ze niet kunnen communiceren.

Mijn paard is af en toe redelijk drastisch in de communicatie, maar dat is meer omdat ik verkeerd luisterde. In wezen leert zij mij beter luisteren. Nog even en haar versie van sporen en zweep kunnen weg _O-, omdat haar hulpen steeds kleiner kunnen worden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 18:18

Morganlefay schreef:

En wij zijn "niet intelligent genoeg" om die communicatie op te pikken.

Dat is een heel vaag gebied waar je altijd wel een "uitvlucht" in kunt vinden maar het punt blijft dat wij mensen altijd een stukje van hun signalen (soms veel, soms weinig) zullen missen.

Linda Tellington Jones schreef jaaaaren geleden al over het lezen van het karakter van een paard. De communicatie die alleen al in die beschrijving zit, wordt al door veel mensen gemist, laat staan de rest.
De meesten komen niet verder dan de "kruintjestheorie" met voorbeelden naar de prullenbak te verwijzen, daarmee aantonend dat ze het hele verhaal nooit gelezen/begrepen en geprojecteerd hebben. Hadden ze dat wel gedaan, hadden ze veel meer begrepen van de subtiele communicatie die ermee samen hangt.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-22 19:00

Het blijft grappig en soms frustrerend. "Jammer dat hij niet kan praten"

Je paard praat wel. Jij luistert niet. Daar gaat het mis.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 19:32

Avalanche schreef:

Het is toch eigenlijk niet mee dan logisch dat een paard een eigen persoonlijkheid heeft. Naar mijn idee heeft vrijwel ieder , wat meer ontwikkeld, evend wezen dat.
Dat er nog mensen zijn die zo arrogant zijn te denken dat het niet zo is vind ik middeleeuws!

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-22 20:36

Ik ook. Zonder meer.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 21:03

fransje23 schreef:
Avalanche schreef:

Het is toch eigenlijk niet mee dan logisch dat een paard een eigen persoonlijkheid heeft. Naar mijn idee heeft vrijwel ieder , wat meer ontwikkeld, evend wezen dat.
Dat er nog mensen zijn die zo arrogant zijn te denken dat het niet zo is vind ik middeleeuws!

Zelfs mijn kippen hebben heel duidelijk een eigen karakter!

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 21:57

Misschien dat jullie andere mensen spreken, maar ik heb nog nooit iemand gesproken die niet dacht dat alle dieren hun eigen karakter hebben. Wel mensen die dachten dat dat eigen karakter niet uit maakt ‘want ze moeten doen wat ik zeg’.

Los daarvan, de een heeft meer met ratio en de ander meer met gevoel, die hebben beide ook echt andere informatie nodig om hun beslissingen op te baseren. Paarden kunnen soms zo verdomd subtiel zijn dat je echt je gevoel nodig hebt om dat op te merken (denk ik), dat maakt het wel een stuk lastiger als jij een ratio-persoon bent.
Ik snap hoe mensen signalen kunnen missen en het lastige is dat sommige paarden ofwel de signalen dan heel erg groot maken en ‘stout’ genoemd worden ofwel stoppen met signalen geven want ze komen er toch nergens mee.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-22 23:01

Oh ik ken weinig mensen die denken dat dieren niet hun eigen karakter hebben. Wel bij het doorvragen op "braaf" erachter komen dat ze dat dan vooral niet mogen tonen, en zeker geen mening mogen uiten.

Verder werk ik minder op gevoel dan je denkt. Didactiek heeft vrij strakke regels, waarin je hooguit consequent-inconsequent mag zijn. Wat niet kan, is reageren uit frustratie, te klein, te groot, niet duidelijk genoeg, en dan uit frustratie te groot worden.
Paarden lezen kun je echt wel leren. Alleen veel mensen kijken niet verder dan de oren.

Madammeke heeft heel vaak de oren wat naar achter als ze werkjes doet. Als je je focust op die oren, zou je denken dat ze boos is. Dat is ze niet, ze denkt na en dan gaan de oortjes ook vaak wat naar achter bij haar. Ik heb haar vandaag langs me heen laten lopen. Dat vindt ze moeilijk, want dan komt ze in mijn bubbel. Dat maakt targetten voor haar best lastig, want haar natuurlijke reactie is om van dingen weg te gaan.
Ze weet dat ze naar mij altijd toe mag, maar om langs me heen te lopen vindt ze dus lastig. Dan kun je gefrustreerd raken, omdat ze het niet doet, je kunt je ook afvragen waarom ze het niet doet. Want als we de oorzaak weten, weten we ook waar we dingen moeten veranderen.

Persoonlijke bubbel. Spannend. Het is Ava. Niet spannend. Ava is lief.
Ava vraagt om steeds 10 cm verder te komen. Die 10 cm is veel beter te overbruggen dan die meter. En dan lukt het wel, door steeds het beloningsmoment te verplaatsen. En ze wordt steeds weer bevestigd in dat het goed is.

Heel veel training is analyse van gedrag. Kijken, niet je eigen gevoel daarbij volgen, maar kijken, begrijpen, het hoe, waarom, wat. Dat is allemaal ratio.
Weten hoe een paard in elkaar zit.
Weten dat een paard een trailer spannend vindt, omdat paarden van nature claustrofobisch zijn. Observeren, analyseren, en dan snappen. Niet het wat, maar het waarom. Waarom doet mijn paard dit? Wat gebeurt er bij ze. Hoe leert een paard? Hoe gebruik ik dat?

Juist als je teveel vanuit je gevoel werkt, mis je de kleine signalen. Dan mis je dat Madammeke eigenlijk een heel introvert meisje is. En je mist het, omdat ze heel groot kan reageren. Maar als je kijkt, zie je dat ze heel veel afstand houdt. Altijd. Dat ze onze alfa merrie met een laag hoofdje benadert. Dat ze zich kleiner maakt. Zich stil houdt als er mensen zijn die zij niet kent.
Daaruit kun je dan concluderen dat ze best heel introvert is.
En dan maak ik de keuze om een paard wat zo groot kan reageren, toch heel veel ruimte te geven.

Een brutaal paard leg ik uit, dat de enige taak die ze hebben in het begin is afstand houden. Corona maatregelen :') en als die les begrepen is, nodig ik ze uit naar me toe te komen, en dan zijn ze wel respectvol. Want je basisregels zijn duidelijk. Ze weten dat ze weer weggestuurd worden als ze een te grote mond hebben.

En begin klein. Nooit hetzelfde herhalen, maar steeds groter worden in wat je doet, tot er wel gereageerd wordt. Wat heel vaak gebeurt is dat mensen niet duidelijk zijn, slecht getimed, paard legt dus de link niet, en dan wordt iemand uit frustratie ineens heel groot, en vervolgens is het paard bang. Paard snapt nog steeds de bedoeling niet, want heeft niet de link gelegd met het eigen gedrag, goed gedrag is niet bevestigd, en de eigenaar vraagt zich af waarom het toch steeds mis gaat en waarom dat paard verdorie nog steeds niet snapt dat die stil moet staan. Dat is op zich niet raar, als je het op deze manier analyseert.
Je hebt het paard immers nooit uitgelegd wat die wél moet doen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 23:15

Er zijn echt mensen die er niet over nadenken dat dieren überhaupt een persoonlijkheid hebben. Het is toch maar een beest...

Veel paarden zijn makkelijk te lezen maar dan moet je er wel even de tijd voor nemen om erop te letten. Daarbij is struisvogelpolitiek ook wel makkelijk want zolang je net doet of je het niet ziet dan hoef je er ook niets aan te doen.

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 23:20

Ik zie het verschil in karakter ook heel duidelijk bij idd zowel mijn kipjes als bij mijn 2 konijnen. Vooral bij die laatste is ook heel duidelijk te zien wie er een betere "klik" heeft met wie. Waarbij het absoluut geen smakelijke knuffel konijnen zijn verder.

Vind het trouwens nog steeds erg interessant om mee te lezen, schuif verder weer onder de meeleessteen.

Tijn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 23:37

Ik wil nog even iets zeggen over ‘braaf’.
Ik zit met COVID in quarantaine en heb de paarden aan huis.
Nu had mijn zes jarige merrie opeens een best dik achterbeen afgelopen zaterdag.
Een van onze instructeurs is ook dierenarts en zij was zo lief om op haar vrije dag even bij mijn paard te komen kijken.
Ik was in huis en de dierenarts kon gewoon haar been bekijken, temperatuur opnemen en vochtafdrijvers spuiten.
Mijn paard is niet eenkennig maar ik ben wel heel trots dat ze zich zo makkelijk liet behandelen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-22 00:03

Dat is bij Madammeke nog wel een werkpuntje hoor, die moet je serieus half platspuiten voor dat de DA er veilig bij kan :=

Inmiddels kan ik wel veel. Ik wil ze volgend jaar eigenlijk laten dekken, maar dat wordt nog wel iets....... nu, als ze niet wil houdt het op natuurlijk, iets met consent. Het is geen medische noodzaak.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-22 00:07

fransje23 schreef:
Er zijn echt mensen die er niet over nadenken dat dieren überhaupt een persoonlijkheid hebben. Het is toch maar een beest...

Veel paarden zijn makkelijk te lezen maar dan moet je er wel even de tijd voor nemen om erop te letten. Daarbij is struisvogelpolitiek ook wel makkelijk want zolang je net doet of je het niet ziet dan hoef je er ook niets aan te doen.

Bizar he? Je hoort ook nog steeds mensen: had ie maar geen paard moeten worden. Ik kon daar ooit heel kwaad van worden. Nu nemen ze me serieus, ik heb aardig bewezen dat het ook heel anders kan.
Maar dan nog, ik maak er geen manegepaarden van. Wel paarden die aardig wat gezien hebben, en beleefd naar mensen hebben geleerd te zijn.

Maar vooral he...... vooral....... denken wij dat Madammeke straks ingeschaard kan worden in de groep *\%/* *\%/* *\%/* *\%/*

Ze had haar eigen kleine groepje, maar ze doet het zo ontzettend goed, en wordt zo lief naar andere paarden, dat wij denken dat dat gaat lukken, en dat is voor Madammeke echt echt heel spectaculair :D ik ben zo, zo trots op haar :D ze kan nu gewoon echt paard zijn. Zo het hoort. Een normaal, gezond paard *\o/* *\o/* *\o/*