Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
manubres schreef:"Complexe" paarden laten ons misschien eerlijk zien dat wat wij (en dan wil ik niet alles en iedereen over één kam scheren) met paarden doen eigenlijk helemaal niet zo normaal is....
pien_2010 schreef:Het is hier prachtig weer, en bij jullie? Is het D dag?
Avalanche schreef:manubres schreef:"Complexe" paarden laten ons misschien eerlijk zien dat wat wij (en dan wil ik niet alles en iedereen over één kam scheren) met paarden doen eigenlijk helemaal niet zo normaal is....
Dat denk ik ook.
En paarden mogen daar iets van vinden.
Avalanche schreef:Wat voor probleem er ook is met je paard, het is aan de mens om het op te lossen. Simpelweg omdat wij voor deze situatie kiezen, het paard niet.
Ik vind het ook mooi dat manubres "complex" ook tussen aanhalingstekens zet. Want die paarden zijn niet zo complex, ze hebben een mening en een persoonlijkheid, en ze hebben grenzen en tolereren niet alles.
Die grenzen niet respecteren is niet zozeer een kwestie van intelligentie, als wel respect.
Het vraagt intelligentie om te snappen hoe een paard in elkaar zit. Het vraagt respect en empathie om te erkennen dat dat paard een eigen persoonlijkheid is, die net zoveel recht heeft om gerespecteerd te worden zoals die is, als dat wij dat hebben.
Het vraagt enige nederigheid om te erkennen dat wij degene zijn die voor deze situatie hebben gekozen in de eerste plaats, en dat wij vaak onze eigen problemen veroorzaken.
Roulette_ schreef:Avalanche schreef:Wat voor probleem er ook is met je paard, het is aan de mens om het op te lossen. Simpelweg omdat wij voor deze situatie kiezen, het paard niet.
Ik vind het ook mooi dat manubres "complex" ook tussen aanhalingstekens zet. Want die paarden zijn niet zo complex, ze hebben een mening en een persoonlijkheid, en ze hebben grenzen en tolereren niet alles.
Die grenzen niet respecteren is niet zozeer een kwestie van intelligentie, als wel respect.
Het vraagt intelligentie om te snappen hoe een paard in elkaar zit. Het vraagt respect en empathie om te erkennen dat dat paard een eigen persoonlijkheid is, die net zoveel recht heeft om gerespecteerd te worden zoals die is, als dat wij dat hebben.
Het vraagt enige nederigheid om te erkennen dat wij degene zijn die voor deze situatie hebben gekozen in de eerste plaats, en dat wij vaak onze eigen problemen veroorzaken.
Mooi gezegd, in dat opzicht zit het verschil bij paarden dan meer in hun tolerantie en mogelijkheid om hun grenzen kenbaar te maken dan bij complexiteit.
Had ooit met iemand een gesprek over of wij als mensen samenwerken met ons paard of dat wij de baas zijn. Mijn visie is dat wij samenwerken, mijn paard heeft daarin net zoveel recht als ik om haar mening kenbaar te maken en het is aan mij om vervolgens niet over haar grenzen heen te gaan, maar samen met haar de manier te vinden haar grenzen te verleggen (als dat ‘nodig’ is).
Geeft ook hele mooie dingen terug, ik krijg regelmatig op stal complimenten dat mijn paard zo goed stil kan staan. Tsja, zij staat graag los en ik heb graag dat ze niet weg loopt of draait. Dus de deal is, zij blijft staan en ik zet haar niet vast (kan overigens wel als dat nodig is). Ze kunnen niet praten, maar als je op let hebben ze genoeg te vertellen.
Morganlefay schreef:Waar wij volledig aan voorbij gaan is het feit dat een paard niet kan praten. Wil niet zeggen dat ze niet kunnen communiceren.
Paard is veelal heel subtiel in communicatie.
Morganlefay schreef:Waar wij volledig aan voorbij gaan is het feit dat een paard niet kan praten. Wil niet zeggen dat ze niet kunnen communiceren.
Paard is veelal heel subtiel in communicatie.
Avalanche schreef:Het vraagt intelligentie om te snappen hoe een paard in elkaar zit. Het vraagt respect en empathie om te erkennen dat dat paard een eigen persoonlijkheid is, die net zoveel recht heeft om gerespecteerd te worden zoals die is, als dat wij dat hebben.
fransje23 schreef:Avalanche schreef:Het vraagt intelligentie om te snappen hoe een paard in elkaar zit. Het vraagt respect en empathie om te erkennen dat dat paard een eigen persoonlijkheid is, die net zoveel recht heeft om gerespecteerd te worden zoals die is, als dat wij dat hebben.
Het is toch eigenlijk niet mee dan logisch dat een paard een eigen persoonlijkheid heeft. Naar mijn idee heeft vrijwel ieder , wat meer ontwikkeld, evend wezen dat.
Dat er nog mensen zijn die zo arrogant zijn te denken dat het niet zo is vind ik middeleeuws!
fransje23 schreef:Er zijn echt mensen die er niet over nadenken dat dieren überhaupt een persoonlijkheid hebben. Het is toch maar een beest...
Veel paarden zijn makkelijk te lezen maar dan moet je er wel even de tijd voor nemen om erop te letten. Daarbij is struisvogelpolitiek ook wel makkelijk want zolang je net doet of je het niet ziet dan hoef je er ook niets aan te doen.