Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
tita schreef:Nou upendo vind nogal wat want een braaf beleerd paard gaat altijd nog puberen en ik dacht dat jij een tamme wilde
De mijne was ook nuchter tot ze klaar gemaakt werd voor de keuring toen is ze los gekomen met 5 is ze gaan puberen tot heden7 jaar later
Ketly schreef:Mijn jonge paard is nog echt een kleuter en is soms wat jolig, als zoiets onder puberen valt dan vind ik dat wel acceptabel. Hij probeert de grenzen wel eens op te zoeken maar als een grens meerdere keren flink wordt overschreden vind ik dit niet meer onder puberen vallen maar zou ik verder kijken naar andere problemen.
Hoe is het met de nieuwe aanwinsten? En met de mensen die in spanning zitten voor de keuringen/bezichtigingen?
Ketly schreef:Uiteraard! Maar als mijn paard lekker fris is en daardoor eens een bokkesprong maakt dan kan ik hem dat niet kwalijk nemen. Iedereen heeft andere grenzen en dat maakt elke combinatie ook weer uniek en sommige combinaties helaas ook onmogelijk terwijl een ander er mee kan lezen en schrijven.
Ketly schreef:En precies om jouw verhaal ikke zou ik soms een advertentie niet meteen afschrijven als er staat 'niet voor beginners' of 'sensibel', want als die klik er is en je het paard in zijn waarde laat dan hoeft het echt niet zo'n verkeerd paard te zijn. Soms moet je ook het verstand op 0 zetten en zo'n paard als die van jouw instructrice overal mee heen nemen en wat uitdaging geven. Heerlijk toch!
Ketly schreef:En precies om jouw verhaal ikke zou ik soms een advertentie niet meteen afschrijven als er staat 'niet voor beginners' of 'sensibel', want als die klik er is en je het paard in zijn waarde laat dan hoeft het echt niet zo'n verkeerd paard te zijn. Soms moet je ook het verstand op 0 zetten en zo'n paard als die van jouw instructrice overal mee heen nemen en wat uitdaging geven. Heerlijk toch!
ikke schreef:Ketly schreef:En precies om jouw verhaal ikke zou ik soms een advertentie niet meteen afschrijven als er staat 'niet voor beginners' of 'sensibel', want als die klik er is en je het paard in zijn waarde laat dan hoeft het echt niet zo'n verkeerd paard te zijn. Soms moet je ook het verstand op 0 zetten en zo'n paard als die van jouw instructrice overal mee heen nemen en wat uitdaging geven. Heerlijk toch!
De keerzijde van datzelfde paard: toen mijn instructrice met d'r poot omhoog zat en twee weken de verzorging over moest laten aan anderen, kon ze Oogappeltje daarna wel opnieuw opvoeden!
En die anderen werkten al jaren met haar samen, wisten precies van de hoed en de rand maar misten blijkbaar ergens een cruciaal puntje in de omgangsvormen waar Oogappeltje meteen op los ging.
Ik ben het wel met je eens dat hoe meer uitdagingen je ze aanbiedt, hoe gemakkelijker ze meestal worden. Ik kijk ook eerst naar het paard en daarna eventueel naar het verhaaltje.
StalNollie schreef:Ketly schreef:En precies om jouw verhaal ikke zou ik soms een advertentie niet meteen afschrijven als er staat 'niet voor beginners' of 'sensibel', want als die klik er is en je het paard in zijn waarde laat dan hoeft het echt niet zo'n verkeerd paard te zijn. Soms moet je ook het verstand op 0 zetten en zo'n paard als die van jouw instructrice overal mee heen nemen en wat uitdaging geven. Heerlijk toch!
Mee eens
2 jaar geleden haflinger was geen dooie. Dus ook in adv gezet komen er 2 jongetjes van 8 en andere 9 of 10. Aan de longe eerst testen nou pony was niet vooruit te branden de pony was wel zo voorzichtig ze hebben de pony dan ook gekocht en zijn er nog steeds enorm blij mee zo braaf
upendo schreef:Niet teveel verwachten van het paard.
Sommige mensen roepen dat je de dag erna meteen moet rijden. Sommige paarden kunnen dat ook wel, maar toen ik mijn merrie kreeg had ze zo'n cultuurshock dat ik de eerste week alleen maar rondjes op het erf gestapt heb met haar. Na een ruime drie weken ben ik voor het eerst opgestapt met de zadelmaker erbij en toen waren ze verbaasd dat ze zo braaf was. Tijd geven loont.
upendo schreef:Niet teveel verwachten van het paard.
Sommige mensen roepen dat je de dag erna meteen moet rijden. Sommige paarden kunnen dat ook wel, maar toen ik mijn merrie kreeg had ze zo'n cultuurshock dat ik de eerste week alleen maar rondjes op het erf gestapt heb met haar. Na een ruime drie weken ben ik voor het eerst opgestapt met de zadelmaker erbij en toen waren ze verbaasd dat ze zo braaf was. Tijd geven loont.
Levita schreef:upendo schreef:Niet teveel verwachten van het paard.
Verhuizen brengt idd zoveel stress met zich mee, en dan ook nog een onbekende nieuwe eigenaar. Dus ik zou ook eerste weken even rustig aan doen. Met de vorige merrie had ik mazzel dat ze op de stal bleef staan, ik heb haar overgenomen van een bekende van mijn stal. Dan ben je echt zo aan elkaar gewend.
MyWishMax schreef:Ik lees hier mee omdat uk de verhalen altijd heel leuk vind en soms nog wel iets weet.
Ik ben met elk paard en pony die wij ooit gekocht hebben gewoon meteen gaan rijden de 2d dag ongeveer. Gewoon een normaal ritme aanhouden wat zij gewend waren, vonden ze allemaal juist goed. De spanning van verhuizen merkte je eerder in de omgang, maar niet tijdens het rijden want dat was normaal en gaf juist wat houvast. Wel heel simpel, maar ik vind het niet nodig om weken lang er niet op te gaan zitten als er geen reden voor is.