Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

upendo

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-21 09:48

Dat zullen we zien Tita. Ik heb genoeg mensen om me heen die kunnen helpen. En een flinke bok kan ik prima uitzitten, het gaat me er meer om dat het geen billenknijper is die overal van wegschiet. :)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 09:56

Ik geloof niet zo in puberen dus vanwege leeftijd nooit een pony laten staan. Karakter is de basis

Succes dinsdag en vooral veel plezier toch ook wel.

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 10:29

tita schreef:
Nou upendo vind nogal wat want een braaf beleerd paard gaat altijd nog puberen en ik dacht dat jij een tamme wilde

De mijne was ook nuchter tot ze klaar gemaakt werd voor de keuring toen is ze los gekomen met 5 is ze gaan puberen tot heden :D 7 jaar later

Dan zou ik toch misschien beter kijken naar d'r gedrag want dan is het geen puberen meer..

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 11:20

Ik vind puberen ook echt een groot woord.
Meerdere jonge paarden gehad, maar nooit echt puber gedrag. Zeg niet dat het niet kan, maar in mijn ogen is het ook een kwestie van opvoeding.
En een paard van inmiddels 12 jaar is echt niet meer aan het puberen.....

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 11:27

Mijn jonge paard is nog echt een kleuter en is soms wat jolig, als zoiets onder puberen valt dan vind ik dat wel acceptabel. Hij probeert de grenzen wel eens op te zoeken maar als een grens meerdere keren flink wordt overschreden vind ik dit niet meer onder puberen vallen maar zou ik verder kijken naar andere problemen.

Hoe is het met de nieuwe aanwinsten? En met de mensen die in spanning zitten voor de keuringen/bezichtigingen? :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 11:30

Ketly schreef:
Mijn jonge paard is nog echt een kleuter en is soms wat jolig, als zoiets onder puberen valt dan vind ik dat wel acceptabel. Hij probeert de grenzen wel eens op te zoeken maar als een grens meerdere keren flink wordt overschreden vind ik dit niet meer onder puberen vallen maar zou ik verder kijken naar andere problemen.

Hoe is het met de nieuwe aanwinsten? En met de mensen die in spanning zitten voor de keuringen/bezichtigingen? :D

Dan moet je die grens eerst wel stellen. Als er geen grenzen zijn, kunnen ze ook niet overschreden worden :D

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 11:35

Uiteraard! Maar als mijn paard lekker fris is en daardoor eens een bokkesprong maakt dan kan ik hem dat niet kwalijk nemen. Iedereen heeft andere grenzen en dat maakt elke combinatie ook weer uniek en sommige combinaties helaas ook onmogelijk terwijl een ander er mee kan lezen en schrijven.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 11:52

Ketly schreef:
Uiteraard! Maar als mijn paard lekker fris is en daardoor eens een bokkesprong maakt dan kan ik hem dat niet kwalijk nemen. Iedereen heeft andere grenzen en dat maakt elke combinatie ook weer uniek en sommige combinaties helaas ook onmogelijk terwijl een ander er mee kan lezen en schrijven.

Ja. Oogappeltje (van mijn instructrice) is aangekocht als "onwerkbaar". Daar is zelfs van gezegd: "ga jij daar vrijwillig op zitten???"

Maar het is een schat van een paard. Een lieverd die eigenlijk geen vlieg kwaad wil doen maar die een leercurve had waar de verkopende partij blijkbaar helemaal niets van snapte. Onder mijn instructrice is ze nog M1 geworden. Ik ben ermee op plekken geweest en dingen mee gedaan waar velen alleen maar van dromen en ik heb nooit het idee gehad dat ik op m'n hoede moest zijn voor d'r. Ik stap er nog steeds geheel vrijwillig op; sterker nog, ik verheug me erop om erop te stappen!

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 11:58

En precies om jouw verhaal ikke zou ik soms een advertentie niet meteen afschrijven als er staat 'niet voor beginners' of 'sensibel', want als die klik er is en je het paard in zijn waarde laat dan hoeft het echt niet zo'n verkeerd paard te zijn. Soms moet je ook het verstand op 0 zetten en zo'n paard als die van jouw instructrice overal mee heen nemen en wat uitdaging geven. Heerlijk toch!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 12:15

Ketly schreef:
En precies om jouw verhaal ikke zou ik soms een advertentie niet meteen afschrijven als er staat 'niet voor beginners' of 'sensibel', want als die klik er is en je het paard in zijn waarde laat dan hoeft het echt niet zo'n verkeerd paard te zijn. Soms moet je ook het verstand op 0 zetten en zo'n paard als die van jouw instructrice overal mee heen nemen en wat uitdaging geven. Heerlijk toch!

De keerzijde van datzelfde paard: toen mijn instructrice met d'r poot omhoog zat en twee weken de verzorging over moest laten aan anderen, kon ze Oogappeltje daarna wel opnieuw opvoeden!

En die anderen werkten al jaren met haar samen, wisten precies van de hoed en de rand maar misten blijkbaar ergens een cruciaal puntje in de omgangsvormen waar Oogappeltje meteen op los ging.

Ik ben het wel met je eens dat hoe meer uitdagingen je ze aanbiedt, hoe gemakkelijker ze meestal worden. Ik kijk ook eerst naar het paard en daarna eventueel naar het verhaaltje.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 12:54

Precies wat je zegt Ikke
Mijn nieuwe aanwinst van 15 januari doet het super goed in de kudde, hij is aanhankelijk, leert snel, is mooi en is... volgens mij, mijn stalgenoten en mijn eigen veearts toch echt een jaar jonger dan waar ze hem voor verkocht hebben. Inmiddels ben ik natuurlijk verliefd maar ik baal er toch van. Er staat er een van hetzelfde ras en dezelfde geboortedatum bij mij op stal en die is ongeveer 20 cm groter en twee keer zo ver uitgezwaard.
Het is niet erg maar het betekent dat ik langere tijd zal moeten gebruiken om te wandelen en op te voeden wat ook niet erg is behalve dan dat ik tegenwoordig wat slecht loop en ik heeeeeeeeeel goed kan merken dat het 16 jaar geleden is dat ik een paard opvoedde. Wat ging dat toen makkelijk zeg...

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 13:01

Ketly schreef:

Mee eens
2 jaar geleden haflinger was geen dooie. Dus ook in adv gezet komen er 2 jongetjes van 8 en andere 9 of 10. Aan de longe eerst testen nou pony was niet vooruit te branden de pony was wel zo voorzichtig ze hebben de pony dan ook gekocht en zijn er nog steeds enorm blij mee zo braaf

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 13:06

ikke schreef:
Ketly schreef:

De keerzijde van datzelfde paard: toen mijn instructrice met d'r poot omhoog zat en twee weken de verzorging over moest laten aan anderen, kon ze Oogappeltje daarna wel opnieuw opvoeden!

En die anderen werkten al jaren met haar samen, wisten precies van de hoed en de rand maar misten blijkbaar ergens een cruciaal puntje in de omgangsvormen waar Oogappeltje meteen op los ging.

Ik ben het wel met je eens dat hoe meer uitdagingen je ze aanbiedt, hoe gemakkelijker ze meestal worden. Ik kijk ook eerst naar het paard en daarna eventueel naar het verhaaltje.

Sommige paarden hebben gewoon een gebruiksaanwijzing :+
Zo kunnen wij ons arabier steeds opnieuw leren dat het halster gewoon om kan.

Gaat 9 vd 10 keer prima. Tot dat iemand hem op een andere manier uit de box haalt of buiten zet oid (wordt op de pensionstal door verschillende mensen buiten gezet). Dan is ie weer uit zn doen en staat ie heel zenuwachtig in zn box en mogen we niet aan zn oren komen.

Terwijl ie voor ons echt zo makkelijk is om buiten te zetten oid. Halster steekt ie normaalgesproken zelf zn hoofd in. Maar heb ook wel eens te horen gekregen dat ie zich los gerukt heeft met buiten zetten. :=

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 14:56

StalNollie schreef:
Ketly schreef:

Mee eens
2 jaar geleden haflinger was geen dooie. Dus ook in adv gezet komen er 2 jongetjes van 8 en andere 9 of 10. Aan de longe eerst testen nou pony was niet vooruit te branden de pony was wel zo voorzichtig ze hebben de pony dan ook gekocht en zijn er nog steeds enorm blij mee zo braaf

Zo had ik een paard (helaas veel te vroeg overleden) die ook zo voorzichtig was met kinders. Bijrijdster had een dochter van, toen, 4 of 5 en die wilde per se paard buiten zetten. Nou vooruit dan. Paard keek echt zo van: ja.. maaar.. zo'n kind.... dat kan toch niet?.... om er vervolgens heel zoet en voorzichtig achteraan te lopen.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-21 16:03

Ik ga het inderdaad zien. Opvoeden zal altijd moeten en sensitief zijn ook. :)

Bij deze verkoper weet ik in ieder geval dat ze fijn opgeleid zijn, dus een goede basis zit er sowieso in!

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 00:33

Hier gooit de sneeuw wat roet in het eten. Paard zou dinsdag gekeurd worden en bij goed resultaat gebracht. Dat lijkt nu einde van de week te worden. Nog even geduld hebben dus....
Wat ik me wel afvroeg. Hoe bereiden jullie je voor op de komst/verhuizing van je paard? Ik probeer straks voermerk- en schema zo veel mogelijk gelijk te houden aan die van de oude eigenaar. Maar sommige dingen worden wel lastig omdat ik afhankelijk ben van een pensionstal. Hoe pakken jullie het aan? Tips waar extra aan te denken?

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-21 09:24

Niet teveel verwachten van het paard.

Sommige mensen roepen dat je de dag erna meteen moet rijden. Sommige paarden kunnen dat ook wel, maar toen ik mijn merrie kreeg had ze zo'n cultuurshock dat ik de eerste week alleen maar rondjes op het erf gestapt heb met haar. Na een ruime drie weken ben ik voor het eerst opgestapt met de zadelmaker erbij en toen waren ze verbaasd dat ze zo braaf was. Tijd geven loont. :)

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 09:31

upendo schreef:

Sommige mensen roepen dat je de dag erna meteen moet rijden. Sommige paarden kunnen dat ook wel, maar toen ik mijn merrie kreeg had ze zo'n cultuurshock dat ik de eerste week alleen maar rondjes op het erf gestapt heb met haar. Na een ruime drie weken ben ik voor het eerst opgestapt met de zadelmaker erbij en toen waren ze verbaasd dat ze zo braaf was. Tijd geven loont. :)

Ik kon met Titane pas na een maand fatsoenlijk rijden. Is daarna ook een heel snel stijgende lijn geweest :j

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 10:48

upendo schreef:

Verhuizen brengt idd zoveel stress met zich mee, en dan ook nog een onbekende nieuwe eigenaar. Dus ik zou ook eerste weken even rustig aan doen. Met de vorige merrie had ik mazzel dat ze op de stal bleef staan, ik heb haar overgenomen van een bekende van mijn stal. Dan ben je echt zo aan elkaar gewend.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 10:53

Dat scheelt een hoop idd.

Zag even geleden een paard te koop staan, stond bij dat er na 8 dagen besloten was te verkopen, omdat de eigenaresse er geen klik mee had en er niets mee kon.

Vind dat persoonlijk was snel. Ik geef nieuwe paarden meestal eerst een paar dagen om echt te wennen, doe dan wat grondwerk en ga er dan eens op zitten.

Meestal werkt dat, maar Titane weigerde ook maar een stap te zetten de eerste paar keer :+

Eerste paar keer buiten stonden we ook regelmatig stil omdat meneer een bankje/prullebak/elektriciteitshuisje reden vond om echt niet verder te kunnen. Tjah, en wie was ik dan om als onbekende op zn rug te gaan vertellen dat ik wel beter wist dan hij?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 11:45

Levita schreef:
upendo schreef:

Verhuizen brengt idd zoveel stress met zich mee, en dan ook nog een onbekende nieuwe eigenaar. Dus ik zou ook eerste weken even rustig aan doen. Met de vorige merrie had ik mazzel dat ze op de stal bleef staan, ik heb haar overgenomen van een bekende van mijn stal. Dan ben je echt zo aan elkaar gewend.

Soms wil een paard ook wel gewoon met jou mee. Lees het paard.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 11:54

Ik zou een zak van hetzelfde voer kopen wat de huidige eigenaar voert en dan het voer van je huidige stal langzaam inmengen totdat de zak op is.
De gemengde porties kun je dan klaarzetten totdat je paard helemaal overgeschakeld is op het standaard voer.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 12:02

Ik lees hier mee omdat uk de verhalen altijd heel leuk vind en soms nog wel iets weet.

Ik ben met elk paard en pony die wij ooit gekocht hebben gewoon meteen gaan rijden de 2d dag ongeveer. Gewoon een normaal ritme aanhouden wat zij gewend waren, vonden ze allemaal juist goed. De spanning van verhuizen merkte je eerder in de omgang, maar niet tijdens het rijden want dat was normaal en gaf juist wat houvast. Wel heel simpel, maar ik vind het niet nodig om weken lang er niet op te gaan zitten als er geen reden voor is.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 12:34

MyWishMax schreef:
Ik lees hier mee omdat uk de verhalen altijd heel leuk vind en soms nog wel iets weet.

Ik ben met elk paard en pony die wij ooit gekocht hebben gewoon meteen gaan rijden de 2d dag ongeveer. Gewoon een normaal ritme aanhouden wat zij gewend waren, vonden ze allemaal juist goed. De spanning van verhuizen merkte je eerder in de omgang, maar niet tijdens het rijden want dat was normaal en gaf juist wat houvast. Wel heel simpel, maar ik vind het niet nodig om weken lang er niet op te gaan zitten als er geen reden voor is.

Zo doe ik het ook inderdaad. Geeft meteen wat structuur en wat afleiding van de omgeving.

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 13:57

Goede en fijne tips al! Bedankt!
Wat betreft het voer ga ik idd oud en nieuw met elkaar mengen. Las al ergens dat je start met 25% nieuw en dan ongeveer in 7 dagen opbouwt naar 75%. Hooi idem, alleen zullen we dat wel vlotter moeten omschakelen ivm de voorraad die ik meekrijg. Het weer helpt ons ook een beetje met het rustiger aan doen wat betreft rijden.

Wel jammer, keuring deze week uitgesteld naar volgende week. Dus nog even geduld. Gelukkig heb ik heel fijn contact met de eigenaar, maar ik begin zelf zenuwachtig te worden of ze het niet vervelend gaan vinden. Zeggen zij niet, maar is meer mijn eigen onzekerheid die dit zo invult. Hoop gewoon heel hard dat het lukt met deze.