Al doende leren ze het wel hoor. Die van mij heeft op 9 maanden wel even heel duidelijk geleerd dat je niet door iemand heen kan en ook niet verder dan een touwtje. Dus dat heeft ze echt onthouden. En inderdaad als ze eenmaal iets gewend zijn dan is het ook goed. Maar o wee als er 1 ding dan anders als anders is haha
MirandaMalik
Geplaatst: 14-03-20 19:24
Dije braaf geweest bij de hoefsmid, top! Malik was een beetje stouter dan anders, de ponnies waren juist braver deze keer.
Calipso, met Malik doe ik om de dag wat, meestal longeren en nog wat hrondwerk, hij is wel al vier, ook doet hij uit zichzelf niet zoveel aan beweging en als we dan wat gaan doen wordt hij opeens wakker, ik kan hem dus niet te lang laten niksen.
Vandaag hebben we lekker gevliegerd.
Granoek
Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-20 19:25
Ik werk met Duke een keer in de week. Maar meestal is dat lange lijnen of gewoon wat buiten wandelen.
Ik ga er ongeveer een keer 1 kwartier per maand op
Wat een geweldige foto Miranda Toch zeker een windkracht 6 of meer
Miepp
Geplaatst: 14-03-20 19:51
Mag ik ook met jullie meepraten? Ik heb een jonge ruin genaamd Kleintje (bij gebrek aan een betere naam, is dit blijven hangen). Het is een Florett As x Scandic x Sandro Hit. Hij wordt in juli 3, maar ben wel vandaag begonnen met longeren. Hij is al zo brutaal, hij breekt steeds los bij het buiten en binnen zetten, dus ik hoop dat als hij wat meer in de hand is, hij zich ook wat beter zal gaan gedragen. Vandaag voor het eerst aan de longeerlijn gehad, en hij deed het alsof hij het al jaren deed. Super braaf zo voor de eerste keer! Dit wordt het eerate paard wat ik niet zelf zadelmak ga maken, hij is mij wat te vlug, en ze kunnen mij op mn werk niet missen. Dus dat ga ik maar uitbesteden. Ik hoop hem in mei weg te kunnen brengen, dan kan ik er hopelijk in de zomervakantie lekker zelf mee aan de gang. Dit is Kleintje:
Whaha die foto Miranda!!! Bizar! Blij dat je er niet op zit hahaha
Hoi Liquorice! Wat een knapperd, die Kleintje! Zo hebben wij ooit een paard gehad wiens naam met een 'O' moest beginnen, maar we maar geen mooie passende naam konden verzinnen.. paard heeft uiteindelijk z'n hele leven 'O' geheten
Joosiien
Geplaatst: 14-03-20 20:54
Ik praat ook graag weer mee! Die van mij is vorig jaar beleerd. Ik pak haar nu weer op en het eerste ritje vandaag ging weer braaf!
Bitje lijkt nu wel ineens te klein, welk bit gebruiken jullie voor de jonkies?
_Joelle
Geplaatst: 14-03-20 20:58
La Vina liep vandaag na 2 weken pauze weer voor het eerst aan de longe. Binnenkort even wat licht bijzetten zodat ze kan gaan uitvinden hoe ze haar lichaam wat fijner kan gebruiken en dan het zadel er maar op iemand anders gaat er voor het eerst op, ze is me net iets te vlug en flexibel
Ja Marie is nog net geen 3 jaar, dus doe het sowieso rustig met haar. Denk dat 2 keer werken per week wel genoeg is voorlopig en dan nog gewoon borstelen en vast staan. Heb haar vandaag ook weer geborsteld en ze was echt weer zo onwijs braaf. Ze staat al netjes stil en niet meer heel de tijd om haar heen te kijken. Ook komt ze nu netjes naar de poort van de paddock als ik haar wil pakken.
Zalige foto Miranda! Welkom Liquorice! Wat is Kleintje al mooi in proportie! Joosiien, is nogal moeilijk te zeggen want elke paardenmond is niet even groot, ook niet van jonkies. La Vina ziet er ook goed uit, lekker zweverig paard!
Vientje
Geplaatst: 14-03-20 21:40
Leuk die overeenkomsten tussen de Toto jr dames!
Malik aan het vliegeren, hilarisch Wat een water ook nog daar zeg.
Welkom Liquorice en Joossien! Kleintje is een toffe naam
La Vina loopt lekker zo!
Vandaag voor het laatst op Pinda gereden op beleeradres, we gaan haar morgenvroeg ophalen. Ze deed het zooooo fijn, echt heerlijk gereden Stalletje en paddock zijn klaar, berg wortels ligt klaar, en ik heb mijn nesteldrang uitgeleefd en mee in de schuur meteen de voorjaarsschoonmaak gedaan Kan niet wachten tot ze er weer is Wel dubbel, beleerstal zijn ze heel fanatiek qua sport en dat motiverende ga ik wel missen. Maar goed, ze gaat in juli nog een paar weken terug daarheen dus komt wel weer. We hebben volgende week zondag onze eerste priveles thuis
Joosiien
Geplaatst: 14-03-20 21:54
Wat leuk Vientje, wij zaten samen in het veulen topic (en stonden bij dezelfde opfok).
Dat weet ik, Calipsolover. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en ik zag een paar pagina’s terug al wat zadelervaringen voorbij komen. Ik rijd de mijne met een dubbelgebroken watertrens.
Vientje
Geplaatst: 14-03-20 21:59
Dat is waar ook, wat leuk! Opfokmaatje teruggevonden
Pinda heeft al vanalles gehad, allerlei types trensjes, Eerste stuk onder het zadel is op een kneveltrens gedaan. Op het moment loopt ze op een dubbelgebroken hulstrens, ivm een plekje op haar mondhoek wat wat schraal was. Ze heeft een smal bekkie voor zo'n groot paard, krap 12.5 cm
s1993
Geplaatst: 14-03-20 22:53
Geweldig die vliegerfoto van Malik!
Ik heb een enkelgebroken D-trens voor Koda
Vandaag voor het eerst sinds mijn val weer'echt' gereden, ging prima. Koda weer heel braaf
Ik doe eigenlijk 5 a 6 keer per week iets met Koda. Maar 'iets' dat kan ook 10 min wandelen zijn, of even los in de bak rennen. Tot nu toe blijft hij altijd enthousiast om te werken en komt naar me toe op de paddock dus vind het wel prima volgens mij Als ik weinig met hem doe begint hij de omheining te slopen :p
Wat grappig dat de toto's zoveel gelijkenis hebben in het karakter
Wat fijn dat je Pinda mee naar huis neemt Vientje en als je dalijk lekker zelf met haar aan de gang bent dan komt die drive ook wel weer, denk ik.
Ik heb van de week op Rudi gehangen Hij vond het prima. Ik was was weer met het opstap krukje aan het oefenen, deze keer een hogere zodat ik wat meer boven hem kwam. Zo kon ik ook mooi op zijn rug gaan liggen met mijn volle gewicht. Alleen de punten van mijn voeten stonden nog op het krukje. Hij vond het allemaal prima. Hij bleef heel relaxed
fransje23
Geplaatst: 15-03-20 12:34
Leuk filmpje Phuddle, gaat goed dat longeren!
S1993, interessant met die rustpunten. Ben ik eigenlijk niet zo bewust mee bezig maar ze weet wel dat ik als "kom maar" zeg ze naar mij toe moeten komen en stilstaan.
Krukje heb ik amper op hoeven bouwen. Joya haar nieuwsgierigheid is zoveel groter dan angstigheid. Die kwam kijken wat ik deed
Dije pakt alles goed op zeg! Honden zijn sufferds Onze stalhond ging een wortel eten pal achter Joya.. en ging daar ook keer op keer weer liggen.
Wow, die Malik Coole foto!
Welkom liquorice! Bij de naam Kleintje denk ik meer aan een pony dan aan zo stoere kerel!
Ventje, Pinda weer lekker thuis?
Ik heb nog maar eenmaal een bit in gehad bij Joya. Ik doe tot nu tot alles met het kaptoom en soms mijn bitloze hoofdstel.
fransje23
Geplaatst: 15-03-20 12:59
Post even in twee delen, ben altijd bang een post kwijt te raken en een bijleespost is best wat werk
Ik en Joya hebben weer twee dagen les achter de rug. Vrijdagavond heb ik een deel van de les aan de hand gewerkt en voor het eerst een deel onder het zadel. Dat deel onder het zadel was hard werken voor beiden. Ik mocht helemaal niets alleen meeliften om haar bewegingen niet te verstoren. Geen been, geen zithulp etc.. Voorwaarts in stap gaat hetzelfde als de hulp die ze kent van het grondwerk. Zweep naar het achterhand en eventueel even aanraken en uiteindelijk een tikje. Stemhulp mag ook maar niet eindeloos herhalen. Ik was niet consequent genoeg...Ze moet sneller reageren. Totaal niets met je been doen is wel verdraaid lastig, vind ik. Maar is wel een concreet iets om te kunnen oefenen. Sturen enkel met mijn lichaam door bovenlichaam iets te draaien en dat ging wel redelijk.
Gisteren met de enkel grondwerk gedaan. Twee dagen achter elkaar rijden vind ik wat teveel van het goede. Gewerkt aan de travers, nog meer fine tunen van het besturen van de schouders en achterhand. Drafwerk meegepakt met waarbij de achterbeen er beter onder komt.
Was ook leerzaam voor Joya om de hele dag in een paddock te staan zonder echt bekende paarden.
Blij ei
Ik doe ongeveer om de dag iets met Joya. Wandel twee keer per week ruim een uur en werk twee keer per in de bak. Maar dat heb ik wel langzaam opgebouwd in anderhalf jaar en ze is inmiddels vijf. Nou ja eigenlijk is ze 27 maart pas echt vijf
Kimmsel
Geplaatst: 15-03-20 22:18
Granoek schreef:
Ik werk met Duke een keer in de week. Maar meestal is dat lange lijnen of gewoon wat buiten wandelen.
Ik ga er ongeveer een keer 1 kwartier per maand op
Dat was ik ook vorig jaar haha. Toen was Eyo drie jaar en vond ik dat ruim voldoende. Nu is ze vier en ga ik er ongeveer een kwartier per week op. Misschien later in het jaar 2 x per week, maar voorlopig is dit genoeg. Verder wandelen we veel.
Ja ik had ook gewoon nooit zo veel tijd dus het kwam niet slecht uit. Nu heb ik ineens 3 weken vrij
Vientje
Geplaatst: 16-03-20 12:47
Wat leuk, Rudi braaf bij het hangen!
Consequent zijn is moeilijk he... wel lekker gewerkt dus Fransje, fijn! Blije snuit
Knappe Eyo! Echt een gaaf kleurtje
Hier werkt Pinda 3-4x per week (= om de dag), variërend van 15 minuten tot een half uur en maximaal 3x daarvan onder het zadel. Voorlopig ga ik dat nog niet verder uitbreiden Hopelijk kan ik dat doorzetten, voorlopig is stal niet op slot maar ja je weet niet waar de overheid nog mee komt.
Pinda is thuis Knappe kleuter stapte na even aan de klep snuffelen zonder aarzelen zo de trailer in en stortte dit keer niet van de klep met uitladen Hele middag lekker thuis weer buiten in de paddock gestaan, en 's avonds braaf met even poetsen en weer in haar eigen stalletje zetten. Wel heel moe, ze bleef gapen Vanavond de hoefsmid, morgen longeren voor de zekerheid en dan woensdag komt mijn zadel terug dus dan voor het eerst thuis erop. Spannend! Blij dat mijn meisje weer lekker thuis is
*stuiterdestuiter, ik mag weer fijn buiten spelen!! *
Ik werk voorlopig vanuit huis, minstens t/m 6 april....het voelt als eenzame opsluiting, ik mis zelfs mijn collega's nu al
Noisy
Geplaatst: 16-03-20 21:34
Wat fijn dat het goed gegaan is Vientje en lekker dat ze weer buiten kan stuiteren
Ik ben vandaag ook weer verder gegaan met Rudi. Nu heb ik met het longeren de singel aangesingeld zoals hij hoort te zitten, ik had em de hele tijd nogal losjes zitten. Dat vond meneer wel even een reden om zich als een bronco te gedragen Ik moest echt zo hard lachen dat ik hem in het begin niet vooruit kon sturen Na nog even geprobeerd te hebben om de singel met heel hard galopperen weg te krijgen heeft hij het opgegeven en werd hij weer rustig. Daarna hebben we nog fijn gewerkt. Als laatste heb ik nog weer even het krukje erbij gepakt om weer even te hangen. Hij vond het prima en we hebben zelfs een klein stukje gestapt terwijl ik over hem hing. Hij was superbraaf Helemaal trots op m'n baby
MirandaMalik
Geplaatst: 16-03-20 23:29
Liquorice, leuk paard is Kleintje!
Joosiien, fijn dat het goed gaat met rijden! Malik heeft geen bit maar eerder voor mijn andere paarden had ik meestal een dun dubbel gebroken bitje, maar het is net waar je paard fijn op reageert.
Joelle, lekker bezig!
Calipsolover, wat goed dat ze naar je toe komt en rustig is, dat betekent ook al heel wat!
S1993 fijn dat het rijden weer ging. Met Malik doe ik ook elke dag wel kleine dingetjes want hij staat thuis en ik zie ze zoo veel elke dag.
Noisy hangt een beetje rond op Rudi.. Oeh dus ook rodeo, maakt toch nog verschil he die singel wat strakker!
Fransje, het is idd heel verleidelijk om teveel te doen als je paard wat lauwtjes is, daar moet je toch altijd opnieuw op blijven letten, het sluipt er zo weer in. Jullie hebben weer heel wat geleerd, top!
Zo'n leukerdje die Eyo!
Granoek, dan kun je nu even flink aan de slag!
Vientje wat goed dat Pinda zo relaxed de trailer op ging! Lekker weer thuis.
Malik heeft ook zijn rust weer wat terug na een paar dagen lanceren.
Shanna7836
Geplaatst: 17-03-20 14:39
Loveprobe is gister vanaf de grond aan het werk geweest. Eindelijk ontwikkelt hij een beetje fysiek! Hij is nog echt een puppy maar we starten rustig met 3x in de week grondwerken. Hij pakt het super op. Hij is slim, en relaxed, ontzettend blij mee, dit gaat een fijn rijpaard worden
Wat betreft het trailerladen... Hoe pakken jullie dit aan bij een jong paard? Ik wil Pro graag mak maken met de trailer. Hij staat onderweg rustig maar wil er liever niet op lopen. Gaat gewoon rustig stilstaan en verzet geen stap meer. Toen hij naar Utrecht moest voor zijn oog, was het een ramp. We hebben hem erop gekregen toen we een vest om zijn hoofd hebben geknoopt, zodat hij geblinddoekt was. En zodra hij erop stond. Vest er weer af. Was de enige optie nog na uren proberen
Oef trailerladen, nog zo’n probleem dat Dexter voor mij heeft opgelost. Waar Dexter gaat, gaat Duke. Dus die ging eigenlijk letterlijk vanzelf
Ik zou denk ik opbouwen met babypasjes. Naar de trailer kijken? Yay! Aan de trailer ruiken? Yay! Etc.. 1 voet op de klep, 2 voeten op de klep. En dan wanneer hij het goed doet gelijk stoppen.
Wij zijn gezegend met een paardenwagentje waar eigenlijk ieder paard braaf oploopt. De klep is namelijk heel vlak, om de wagen echt in te gaan moeten ze een klein opstapje nemen. En het gat is natuurlijk veel groter dan bij een trailer dus minder eng.
Mijn longeerbak is weer ongeveer droog Gisteren Prazani weer gelongeerd, die had er zoveel zin in dat hij ongeveer vloog Vandaag ging alles met een stuk meer beleid. Hoofdstel en peeskappen waren nog steeds geen probleem, dus van de week maar eens een longeersingel omknopen en kijken wat hij doet, haha. Merk wel gelijk dat hij in de dagelijkse bezigheden ook weer een stuk braver is hoor, hij had wel duidelijk echt last van opgekropte energie.
CalipsoLover
Geplaatst: 17-03-20 15:45
Wat leuk dat Pinda thuis is! Schattig koppie heeft Joya! Wat goed dat hij het zo goed opneemt Shanna! Trailerladen is er hier nog niet van gekomen. Weet dat je er eigenlijk niet vroeg genoeg mee kan beginnen. Maar dat ga ik met Marie ook nog moeten doen.
Ik heb vandaag weer kort gewerkt met Marie. Ze wordt op zo'n korte periode zo een flink paard!
Zeker als je weet dat ze een maand geleden echt niet deftig een rondje kon lopen zonder op hol te slaan of haar met al de kracht die ze heeft los te trekken. Ik hou haar tempo ook zo rustig mogelijk omdat ze een heel voorwaartse dame is. Buiten af en toe eens met haar hoofd schudden en een klein bokje is ze vandaag onwijs flink geweest.