Equus veulenopfok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Silly1972

Re: Equus veulenopfok

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 09:55

Ja klopt inderdaad wat Kelan zegt, ze moeten voor het weideseizoen opgehaald worden in het jaar dat ze 3 worden

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-20 10:45

Ik wil eigenlijk tegen die tijd overleggen of een zomer langer een optie is. NIJN is van juni. Andere optie is hier nog de zomer het land op.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 10:52

Noortje is van tweede helft mei. Moet ook nog zien wanneer die de groep uit komt. Het voordeel voor mij is dat ze het erf oversteekt en een andere schuur in gaat. Maar alles in overleg met Andre. Ik hoor dat die van mij het meeste drama en herrie schopt bij dingen als de hoefsmid en de tandarts, dus misschien is zijn mening wel om volgend jaar vroeg te beginnen met uit de kudde halen en opvoeden. Dat ga ik samen met André doen en ik volg daarin denk ik zijn plan...

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 11:00

Ja dat maakt ook verschil.
Madam Mikmak is van februari, dus die mag langzamerhand wel wat gaan doen (ook omdat ze tzt verkocht wordt).

Mighty is van eind april. Maar die is zo groot (en slungelig). Daar ga ik nu nog niets mee doen denk ik: beetje handmak en longeermak maken. En dan misschien van de herfst zadelmak. Of eerder, even hoe hij het aanpakt. Maar van de winter weer lekker niets. Scheelt natuurlijk ook dat ik nog een ander heb om mee te rijden; dan is wachten makkelijker (en soms ook wel fijn; 2 om te rijden is best veel :o )

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 11:24

Twee is zeker best wel veel... Ik heb nu moeder van mijn tweejarige te rijden en de oma daarvan. Die laatste wordt volgende week 25 en gaat nog 1 of 2 keer per week mee op een buitenritje maar ook die combi is met sommige weken al vrij druk.
Dus als ik met Noortje nog even wat rustiger aan kan doen in 2021, dan geeft dat nog wel even wat lucht.

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 11:37

Mijn bijrijdster moet nog even groeien :+ , maar dan ben ik mijn huidige paard denk ik kwijt :D
Dan hoef ik er nog maar 1 te rijden :+
Afbeelding
(ze is nu pas 8, dus dat kan ze nog niet alleen, maar met een jaar of 2 vast wel)

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 11:59

Ja gaat sneller dan je denkt.
Ze heeft al goed balans zo te zien

Timmie06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 07:42

Dank allemaal voor de reacties...dan zal ik ibbeltje ergens in febr 2021 wrs ophalen. Dan is dit haar laatste weideseizoen..na de winter haal ik haar dan op...jeetje wat is dat allemaal snel gegaan zeg...niet normaal

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 09:00

Ik vind het maar erg lang duren haha

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 09:11

De laatste loodjes duren het langst ;-)

Silly1972 schreef:
Ja gaat sneller dan je denkt.
Ze heeft al goed balans zo te zien

Ja best wel he, en dat op zo'n groot paard.
Scheelt ook dat ze niet bang is. En het een super braaf paard is. Zo'n brave/makkelijke heb ik nog nooit gehad <3

Zal zo voor mij zelf ook wel weer wennen zijn, op vlugge 3-jarigen :o

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 09:38

Denk niet dat Mighty een hele vlugge is, net als Cas dat waarschijnlijk niet is.
Cas zijn moeder was als 3 jarige (en nog steeds) ook super braaf en mak.

Binau

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 09:40

Dat Noortje zo’n draakje is had ik niet achter haar gezocht Nickeltje, ze lijkt zo relaxt en braaf! Zo zie je maar weer dat schijn bedriegt. Bedankt weer voor je leuke foto update!

Ik vind het ook snel gaan hoor, voor mijn gevoel zijn het nog zulke baby’s. Maar toch moet ik Auryn volgend jaar ook ophalen. Al hoop ik eigenlijk dat ze nog een zomer mag genieten daar.

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 09:52

Geen idee of Mighty een vlugge is (hij heeft in ieder geval zijn maat tegen om vlug te zijn ;-) ).
Als veulentje was hij een beetje een sukkel (ik moest m ook uit het vlies trekken; niet het benul dat ie moest gaan spartelen). En hij heeft tot 6 maand heel braaf achter zn moeder aangelopen. Beetje een sukkel dus :+ Maar soms nog wel eens iets bangig (voor nieuwe dingen).

Z'n broertje was daarentegen een hele brutale, die heb ik de eerste paar dagen echt een paar keer in de houdgreep genomen. Maar daarna ook nergens bang meer voor.

Dus we gaan het zien. Ben heel benieuwd!

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-20 09:56

Nijn is ook een flinke brutale, die wist al vanaf dag 1 erg goed wat ze wilde. Dus daar ga ik denk ik mijn handen vol aankrijgen. Straks in een eigen box gaat denk ik al even een ding worden.... Wilde ze als veulen al niet, en volgens Andre klom ze over de box heen toen die haar apart wilde zetten met die mok...

Binau

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 10:01

Plaatsen jullie afentoe nog een update over hoe het beleren gaat meiden? :D

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 10:31

Kelan schreef:
Geen idee of Mighty een vlugge is (hij heeft in ieder geval zijn maat tegen om vlug te zijn ;-) ).
Als veulentje was hij een beetje een sukkel (ik moest m ook uit het vlies trekken; niet het benul dat ie moest gaan spartelen). En hij heeft tot 6 maand heel braaf achter zn moeder aangelopen. Beetje een sukkel dus :+ Maar soms nog wel eens iets bangig (voor nieuwe dingen).

Z'n broertje was daarentegen een hele brutale, die heb ik de eerste paar dagen echt een paar keer in de houdgreep genomen. Maar daarna ook nergens bang meer voor.

Dus we gaan het zien. Ben heel benieuwd!

Haha ja Mighty is precies Cas, duurde lang voor hij zijn benen snapte en de melkbar had gevonden haha

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 10:32

Misschien dat daarvoor een Equus beleertopic gemaakt kan worden ;) ? Anders lopen de beebs en de volwassenen nogal door elkaar :D

Maar zeker leuk om iedereen te kunnen blijven volgen! Zijn er dit jaar nog mensen die een plek reserveren ?

Mijn plannen om gisteren langs te gaan zijn helaas in het water gevallen. Ziekte op werk dus daar bijgesprongen.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 15:26

Cas heeft zijn eigen topic, waar iedereen hem kan volgen.
Geen idee of er animo voor is, voor een nieuw topic.

Ben vandaag langs geweest en Cas heeft best een jasje uitgedaan nu hij alleen staat.
Maar volgende week gaan de ballen eraf.
Hij heeft arme Mighty flink de les gelezen dus ze staan nu apart :( logisch ook.

Afbeelding

De dames zagen er goed uit.
Volgens Nijn was ik een indringer haha die kwam met de oren plat op mij af.

Ik heb een paar foto's gemaakt maar, had niet zoveel tijd.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 15:32

Ah jeetje die Cas..schrik wel een beetje van die foto als ik me de grote stoere hengst van een paar maanden terug voor de geest heb. Hopelijk snel de stress voorbij en lekker dichtbij. Gelukkig zomerseizoen in dus dat trekt dan wel snel bij.

Zo zie je wel goed hoe groot de bonte van Cheytjuh is :D Of is Mia nog steeds vrij klein? Heerlijk zo'n gemengde leeftijd groep, super leuk voor de kleine dametjes

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 15:37

bontje lijkt wel wat gevulde sprongen te hebben, of kijkt dat maar zo

Rubi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 15:40

Wat vervelend dat hij aardig wat kilo's kwijt is Silly!
Gelukkig nu snel de ballen eraf en dan lekker mee naar huis! :)

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 15:49

Ja hij is flink heen en weer aan het rennen.
Mighty is ook wel wat kwijt, maar lang niet zoveel.

André voert ze nu ook brok bij.

Hoefjes zijn lekker allemaal gedaan.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-20 16:00

Oei, die heeft een flink jasje uitgedaan Silly. Wel fijn dat die nu apart staat, heeft die wat meer rust.

Heb je Nijn wel even duidelijk gemaakt dat dat niet de bedoeling is? Als ze dat bij iemand doet mogen jullie haar van mij gerust een keer de wei door jagen hoor... Het is een aardig dominante tante.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 16:16

Ja zeker :D enen mijn hand opgestoken en ferme stem opgezet.
Ze keek mij aan en liep toen maar weg hahaha
Wat een tante inderdaad.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-20 16:19

Goed zo, fijn dat je het zo aangepakt hebt. Mams was ook tamelijk dominant. Maar netjes opgevoed naar mensen toe. Dat hoop ik met Nijn ook voor elkaar te krijgen.