Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Avalanche

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 16:14

Doe ik idd ook hoor, zeker met jonge paarden is dat ideaal :j Als het niet anders kan, zet ik een stuk van de bak af, maar een round pen is veel fijner idd :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 16:33

Was mijn vorige paard die zo bang voor de zweep was. Komt niet door mij, ik heb haar nooit geslagen, maar ergens uit een onbekend verleden. Was ook nooit nodig, paard was zo gevoelig en loste alles voorwaarts op. Wat meteen een enorm contrast, en dus uitdaging, is met mijn jonkie.

Denk dat het inderdaad altijd een kwestie van puzzelen is wat voor een paard werkt. De een heeft voldoende aan een til. Voor een wat angstig en onzeker dier kan zo een tik juist zeer averechts werken en voor nummer drie doet het totaal niets.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 16:39

Jouw onderschrift sluit hier wel mooi op aan :D

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 16:41

Ik werk alleen met een zweep om te drijven, maar soms zit het tempo er iets te veel op zoals vandaag en dan leg ik hem op de grond. Dan kan ik hem pakken om haar te helpen.

Vandaag was dus een “ik wil lekker hard gaan dag”. Dat mag ze van mij niet en dat vindt Lily-Fee dan maar niks. Maarja jammer dan voor haar. Laatste tien minuten was ze dan wel weer heel braaf. Tweede keer met dubbele lijnen aan de longe. Dan gaat ze echt een beetje zoeken met haar neusje en vindt ze ontspanning.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 16:46

Fijne plaatjes hoor :) wat zoet <3

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 16:47

Dat zien er fijn uit :D

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 17:49

Avalanche81 schreef:
Jouw onderschrift sluit hier wel mooi op aan :D

Is geen toeval :D Een tik geven vind ik geen probleem maar echt hard slaan is niet nodig, dan moet je iets anders zoeken.
Goede motivatie voor die van mij is eten. Maar om nu met een wortel aan een hengel te gaan rijden om haar te laten lopen vind ik ook overdreven :D Als ze loopt, is wel goed voorwaarts trouwens en lui is ze ook niet.

Wat loopt Lily Fee lekker! Netjes hoor! :j

Dat soort paarden heb ik dus altijd gehad "ik wil hard-types", heel fijn!

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 17:56

Ik voel wel wat voor die hengel met wortel...

Dubbele lijnen ga ik ook doen voor ik er op ga zitten.
Voorlopig mag ik nog niets, eerst wachten tot ze 3 is en in de zomerkleedje zit.
Binnenkort maar weer eens mee als handpaard naar het strand.Heb al een paar dagen geen snot meer gezien.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-19 18:20

Roze Wolk Alert! *\o/* <3

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Kiek dat gaan! Eerste keer dubbele lijnen en ze gaf geen pukkel. Werkelijk. Op een gegeven moment een bok en galop doordat er 2 in de paddock aan de kletter gingen. Daar was trainster wel blij mee (geen binnenvetter!)

Maar verder oerbraaf. Sturen, van hand veranderen, achterwaards op druk en zelfs gewoon lekker met haar neus over de grond. Paar pasjes naar binnen op druk van de buitenteugel... En trainster bleef maar roepen dat ze dit nooit zou doen met een groen paard. Maar Joy kent al zoveel! Ik steeg even boven mezelf uit *\%/*

We zijn dus nu begonnen. Wat heerlijk! =:) Het zal redelijk snel gaan omdat Joy snel leert. Ze liep haar rondjes alsof ze het al jaren deed! :D
Laatst bijgewerkt door Gimme_Joy op 22-02-19 18:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 18:36

Wat fijn :))

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 18:53

Zo die paardjes zien er lekker uit aan de lange lijnen!

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 18:57

Ahhh lekker bezig met Joy! Heerlijk zo hoort moment!

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 19:22

Wat fijn zeg!

Wij hebben er hier 1 staan die gewoon boos wordt bij een correctie. Dan lopen we niet snel genoeg naar stal voor zijn zin en probeert hij me te bijten. Daar corrigeer ik hem dan voor door hem een tik tegen de neus aan te geven of hem met mijn stem te corrigeren en vervolgens komt ie omhoog. Ja, dan krijgt hij dus echt wel even een flink stevige correctie, want dat pik ik dus echt niet. En als ik op dat moment een zweep vast heb is het daarmee, maar dat kan ook met het eind van het touw zijn oid. Nu doet hij het niet meer hoor. Maar terugvechten kan gewoon gevaarlijke situaties opleveren en dan moeten ze echt wel leren dat dat niet getolereerd wordt. Maar nogmaals, als het even kan sla ik liever niet. Maar in zo'n situatie moet ik dan maar even harder zijn dan ik zou willen, want anders maak je de situatie alleen maar gevaarlijker.

En een paard met angst sla je uiteraard niet. Want dat werkt averechts.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 20:47

ambre schreef:
Zo doe ik het ook, mijn paarden zijn dan ook altijd heel gehoorzaam en ik hoef zelden de zweep te gebruiken.En er is natuurlijk een verschil met een x een ferme tik of een paard afranselen.Dat is je eigen onmacht ipv een correctie.Maar ik denk dat ik dat ook al overwicht uitstraal, maak mijn hele leven al zadelmak en corrigeer andermans fouten.
Want er zijn toch heel veel paarden die erg vervelend worden omdat ze nooit eens aangepakt worden.
Daarom heb ik ze ook graag van jongs af aan.Mijn Lollipop heeft nog nooit een klap gehad, nog niet nodig gehad.Denk dat ze vanaf dat ze uit het ei kroop al door had dat ze me beter kon volgen.
Komt ook heerlijk hard op me af in de wei.Ik kom natuurlijk ook altijd eten brengen.

Dat is hier ook zo, ik geef een klap ter correctie en nooit uit onmacht of frustratie. En heb er ook zo vreselijk veel zadelmak gemaakt dat het allemaal een gewoonte is geworden. Over het algemeen heb ik die zweep na 1 keer nooit meer nodig.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 21:53

Goed zeg van Joy!

Benzz schreef:
Dat is hier ook zo, ik geef een klap ter correctie en nooit uit onmacht of frustratie. En heb er ook zo vreselijk veel zadelmak gemaakt dat het allemaal een gewoonte is geworden. Over het algemeen heb ik die zweep na 1 keer nooit meer nodig.

Maar wat als die ene klap geen effect heeft? Geef je nog een klap maar dan harder? En weer geen reactie, nog een?
Of schakel je over op plan B? En wat is plan B dan?

Want over het algemeen is niet altijd :)

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 22:22

Ja, dan moet de correctie harder ja. Kijk maar naar een kudde paarden. Dan is 1 oortje in een bepaalde richting draaien al genoeg in principe, reageert het andere paard er niet op dan is het wat happen, dan een trap en dan erachter aanjagen tot ze weggaan. En als eentje dan besluit terug te gaan vechten dan gaat dat door tot 1 van de 2 het opgeeft. Maar hoe vaak komt het nou zo ver? Ik kom het niet tegen hoor :=

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 22:57

goldenarrow schreef:
Ja, dan moet de correctie harder ja. Kijk maar naar een kudde paarden. Dan is 1 oortje in een bepaalde richting draaien al genoeg in principe, reageert het andere paard er niet op dan is het wat happen, dan een trap en dan erachter aanjagen tot ze weggaan. En als eentje dan besluit terug te gaan vechten dan gaat dat door tot 1 van de 2 het opgeeft. Maar hoe vaak komt het nou zo ver? Ik kom het niet tegen hoor :=

Bedoel he met je laatste zin, tot ze elkaar in de kudde in de haren vliegen of dat mensen meerdere klappen met een zweep moeten geven voor een reactie? :)

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 23:16

Dat tweede. Dat eerste zie ik iets vaker, maar ook dat is meestal na 1 goede klap wel klaar :+

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 23:32

Paarden zijn over het algemeen wel in hun onderlinge communicatie inderdaad :)
Zeker in een groep met weinig wisselingen zijn de afspraken wel duidelijk.

Communicatie tussen mens en paard heeft wat meer ruis.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 00:20

Het punt is dat paarden in de kudde heel veel doen om conflicten te voorkomen. Ze doen ontzettend veel om te voorkomen dat er getrapt of geslagen moet worden.
En juist dat mis ik heel vaak bij mensen. Het waarschuwen, te beginnen bij dat oortje. Heel veel ruiters missen ook de subtiele signalen die tussen paarden wel degelijk gegeven worden, en waarnaar 9 van de 10 keer ook gewoon geluisterd wordt. Ze zien alleen maar het slaan en trappen, en dan komen ze dus met de redenering: "Ja maar dat gebeurt in de kudde ook"
Tuurlijk, maar er gebeurt nog zoveel meer wat helemaal niet gezien wordt, en dan vind ik het niet raar dat veel paarden zo in zichzelf gekeerd zijn en alles maar over zich heen laten komen. Er wordt niet naar hen geluisterd, en de kalmerende signalen, die in het begin zijn uitgezonden, worden genegeerd...... En dat vind ik doodzonde.

Ik heb zo verschrikkelijk veel gehad aan de NH lessen die ik kreeg, en uiteraard gaat niet alles ineens goed, uiteraard maak je fouten onderweg, en ik heb er veel gemaakt...... en ik maak ze nog...... en toch heb ik een pup die ik zo goed als nooit hoef te corrigeren, en als het eens moet, is het serieus met 1 vinger. Ik heb haar nog nooit geslagen. Die andere heeft weleens een tik gehad, maar die was ouder toen ze bij me kwam, en die heb ik in het begin moeten uitleggen dat ik niet heel dol ben op drammen, en dat er bij mij bepaalde omgangsvormen in acht moeten worden genomen. Een beetje etiquette zeg maar. Dat was echt heel snel duidelijk, en als ze in haar leven 3 tikken heeft gehad is het veel.
En ze zijn echt stikbeleefd bij mij, ze hebben nog nooit op mijn tenen gestaan, en natuurlijk schrikken ze, maar ze zijn nooit tegen me aangeknald of andere onzin.
Voorwaarts gaan aan de longe heeft imo ook heel veel te maken met je positie t.o.v. het paard, en daar zie ik echt heel veel fout gaan. En bij jonge paarden moet je soms wat meer lopen om schuin achter te blijven, maar op een gegeven moment kun je dat wat afbouwen. Ik beloon heel veel. Ik vind het echt leuk om het werk de moeite waard te maken, en bij mij ziet werken er vaak uit als spelen. Imo is dat ook niet erg.

Maar ik ben ook niet heel fanatiek meer. Vroeger wel, toen wilde ik van alles, en het zou en het moest, en ik zette er zoveel druk op, dat het helemaal niet leuk meer was, voor mij niet en voor het paard niet. Tot ik eraf donderde (mijn eigen schuld 100% ) en een ruggewervel brak en mijn heup flink blesseerde. Toen ben ik gaan nadenken, en sindsdien maak ik vooral heel veel lol.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 01:14

Ik denk dat het valt of staat bij de opvoeding die je vanaf begin af aan geeft aan een paard. Onze paarden zijn (inmiddels) beleefd en kennen de hier geldende regels, zonder doods te zijn. Met de nieuwe paarden moet ik altijd even wat duidelijker zijn, maar ook die hebben het binnen een dag of wat door wat er van ze verwacht wordt. En dan is er daarna geen discussie meer. En ja, er staat 1 hengst tussen die ook weet dat zijn ballen er nog hangen en die probeert het toch steeds weer. Maar ook die is hier niet opgegroeid, dus dat is een puntje van discussie. Al is hij inmiddels ook weer een stuk braver.

Ik hoef geen dood paard, wij fokken showarabieren, dus die moeten wel pit erin hebben zitten. Maar ik wil wel graag zonder gevaar voor eigen leven ze iedere dag in en uit de paddock kunnen halen. Is een vrij redelijke eis toch? :+

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 01:23

Ik heb Engelse Volbloeds, dus ik heb een redelijk idee waar je het over hebt. Althans, als een Arabier net zo sensibel is, zou je er niet veel voor nodig moeten hebben. Paarden pakken ook subtiele signalen prima op. En tuurlijk zijn die van mij ook heet, kunnen ook gek lopen doen, wat zeg ik, compleet belachelijk, maar...... ze kunnen me prima mis houden en ook gewoon uit mijn ruimte blijven. En luisteren kunnen ze ook heel goed. En uiteraard heb je met een paard wat niet bij je geboren is, iets meer discussie, dat is normaal. Maar nogmaals, mij gaat het er vooral om dat je subtiel communiceert waar het kan. En daarmee bedoel ik niet zozeer jou, maar er is voor mij wel een grens aan hoe hard het moet, en daarna houdt het voor mij ook gewoon op, en dan moet je soms besluiten dat het paard gewoon niet bij je past.

Zo zacht als het kan, zo hard als het moet, is een mooie spreuk. Maar hij wordt maar bar weinig in praktijk gebracht, en ik vind dat zonde. En dat meen ik echt, want je krijgt doodse paarden door onredelijk te zijn tegen ze. Een paard snapt het prima als hij een correctie krijgt wanneer die terecht is, maar het is zo vaak onterecht, en gewoon onbegrip. Waarbij het probleem overduidelijk door de handler veroorzaakt wordt, maar het paard krijgt het op de kop. Dat is vooral het deel waar ik problemen mee heb.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 08:49

Ik verwacht respect voor mijn ruimte van mijn paard. Rimska, mijn oudere merrie, weet dat donders goed. Die reageert ook altijd (als ze zin heeft natuurlijk, ze blijft een fjord) op mijn eerste que. Het oortje, bij wijze van spreken.

Joep vind dat soms nog lastig en durft soms heel erg de extremen op te zoeken. Dus ik stuur hem een stukje naar achteren omdat hij in mijn ruimte zit, dan gaat hij helemaal weg. Als ik hem weer terug vraag, komt hij ontzettend dichtbij.

Inmiddels gaat het beter maar dat kost tijd. :j

Afbeelding
Dit is Rims haar favoriete afstand. Ze is wat minder knuffelig en zelfstandig. Ze weet wat ze wil en wanneer ze dat wil. :+ Een paar jaar geleden was er een tandarts die nadat ik haar met het paard van mijn stalgenoot had geholpen, even in Rims dr mond ging kijken. Toen dacht ze dat ik een ruin van 16 had, maar het ging om een merrie van 20. Ze had nog nooit zo'n enorme hengsten tand gezien bij een merrie en ze vermoedde dat ze erg dominant was. Daar had ze gelijk in. :+

Afbeelding
Joep staat het liefst héél dichtbij. Hij moet nog leren dat er een plaats en een tijd is voor knuffels. Niet als je stuitert en met je staart over je rug naar mij komt rennen. Wél als ik je uitnodig nadat je eerst op afstand stond voor een paar seconden. Voor Joep bouw ik ook meer knuffels in dan voor Rimska. Hij heeft het meer nodig dan zij :j

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 09:40

Wat ik in het algemeen, dus niet specifiek in dit topic, jammer vind is dat problemen niet voorkomen worden maar pas afgestraft als het te laat is. Er wordt weinig tijd besteed aan netjes meelopen waardoor veel mensen of aan een paard trekken of er als een vlaggetje achter hangen. Paarden die te pas en te onpas gaan lopen vreten als je over gras loopt.
Er wordt dan telkens weer ingegrepen met bijvoorbeeld een ruk aan het hoofd .
Leer het paard gewoon meelopen naast je schouder ( of waar je het ook wilt hebben) met een doorhangend touw en te anticiperen op je lichaamstaal wat betreft stoppen en tempo. Gras eten kan ook gewoon een commando voor worden aangeleerd.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-19 12:53

Er zit op bokt veel onkunde :+ . En dat bedoel ik zoals ik het zeg. Het is gelijk de valkuil van een forum als dit. Mensen geven goedbedoelde adviezen (maak ik me uiteraard ook schuldig aan), maar het is zo lastig de context te kennen vanachter een computerscherm.

En dat zijn dan nog de bokkers die oprecht proberen te helpen. Ik heb het niet eens over de "ik weet alles beter, want kijk hoe ik mijn paard in de krul krijg" types.

Gelukkig merk ik in dit ropic dat iedereen zijn gezonde verstand gebruikt en kijkt wat het paard nodig heeft. Dat is volgens mij al 80%.

En niemand heeft alle wijsheid in pacht. Maar als je je daar bewust van bent, en wat er op bokt gezegd wordt af en toe met een korreltje zout neemt (of een kruiwagen :') ) dan is het een heel leuk forum, waar zsker heel veel informatie te vinden is.

En ik vind het onwijs leuk om mijn ervaring te delen en die van anderen te lezen! Ongeacht of ik het er wel of niet mee eens ben. Neemt niet weg dat ik sommige topics zit te lezen met mijn tenen gekromt in mijn schoenen :+