De paarden van 2013

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Sabrinaa

Re: De paarden van 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 13:01

Ohjee dat is niet goed nee! Fijn dat ze weer even naar buiten kan. Ik vind naar buiten gaan erg belangrijk, zeker voor de jonkies!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 14:05

Magicmist ziet er goed uit.
Sinds eind januari longeer ik Harley ook al 1x per week met zadel op. Zondag had ik met de dubbele longe de galop meegenomen in de longeertraining. Ging redelijk goed, af en toe herviel hij in draf maar dat is normaal in het begin denk ik dan.
Gisteren heb ik het rustig gehouden met wat in vrijheid werken (zonder hoofdstel om) en ook dat ging prima. Hij mocht op zijn eigen tempo lopen maar moest hierbij wel altijd dravend over de drafbalken gaan. Dit doe ik voor zijn achterbenen te sterken ivm 1 zwakker achterbeen.

Hier staan de paarden nu ook binnen door het slechte weer. Ik merk eigenlijk niet dat harley dat erg vind of neit. Hij is veel rustiger als ik hem loslaat in de bak. Voorheen ging hij rollen en dan bokkend wegrennen, nu gaat hij rollen springt recht met een piephinnikje en gaat dan stappend en snuffelend de bak rond om daarna bij mij te parkeren en als ik dan weg stap volgt hij mij met zijn neus tegen mijn rug of daagt hij me uit voor een spel.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 14:10

Hier staat Eston overdag de hele dag buiten samen met een andere hengst (nu op de paddock) en ze staan ook samen in een grote loopstal (avond/nacht). Zowel een vriendje als buitengang vind ik wel erg belangrijk voor hem. Zit ook al wat rond te kijken voor wanneer ik hem ga berijden en hij in pension moet, maar kan nog zeer weinig plekken vinden welke me aanstaan. Overdag hele dag buiten en vooral sociaal contact is nogal een groot taboe bij een hengst.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 15:00

Diva staat nog steeds dag en nacht buiten, het nadeel is nu dat ze eigenlijk teveel energie kwijt is aan het warm blijven. Van de andere kant is ze wel lekker vrolijk en ondernemend en denk ik dat dit veel beter is voor haar lichaam en geest dan in de stal. In principe wil ik nooit meer een paard langer dan 10 uur in de stal hebben heb ik besloten. (buiten de winter om altijd 24/7 buiten)
Afbeelding
Afbeelding
Ze staat altijd met mama, vind ik zo lief <3

Wat longeren betreft, is het niet enorm belastend voor een 2,5 jarige om 1x per week of vaker te longeren? Ik hoor van alle kanten dat dat enorm belastend is, vandaar dat ik mijn vriend het helemaal laat uit vinden met Diva. Tegen de tijd dat ze netjes een rondje loopt in draf zal ze wel ongeveer 3 zijn :')

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 15:37

ik zorg er althans voor dat Harley grote cirkels of ovalen longeert. ik loop ook altijd mee waardoor de cirkel nog groter wordt :P

nameless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 16:56

Nessie schreef:
Hier staat Eston overdag de hele dag buiten samen met een andere hengst (nu op de paddock) en ze staan ook samen in een grote loopstal (avond/nacht). Zowel een vriendje als buitengang vind ik wel erg belangrijk voor hem. Zit ook al wat rond te kijken voor wanneer ik hem ga berijden en hij in pension moet, maar kan nog zeer weinig plekken vinden welke me aanstaan. Overdag hele dag buiten en vooral sociaal contact is nogal een groot taboe bij een hengst.

Laat je hem hengst?
Ik heb die van mij ook moeten laten castreren, ze wilden geen hengst op stal. Opzich wel begrijpelijk met allemaal merrie's :+

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 17:03

Hij blijft inderdaad nog wel even hengst, hij is goed hanteerbaar. :) Hier staat hij met merries, ruinen en hengsten op stal. Samen met een andere hengst dus in 1 stal en samen in de paddock. Merries staan ook gewoon in de buurt levert geen problemen op. Maar hier kan ik hem niet altijd houden als hij in training gaat. Er zijn wel een paar stallen waar ik nog langs moet waar het wel mogelijk is, waar ik reeds ben geweest beviel me niet, ging hij maar een paar uur naar buiten.

Longeren vind ik nog wat te veel van het goede, qua concentratie en belasting. Hij is vriendelijk en meewerkend dus ik verwacht er op termijn ook geen problemen mee. Beleer hem ook pas in de loop van de tweede helft van het jaar.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 17:07

hm ookal is Harley nog zo jong zijn concentratie is wel al hoog. Hij wordt ook wel elke keer uitbundig beloond als hij het goed doet. Soms stop ik al na 10 min en soms kan ik 20 minuten doorgaan met werken aan dubbele longe. Ook zijn kunstje (begin van jambette) kent hij nog :P

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 17:15

Pas wel op dat je dan niet te snel overvraagd, het blijft een jong dier. Zeker als hij aanbiedt veel te willen is het belangrijk rustig aan te doen. :)

lindamusters

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 18:15

Paarden staan nu hier ook heeel erg veel binnen, ga elke dag langs en aangezien hij uit zichzelf nooit veel beweegt speel ik elke dag tien minuutjes dat ie flink uit zn plaat kan. Begin nu toch wel te merken dat ie hengst is en eindelijk worden zn ribben onzichtbaar. Mag ook wel met 4 kilo brok en onbeperkt hooi elke dag. Ook pak ik elke dag zn voetjes, eerst deed ik t alleen als ie zn grote poetsbeurt kreeg paar keer per week maar merkte dat hij het lastig vond en daarom protesteerde, nu ik het elke dag doe gaat het eigenlijk vanzelf, de balans is nog wel een dingetje :') Zondag leg ik er voor het eerst een zadeltje op!

LiindseyV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 18:21

Mijn jonge hengst staat nog steeds 7/7 buiten samen met mijn oudere ruin , ookal heeft het echt heel veel geregend ... Hij kan binnen wanneer hij wil , staat supergoed in zijn vel en totaal geen last van de koude of regen. :) Kan hij zijn babyvet wat verbranden :D
Vind het ideaal, al mijn paarden(5) staan trouwens zo en nog nooit last gehad van dingen als koliek of mok.

Afbeelding

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 18:22

LiindseyV schreef:
Mijn jonge hengst staat nog steeds 7/7 buiten samen met mijn oudere ruin , ookal heeft het echt heel veel geregend ... Hij kan binnen wanneer hij wil , staat supergoed in zijn vel en totaal geen last van de koude of regen. :) Kan hij zijn babyvet wat verbranden :D
Vind het ideaal, al mijn paarden(5) staan trouwens zo en nog nooit last gehad van dingen als koliek of mok.

[ Afbeelding ]

Die ziet er echt goed uit :j

LiindseyV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 18:24

Bedankt !
Hij word in mei 3 jaar maar is echt al goed gebouwd vind ik zelf
hij staat op hooi of voordroog nu er weinig gras is en krijgt maar 1x per dag 2 handjes voer :)

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 18:32

die van mij komt overdag buiten, ook met dit weer en s'nachts binnen.
maar hij verhuisd binnenkort naar een stal waarbij ik kan kiezen of hij s'nachts naar binnen gaat of op de paddock met uitloop blijft. De uitloopstallen kunnen nl apart dicht. dus ideaal

nameless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 20:41

Nessie schreef:
Hij blijft inderdaad nog wel even hengst, hij is goed hanteerbaar. :) Hier staat hij met merries, ruinen en hengsten op stal. Samen met een andere hengst dus in 1 stal en samen in de paddock. Merries staan ook gewoon in de buurt levert geen problemen op. Maar hier kan ik hem niet altijd houden als hij in training gaat. Er zijn wel een paar stallen waar ik nog langs moet waar het wel mogelijk is, waar ik reeds ben geweest beviel me niet, ging hij maar een paar uur naar buiten.

Longeren vind ik nog wat te veel van het goede, qua concentratie en belasting. Hij is vriendelijk en meewerkend dus ik verwacht er op termijn ook geen problemen mee. Beleer hem ook pas in de loop van de tweede helft van het jaar.

Oh dat is wel fijn!
Longeren doe ik ook nog niet, momenteel te druk met school en stage. Vanaf mei ga ik hem oppakken denk ik, nu blijft het vooral bij poetsen.

nameless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 20:43

Mijne staat nu maar 3 uur per dag buiten, in de zomerperiode is het weer van 8 tot 5 naar buiten.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 23:40

Ik heb ze 24/7 buiten, maar Impala komt de bestrating niet af als het nat is en bij de eerste druppel regen staat hij op stal :')

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 09:25

Nou ik ga vanavond in gesprek met de stalhouder of er andere mogelijkheden zijn.. wish me luck :')

Nies_ las laatst toevallig ergens dat je een Alexandro P hebt, leuk! Ik heb hiervoor een gelderse gehad, ook een halve, moeders kant was duits. Foto's staan wel in mijn profiel.

LiindseyV: die ziet er erg goed uit hoor!!

Azmay; ik vind haar op alle foto's altijd zo'n zachte uitstraling hebben.

Nessie schreef:
Zowel een vriendje als buitengang vind ik wel erg belangrijk voor hem.

dat vind ik dus ook, daarom steekt dit extra :o Eston lijkt me echt een fijn dier worden om straks mee te werken!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 12:41

Ik ga vragen aan de stalbaas of het mogelijk is om in de zomerperiode als hun paarden terug het land op gaan (waar ze 8 maanden op gestaan hebben) om Harley erbij te zetten voor 2 weken/1 maand nadat ik Harley onder het zadel gehad heb.
Wat denken jullie hiervan? Doen of niet?
Hij komt nu met goed weer ook buiten met de ponies maar die gaan 's nachts terug op stal, de paarden op het grote land blijven 's nachts ook op het land staan.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 14:51

Art_Ificious schreef:
Ik ga vragen aan de stalbaas of het mogelijk is om in de zomerperiode als hun paarden terug het land op gaan (waar ze 8 maanden op gestaan hebben) om Harley erbij te zetten voor 2 weken/1 maand nadat ik Harley onder het zadel gehad heb.
Hij komt nu met goed weer ook buiten met de ponies maar die gaan 's nachts terug op stal, de paarden op het grote land blijven 's nachts ook op het land staan.

Zeker doen!
Is alleen maar goed voor hem :j

_Sabrinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 16:29

Art_Ificious schreef:

Lijkt mij ook geen slecht plan! Is vast goed voor hem :-)

lindamusters

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 17:44

Ergste wat m kan overkomen is dat ie er een beetje ronder vanaf komt toch! Ik zou het doen!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 18:39

haha nja hun haflinger is er na 8 maanden dubbel zo dik vanaf gekomen :') :')
Maar op 2 weken / 1 maand zal harley toch niet snel zo vet worden :P

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 14:56

Lijkt mij ook goed voor Harley Art_Ificious, verdikken in 2weken/1 maand zal wel meevallen denk ik.

Whinny mag verhuizen naar mijn bijrijdpaard, ze heeft de paarden aan huis dus straks alles heerlijk bij elkaar en prive, het is daar prachtig en hun zorgen super voor de paarden. 19 feb gaat ze verhuizen, ik ga vanavond de stalling opzeggen. Ben er echt super blij mee :D Staat ze gewoon weer lekker de hele dag buiten met vriendjes.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 21:42

Fijn dat ze weer met vrienden staat.

Gisteren ook weer even gelongeerd