Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

XUlyssesX

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 21:03

Misschien kom ik je morgen tegen moniek!

Marrie98

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 21:26

Op dit moment ben ik een camarque merrie (Belle) aan het beleren, gata al best goed. Alleen opstappen vindt ze nog erg spannend. En in galop verliest ze nog erg vaak haar evenwicht maar voor de rest gata het super :)

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 07:05

Dank je fokfanaat , vond het ook even spannend.. Maar dacht hup niet zeuren rijden ! ;)

Leuk Ulysses , wij zijn er ongeveer om 10.45 uur.

Marie98, wat leuk een camarque.. Die zie je niet vaak ... Toch ? :o

Marrie98

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 07:07

moniek21 schreef:
Dank je fokfanaat , vond het ook even spannend.. Maar dacht hup niet zeuren rijden ! ;)

Leuk Ulysses , wij zijn er ongeveer om 10.45 uur.

Marie98, wat leuk een camarque.. Die zie je niet vaak ... Toch ? :o

In nederland niet nee, was ook hele verbaasd. De eigenaar vroeg of ik zijn witte pony'tje wilde inrijden, krijg ik opeens een camarque voor mijn neus xD (ga vanmiddag naar haar toe, kan dan wel een foto'tje maken)

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 08:32

Moniek: top hoor! Altijd effe spannend als ze de kop er zo op zetten!
Marrie: zou ik wel tof vinden, heb ze al in het wild gezien, maar nog niet "gewoon" onder het zadel. Wel in hun oorspronkelijke tuigage.

Gomir: lijkt me een goede planning zo. Effe goed doorwerken en dan weer rust!

Zondag hoofdstel voor Rico besteld bij Divoza, komt gisteren toe en is de verkeerde maat en kleur... GRRRR :)
Ik heb nog wel even tijd, maar wil graag alles hebben voor ie weggaat de 29ste. Dus nu maar retour en dan ga ik naar de ruitershop het hoofdstel zo wel kopen :)

Cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 08:34

Haihai! Mag ik me hier ook melden?
Zal vanaf nu alles leuk gaan volgen :D

Zelf ben ik bezig mijn 3 jarige tuiger te beleren.
We kunnen inmiddels al los door de bak stappen. Ze is alleen mega mega mega scheef dus
werk ik er eerst aan haar een beetje fatsoenlijk door de bak te krijgen en ietwat te sturen.
Mensen nog andere tips voor zo'n jong, scheef paard? Uiteraard zet ik gewoon door, geef
hulpen voor lichte buiging en is het km's maken. Ook longeer ik met lichte bijzet.
Draven doen we nog niet. Ik wilde haar eerst iets rechtgerichter hebben. Maar misschien
moet ik dat nu juist wel gaan doen zodat ze wat op haar eigen benen gaat lopen?
Verder is het echt een mega lief, werkwillig paard en een heerlijke echte merrie :P
Ohja, hierbij nog een fotootje van gisteren ;) Weten jullie ook om welk paard het gaat.

*knip*
Laatst bijgewerkt door LindyH op 16-03-19 19:51, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto op verzoek verwijderd.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 08:56

Hoi Lisapee: mooie vos heb je daar onder je kont! :) Ik denk dat je best wel aan de draf kan beginnen, in vind het makkelijker recht maken met meer tempo en altijd goed zien dat je vanuit de schouder de scheefheid corrigeert en niet vanuit de achterhand.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 09:20

Leuk.met die lichte manen.

Trots op mijn guppie. Lijkt een heel paard zo
Afbeelding

Ik ben nog niet aan het recht maken. Alleen gas geven en sturen. Pas als dat fijn loopt en hij goed gewend is aan de bijzet aan de longe gaan we daar aan werken.

charisma: ik moet mij steeds zo inhouden om niet al vanalles voor mijn jonkie te kopen. hoofdstel 'moest' wel omdat hij een kleiner bitje heeft maar de rest heb ik eigenlijk niet nodig......
Laatst bijgewerkt door pol013 op 13-08-15 09:32, in het totaal 1 keer bewerkt

yeentll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-15 09:24

Mooi dier Lisapee! Zoals Pol zegt, gaaf met die blonde manen zo.

Hinde was ook redelijk scheef toen we begonnen. Toen heb ik haar veel op de dubbele lijnen gepakt door de grote baan heen. Eerst gewoon op de volte genomen en deze steeds verder uitbreiden. Beide kanten wat stelling vragen, verruimen, opzij zetten. Nu is ze helemaal recht en los door haar lijf. Ik werk nog steeds wekelijks met de dubbele lijnen met haar. Ik vind het een ideale manier van longeren!

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 09:49

Pol: ik heb ook alleen maar een hoofdstel, teugels en een nieuw bitje nodig. De rest kan hij wel delen met mijn andere paard :) Hij heeft een lang, smal hoofd en mijn ander paard een kleiner breed hoofd. Ik wil ze allebei gaan rijden met de rambo micklem (mijn huidige paard loopt er al op en mijn vorige ook) en dan heb ik geen zin om de hele tijd de maat te moeten veranderen en van bit te wisselen.
Huidige paard loopt op een heel dik zwaar dubbelgebroken bit en Rico heeft veel kleiner mondje, dus dat gaat em niet passen :) welk bit ik ga nemen overleg ik nog even met de zadelmakmaker.
Dus ik wou een donkerbruin (kon kleur niet kiezen op divoza) en nu leveren ze zwart met bruine teugels 8)7

Ben niet geschoold in het dubbele lijnen longeren, zou ik eigenlijk best wel eens willen doen.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 10:35

Mijn puppie heeft ook alleen een nieuw hoofdstel gekregen, omdat ik geen zin heb alles steeds per paard te moeten verstellen. De rest heb ik in overvloed en dat mogen ze dus mooi met elkaar delen :P

Dubbele longe vind ik heel fijn werken, maar dan met een jong paard wel bij voorkeur eerst in een afgezette ruimte :+

Rechtrichten in de stap levert met jonge paarden alleen maar geslinger op, ze moeten toch recht worden vanuit een voorwaartse drang. Is ze weleens gecontroleerd door een osteopaat?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 10:45

Die afgezette ruimte inderdaad. Die heb ik dus niet. En heb er gister leuk achteraan hangen skien toen hij een extra versnelling in galop ontdekte.....met 2 teugels aan het bit zou dat niet echt een goed idee zijn geweest.

Hoe maken julie de longe eigenlijk vast aan het bit? het bitstukje wat ik heb is veel te groot voor zijn kleine snaveltje. dat hangt onder zijn mond. Anders ga ik toch maar weer verder met de kaptoom met bithangers.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 10:49

Ik heb een keer een clinic bijgewoond van Lammert Haanstra, die deed altijd de longe 1x rond de eerste bitring en dan onder de kin door naar de 2e en daar vastmaken.

Longeren doen we op stal altijd bijgezet, met de jonkies niet, maar dubbel doen we niet op stal.

Had Rico nog bloed laten trekken ter laatste controle voor het zadelmak maken en hij had nog steeds wat bloedarmoede (nasleep van zijn ziek zijn van de winter en de luizen welke daarbij kwamen) dus nu is ie terug even aan de Red Cell.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 19:18

Afbeelding

Hier een niet heel charmante foto van Centurico van een maand of 2 geleden. :) Toen was ie nog een beetje slapjes.

En nu:

Afbeelding

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 19:34

Oh wat een lieverd charisma leuke foto's :)

Polo , heel slecht doe ik dat eigenlijk die longeerlijn eigenlijk vast gewoon hup die musketon aan het bit en gaan ... Wij hebben een afgesloten rondje dus hij hoeft er eigenlijk niet eens aan ;) .. Maar bij Hudson moet het even want anders probeerd hij eruit te klimmen hier en daar hahaha het is echt een komiek ... Wel grappig om te vermelden .. Heb contact met de fokker van Hudson , ze zijn aan de naam Holleeder gekomen doordat hij als veulentje steeds onder het draad door ging de weg op en voorbij gangers hem dan weer terug brachten hahaha het boefje ;)

Cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 00:37

Bedankt :D Was zelf ook echt op haar gevallen vanwege haar blonde manen.
Nou vandaag ging er bij mij een knop om. Die 'gas' knop moest gewoon aan.
Een vriendin van mij haar man beleerd veel paarden en hij kwam even langs om te helpen vandaag. Stond helemaal niet op de planning, maar hij kon NU, en anders pas over 3 weken. Dus hop, schop onder mijn kont en gaan. Hij ging er eerst op. Ging allemaal zo mooi braaf. En ja hoor, ineens galoppeert hij gewoon aan :P Daarna was het uiteraard mijn beurt. Heerlijk gedraafd en ja, zelfs ook een klein stukje galop. Paard was helemaal moe. Maar we hadden dit duwtje even nodig denk ik! Nu vertrouw ik haar weer en kunnen we werken aan 'gas' en wat overgangen. Dan komt dat rechter worden vanzelf. Was in draf namelijk al veel beter!

Heel erg mooi paard Polo13! :D
Ik doe de longeerlijn 1 slag om de binnenste riing, er doorheen, en dan vast aan de buitenste ring van het bit. Net zoals Charisma zegt. Als je hem alleen door de 1e doet, zonder slag, en dan aan de buitenste, trek je alleen aan de buitenkant. Ditzelfde gebeurt bij het bitstukje vind ik, trekt ook alleen aan de buitenkant.

Bedankt voor de tip Yentl ;) Dubbelen lijnen ben ik ook fan van. Gebruik ze bij mijn andere paard veel.
Alleen vindt dit paard de dubbele lijnen nog wat te veel en raakt dan in paniek. Met de longeerhulp er aan gaat het wel goed. Over een tijdje als we verder in de opleiding zijn de lijnen maar weer eens proberen ;)

Handig inderdaad twee hoofdstellen Charisma. Heb ik precies om die redenen ook ;)
Wel stom dat Divoza twee kleuren levert haha.
Wat leuk dat je nu al zo'n verandering kunt zien bij je paard he!
Ik heb mijn paard nu bijna 2 maanden. Maar durf de voor-foto hier echt niet te plaatsen :P

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 08:23

Moniek: thx! Het is ook echt een lieve schat!
Hudson dus een ontsnappingskoning :D wel spannend altijd :D

Lisapee: super seg dat je gewoon de gasknop erop hebt gezet :j Lekker verder werken van daaruit! Soms is een gerichte schop onder de kont het beste wat een mens kan krijgen :D
Ja, divoza ging beetje de mist in daar :) dit weekend maar effe naar de ruitershop :)
Hij is nu idd echt paard aan het worden, staat nog wel overbouwd, maar dat trekt wel bij. Benieuwd welke maat hij uiteindelijk gaat worden :j
Ik heb ook foto's van rico toen ie ziek was, een hoopje botten was het (durf ik ook niet laten zien)... :o dus ben wel trots op de nu-foto's :)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 09:04

rico is all vooruit gegaan inderdaad.
Leuk verhaal over holleeder :P

thanks voor de tips over het vastmaken van de longeerlijn.
Met dubbele lijnen ging hier eigenlijk heel snel goed. Kan de 2e lijn zowel bovenlangs als achterlangs laten lopen. Hier heeft iemand mij even mee geholpen aangezien longeren niet echt mijn hobbie was/is. Alleen zijn gewone lijnen mij net iets te lang om echt fijn mee te werken.

Mijn guppie wil ook voor de startkaart komt ook nog een andere naam geven eigenlijk. Die heet w.inning b.oy maar dat vindt ik net iets te veel op ons af roepen..... Zul je zien dat ik er voor de eerste hindernis al naast lig....
Zou met een W moeten beginnen en zoek een beetje een stoere naam voor een lief, beetje klein, nuchter en niet te grof paard.... Heb al heel veel lijstjes gemaakt maar nog net echt dé naam gevonden. Hier iemand ideeën? Heb nog even hoor maar in de tussentijd heet hij thuis per ongeluk flappie en dat vindt ik ook een beetje sneu.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 09:19

Thx pol! :)

Goh, ik kende een Winther... :)

Leonie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 16:10

Vandaag zo fijn gelongeerd. Ik longeerde nooit omdat Sjef het erg moeilijk vond om zijn balans te vinden. Dan krabbelde hij maar wat aan.

Vandaag moest ik noodgedwongen longeren. En nu bleef hij er super mooi aantrekken. Zijn balans is echt verbeterd. Ook lijkt hij eindelijk wat ronder te worden. Trots op mijn guppie

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 18:17

Gaaf om te zien dat ze zo vooruit gaan he Leonie.

Charisma, hahaha ja grappig he, hadden ze toch beter de naam Houdini kunnen nemen ipv Holleeder hahaha.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 21:33

Iedereen is lekker bezig zo te zien en zeer veel vooruitgang!!

Hier gaat het eigenlijk met alle paarden de goede kant op!

Francien( waterdancer xx X Casini I)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En mijn eigen gefoktte ponytje:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 08:15

Leuke foto's kyrkelover , mooie pony heb je :)

Carmuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 19:39

ik ben er ook weer! Wel alles meegelezen maar weinig gereageerd i.vm vakantie.
Hummie heeft inmiddels haar eerste bosritje wachter de rug, helemaal geweldig vond ze het.

Moniek.....Wat fijn dat het zo goed gaat met hudson!
Kyrkelover...Leuke foto's!
Polo...die van jouw gaat ook goed vooruit zo te lezen.
Leonie...mooi om te zien hoe die kracht dan verbeterd he?!

Carmuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 22:33

Net foto's ontvangen van het rijden gisteren, wouw wat word ze knap!

Afbeelding

Afbeelding

Soms ook stout }>

Afbeelding