[centraal] Een nieuw paard kopen Deel XII

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 21:58

fleurtjeuh

Re: [centraal] Een nieuw paard kopen Deel XII

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 22:02

Springen en western... Tja ik hou gewoon erg van deze 2 takken van de sport.
Dus het een of het ander.
Ik hoef geen springend westernpaard hoor :P

@dodyg
Helaas is daar al meer op geboden

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 22:02

Valt indd niet mee om een paard te vinden voor dat budget. Ik wilde net zeggen fjorden en haflinger genoeg, maar dat zoek je dus al niet. Misschien toch nog even doorsparen? Beter een goed paard waar je gek mee bent dan een paard wat je puur door een krap budget hebt gekocht. Ik krijg ook 1x per maand loon, zoals zovelen, dus dan gewoon zoveel mogelijk opzij proberen te zetten.

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 22:03

fleurtjeuh schreef:
Springen en western... Tja ik hou gewoon erg van deze 2 takken van de sport.
Dus het een of het ander.
Ik hoef geen springend westernpaard hoor :P

@dodyg
Helaas is daar al meer op geboden

maakt toch niks uit gewoon mailen
is een bod van augustus dan als ze paardje graag wilden zou hij toch al weg moeten zijn..

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 22:08

Dubbelpost :S
Laatst bijgewerkt door fleurtjeuh op 28-10-12 22:10, in het totaal 1 keer bewerkt

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 22:10

Ik heb ook absoluut geen haast met de koop, dus spaar ook rustig door, maar altijd mooi meegenomen als ik een leuk paard vind, voor niet de hoofdprijs

Ik zie nu trouwens ook dat ie helemaal in Limburg staat..
Daar kan ik niet even heen om een keer te kijken...

sj33k

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 22:15

bruceandnoon schreef:
ik kruip even uit de meelees modus op dit leuke topic. lees nog steeds met veel plezier mee over alle beslommeringen rondom de zoektocht van iedereen hier naar het perfecte paard.
Ik ben rustig op zoek naar een zgn echt "familiepaard" ( dwz hij komt uiteindelijk aan huis te staan waar kleine kindjes en heel wat beestjes rondscharrelen), een lief, stoer goudeerlijk mensgericht dier met het liefst een flink scheut gelders bloed. wedstrijdambities heb ik absoluut niet en ik geef dus niet veel om spectaculaire gangen maar ik heb wel de ambitie om een leuk stukje , correct rond te sturen op mijn toekomstige vriend voor het leven.
Anyway, ik heb geen haast maar ik vind dit paard zo ontzettend gaaf ! Ik blijf maar op de advertentie klikken. Is er overigens iemand bekend met deze verkoper?
http://link.marktplaats.nl/596933843

ja, ervaring mee. PB voor meer info

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 22:18

yes ik heb mijn nieuwe paardje gevonden :D
nog laten keuren (maar hij word eigenlijk 100% zeker wel goed gekeurd) en dan komt ie zo snel mogelijk hier heen

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 22:19

Gefeliciteerd!

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 22:20

gefeliciteerd wat voor 1 is het?

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 22:22

ikke schreef:
[Anky is voor mij geen maatstaf., in tegendeel. En geweldig rijden kan ik ook al niet.

HET wezenlijke verschil dat je aan mij toedicht, moet je toedichten aan mijn instructeur! Het enige wat ik daaraan toevoeg is het totale gebrek aan competitiedrang. Het enige wat belangrijk is voor mij, is een correct lopend paard, dat fysiek verantwoordt mij kan dragen daar waar ik ik met het paard heen wil.

Dat het gros niet verder komt dan voldoen aan het plaatje, zonder begrip van het waarom achter dat plaatje, dat is niet mijn probleem.
Dat het maar voor een enkeling is weggelegd is een zwaktebod. Je zegt daarmee feitelijk: ik wil er geen tijd en kennis insteken, ik wil enkel zo snel mogelijk door de rubrieken heen, ongeacht wat dat doet met het paard. Dat klopt ook wel, waar anders denk je dat het vandaan komt dat het gros van de wedstrijdpaarden afgekeurd wordt, ergens rond de 12 jaar (veen halen zalfs dat niet) en "degradeerd" tot recreatiepaard voor een enkel, kort buitenritje (lees: mag een ander de ellende oplappen die ik heb aangericht).

Nee, dat ben ik totaal niet met je eens.
Dus omdat ik liever een correct paard koop, heb ik gebrek aan tijd en kennis?
En zo snel mogelijk door de rubrieken heen? Ik snap al helemaal niet wat dat te maken heeft met een correct paard willen.

Dees schreef:
Ik ben het met je eens, ikke.
Echt goed kunnen rijden heeft veel minder te maken met zo snel mogelijk door de winstpunten heen raggen, maar met hoe lang kun je je paard fit, gezond en fris in het koppie houden.

Er is veel eer te behalen aan het corrigeren van paarden die een ander verknipt heeft. Maar het is wel een lange weg en de meeste mensen schrijven daarom liever het paard af. Zeker de mogelijke kopers.
Geen enkel paard is van zichzelf een slome trapzak: zo'n paard is gewoon niet goed opgeleid. Schuld van het paard? Nee. Ik heb er ook moeite mee dat mensen een paard in woorden zo veroordelen. Veroordeel dan degene die er op rijdt, want het is zijn taak om dat te veranderen.

Ik koop ze groen uit de wei, en dan zie je echt al verschil in achterbeen gebruik. Heeft op dat niveau een ruiter nog niks mee te maken.

Dus omdat ik een paard zoek wat correct gebouwd is, daarom zou ik hem niet heel kunnen houden?
Ik denk toch dat een correct paard makkelijk heel te houden is dan eentje die wat minder correct is.

ikke schreef:
Die mensen zouden er verstandig aan doen om eens kritisch naar zichzelf, hun doelen en hun instructie te kijken, zodat ze VOORKOMEN dat paarden "projectjes" worden.........

Waarom zouden het projecjes worden?
Volgens mij worden de minder correcte paarden eerder projectjes omdat ze hen lichaam niet mee hebben, en de meeste ruiters niet goed genoeg in staat zijn om dat te veranderen.

listiglistje schreef:
Asjemenou en zo snel mogelijk door de klassen heen jagen :+ :') je moest eens weten....

Het ging btw niet over "projectjes" maar het aanschaffen van fysiek slecht in elkaar stekende paarden,
daar heb je als ruiter last van ja en het paard ook, want je loopt altijd tegen zijn tegen fysieke beperkingen aan... (ook al ben je een goede ruiter)
Kijk als je boshobbelt maakt dat helemaal geen flaus aus, maar wil je succesvol de sport in, is het toch handiger als ze fysiek goed in elkaar steken,
Want wat er van nature op zit hoef je er als ruiter ook niet aan te rijden, hoe beter het paard, des te simpeler het is voor paard en ruiter....

Idd

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 22:53

Ik heb ook het liefst een correct gebouwd paard. Paarden met bijv scheve voeten laat ik liever staan.. bij intensief gebruik is dat min of meer vragen om problemen..

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 22:57

Nee hoor Pletje, als je er maar genoeg tijd en kennis insteekt, en een goede instructeur hebt, dan kan ook dat paard probleemloos alles wat je maar wilt. :j

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 23:05

Zolang men zelfs binnen de muren van het KWPN-hoofdkantoor nog niet volledige overeenstemming heeft over wat een correct gebouwd paard is, denk ik dat alle smaken mogelijk zijn en wij hier op Bokt zeker niet zullen komen tot een unaniem oordeel over wat correct is :D

Het is niet zozeer wat het paard mankeert, maar wat je er mee wilt doen en hoe je met de eventuele beperking om wilt (en kunt) gaan.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 23:05

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 23:14

fleurtjeuh schreef:
http://vernieuwd.marktplaats.nl/a/diere ... on=asqSent

Wat vinden jullie hiervan?
Als ik het goed zie op de stamboom is het een Corland.

Mooi gefokt paard.
Degene die daar het laatste half jaar voor gezorgd heeft, mag zich overigens dood gaan schamen.
Dier ziet er niet uit... :n

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 23:17

Nee dat dacht ik ook al.
Maar voer en borstels en een hoop aandacht maken vaak veel goed.
Verder ziet ze erg goed uit toch?
Niet echt bijster goede foto's...
Maar toch..
Ben in spanning aan het wachten op een mailtje terug.
Als ik de advertentie zo zie, denk ik niet dat het een hoofdprijs paard wordt.

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 23:25

Schandalig. Moeten wel compleet onwetend zijn anders zet je zon foto niet op internet.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 23:30

Slecht in het haar, slechte bespiering,
Maar wel een mooie bak

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 00:29

Pff nogsteeds niks gehoord..
En ik had nog wel zo snnel gereageerd..

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 00:44

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 01:04

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 03:59

Ik ben het niet helemaal eens met Dees en Ikke.
Ik heb ook liever een correct gebouwd paard daar heb je al genoeg werk aan om ze correct op te leiden. Paarden die een lichamelijke beperking hebben, doordat ze niet correct gebouwd zijn, zijn moeilijker te rijden omdat je dingen van het dier wil waar hij door zijn/haar bouw niet of slecht aan kan voldoen. In mijn ogen is dat niet eerlijk tegenover het paard.
Een paard hoeft van mij niet spectaculair te zijn als ze maar correct zijn.

Niet alle paarden die niet fijn te rijden zijn, hebben een slechte ruiter gehad.Sommige zijn van nature erg traag en lui of ook zij hebben een minder correcte bouw waardoor ze in hun lijf niet zo soepel aanvoelen als paarden die van nature wel een elastiekje zijn.

Ieder moet voor zich kijken in hoeverre het paard correct is voor wat jij met het dier wil. Een paard wat enorm frans of toontredend in zijn stand is zal over het algemeen geen geweldige gangen om ver in de dressuursport te komen maar dat wil niet zeggen dat het dier niet een geweldig springt of uren rond kan draven over de veluwe zonder problemen. :D

Ik heb een aantal niet ideaal gebouwde paarden naar het Z gereden en paarden die wat meer in de buurt van het ideaalbeeld komen. Wat bij de 1 bloed zweet en tranen kost, gaat bij de ander haast vanzelf.
Toch heb ik enkele paarden ook na de M verkocht omdat ze echt te kort kwamen in hun lijf. Toch zijn mensen daar dolgelukkig mee omdat zij een andere ambitie hebben dan ik heb :)

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 08:23

Pletje123 schreef:
Ik heb ook het liefst een correct gebouwd paard. Paarden met bijv scheve voeten laat ik liever staan.. bij intensief gebruik is dat min of meer vragen om problemen..

Ben ik het wel mee eens. Paarden met scheve voeten worden over het algemeen geen ster verklaard op keuringen ivm het onwenselijke aspect ervan.

Dan kun je een dier nog zo goed opleiden, maar bij zware (sport) belasting, is de kans op slijtage vele malen groter.

Het is maar net wat je ambieert. Een recreatieve ruiter, die investeert in goede dressuurmatige scholing van zijn paard zal hem echt in veel geVallen wel goed houden. Maar het zware dressuur- spring- endurance- etc-werk, nee, dat moet je niet willen met een paard wat niet goed is in zijn fundament…

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 08:34

asjemenou schreef:
Nee hoor Pletje, als je er maar genoeg tijd en kennis insteekt, en een goede instructeur hebt, dan kan ook dat paard probleemloos alles wat je maar wilt. :j

Bedoel je dit nu serieus of sarcastisch...?

Ook een paard met een scheve voet kan een Z proef lopen, maar met scheve ledematen is de kans op blessures wel groter. Ook als je er voorzichtig mee om gaat heeft een scheve voet meer kans op een blessure (op Z niveau ) dan een rechte voet. Echter, de kans is 'slechts' groter, ik zeg niet dat het paard gegarandeerd een blessure krijgt aan die voet.