[VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Lorette_

Re: Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-15 11:20

Met mijn rug gaat het redelijk, als ik maar erg oplet wat ik doe. De vosjes kan ik op zich probleemloos rijden, mits ik mijn rug met andere activiteiten heb overbelast. Die zijn klein en lopen vlak in elke gang.
Sam is groot en kan wat meer bewegen, maar ik rijd hem zo vlak mogelijk, omdat ik het anders niet volhoud. Dat is voor zijn ontwikkeling niet heel best, maar anders lukt het me helemaal niet meer om hem te rijden.

Hij galoppeert zo (slechte mobielfoto van beeldscherm) en dan moet ik meer meedeinen in mijn rug dan fijn is:
Afbeelding

We waren allemaal bang voor de schrikacties van Frum. Maar gek genoeg kan mijn rug die goed hebben.

elise21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 19:44

Blijf voorzichtig doen hè! ;)
Sam is wel erg knap zeg :~
Je hebt zulke mooie paarden!!

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 21:01

Nog een keer Frummelspam...

Frum heeft zaterdag zijn 2e dressuurproef gelopen. De jury zei voor de proef dat ze bij de naam Frummel een totaal ander paard in de ring had verwacht. We hebben maar snel uitgelegd dat die naam al was ontstaan voordat hij geboren was en dat we er nooit meer af zijn gekomen. Dat het nu met zijn beperkingen extra goed bij hem past, hebben we achterwege gelaten.

De proef was geen succes. Het commentaar was "Fijne combinatie! Erg jammer van de spanning." en daar had ik niets aan toe te voegen. De juryauto met lopende motor, de ruitenwissers, de voorlezer van de andere ring op tuinstoel met grote regenjas EN het bestuurslid dat het onder onze proef met een krat flessen liep om drinken te brengen naar de jury waren alles bij elkaar wat teveel van het goede voor meneer. Tja, dat kan gebeuren met Frums.

Wel een leuke foto aan overgehouden:
Afbeelding

Er zaten ook foto's bij waarop hij vreselijk opgekropt loopt en ik helemaal naar voren hang, omdat hij steeds zo raar wegschoot. :+

Ik heb hem in tegenstelling tot de vorige keer niet voorbereid, weinig gereden, niet op het gras gezet, niet gestart op de oefendressuur, vlak voor het opzadelen gevlochten en gewassen en voor het eerst onder het zadel erheen gereden. Geen probleem, zou je zeggen. Voor een normaal paard snap ik ook niet wat dat uit zou maken. Voor Frum is het echter wel een hele opgave. Omdat we al een keer eerder een officiele proef hadden mogen rijden en ik helemaal niets heb aan een winstpunt, heb ik maar eens uitgeprobeerd hoe dit ging.

De volgende keer doe ik het niet meer zo. Vlechten gewoon gaat wel, maar de voorpluk (hij heeft toch iets geks met zijn atlas) en de staart wassen leverden teveel stress op. Dat vond ik uiteindelijk niet helemaal netjes tegenover hem zo vlak voor het rijden. Vraag me niet hoe het kan, maar voeten wassen of scheren is dan weer geen enkel probleem. Hij staat dan (net als met het verzorgen van zijn wond destijds) onbeweeglijk stil. Beter dan hij eigenlijk stil kan staan.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 21:55

Probleemloos niet, maar geweldig wel! Hoera voor Frumm en voor jou!

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 22:06

Kijk nou hoe knap hij is <3 :+: Ondanks dat het niet probleemloos ging is het toch meer dan geweldig dat dit überhaupt kan!

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 22:16

Prachtige foto <3 en je ziet gewoon dat jullie beide jullie stinkende best doen :j en wat is hij toch knap <3

SsSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 23:02

Stoere frummel!
Vind het zo'n leuk en mooi paard.
En wat doe jij het fantastisch met hem.

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 08:39

Oh kijk dan! lekker ding.
Je weet het natuurlijk nooit misschien had hij op deze manier wel de sterren van de hemel gelopen.(ik weet dat dat niet je doel is) hij heeft iig wel zijn best gedaan. en er gebeurde ook wel heel veel dingen tegelijk. :j
ik vind jullie ook wel echt een fantastische combi!!

elise21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 21:03

Wat is hij toch ontzettend mooi!
Helaas wel veel spannende dingen voor hem, maar als nog heeft hij goed zijn best gedaan volgensmij! ;)
Mooie combinatie zijn jullie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 09:46

Knappe foto!
De problemen met de staart en voorpluk snap ik wel, als hij in de wervelkolom problemen heeft zijn die plekken daaraan verbonden.

Nymbous

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 09:52

.
Laatst bijgewerkt door Nymbous op 16-02-25 01:23, in het totaal 1 keer bewerkt

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 10:04

Het is echt een geweldig lief paard, maar als je druk uitoefent op zijn atlas, dan wordt hij gevaarlijk. Wervelkolom en hals lukken wel bij de osetopaat. De atlas is de enige plek waar hij niet behandeld kon worden. Jammer, maar helaas. Het is voor ons en voor hem niet veilig. Gek genoeg lijkt hij totaal geen last te hebben van het kopstuk.... Anders had ik meteen zo'n Dyon hoofdstel geprobeerd.

Punten vielen overigens nog wel mee (189). Ik had minder verwacht. Maar zonder gekkigheid was het wel veel meer geweest.

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 10:25

Als hij daar zo heftig op reageert; kan daar geen oorzaak liggen van zijn ataxie? Lijkt me sterk aangezien hij door de jaren heen zo enorm verbeterd is maar zo'n heftige reactie is wel apart. Vooral ook omdat je zegt dat hij voor de rest altijd zo lief en bij druk op die plek ineens gevaarlijk wordt...

Hoe is het trouwens met je rug?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 10:30

Het zou heel goed kunnen dat er op die plek iets flink mis is.

Kan ik nu weinig van zeggen, want ik ben al een paar dagen ziek en ik doe alleen wat hoogst noodzakelijk is, haha. Wel handig voor de paarden dat ik met dit weer thuis ben. Ik probeer ze een beetje uit de hagel te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 10:51

Anders eens verdoven om dat te behandelen, of is dat met zijn karatemoves te gevaarlijk?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 10:55

Verdoving durven we helaas niet. Ik heb eens met verdoving de hoefsmid geprobeerd, dat was misschien nog wel erger dan zijn atlasgebied proberen te behandelen.

Hij is ook verdoofd voor zijn wond, maar dan voor 100 kg ipv 1000-1200 kg (dubbele dosering volwassen paard). Toen stond hij weer extreem braaf en onbeweeglijk stil toen de dierenarts het niet meer levensvatbare weefsel ging wegsnijden. Maar ja, toen kon (moest) hij alle voeten aan de grond houden. Ga je zijn voeten optillen, dan wil je hem niet verdoofd hebben, weet ik nu. Hij heeft niet heel veel controle, maar wat hij heeft, raakt hij met verdoving ook kwijt. Geeft hij aan dat je echt niet aan zijn atlas moet prutsen, dan durf ik dat niet. Hij geeft heel duidelijk aan dat hij het absoluut niet wil. Je kan er wel borstelen, oren knippen, hoofdstel omdoen, etc. Ik weet niet in hoeverre ik de behandeling dan moet willen forceren.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 12:39

Niet Lorette. Wat misschien wel wat kan doen, beide kanten op, is cranio sacraal werk op het aangezicht. Diet jouw osteo dat ook?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 12:42

Cranio-sacraal heb ik geen ervaring mee. Ik ben best bereid om het in het alternatieve te zoeken (ik heb zelfs kwade entiteiten laten wegjagen als uitprobeersel :j ), maar het is iets wat mij niet direct aanspreekt. :o Misschien ook iets om toch gewoon een keer te proberen. Ik wil alleen niet diverse supplementen en behandelingen door elkaar laten lopen, want dat lijkt mij ook niet goed. Tot nu toe heb ik hem alleen kunnen helpen met huisvesting en oefening, dus het is ook een beetje lastig in hoeverre ik al die alternatieve dingen moet proberen. Dan zou ik liever een betere diagnose hebben, maar daarvoor moet hij vervoerd worden en zwaar verdoofd worden (vaak onder narcose) en dat ga ik absoluut niet doen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 12:57

Ik heb vorig jaar voor het eerst een cranio sacraal therapeut bij een van mijn pony's gehad. Waar de osteopaat/fysio/dry needling er niets mee kon, en de dierenarts ook niet(klachten waren te vaag, maar wist zeker dat er wat aan mankeerde), heeft zij mij super geholpen met m'n rare flapdrol.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 13:21

Verstandig Lorette. Ik kwam er op omdat Mijn eigen osteo ook cranio sacraal werk bij mij doet en ik merk dat ik dat een fijne manier vind om het gebied rond de Atlas wat losser te krijgen.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 14:18

Ik heb ook zeer positieve ervaringen met cranio. Voor mijn paard en voor me zelf. Ik kan het je echt aanraden.

Wat een mooie foto en toch best mooie punten. Blijf het een heerlijk paard vinden op de foto's. Zo sprekend.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 20:41

Frum staat in de Bit *\o/* , leuk stukje Lorette!

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-15 21:03

Jaa :D Ik vind het zo knap dat het ze gelukt is om een mooi kort stukje te maken van mijn verschrikkelijk lange verhaal!
Foto's maken was ook al een uitdaging. Frum had erg veel liefde en kriebels nodig toen de deken af ging voor de fotograaf. :P

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 21:25

Vind het een mooi stukje en die foto is prachtig hoor!

Hygge

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 21:32

Heeft iemand een foto van het artikel?